Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulukorttien sijaan, hyväntekeväisyyttä??!! ARGH!

Vierailija
18.12.2013 |

Mikä ihme ihmisillä on näyttää olevansa parempi ihminen? Face on täynnä ihmisiä jotka kertovat joulukorttien sijaan osallistuneensa ties mihin keräykseen ja laittaneensa joulukorttirahat sinne...

Itse osallistuin moneenkin keräykseen sekä ostin koulupukuja ja rokotteita JA SILTI sain joulukortit lähetettyä ihmisille.

Miksi tämä on joko tai? Näinkö kiillotetaan omakuvaa muille? Mun mielestä on todella köyhää jollei saanut avustuksen lisäksi lähetettyä läheisille ihmisille joulukortteja.

Ja kyllä, minusta on kiva saada niitä. Nyt lähetin niitä kymmeniä ja sain takasin tähän mennessä 6 koska kaikki on antaneet juuri ne rahat hyväntekeväisyyteen. Hyvä on tekevät hyvää, niin minäkin teen mutta että sitten se on pois korteista. 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua puolestaan ärsyttää koko tämä "hyväntekeväisyys." Olen kovin skeptinen meneekö "apu" perille ja onko siitä oikeasti apua. Pelkään katoavan hyväntekeväisyysbisneksen palkka- ja organisaatiokuluihin. Samoin kohteet saatetaan valita ei todellisen hädän vuoksi, vaan valitaan sellainen, joka vetoaa lahjoittajiin (=sopii heidän maailmankuvaansa) ja johon saadaan helposti lahjoituksia (=hyväntekeväisyysbisnes pyörii). Niin ikään oman bisneksen edistäminen hyväntekeväisyyden varjolla ärsyttää.

Erityisen härskiltä vaikuttaa tämä nyt esillä oleva lastensairaala-keräys. Tuntuu vahvasti siltä, että siinä on kerätty hyväuskoisilta lisäveroja "hyväntekeväisyyden" varjolla jo 16 miljoonan edestä.

Vierailija
22/29 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 00:05"]

Minua puolestaan ärsyttää koko tämä "hyväntekeväisyys." Olen kovin skeptinen meneekö "apu" perille ja onko siitä oikeasti apua. Pelkään katoavan hyväntekeväisyysbisneksen palkka- ja organisaatiokuluihin. [/quote]

Nro 20 täällä, sama asia vaivaa minuakin. Vietinkin aika kauan aikaa erinäisten järjestöjen sivuilla seikkaillen ja päädyin lopulta mikrolainaan, siinä koko summa menee suoraan avuntarvitsijalle ja lisäksi voi tehdä vapaaehtoisen lahjoituksen joka käytetään systeemin ylläpitoon. Mikrolainat todellakin perustuvat siihen, että valitaan saaja sen mukaan mikä lahjoittajaan vetoaa, mutta toisaalta kuitenkin pidän juuri siitä ajatuksesta. Kun suurten järjestöjen kasvottomuus ja suuret hallinto- yms. kulut ahdistavat, on jotenkin erittäin mukavan tuntuista auttaa suoraan jonkun yhden tietyn ihmisen arkea edes himpun verran.

Lisäksi koen että esim. yritystoiminnan alkuun avustaminen on pitkällä tähtäimellä järkevämpää kuin moni muu avustustoiminta, ja kyseessähän on laina eikä lahjoitus, eli hyvän voi laittaa kiertämään kunhan ensimmäinen lainantarvitsija on maksanut lainansa takaisin. Eipä sillä varmaan maailmaa pelasteta, mutta tuskin kyllä tuhotaankaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:31"]

Mikä ihme ihmisillä on näyttää olevansa parempi ihminen? Face on täynnä ihmisiä jotka kertovat joulukorttien sijaan osallistuneensa ties mihin keräykseen ja laittaneensa joulukorttirahat sinne...

Itse osallistuin moneenkin keräykseen sekä ostin koulupukuja ja rokotteita JA SILTI sain joulukortit lähetettyä ihmisille.

Miksi tämä on joko tai? Näinkö kiillotetaan omakuvaa muille? Mun mielestä on todella köyhää jollei saanut avustuksen lisäksi lähetettyä läheisille ihmisille joulukortteja.

Ja kyllä, minusta on kiva saada niitä. Nyt lähetin niitä kymmeniä ja sain takasin tähän mennessä 6 koska kaikki on antaneet juuri ne rahat hyväntekeväisyyteen. Hyvä on tekevät hyvää, niin minäkin teen mutta että sitten se on pois korteista. 

[/quote]

Minä tunnustin suoraan unohtaneeni lähettää ne.

Vierailija
24/29 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi, joka laittaa joulukorttirahat pelastusarmeijalle, mutta en sitä toitota kellekään. Ilmoitan vain, etten lähetä kortteja ja laitan faceen hyvän joulun toivotukset ja sähköpostiin, kuka ei facessa ole. 80-v kummini luona käyn sunnuntaina ja vien jotain ja samoin lapsuudenkodissani, vaikka siellä en varsinaisesti joulua ole. Minä en lähetä kortteja, koska olen ihan helkkarin laiska kaivelemaan osoitteita ja kirjoittelemaan niitä. 

Vierailija
25/29 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri ne korttirahat pitää laittaa hyväntekeväisyyteen? Laittaisi jotain muuta, vaikkapa en käynyt kahvilla viikkoon kahvilassa rahat keräykseen, silloin se olisi oikeaa hyväntekeväisyyttä, eli itseltä pois ja antaa toiselle

Vierailija
26/29 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siitä pitää ilmoittaa ettei lähetä kortteja? Kai sitä sitten huomaa ettei kortteja tullut.

Vierailija
27/29 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:31"]

Face on täynnä ihmisiä jotka kertovat joulukorttien sijaan osallistuneensa ties mihin keräykseen ja laittaneensa joulukorttirahat sinne... 

[/quote]

Mä aina välillä laitan FBssa linkkejä joihinkin hyväntekeväisyysjuttuihin ihan siksi että haluan vähän herätellä ihmisiä että josko joku vaikka intoutuisi lahjoittamaan, mun kaverit kuitenkin tietää muutenkin että laitan rahaa tiettyihin kohteisiin.

Ja joulukortit...? Mä olen lähettänyt viimeisen 25v aikana ehkä 5 korttia ja saanut ehkä saman verran, mitä välii? Niin turhaa hössöttämistä ja stressinlisäämistä kuin voi olla. No sit voi taas esiintyä marttyyrinä kun on itse lähettänyt sata korttia ja tuttavat on sen verran järkevämpiä että ovat jo aikaa sitten lopettaneet moisen hömpötyksen.

Vierailija
28/29 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen tolkuttoman monta vuotta tehnyt itse joulukortit juhannuksena. Meillä on ihan korttitalkoot.

Raaka-aine on 90 % kierrätettyä, eli ilmaista. Ainoastaan maksullisia ovat kirjekuoret ja liima. Kirjekuoretkin ovat saatu työnantajalta, joissa on todella vanha logi. Laitan logon päälle osoitetiedot meiltä, mm tähän kuluu liimaa.

Annan osan korteista äidilleni, kun hän lähettää heidän kortit, tulevat ne samaan kirjekuoreen.

Itse saan korteista paljon kehuja ja jo monta vuotta on joku työkavereistäni ostanutkin ylimääräisiä kortteja. Viime juhannuksena tein n 50 korttia, niin paljon kun materiaalia riitti.

Saan näistä lisää rahaa lähes tyhjään lompakkooni ja työkaverin ystävät kuvittelevat työkaveri on itse tehnyt korttinsa. Kaikki voittaa.

Hyväntekeväisyyteen minulla ei ole juurikaan varaa lahjoittaa, tosin tuskin sitä kukaan odottaakaan näillä tuloilla ja menoilla.

Itse nautin suunnattomasti tähän aikaan vuodessa päivittäin siitä että saamme joulukortteja. Ja vaikka kotimme onkin hyvin tyhjäksi kaluttu, me säilytämme lähes kaikki joulukortit.

Vierailija
29/29 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 23:51"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 23:15"]Mä piruuttani ilmoitin fb:ssa etten lähetä kortteja enkä lahjoita säästämiäni rahoja hyväntekeväisyyteen. Alko vituttaa tuo oman itsensä korostaminen. Aika moni silti tykkäs, ehkä tuohon hehkuttamiseen on siis moni muukin kyllästynyt :)

[/quote]

"Oman itsensä korostaminen"? Mitä hittoa. Tarkoitus on levittää infoa esim. juurikin tästä Lastensairaala -projektista.

Jos et ole sattunut huomaamaan, että aika monta miljoonaa pitää lahjoitusten avulla kerätä! Paljon on jo saatu, mutta vielä on matkaa.

Pakko jatkaa, että mikä hitto teitä vaivaa kun arvostelette Jenni Dahlman-Räikkösen mukana oloa tässä projektissa! Eikö se nyt ole hyvänen aika pääasia että saadaan se sairaala meidän jälkipolville kuin se, kuka on missäkin mainoksessa ja kuka nyt vielä kehtaa Facessa lahjoituksiaan mainostaa.

Aivan sama tässä iänikuisessa päiväkotikeskustelussa. Naiset kinastelee, kuka saa viedä lapsensa päiväkotiin ja kuka ei. Eivätkä yritä puuttua koko järjestelmän epäkohtiin. Eikö koko homma pitäisi saada vain toimimaan!

[/quote]

Yleensäkin koko Lastensairaalakampanja on suurta kusetusta. Jätetään se rakentamatta mikä vetoaa kansaan (pienet sairaat lapset) ja samaan aikaan rakennetaan sellaista (silmäsairaala, lisärakennukset, korjaaminen) joihin kansa ei keräisi. Kyse ei ole rahan puutteesta vaan siitä mihin ne rahat laitetaan. Se sairaala pitäisi ja olisi hyvin voitu rakentaa verorahoista, ei keräämällä ja kerjäämällä. Osallistumalla tuohon lastensairaalakampanjaan tuet samalla sitä, että tämän maan terveydenhuolto tullaan jättämään tulevaisuudessakin erilaisten kampanjoiden varaan. Kyllä kansa kerää, laitetaan rahat johonkin muuhun.

Olen veroja jo sen verran maksanut, että mun ei todellakaan tarvitse osallistua kyseiseen kampanjaan. Eikä mun tarvitse osallistumattomuuttani hävetä. Lisäksi siitä on nyt hehkutettu koko syksy, aika tyhmä pitää olla jos ei ole jo huomannut. En kiitos kaipaa enää kymmentä fb-päivitystä siitä kuinka mun pitäis antaa korttirahani kampanjaan ja kuinka tämä päivittäjä on niin hyvä kun jo antoi omansa.  Kampanja kääntyy kohta itseään vastaan kun sitä liikaa huudetaan.

Jenni D-R tukekoon ihan mitä haluaa, ei kuulu mulle eikä haittaa mua. Kunhan ei tule mua syyllistämään, kuten sinä tuossa yrität. Huvittavaa sinänsä kun et tiedä mihin mä rahojani käytän. Lastensairaala tuskin on maailman ainoa hyvä kohde, itseasiassa niitä löytyy paljonkin, jopa parempia kuin tuo suuri kusetus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme