Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pankki esti tilin käytön

Vierailija
04.10.2020 |

Onko täällä kohtalotovereita, joilta pankki olisi yhtäkkiä ilman ennakkoilmoitusta lukinnut pankkitilin.

Näin kävi viime viikolla, ja liittyy kuulema henkkarien toimittamiseen pankkiin. Ilmoitin kyllä ettei minulla ole kuin ajokortti, joka siis ei kelpaa, ja sain vastaukseksi ettei asialla ole kiirettä. Sitten vain yks kaks kortti ei toimi, verkkopankkitunnukset ei toimi ja kaikki rahat siellä jumissa.

Onko tämmöinen normaalia? Tuntuu että luottamus meni pankkiin jonka asiakas ollut lapsesta asti.

Saa nähdä kauanko menee hankkia henkkarit ilman noita verkkopankkitunnuksia... enpä tiedä mitä olisin tehnyt jos ei olisi ihania vanhempia jotka auttavat, kun mitenpä haet vaikka toimeentulotukea kun ei ole mistä ottaa tiliotetta. Ja tarvettakaan ei olisi, jos pääsisin rahoihini käsiksi.

Pankin asiakaspalvelua en ole tavoittanut. Maksulliseen palvelunumeroon en voi omasta liittymästäni eston vuoksi soittaa, yhdesti olen äitini puhelimella päässyt läpi jolloin sain jätettyä asiasta vastaavalle henkilölle soittopyynnön, hän ei vain luvattuna päivänä soittanut. Konttori on auki kaksi tuntia päivässä, jolloin siellä asiointi on mahdollisimman hankalaa töiden ja opintojen vuoksi.

Ei voi kuin ihmetellä että Suomessa tapahtuu tällaista.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kaikki on vain meidän omaksi turvaksi.

V*tut on.

Rahanpesua ovat yrittävinään estää tällä köyhien kyykytyksellä, mutta nähdäkseni raharikkaat pyörittelee edelleen miljooniansa miten lystäävät eli heidän henkkareitaan ei ilmeisesti ole kukaan kysynyt tai olleet väärennettyjä. Eihän tässä ole järkeä.

Kyllä on juonien juoni pestä rahaa, jos ap:n tili on avattu joskus 80-luvulla ja nyt epäillään ettei olekaan se joka väittää olevansa 😂

Vierailija
62/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaen huomioon sen, miten tärkeää tästä henkilöllisyyden todistamisesta on tullut, henkilökortin pitäisi olla ilmainen vaikkapa viiden vuoden välein.

Sikäli kun henkilökortti ja passi ovat nykyään voimassa juurikin sen viisi vuotta, olisi aika tukirahojen syytämistä kaivoon, jos sen ilmaiseksi saisi kerran vuodessa :D

Niin. Sehän luki juuri siinä. Ja kuka sitä vuosittain on uusimassa. Länsinaapurissa passinkin saa 35 eurolla. Nää Suomen hinnat on kuin näyttäisi peräpäätä kansan köyhimmälle osalle just sen vuoksi, koska he eniten joutuvat asioimaan viranomaisten kanssa.

Miksi kaikki köyhät joutuisivat jatkuvasti asioimaan viranomaisten kanssa? Ei kai sieltä netin yli hakemusta laittaessaankaan tarvi kuin ne pankkitunnukset. Maksusitoumus voidaan myöntää myös henkilökorttiin. 

Ja sähköisenä hakemuksena henkilökortti 48€, passikuva 15-20€. Yht. 68€. Ja viisi vuotta aikaa aina kerrallaan varautua kyseiseen menoerään. 

Tämmöisiä juttuja lukiessa alkaa kyllä tuntua, että ehkä Suomessa on tosiaan sittenkin liian hyvä tukijärjestelmä jos ja kun se mahdollistaa myös aivan täydellisen uusavuttomuuden. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on minulla kuitenkin ne henkkarit vetämässä... ja kiitos tämän palstan myös ajokortin kuvat pankille lähetettynä.

Tulipa muuten vain tavallistakin kauheampi passikuva, kun on sitä edeltäen itkenyt silmät päästään, kun ei tiedä mitä syödään kun tili suljettuna eikä tietoa koska avataan.

Vierailija
64/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkkarihakemuksen olen laittanut vireille. Ihan rahakysymys on ollut niiden hankinta perheellisenä opiskelijana, viisikymppiä pois kuukauden ruokabudjetista on iso juttu, ja kun sanottiin ettei asialla ole kiire niin uskoin.

Sori, mutta nyt et saa kyllä sympatiapisteitä multa. Tämä henkkariuudistus vai miksi sitä nyt kutsutaankaan on tapahtunut jo melkein 2 vuotta sitten eli on ollut melko pitkä aika hommata asianmukainen läpyskä henkilöllisyytensä todistamiseen. Tympii, kun itse tapaan työni puolesta säännöllisesti ihmisiä, jotka raivoavat, kun en voi hyväksyä ajokorttia viralliseksi todistukseksi henkilöllisyydestä.

Vierailija
65/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan ole ymmärtänyt, miksei aikuisella ihmisellä ole AINA voimassa olevaa passia/henkilökorttia. Vaikka ei matkustelisi (ja nyt ei oikein edes voi) niin henkkareille voi joskus tulla tarvetta. Ajokortti ei kelpaa kaikkialla.

Minulla on koko aikuisiän ollut henkkarit, +toki ajokortti myös, uusin hyvissä ajoin ettei vanhene, ja nykyään olen pitänyt sekä henkilökorttia (helppo kuljettaa lompakossa) ja passia. Autoa en enää aja kun ei ole, joten ajokortti "turha" vaikka toki se minulla edelleen on.

Et ymmärrä, sillä olet lammas. Seuraatko muuten aina Ikeassa niitä lattiassa olevia mustia nuolia.

Uuh, mikä rebel oletkaan, sellainen uniikki lumihiutale, eikös. Se on kyllä todella lammasmaista huolehtia siitä, että saa omalta tililtään rahaa, voi noutaa ärrältä uusimansa passin jne. Kunhan sinäkin kasvat aikuiseksi, tajuat, mitä kaikkea se äiskä nyt hoitaa sun puolesta.

Vierailija
66/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle Nordea laittoi viestin henkilöllisyyden todentamisesta verkkopankin oman viestipalvelun kautta. Aikaa hoitaa asia oli tyyliin 2,5-3kk (en muista tarkalleen), ennen kuin tili suljettaisiin. Siellä ohjeissa luki, että ajokorttikin olisi kelvannut.

Vaikuttaa tosi paskalta ja epäluotettavalta toi Dansken tyyli. Toivottavasti saat asian hoidettua, onneksi äitisi on voinut auttaa. Mutta miten ne joilla ei ole ketää keneltä pyytää apua...

Ärsyttää muutenki toi nykysysteemi, et pankkiin ei fyysisesti pääse enää juuri koskaan. Ihan kuin tähtien asennosta pitäis punnita, että mahtaako olla pankki auki.

Mulle ainakin tuli Danskelta sekä paperikirje kotiin ja viesti verkkopankkiin, taisipa tulla vielä uudestaankin kun en heti ollut asiaa hoitanut. Joten älkääpä nyt koko firmaa mustamaalatko sen perusteella jos ap ei välitä hoitaa asioitaan.

Samoin mulle. Selkeä paperikirje sekä tiedote verkkopankissa heti kirjautuessa. Helposti seurattavat ohjeet ja varoitus siitä että tili blokataan jos tätä ei tee. Verkkopankissa oli myös linkki johon henkkarin kuvan sai ladata. 2 minuuttia ja sillä selvä.

Vierailija
67/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tullut danskesta mitään kirjettä ja pyyntöä henkilöllisyyden todentamiseen. Tilit toimii normaalisti. Koska te ootte saaneet näitä kirjeitä? 

Vierailija
68/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä menee nyt aika monelta asian pointti ohi. Kyse ei ole siitä onko ap lukenut pankilta saamansa kirjeen vai ei, vaan pankin pienasiakkaita kohtaan harjoittamasta mielivallasta. Tilin sulkeminen ilman perusteltua syytä, ilman rikosepäilyä tms, on pelkkää mielivaltaa. Tilejähän ei suonkaan suljettu kaikilta, jotka eivät oletodistaneethenkilöllisyyttään, vaan jonkun salatun logiikan mukaan. Tällainen toimenpide on nykypäivänä asiakkaalle melkoisen rampauttava teko. Pankit ovat siirtyneet pankkitoiminnasta ja asiakaspalvelusta yhe enemmän kohti riistokapitalisimia. Joskus muinoin pankit maksoivat asiakkailleen korkoa siitä, että he tallettivat rahojaan tileille, eli lainasivat pankeille rahaa. Myöhemmin pankit alkoivat kerätä asiakkailta palvelumaksuja ja samaan aikaan kaikki tilinhoitamiseen liittyvät tehtävät siirtyivät asiakkaan itsensä hoidettavaksi, korot laskivat nollaan. Seuraava askel pankkien harjoittamassa rahastuksessa on se, että asiakkaille maksetaan miinuskorkoa, eli suomeksi sanottuna tilinhaltija joutuu maksamaan pankeille. Tätä on jo koronan aiheuttaman tilanteen vuoksi väläytelty. Pienasiakas ei tuo muuta kuin hiekkaa pankkiin. Mutta hei, tämä on vaan eu:n syytä ja meidän parhaaksi, vai mitä palstalampaat?

Vierailija
69/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele että kyseessä on Danske Bank - jouduin hoitamaan vastaavaa asiaa erään henkilön puolesta yli vuosi sitten. Mitään pankki ei ilmoittanut, henkilön tili laitettiin vaan sulkuun. Kun yritin hoitaa asiaa käymällä Dansken konttorissa asiakaspalvelu oli todella ynseää ja luokatonta: sain mm. väärää tietoa kassapalvelu- henkilöltä. Ja asiakaspalvelu oli toisaan auki keskellä päivää sen kaksi tuntia. Muutama muukin asiakas oli sellaisella asialla jonka olisi voinut hoitaa asiakaspalvelussa mutta eikun jonotat vaan kassalle..... DansekBank ei koskaan kertonut selvää syytä tilin sulkemiseen.

Vierailija
70/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi asiakkaat ovat eriarvoisia, joidenkin tilit suljetaan ja toisilta ei edes kysytä henkkaria.

Toisilta se on saatettu tarkistaa vaikkapa asuntokaupan yhteydessä.

Vierailija
71/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä menee nyt aika monelta asian pointti ohi. Kyse ei ole siitä onko ap lukenut pankilta saamansa kirjeen vai ei, vaan pankin pienasiakkaita kohtaan harjoittamasta mielivallasta. Tilin sulkeminen ilman perusteltua syytä, ilman rikosepäilyä tms, on pelkkää mielivaltaa. Tilejähän ei suonkaan suljettu kaikilta, jotka eivät oletodistaneethenkilöllisyyttään, vaan jonkun salatun logiikan mukaan. Tällainen toimenpide on nykypäivänä asiakkaalle melkoisen rampauttava teko. Pankit ovat siirtyneet pankkitoiminnasta ja asiakaspalvelusta yhe enemmän kohti riistokapitalisimia. Joskus muinoin pankit maksoivat asiakkailleen korkoa siitä, että he tallettivat rahojaan tileille, eli lainasivat pankeille rahaa. Myöhemmin pankit alkoivat kerätä asiakkailta palvelumaksuja ja samaan aikaan kaikki tilinhoitamiseen liittyvät tehtävät siirtyivät asiakkaan itsensä hoidettavaksi, korot laskivat nollaan. Seuraava askel pankkien harjoittamassa rahastuksessa on se, että asiakkaille maksetaan miinuskorkoa, eli suomeksi sanottuna tilinhaltija joutuu maksamaan pankeille. Tätä on jo koronan aiheuttaman tilanteen vuoksi väläytelty. Pienasiakas ei tuo muuta kuin hiekkaa pankkiin. Mutta hei, tämä on vaan eu:n syytä ja meidän parhaaksi, vai mitä palstalampaat?

Jos asiakas ei pyynnöstä huolimatta todista henkilöllisyyttään ja todistamatta jättämisestä seuraa tilin sulkeminen, sulku on täysin perusteltu.

Vierailija
72/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilejähän ei suonkaan suljettu kaikilta, jotka eivät oletodistaneethenkilöllisyyttään, vaan jonkun salatun logiikan mukaan.

:DDDD

Esimerkiksi omalla kohdallani veikkaan tämän salatun logiikan menevän seuraavasti:

- Passistani oli jo valmiiksi sähköinen kopio pankilla.

- Jossain kohtaa täytin myös kieltämättä jopa huvittavalta tuntuvan selvityskyselyn verkossa tulonlähteistäni ja kytköksistäni ulkomaille.

- Keväällä oli asiaa fyysisesti pankkikonttoriin. Asioinnin yhteydessä kysyivät, sopiiko ottaa uudesta passista sähköinen kopio. Suostuin. 

Tältä pohjalta koen pelkästään erittäin hyväksi palveluksi sen, etten ole saanut erillistä muistutusta henkilöllisyyteni mahdollisesta uudelleen todentamistarpeesta kun todennettuna jo oli. 

Sulle suosittelen takaisin pelkkään käteiseen siirtymistä.

Vierailija
73/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä kokisin taloudellisen tilanteeni turvallisemmaksi jos säilyttäisin vähiä rahojani vaikkapa patjan välissä. Ikävä kyllä työnantaja tahtoo maksaa palkan pankkitilille eikä kelakaan taida suosia tukien maksua käteisellä.

Vierailija
74/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli pankista soitto pari viikkoa sitten. Soitin pankkiin ja varasin ajan. Passi oli mukana. Siellä täytettiin lomake, liittyen rahanpesuun tai sen estämiseen. On kuulemma nyt sellainen laki. Olen ollut koko elämäni Nordean asiakas. Muutama kysymys ihmetytti. Esim Onko minulla mitään yhteyttä poliittisiin päättäjiin tai puolueisiin. Onko sukulaisia ulkomailla tai varsinkin Amerikassa. Lähetetäänkö minulle sieltä rahaa tai lähetänkö minä heille rahaa. Miksi olen nostanut käteistä rahaa ja mihin olen rahat käyttänyt. Nostot ovat olleet 1000-500 euron välillä kuukaudessa . Kuuluuko pankille minun poliittiset yhteyteni tai käteisen rahan käyttöni.

Vierailija
75/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä siellä kyttiksellä mitään pankkitunnuksia tarvita. Pystyvät todentamaan henkilöllisyytesi muutenkin. Mulla meni tässä luottamus ihmiskuntaan, kun näinkin avuttomia voi olla?

Kukahan se avuton tässä on? kehenkähän se luottamus pitäisi mennä jos ei osaa hoitaa edes omia asioitaan?

Vierailija
76/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Ja kyllä, kyseessä danske. Vaihdan pankkia kun saan vain rahani tuolta joskus ulos. Tähän asti olen ollut tyytyväinen asiakas lähes 40v siitä saakka kun vanhemmat avanneet kultapossutilin. Että melko pitkä henkilöllisyyden huijaus mulla. Ja henkkaria tässä vuosien varrella oon taatusti näyttänyt siellä kun aikoinaan asiointiin siellä kassalla.

Siis sinä olet nelikymppinen etkä osaa pitää huolta, että sinulla on voimassa olevat henkilöpaperit???

Vaihda vaan pankkia mutta sama henkilöllisyyden todennussääntö koskee ihan jokaista EUn alueella toimivaa pankkia.

Tosin ainakin S-Pankki joutui jossain vaiheessa maksamaan kymmeniä(satoja?)tuhansia sanktioita koska ei ollut henkilöllisyyksiä riittävästi todentanut..

Ehkä sun kannattaa vaihtaa sinne kun niillä ei oo niin väliä kuka tilejä perustaa ja kuka sitä tiliä verkkotunnuksilla käyttää?

Vierailija
77/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli pankista soitto pari viikkoa sitten. Soitin pankkiin ja varasin ajan. Passi oli mukana. Siellä täytettiin lomake, liittyen rahanpesuun tai sen estämiseen. On kuulemma nyt sellainen laki. Olen ollut koko elämäni Nordean asiakas. Muutama kysymys ihmetytti. Esim Onko minulla mitään yhteyttä poliittisiin päättäjiin tai puolueisiin. Onko sukulaisia ulkomailla tai varsinkin Amerikassa. Lähetetäänkö minulle sieltä rahaa tai lähetänkö minä heille rahaa. Miksi olen nostanut käteistä rahaa ja mihin olen rahat käyttänyt. Nostot ovat olleet 1000-500 euron välillä kuukaudessa . Kuuluuko pankille minun poliittiset yhteyteni tai käteisen rahan käyttöni.

Nuo kysymykset tulee EUn lainsäädännöstä ja/tai Amerikan rahanpesusäännöistä - jos pankilla olisi joku Amerikan silmissä konna asiakkaana ja pankin kautta liikkuisi rahaa Amerikan mielestä vääriin tarkoitusperiin, voisi pankki joutua miljardikorvauksiin (tämä siis jos pankki haluaa ylipäätään käyttää/välittää myös maksuja USDssa)

Vierailija
78/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä siellä kyttiksellä mitään pankkitunnuksia tarvita. Pystyvät todentamaan henkilöllisyytesi muutenkin. Mulla meni tässä luottamus ihmiskuntaan, kun näinkin avuttomia voi olla?

Kukahan se avuton tässä on? kehenkähän se luottamus pitäisi mennä jos ei osaa hoitaa edes omia asioitaan?

Mitä tarkoitat hyökkäykselläsi?

Vierailija
79/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kaksi vuotta sitten mediassa kirjoiteltiin varsin usein, että laki muuttuu eikä ajokortti enää kelpaa monessakaan paikassa henkilön tunnistamiseen. Minulla oli pitkään ollut pekkä ajokortti, joka sinä syksynä piti uudistaakin. Panin siis vetämään uuden ajokortin sekä henkilökortin. Henkilökorttia tilatessani poliisilaitoksella vanha ajokortti kelpasi osoittamaan, että minä olen minä. Henkilökortti tuli muutamassa päivässä, ajokortti muistaakseni reilussa viikossa. Huvittavaaoli, että minun piti käydä noutamassa henkilökortti poliisiasemalta. Normaalisti se toimitetaan R-kioskille, josta sen voi noutaa henkilöllisyytensä todistamalla eikä ainakaan vanha ajokortti siihen olisi kelvannut! Uusi ajokortti sen sijaan tulla kopsahti suoraan postilaatikkoon. Oi ihana byrokratia!

Vierailija
80/101 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Ja kyllä, kyseessä danske. Vaihdan pankkia kun saan vain rahani tuolta joskus ulos. Tähän asti olen ollut tyytyväinen asiakas lähes 40v siitä saakka kun vanhemmat avanneet kultapossutilin. Että melko pitkä henkilöllisyyden huijaus mulla. Ja henkkaria tässä vuosien varrella oon taatusti näyttänyt siellä kun aikoinaan asiointiin siellä kassalla.

Jos olet noin pitkäaikainen asiakas, niin ajokortti kelpaa:

"Mitkä ovat hyväksyttyjä henkilöllisyystodistuksia?

Suomalaisen viranomaisen myöntämät henkilöllisyystodistukset

Henkilökortti

Kansallinen passi (ei muukalaispassi)

Edellä mainittujen asiakirjojen lisäksi hyväksymme suomalaisen ajokortin (myönnetty 1.10.1990 jälkeen ja luottokortin kokoinen) niiltä asiakkailta, joiden asiakkuus on avattu ennen 1.1.2019."

https://danskebank.fi/sinulle/asiakaspalvelu/paivita-tietosi#tip1

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme