Työnteko vs Tuet
Nyt kun entistä useammat perheet elävät tuella niin millä summalla te tuella elävät menette töihin? Meillä on 2 lasta, tuki noin 2600e netto, kaverilla ja hänen miehellä on 4 lasta, tuki noin 3300e netto.
Rahaa jää meillä molemmilla säästöön ja tavaraa on jo enemmän kun tarpeeksi. Vaikka tukia leikattais 10-20% niin silti elämä jatkuisi normaalisti ilman työntekoa.
Kysyisin teiltä toisilta perheellisiltä tuella eläviltä mikä saisi teidät menemään töihin?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:39"]No huhhuh. Ja sitten opiskelijoita pidetään ahneina sikoina, kun saavat sen n. 470 euroa kuussa. Miten Suomessa voi olla köyhiä lapsiperheitä? Ihan vilpittömästi siis kysyn nyt.
[/quote]
siis mies tekee tuon lisäksi osa-aikatöitä ja saa 600e kk ja minä saan vanhemmiltani kuukausittain rahaa. Eli yhteensä saamme 1600e kk. Mutta tukia tuon 500e. Ei ole tarvinnut nostaa edes opintolainaa, viime vuonna meillä jäi säästöön 6000e pienistä tuloistamme
Siinä vaiheessa, kun nämä tukipähkäilijät 'nauttivat' eläkettä, minä naureskelen palmun varjosta margarita kädessä.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 23:39"]No huhhuh. Ja sitten opiskelijoita pidetään ahneina sikoina, kun saavat sen n. 470 euroa kuussa. Miten Suomessa voi olla köyhiä lapsiperheitä? Ihan vilpittömästi siis kysyn nyt.
[/quote]
siis mies tekee tuon lisäksi osa-aikatöitä ja saa 600e kk ja minä saan vanhemmiltani kuukausittain rahaa. Eli yhteensä saamme 1600e kk. Mutta tukia tuon 500e. Ei ole tarvinnut nostaa edes opintolainaa, viime vuonna meillä jäi säästöön 6000e pienistä tuloistamme
[/quote]
Lisään vielä, että me emme saisi edes lisää tukia kuin tuon käteen jäävän 500e/kk koko perhe, vaikka mies ei olisi töissä ja minä en saisi vanhemmilta rahaa. Meidän pitäisi nostaa opintolainaa. Ja se on ihan ok, että pitäisi nostaa, mutta minusta olisi tärkempi jos opiskelijaperheitä tuettaisiin paremmin kuin näitä vapaaehtoisesti työttömiä.
Jostain syystä tuet on ajettu sille tasolle että työnteko ei kovin monelle peruspalkkaiselle kannata. YH mammojen tuet ovat jo sitten sillä tasolla että juuri mikään työ ei tuo lisää rahaa kun ottaa huomioon nuo jo mainitut päivähoidon ja autoilun kustannukset.
Onko nämä kaikki tuilla porsastelevat jotain provoja? mulla ei todellakaan ole tuollaisia määriä tukia, kädestä suuhun elän köyhyydessä ja koko ajan on tiukkaa. Olen siis työtön. Vaikuttaa nyt siltä että jotkut täällä agitoivat kansaa paskapuheella.
YH-mamma saa +40 euroa lapsilisään törsäysrahaa lisää, idiootti. Ota selvää faktoista.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 08:12"]
Jostain syystä tuet on ajettu sille tasolle että työnteko ei kovin monelle peruspalkkaiselle kannata. YH mammojen tuet ovat jo sitten sillä tasolla että juuri mikään työ ei tuo lisää rahaa kun ottaa huomioon nuo jo mainitut päivähoidon ja autoilun kustannukset.
[/quote]
Käyn mielelläni töissä, enkä elele yhteiskunnan/muiden verovaroilla tukia nostaen. Jään sitten varhaiseläkkeelle, kun te tukien hyväksikäytäjät kituutatte raihaisena töissä tai nostatte olematonta työeläkettä. Kannattaa katsoa sitä tulevaisuutta eteenkin päin, eikä kehuskella kuinka yhteiskunta maksaa teille kaikki..
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 08:24"]
YH-mamma saa +40 euroa lapsilisään törsäysrahaa lisää, idiootti. Ota selvää faktoista.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 08:12"]
[/quote]
[/quote]
Edellisellä sivulla oli selkeä esimerkki miten peruspummaajaperhe saa kevyesti melkein 2500 netto + harkinnanvaraiset tuet (pesukoneet, kuntosali, silmälasit kaikille, lääkkeet jne jne). Sinä et varmaan tajua edes sitä että työntekijä joutuu maksamaan myös 1000 euron vuokran.
Etuuksia saan
-lapsilisä 220
-kotihoidontuki 320
Jos mies jäisi työttömäksi, hakisin heti töitä ja niin kauan kun palkka verojen jälkeen olisi suurempi kuin etuudet, ottaisin sen ilolla vastaan. Muuten olisin kotona kotihoidontuen päättymiseen asti ja nauttisin lapsistani.
Miehellä vakituinen työpaikka ja nettopalkka viimeisimmän palkkakuitin mukaan 3 900 e.
Vaikea kuvitella itseäni tilanteeseen, missä tietoisesti lypsäisin yhteiskunnalta rahaa. Mulle oli aikoinaan vaikeaa jo opintotuen nostaminen. Nämä perhe-etuudet otan vastaan, koska ne menevät yhteiselle tilille ja kompensoivat veroja, joita mieheni maksaa pari tonnia joka kuukausi.
Ennen lapsia olin valmis tekemään lähes mitä tahansa työtä. Olin välillä ravintolassa tiskaajana, öisin lehdenjakajana, vessojen siivooja messuilla jne. Oma ala oli museo ja sielläkin sain ihan hyvin töitä. Olin siis osa-aikaisena kaikkialla päätoimisen opiskelun ohella. Mulle työ oli itseisarvo. En nyrpistellyt nenääni, jos työtä oli tarjolla.
Mieheni tausta on erilainen. Hän on alusta asti tehnyt ns. korkean profiilin töitä. Jos hän menettäisi työpaikkansa, hän ei halua sellaista työtä, joka heikentäisi hänen cv:tä. Hän haluaa ylläpitää tiettyä tasoa.
Tosin, mieheni ei ole koskaan ollut työttömänä/työnhakijana. Töitä on aina tarjottu hänelle, jo yliopisto-ajasta lähtien.
Etuuksia mieheni ei ole koskaan nostanut, ei edes opintotukea. No, nyt hän saa välillisesti lapsilisän ja kotihoidontuen.
Suorastaan mahdotonta kuvitella mieheni valitsevan työttömyyden ja tuet työnteon sijaan. Todennäköisesti hän saman tien laittaisi oman firman pystyyn ja koodaisi, suunnittelisi nettisivuja tms. Miehellä siis pari yliopisto-tutkintoa ja valmiudet toimia eri aloilla.
Isäni sen sijaan on elämäntapatyötön. Hänellä ei ole mainittavaa koulutusta, vain yksi 10 kk mittainen kurssi 30 vuoden takaa. Hän ajattelee olevansa spesiaali ja hanttihommien yläpuolella. Monet kerrat riitelin asiasta isäni kanssa ja pyysin häntä etsimään mitä tahansa työtä, mutta hän totesi, ettei se kannata, jos tukia saisi saman verran tai jos väliin tulisi karensseja.
Nyt hän on kuusikymppinen, työkokemusta pari kuukautta siellä täällä. Hänellä on ollut pari vaimoa elättämässä häntä (äitini, vaimo nro 1, sai tarpeeksi ja erosi) ja mukava perintö, jonka avulla osti omistusasunnon.
Isäni vaikuttaa tyytyväiseltä. Itse olen vierastanut hänen asennettaan lapsesta asti. En tajua häntä. Kun ekan kerran aloin maksaa veroja, piikittelin mielessäni, että osallistun oman isäni elättämiseen.
Olen 2 lapsen yh-äiti. Tein taas kuukauden määräaikaisentyösuhteen rahaa ei tule enemmän töistä koska asumistukikin tippui ja päivähoitomaksut nousivat. Lisäksi työsuhteen loputtua on taas hirveä paperisota hakea työttömyyspäivärahaa jne. Haluan kuitenkin mielummin tienata toimeentuloni omalla työlläni, eikä koskaan voi tietää jos työllistyy pidemmäksi aikaa. Aina täytyy yrittää ja sen haluan lapsillenikin opettaa.
Tuella tienaa nyt paremmin kun työllä, mennään töihin sit kun töitä on ja niistä maksetaan kunnon palkkaa. Meidän perheen tulot on yli 3000 (Netto).
Mä olen yhden lapsen yh enkä alle 2000 euron kuukausipalkalla lähde töihin, koska tukina saan laskennallisesti saman verran + vielä lapsilisä ja elatusmaksu päälle, koska ne tulisivat töissä käydessäkin.
Mulla yksi lapsi,tukia 1500e netto.Ja jos menen vaikkapa työkokeiluun,saan 200e lisää tukia.Kyllä työnteosta pitäisi rahaa jäädä käteen enemmän kuin työttömänä,joten en osaa nyt sanoa.
Tuella tienaa enemmän kun työnteolla. Palkan pitäisi olla yli 4500 jotta saisin 500 euroa enemmän.
No ehkäpä siksi lähden töihin kun minusta nyt vaan on mukavampi itse ansaita omat rahani. Eipä tarviste rahoistaan olla tilivelvollin kuin itselleen. Vihaan lokkeilua ja vapaamatkustajia yli kaiken.
Sitäpaitsi minusta on mukavaa olla ahkera ja nautin ihan tavallusesta työssäkäyvän arjesta.Yök jos pitäisi himassa istua päivät pitkät.