Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapa yksi juttu työttömyydestä..

Vierailija
18.12.2013 |

Miksi työtön kelpaa korvauksella risuja keräämään, mutta jos ottaa oman alansa töitä vastaan suosituspalkkaa pienemmällä, nousee hirveä älämölö. On omakohtaista kokemusta, kun insinöörinä lähdin alle 2000 euron palkalla töihin ja työnantaja sai alussa työllistämistukeakin. Siitä nousi kauhea älämölö, kuinka poljen palkkoja ja ei ihme ettei naisten palkat nouse yms. Mutta jos olisin lähtenyt risuja keräämään tai vanhuksia ulkoiluttamaan nettona työmarkkinatuella, eli nettona yli 1000 euora vähemmän rahaa, niin se olisi kelvannut. 

Kun otin sen työn vastaan halvalla, sain vaativamman työn toisaalta ja palkka nousi aika reilusti. Olisinko saanut tämän työn, jos olisin ollut mummoja ulkoiluttamassa työmarkkinatuella? En. Miksi työtön on parempi hanttihommissa korvauksella kuin palkalla alansa töissä,vaikka palkka on pieni, mutta paljon korvausta isompi? Itse luulen, että taustalla on todellisuudessa pelko omasta nahasta. 

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi,että muidenkin ammattilaisten palkat laskevat, kun joku suostuu tekemään sen työn halvemmalla. Kysynnän ja tarjonnan laki - on paljon työpaikkoja, joihin otetaan vain "harjoittelijoita" määräaikaisiin työsuhteisiin, mutta ei koskaan vakinaisia TES:n mukaisella palkalla. Vaikka sinä olet edennyt parempipalkkaiseen työhön, harva siinä onnistuu.

Risujenkeräys ja vanhusten ulkoiluttaminen ei vaadi mitään koulutusta tai muuta erityisosaamista, josta pitäisi maksaa. Siksi niitä voi tehdä alipalkattuna.

Vierailija
2/4 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai taustalla on pelko siitä omasta nahasta. :) Mitä luulit? 

Nykyiset palkat ja työsuhde-edut ovat massiivisen työn ja tuskan takana. Eivät ne taivaasta ole tipahtaneet, vaan siihen on vaadittu järjestäytymistä ja työntekijöiden joukkovoimaa. Ilman tätä sinäkin ap olisi esimerkiksi lauantait töissä ja saisit sellaista palkkaa että säilyisit nippa nappa hengissä. Työterveyshuollosta, lomista ja lomarahoista et uskaltaisi edes unelmoida.

Joku on sinun puolestasi hankkinut sulle ne edut ja oikeudet, ja siksi ei ole pelkästään oma asiasi, millä palkalla ja millaisiin töihin menet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliset pointit ovat kyllä hyviä, mutta on tietenkin epistä, että työtön joutuu vastuuseen työssäkäyvien eduista. Työtön miettii luultavasti ensisijaisesti omaa etuaan samalla tavalla kuin muutkin ihmiset, ja vasta kun oma olo on turvattu voi miettiä muidenkin asemaa.

Minusta tilanne vaikuttaa olevan se, että työttömiltä vaaditaan kaikkien eteen uhrautumista, ja muut voivat huokailla paheksuen vieressä, että minä maksan sinunkin palkkasi. Silti on niin, että minä tällä hetkellä ei-työssäkäyvänä (en myöskään kyllä ole työtön) koen olevani velvollinen karsimaan työntekijän oikeuksia kiertävät työntarjoukset silloinkin, kun itse niistä hyötyisin. Vastaavasti kyllä odotan, että kaikki työllisetkin alkavat käyttäytyä epäitsekkäästi: maksavat riemurinnoin enemmän veroja, jotta työttömät ja työkyvyttömät saavat ihmisarvoisemman elämän, kieltäytyvät paikallisista työsopimuksista, kieltäytyvät epäoikeudenmukaisista palkkauksista silloinkin, kun siitä on itselle etua.

Tarpeeksi epäselvää? Olen siis ap:n kanssa tavallaan samoilla linjoilla, mutta valmis menemään idealismissa sellaisiin mittoihin, että äitiä itkettää (menis toikin vaan siihen työhön, mikä sille tarjottiin).

Vierailija
4/4 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se sen työttömänkin etu, että sitten kun pääsee alansa töihin, palkat olisi kohtuulliset eikä niitä olisi polkenut alas harjoittelijoiden, työttömien tms puoli-ilmaiseksi duuniin tuleminen...

Esim. it-alalla on nyt käynnissä tilanne, jossa perustekijöiden ylitarjonnan takia palkkakehitys on todella huolestuttava. Omakin työnantaja tuntuu ottavan nykyisin lähinnä puoli-ilmaiseksi tulevia harjoittelijoita ja pidempään työttömänä olleita. Esim. kuulin että hiljattain tullut työttömänä ollut työkaveri tekee samaa työtä kuin minä 4500 eurolla, 2200 eurolla... No, nyt hän pääsi töihin, mutta naurattaako kun se palkka on 10 vuoden päästäkin noussut ehkä vain muutamalla satasella... Ja firmojen vaihtokaan ei auta jos on paljon näitä jotka tulee edes jotain työtä saadakseen millä hinnalla hyvänsä - koko alan palkkataso laskee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän