Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjastoon lahjoittaminen

Vierailija
18.12.2013 |

Olen jo pitkään miettinyt, että voiko kirjastoon lahjoittaa kirjoja/dvd-elokuvia, jotta ihmiset saisivat niitä lainailla? En siis tarkoita ilmaisten kirjojen vaihtopistettä.

Mielestäni se, että meillä on käytössä kirjastot on valtavan hyvä asia, mutta valikoima on toisinaan liian kapea. Olisi kiva lahjoittaa vaikka kerran lukemiaan kirjoja (bestsellereitä), kun niille on pitkät varausjonot, dvd-dokumentteja ja hyviä elokuvia, jotta moni muukin saisi katella niitä sekä laajempaa musiikkilevyvalikoimaa, (itselleen voi elokuvat ja musiikit tallentaa koneelle).

Kirjastoilla kuitenkin on rajalliset resurssit hankkia joitain suosittuja kappaleita ja toisaalta taas musiikkipuolella olisi kiva, jos olisi muutakin kuin Robinia yms. listahittikamaa.

Näin yksi tuote palvelisi montaa kuluttajaa ja ehkä kaikkien ei tarvitsisi ostaa tavaroita kotiin pölyttymään.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös muita paikkoja, joihin voit lahjoittaa kirjojasi monia lukijoita ilahduttamaan.

Lastenkirjoja ja -lehtiä päiväkoteihin, koululaisille sopivia iltapäiväkerhoihin.

Myös sairaaloissa on usein hyllyjä joista potilaat saavat ottaa luettavaa, turvakoteihin, ensikoteihin, työttömien päiväkeskuksiin jne. jne. Katso vaikka netistä mikä sopiva paikka  löytyisi näppärästi kotisi tai työmatkasi varrelta ja kysy onko heillä tarvetta. Itselläni on muutama vaikiopaikka joihin toimitan aina lapsille vanhoiksi jäänette lelut, pelit ja kirjat.

Vierailija
2/15 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lahjoittanut usein kirjoja kirjastoon, dvd-leffoista en tiedä, kysäise kirjastosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä kirjastoon. Kirjoja saattavat ottaa vastaan, mutta dvditä eivät voi ottaa tekijänoikeussyistä.

Vierailija
4/15 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lahjoittanut. Mutta ne haluaa siis uusia, ja kiinnostavia, hyväkuntoisia kirjoja. Viimeksi lahjoitin sen taivaslaulukirjan. Joskus ottaneet myös englanninkielisiä pokkareita, uusia, vaikka olen ne ekaksi lukenut.

Vierailija
5/15 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on käyttäjän näkökulmasta katsoen hyvä idea, mutta en usko, että se käytännössä onnistuu. Kirjastokappaleet ovat kalliita, niihin on liitetty lainauskorvausjärjestelmä, jonka mukaan tekijöille maksetaan kokoelmaan kuuluvasta teoksesta. En tiedä yksityiskohtia, voi olla, että siihen liittyy lainauskerratkin, mutta idea on se, että kun yhtä kirjaa / leffaa / tms lukee niin moni ihminen, sitä kompensoidaan tekijälle. Tästä syystä et voi lainaamaasi  kadonnutta pokkariakaan korvata viemällä vastaavan kirjastoon, vaan rahasumma, jonka joudut maksamaan korvauksena, on paljon suurempi kuin kirjan hinta kirjakaupasta ostettuna.

Löysin tällaisen linkin (jota en jaksanut edes itse lukea kunnolla läpi ;) ): https://lainauskorvaus.sanasto.fi/show/common/accountRules

Vierailija
6/15 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, moni muu tiesikin käytännön kokemuksesta sen onnistuvan.

t. 5

Vierailija
7/15 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen siis vienyt usein, viimeksi kuukausi sitten. Saan niitä arvosteltavaksi. Toisekseen hävittin pari vuotta sitten kirjan, ja kirjastossa mulle sanottiin, että voin korvata sen saman kirjailijan kirjan.

Vierailija
8/15 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 20:16"]

Kirjastokappaleet ovat kalliita, niihin on liitetty lainauskorvausjärjestelmä, jonka mukaan tekijöille maksetaan kokoelmaan kuuluvasta teoksesta. En tiedä yksityiskohtia, voi olla, että siihen liittyy lainauskerratkin, mutta idea on se, että kun yhtä kirjaa / leffaa / tms lukee niin moni ihminen, sitä kompensoidaan tekijälle. Tästä syystä et voi lainaamaasi  kadonnutta pokkariakaan korvata viemällä vastaavan kirjastoon, vaan rahasumma, jonka joudut maksamaan korvauksena, on paljon suurempi kuin kirjan hinta kirjakaupasta ostettuna.

Löysin tällaisen linkin (jota en jaksanut edes itse lukea kunnolla läpi ;) ): https://lainauskorvaus.sanasto.fi/show/common/accountRules

[/quote]

Kirjan voi korvata tuomalla uuden tilalle. Dvd-levyjä ei, koska niissä on nuo kirjastoille kalliimmat maksut. Kirjoista maksetaan lainauskorvaus lainakertojen mukaan eikä niiden hankintahinta ole tavallista isompi. (Ja maksu tilitetään vain suomalaisille kirjailijoille. Ulkomaalaiset eivät saa rahaa Suomesta.)

Vierailija
9/15 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä ne tuodut kirjat myydään seuraavassa kirjaston tyhjennysmyynnissä eli kirjasta tehdään rahaa, ei niitä edes muoviteta lainausta varten.

Vierailija
10/15 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 20:46"]

Ainakin meillä ne tuodut kirjat myydään seuraavassa kirjaston tyhjennysmyynnissä eli kirjasta tehdään rahaa, ei niitä edes muoviteta lainausta varten.

[/quote]

Älä puhu jööteriä!

Vierailija
11/15 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kirjastot ottavat mielellään vastaan kirjoja, erityisesti paljon kysyttyjä uutuuksia ja myös vanhempia ikisuosikkeja (Hietamies, Päätalo ym.).

Valittujen Palojen romaanilyhennelmiä sen sijaan ei kannata kirjastoon lahjoittaa, koska eivät voi ottaa niitä valikoimiin eikä niitä saa oikein myytyäkään.

Vierailija
12/15 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että valikoivat sitä mitä kirjoja ottavat. Tilanpuute kuitenkin aika yleinen ongelma kirjastoilla. Varmaan ottavat sellaisia kirjoja joille on kysyntää tai joita ei ole,  eikä saa hankittua.

Vierailija
13/15 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tässä on tullutkin mutta kertauksena: hyväkuntoisia, uusia ja kestosuosikkikirjoja sekä musiikkiäänitteitä ja äänikirjoja voi lahjoittaa. Elokuvia, tietokoneohjelmia tai konsolipelejä emme voi ottaa vastaan tekijänoikeussyistä. Samasta syystä kirjaston elokuvakokoelma voi myös vaikuttaa suppealta: kaikkiin elokuviin kun ei saa lainausoikeuksia.

Kaikkea lahjoitettua ei välttämättä oteta kokoelmaan, vaan sitä voidaan myös myydä poistokirjamyynnissä. Ainakin meillä tehdään lahjoitussopimus, joka antaa kirjastolle oikeuden päättää itse, mitä lahjoituksilla tehdään.

terv. kirjastonhoitaja

Vierailija
14/15 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös tyhjille (ja ehjille) dvd ja cd-koteloille on aina tarvetta.

Vierailija
15/15 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa kirjastossa on myös kierrätyshylly, jonne asiakkaat voivat viedä kirjoja ja toiset saavat ottaa ne. Minä olen käyttänyt sitä, meneehän ainakin jollekin tarpeeseen. Myös sairaalat saattavat ottaa vastaan kirjoja, itse vein joskus pinon osastolle, jossa läheiseni oli. (Siellä tosin oli aika hyvä kokoelma jo valmiiksi, joillakin osastoilla ei tunnu löytyvän mitään luettavaa.)

Ja vaikka lahjoittaisin kirjastolle, minua ei haittaisi vaikka myisivät sen eteenpäin. Ihan vaan plussaa, jos joku saa haluamansa kirjan ja kirjasto samalla kipeästi tarvitsemaansa rahaa pitääkseen yllä kirjaston toimintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan