Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorisotakuu on vitsi

Vierailija
18.12.2013 |

"Nuorisotakuu tarkoittaa sitä, että jokaiselle alle 25-vuotiaalle nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, työkokeilu- opiskelu, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi ilmoittautumisesta. "

No aijaa? Olen 21-vuotias, kohta vuoden ollut työttömänä eikä mitään ole kuulunut työkkärin suunnalta. Haen seuraavaksi yliopistoon, töitä kun ei yksinkertaisesti ole.

Kokemuksia? Onko kukaan oikeasti hyötynyt nuorisotakuusta?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:09"]

Itse menisin mielellään kurssille, tapaamaan uusia ihmisiä ja saamaan uusia avaimia työnhakuun/koulutukseen. En kuitenkaan ole päässyt lukuisista hakemuksista huolimatta. Työkkärissä käyntejä on 2 kpl vuodessa, ei ole resursseja tarjota enempää palvelujaan. Enkä oikein edes tiedä mistä muualta tähän saisi apua. 

[/quote]

Mihin ihmeen kursseille olet hakenut? Työkkärissä on työvoimakoulutusta, ei kursseja.

Vierailija
22/32 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:05"]

Aina välillä ihmettelen teitä nuoria, jotka tulette TE-toimistoon äidin helmoista ja käyttäydytte kuin siellä paapominen jatkuisi eli saatte kotona sohvalla maaten odotella, että työkkärin täti tulee ja tarjoaa kokoaikaisen toistaiseksi voimassaolevan työsuhteen kivassa yrityksessä kotikorttelin vieressä. Ette kuuntele, miten neuvotaan työnhaussa (omatoimisessa, niin ne aikuisetkin joutuvat töitä etsimään) ettekä suostu kuuntelemaan, kun ehdotetaan osaamista parantavia koulutuksia (esim. erilaiset korttikoulutukset) tai palkkatuettua työpätkää.

Ei. Te luotatte, että nuorisotakuun ansiosta ei itse tarvitse tehdä mitään, ei edes kuunnella virkailijaa.

Nuorille väännetään rautalangasta, miten tulee toimia ja aina sitten löytyy joku ap, joka valittaa, että nuorisotakuu ei toimi. Onneksi samaan aikaan on satoja, jotka (ihan nuorisotakuusta huolimatta) päätyvät töihin.

[/quote]

Aina välillä ihmettelen teitä tätejä, jotka ette osaa lukea. Ap kertää lähettävänsä 10-20 hakemusta viikossa, ja hän on myös osallistunut koulutuksiin. Mitä hän on tehnyt väärin? Minusta tuossa tilanteessa on ihan paikallaan ihmetellä, mitä se nuoritsotaku hänelle oikein takaa. Jos se takaa sen, että saa osallistua työkkärin järjestämiin koulutuksiin, en kyllä ihan ymmärrä sen tarkoitusta. Eikö koulutuksiin saa osallistua ilman mitään takuutakin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:05"]

Aina välillä ihmettelen teitä nuoria, jotka tulette TE-toimistoon äidin helmoista ja käyttäydytte kuin siellä paapominen jatkuisi eli saatte kotona sohvalla maaten odotella, että työkkärin täti tulee ja tarjoaa kokoaikaisen toistaiseksi voimassaolevan työsuhteen kivassa yrityksessä kotikorttelin vieressä. Ette kuuntele, miten neuvotaan työnhaussa (omatoimisessa, niin ne aikuisetkin joutuvat töitä etsimään) ettekä suostu kuuntelemaan, kun ehdotetaan osaamista parantavia koulutuksia (esim. erilaiset korttikoulutukset) tai palkkatuettua työpätkää.

Ei. Te luotatte, että nuorisotakuun ansiosta ei itse tarvitse tehdä mitään, ei edes kuunnella virkailijaa.

Nuorille väännetään rautalangasta, miten tulee toimia ja aina sitten löytyy joku ap, joka valittaa, että nuorisotakuu ei toimi. Onneksi samaan aikaan on satoja, jotka (ihan nuorisotakuusta huolimatta) päätyvät töihin.

[/quote]

Aina välillä ihmettelen teitä tätejä, jotka ette osaa lukea. Ap kertää lähettävänsä 10-20 hakemusta viikossa, ja hän on myös osallistunut koulutuksiin. Mitä hän on tehnyt väärin? Minusta tuossa tilanteessa on ihan paikallaan ihmetellä, mitä se nuoritsotaku hänelle oikein takaa. Jos se takaa sen, että saa osallistua työkkärin järjestämiin koulutuksiin, en kyllä ihan ymmärrä sen tarkoitusta. Eikö koulutuksiin saa osallistua ilman mitään takuutakin?

[/quote]

Jos luet ap:n kirjoituksen ihan kunnolla, niin hän kertoo olleensa pätkätöissä => hänen osaltaan nuorisotakuu on vuoden aikana toteutunut moneen kertaan, koska nuorisotakuun mukaan jotain luettelonsa asioista tarjotaan, ennen kuin työttömyys on kestänyt 3 kk. Jospa tuo ei ole vuoden aikana kertaakaan toteutunut, koska ap on ollut töissä? Kyllä, myös pätkätyö katkaisee työttömyyden aivan samoin kuin se, että unohtaa oikeana päivänä käydä sovitulla tapaamisella.

Kannattaa muistaa, että nuorten yhteiskuntatakuu on ollut voimassa jo vuodesta 2005 alkaen ja tänä vuonna nuorisotakuussa mukaan ovat tulleet oppilaitokset, kunta, työpajat, etsivä nuorisotyö jne. Nuorille on tarjolla koulutusta myös nuorten aikuisten osaamisohjelman kautta, joten TE-toimiston tarjoama koulutus ei ole ainoa mahdollisuus.

Verbillä tarjota voidaan tarkoittaa myös sitä, että nuorella on mahdollisuus hakea koulutuksiin. Se ei siis tarkoita, että tiettyä koulutuspaikkaa erikseen tarjotaan tietylle nuorelle.

Ja kuten totesin,ap:n kohdalla nuorisotakuu on vuoden mittaan toteutunut moneen kertaan niin työpaikkoina kuin koulutuksina. Mitä vielä pitäisi antaa ilmaiseksi?

Vierailija
24/32 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eei ne työttömyyspäivät mihinkään nollaudu vaikka olen pari päivää työssä.. Suhteilla pääsin, en enää ko sekin firma meni konkkaan. Nyt en ole ollut kohta puoleen vuoteen missään.

Noi "kurssit" missä olen vapaaehtoisesti käynyt kestää päivän tai pari, enkä ole kokenut hyötyväni niistä mitenkään. :/ Lähinnä sellaisia et istutaan ja kuunnellaan kun ohjaaja puhuu.

Pari kertaa hain noihin pidempiin koulutuksiin mitä löytyy mollin sivuilta, mutta niihin oli tuhottomasti hakijoita. En päässyt.

ap

Vierailija
25/32 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 28v. tradenomi. Työkokemusta on monelta alalta ja nyt puoli vuotta haettu töitä. Ei yhtäkään haastattelupyyntöä.

Koska olen suorittanut jo kaksi erilaista koulutusta, en enää kauhean innoissani ole opiskelemisesta.

Joka paikkaan vähintään se sata muutakin hakijaa, parhaimmillaan ollut viisisataa hakijaa. Lukion jälkeen tein koulunkäyntiavustajan töitä, mutta nykyään niitäkin tekee kuulemma jo kiinteistövälittäjät. Kun töitä ei ole.

Vierailija
26/32 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä olen sanssi-kortilla palkannut juuri valmistuneen maisterin puoleksi vuodeksi hommiin. Eli työkkäri tarvii niitä paikkoja, jotta voivat nuorille tarjota töitä.   Sit voi olla hakemuksessa sellaset ehdot, ettei kaikille voi tarjota. Mulla oli tietyn alan tarpeeksi hyvä koulutus ja hieman aiempaa kokemusta...

Vierailija
27/32 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:37"]

Eei ne työttömyyspäivät mihinkään nollaudu vaikka olen pari päivää työssä.. Suhteilla pääsin, en enää ko sekin firma meni konkkaan. Nyt en ole ollut kohta puoleen vuoteen missään.

Noi "kurssit" missä olen vapaaehtoisesti käynyt kestää päivän tai pari, enkä ole kokenut hyötyväni niistä mitenkään. :/ Lähinnä sellaisia et istutaan ja kuunnellaan kun ohjaaja puhuu.

Pari kertaa hain noihin pidempiin koulutuksiin mitä löytyy mollin sivuilta, mutta niihin oli tuhottomasti hakijoita. En päässyt.

ap

[/quote]

Kyllä ne päivät nollautuu julkisen yritys- ja työvoimapalvelulain mukaan, vaikka ei työttömyysturvalain mukaan. Kun olet pari päivää töissä, työttömyytesi nollautuu TE-toimiston järjestelmissä, koska et ole ollut työttömänä yhtäjaksoisesti. Työttömyysturvalain mukaan näin ei tapahdu.

Jos haluat tanssikursille, niin hae sellaiselle. Koulutuksissa usein yksi puhuu ja muut kuuntelevat eikä siellä kovin eksoottisesti liiikehditä.

Vierailija
28/32 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 19:36"]

Jaa, minä olen sanssi-kortilla palkannut juuri valmistuneen maisterin puoleksi vuodeksi hommiin. Eli työkkäri tarvii niitä paikkoja, jotta voivat nuorille tarjota töitä.   Sit voi olla hakemuksessa sellaset ehdot, ettei kaikille voi tarjota. Mulla oli tietyn alan tarpeeksi hyvä koulutus ja hieman aiempaa kokemusta...

[/quote]

Kyllähän vastavalmistuneen maisterin pitäisi saada työpaikka ihan ilman mitään sanssikortteja...

Vierailija
29/32 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisotskuuta toteutetaan yleensä työnhakuvalmennuskurssilla, joka kestää n. kuukauden. Jos ei sanssikortilla tai avoimilta markkinoilta löydä työpaikkaa, niin eipä sitä työkkärikään kykene järjestämään.

Vierailija
30/32 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:50"]

Nuorisotskuuta toteutetaan yleensä työnhakuvalmennuskurssilla, joka kestää n. kuukauden. Jos ei sanssikortilla tai avoimilta markkinoilta löydä työpaikkaa, niin eipä sitä työkkärikään kykene järjestämään.

[/quote]

Työnhakuvalmennus kestää yleensä korkeintaan viikon! Sanssikortti puolestaan kertoo vain sen, että lain mukaan ko. henkilön palkkaamiseen voidaan myöntää palkkatukea, so. työnantaja saa rahaa palkatessaan nuoren. Sillä mennään ihan avoimille työmarkkinoille!

Vierailija
31/32 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 17:58"]

Kannattaa varmaan hakea jotakin palkkatuettua työtä tai  työkkärin kurssia. Moni kursseista toki hölynpölyä, mutta monesta voi olla hyötyäkin. Niihin voi työkkärin sivuilla ihan itsenäisesti hakea ;) Kivempi hakea itse, kuin joutua pakotetuksi.

Itsellä kaikki alle 25-vuotiaat työttömät kaverit on pakotettu jollekin pilipalikurssille. Onneksi itse olin vanhempi. Ja sainkin opiskelupaikan tälle syksylle niin en enää työtönkään ole.

[/quote]

Voisitko ystävällisesti nimetä muutaman pilipalikurssin? Työvoimakoulutus esim. lähihoitajaksi on paljon tiukempi kuin tavallinen nuorisopuolen koulutus.

[/quote]

Voinhan minä mainita. Pilipalikursseja ei todellakaan ole noi tutkintoon johtavat koulutukset. Jos lukisit kunnolla viestini ehkä sen tajuaisitkin. ;) Hienoa, että otit kaikenlisäksi esimerkiksi tuon lähihoitajakoulutuksen. Sinnehän ei varmasti pakoteta edes hakemaan ketään. Sinne hakee porukkaa muutenkin ihan helvetisti. Ja sinne on aivan järkyttävän vaikea päästä. Jos ei ole mitään alan kokemusta, niin koulutuspaikka on taatusti tavoittamattomissa. Tähän on turha edes väittää vastaan. Mulla on omakohtaista kokemusta niin suuremmasta, kuin pienemmästäkin paikkakunnasta tähän asiaan ;)

Pilipalikursseja on sellaiset parin kuukauden tutustumiskurssit, ammatinvaihtajien kurssit ja kaikki nuorten millälie nimetyt "näin kirjoitat työhakemus"-kurssit. Ja EI, NE EI OLE TURHIA KAIKILLE, mutta ongelmana on juurikin esim. nuorisotakuu tai pitkäaikaistyttömyys. Nuoret ja pitkäaikaistyöttömät PAKOTETAAN kurssille ja suurinta osaa niistä ei kiinnosta yhtään. Toki joukossa on aina muutama, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita tutustumaan uuteen alaan, mutta suurin osa ei ole. Ja rannalle jää paljon niitä, jotka mahdollisesti haluaisivat tietoa uudesta alasta, mutta kun työttömyyttä on takana niin lyhyt aika niin ei pidetä ensisijaisen tärkeänä hakijana. Mun mielestä hyvä ratkaisu olisi se, että jokainen kurssi johtaisi jonkinmoiseen tutkintoon/tutkinnon osaan. Aluksi vaikka lyhyt orientointijakso, jonka aikana ne, jotka eivät alasta mitään tiedä pääsevät tutustumaan alaan. Sen jälkeen voisi sitten lopettaa, jos ala ei tunnu omalta. Ja kaikenmoinen PAKKO pois koulutuksista. Vapaaehtoisuutta.

Toki voimme miettiä myös sitä, että onko mikään työharjoittelu, palkkatukityö, kurssien harjoittelut mitenkään hyviä suomen taloudelle ja työttömyydelle. Monella firmalla on työntekijöitä ympärivuoden ja luotetaan siihen, että aina on harkkari joukossa mukana. Siinä menee sitten ihan oikea palkkatyö hukkaan.

Oli miten päin vaan niin perseestä kaikki on silti. :D Ne jotka haluu vähän rentoutua kotioloissa pakotetaan hommiin ja ne, jotka haluaa hommiin ei pääse niihin. Äärimmäisen kivaa.

Vierailija
32/32 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Ammattiin valmistuneet lapseni ovat saaneet työtä muutenkin. Kyllä minä ihmettelen, miten se voi olla mahdollista, kun työttömiä on täälläkin vaikka millä mitalla.

Eivät ole edes asioineet työvoimatoimistossa kovinkaan paljon. Sitä en itse asiassa tiedä, liittyikö yhteen työnsaantiin jotain ns. toimenpiteitä, kun lyhyellä työharjoittelulla aloitti.

Joku voisikin tehdä tutkimusta siitä, millä ihmeellisellä tavalla jotkun onnistuvat saamaan työtä. Omalta osaltani sanoisin, että heti on lähdetty kun on kutsu kuulunut, kyselemättä. Sillä on päästy alkuun ja toivottavasti jatkoa riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän