Pankki esti tilin käytön
Onko täällä kohtalotovereita, joilta pankki olisi yhtäkkiä ilman ennakkoilmoitusta lukinnut pankkitilin.
Näin kävi viime viikolla, ja liittyy kuulema henkkarien toimittamiseen pankkiin. Ilmoitin kyllä ettei minulla ole kuin ajokortti, joka siis ei kelpaa, ja sain vastaukseksi ettei asialla ole kiirettä. Sitten vain yks kaks kortti ei toimi, verkkopankkitunnukset ei toimi ja kaikki rahat siellä jumissa.
Onko tämmöinen normaalia? Tuntuu että luottamus meni pankkiin jonka asiakas ollut lapsesta asti.
Saa nähdä kauanko menee hankkia henkkarit ilman noita verkkopankkitunnuksia... enpä tiedä mitä olisin tehnyt jos ei olisi ihania vanhempia jotka auttavat, kun mitenpä haet vaikka toimeentulotukea kun ei ole mistä ottaa tiliotetta. Ja tarvettakaan ei olisi, jos pääsisin rahoihini käsiksi.
Pankin asiakaspalvelua en ole tavoittanut. Maksulliseen palvelunumeroon en voi omasta liittymästäni eston vuoksi soittaa, yhdesti olen äitini puhelimella päässyt läpi jolloin sain jätettyä asiasta vastaavalle henkilölle soittopyynnön, hän ei vain luvattuna päivänä soittanut. Konttori on auki kaksi tuntia päivässä, jolloin siellä asiointi on mahdollisimman hankalaa töiden ja opintojen vuoksi.
Ei voi kuin ihmetellä että Suomessa tapahtuu tällaista.
Kommentit (101)
Milloin sinä siitä olit pankkiin yhteyksissä ja sanottiin, ettei ole kiire? Viikko pari sitten kovinkin ahkerasti tiedotettiin mediassa, että tilejä tulee sulkeutumaan, jollei sitä henkilöllisyyttä ole todistanut.
Tuo kaikki on vain meidän omaksi turvaksi.
Pankki kuvittelee, että ne tavalliset pankkiasiakkaat on pahimpia rahanpesijöitä.
Toisaalta ilmoitus asiasta tuli minulle ainakin hyvissä ajoin, että kyllä siinä oli aikaa toimia.
Itse asia oli varmaan jostain eu:sta lähtöisin, että henkilöllisyys pitää todentaa aika-ajoin ja minethan ei vuosiin käytä sellaisia pankin palveluja, joissa pitäisi henkilöllisyys todistaa.
Henkkarihakemuksen olen laittanut vireille. Ihan rahakysymys on ollut niiden hankinta perheellisenä opiskelijana, viisikymppiä pois kuukauden ruokabudjetista on iso juttu, ja kun sanottiin ettei asialla ole kiire niin uskoin.
Mulla jäädytti tilin ja estivät myös pankkitunnusten käytön. En pääse edes katsomaan tilitapahtumia. Tekivät tämän ensin. Joskus parin viikon päästä tästä tuli kirje kotiin että tilisi käyttö estetään tämän kirjeen tulosta alkaen n. kuukauden päästä. Eli he eivät noudattaneet edes omia sisäisiä ohjeitaan. Enpä jaksanut asiasta kuitenkaan ruveta riitelemään. Kyseessä Danske. Siirsin toki jo aiemmin pankkiasiat toiseen pankkiin. Nykyään kannattaa pitää aina varalla toista tiliä jossain toisessa pankissa.
Kyllä minä vanhempana huolehdin että (täysi-ikäistyvällä) lapsellani on henkkarit. Niiden pitäminen voimassa aikuisena on sitten hänen oma asiansa. Et oikein voi muuta kuin syyttää itseäsi...mikset laittanut hakemusta kun pankista ekan kerran oltiin yhteydessä?
Tuliko tää tosiaan ihan yllätyksenä, ettei ajokortti ole enää virallinen henkilöllisyystodistus? :D
En koskaan ole ymmärtänyt, miksei aikuisella ihmisellä ole AINA voimassa olevaa passia/henkilökorttia. Vaikka ei matkustelisi (ja nyt ei oikein edes voi) niin henkkareille voi joskus tulla tarvetta. Ajokortti ei kelpaa kaikkialla.
Minulla on koko aikuisiän ollut henkkarit, +toki ajokortti myös, uusin hyvissä ajoin ettei vanhene, ja nykyään olen pitänyt sekä henkilökorttia (helppo kuljettaa lompakossa) ja passia. Autoa en enää aja kun ei ole, joten ajokortti "turha" vaikka toki se minulla edelleen on.
Kaikki eivät seuraa mediaa, kyllä pankin tulisi tiedottaa kyseisille asiakkaille suoraan että tili joudutaan sulkemaan mikäli henkkaria ei toimiteta.
Miksi joillekin on tullut tämä ja joillekin ei?
Eikä siellä kyttiksellä mitään pankkitunnuksia tarvita. Pystyvät todentamaan henkilöllisyytesi muutenkin. Mulla meni tässä luottamus ihmiskuntaan, kun näinkin avuttomia voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät seuraa mediaa, kyllä pankin tulisi tiedottaa kyseisille asiakkaille suoraan että tili joudutaan sulkemaan mikäli henkkaria ei toimiteta.
Kyllä ne on tiedottaneetkin, muttei niitä tylsiä kirjeitä kukaan viitsi avata saati lukea. Jos ei netistä nähnyt, sitä ei ole kerrottu ja tarkasti ottaen, jos ei ip-lehtien sivulla lukenut tai av:llä, niin tieto on tarkoituksella pimitetty.
Ja kyllä, kyseessä danske. Vaihdan pankkia kun saan vain rahani tuolta joskus ulos. Tähän asti olen ollut tyytyväinen asiakas lähes 40v siitä saakka kun vanhemmat avanneet kultapossutilin. Että melko pitkä henkilöllisyyden huijaus mulla. Ja henkkaria tässä vuosien varrella oon taatusti näyttänyt siellä kun aikoinaan asiointiin siellä kassalla.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan ole ymmärtänyt, miksei aikuisella ihmisellä ole AINA voimassa olevaa passia/henkilökorttia. Vaikka ei matkustelisi (ja nyt ei oikein edes voi) niin henkkareille voi joskus tulla tarvetta. Ajokortti ei kelpaa kaikkialla.
Minulla on koko aikuisiän ollut henkkarit, +toki ajokortti myös, uusin hyvissä ajoin ettei vanhene, ja nykyään olen pitänyt sekä henkilökorttia (helppo kuljettaa lompakossa) ja passia. Autoa en enää aja kun ei ole, joten ajokortti "turha" vaikka toki se minulla edelleen on.
Et ymmärrä, sillä olet lammas. Seuraatko muuten aina Ikeassa niitä lattiassa olevia mustia nuolia.
Mulle tuli Nordeasta tekstiviesti, jossa ilmoittivat, että heidän meileissään on asiaa koskeva kirje minulle. Koin sen tärkeäski, koska pankki ei hirveesti tekstiviestejä lähettele.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joillekin on tullut tämä ja joillekin ei?
Tämä. Omista tutuistani keneltäkään muulta ei ole kyselty henkkaria.
Siis jos tätä vaatimusta ei ole edes tullut, niin voidaanko yhtäkkiä sulkea?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sitten kannattaisi joskus lukea tiedotteet vaikka pankin sivuilla tai lukea pankin lähettämät suorat viestit. Niin ovat asiasta tiedottaneet ainakin ne kolme suurinta pankkia. Internetti ap:lla näyttää olevan.
No laitapa nyt ne henkkarit hankintaan. Ei pankki voi valita, mitä lakia noudattaa.