Lähetät 30 joulukorttia, saat 5. Mikä fiilis?
Kommentit (49)
Lähetin kaksi ja sain kaksi. Ollaan karsittu reippaasti lähettämistä. Kaksi aivan pakollista oli lähettää. Edes äitini ei saa korttia vaikka rakas onkin. Jotenkin tuntuu että tämä juttu on niin nähty. Olen jo 48v.
Mä yleensä lähetän 20 korttia ja todella hyvänä vuonna saadaan vajaa 10, varmaan jotain 8. Yleensä alle sen. Joinakin vuosina on ollut vähän surumieli, kun on tullut vain ihan muutamalta. Ei siksi harmita, että kun itse lähetin, mutta en saanut vaan siksi, kun tulee olo, että eikö mun olemassa oloa kukaan muista edes jouluna.
Minusta parempi noin päin kuten ap:lle käynyt, kuin niin että saat enemmän kortteja kuin lähetät. Tulee sitten fiilis että nyt pitää joko vielä ehtiä laittaa kortit niille jotka yllättäen laittoivat tai sitten ensi jouluna ainakin! Tämä tekee joulusta stressaavan! vaikka koetat laittaa joulutervehdyksen ihan ilman taka-ajatuksia saatko itse kortin takaisin vai et.
Parempi noin päin. Ne ottaa enemmän päähän joilta tulee, vaikka ei ole itte tajunnut niille laittaa.
Lähetin 30 ja n. 25 niistä oli sukulaisille, joten ei mua nyt niin haittaa, jos en niiltä kaikilta myös itse saa kortteja. Ne on kuitenkin sukulaisia. Ystäville olen lähettänyt/antanut kortit, mutten en yhdellekään puolitutulle. 30 kortin lähettäminen ei kuitenkaan ole mitenkään halpaa lystiä..
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:23"].
nehän kirjoitetaan sarjassa ajattelematta kortin saajaa mitenkään erityisesti.
[/quote]
Kiva kun tiedät minun tunteeni ystäviäni kohtaan...
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:48"]30 kortin lähettäminen ei kuitenkaan ole mitenkään halpaa lystiä..
[/quote]
Ymmärrän toki, että joillekin pienempikin summa kuin 30 euroa on liikaa, enkä halua vähätellä joulukortteihin meneviä rahoja, mutta kustannus on noin euro per naama. Minä lähetän nykyisin vain noin 15 korttia ja yritän ajatella juurikin, että euron verran voin ystävää muistaa.
Minusta on hauska muistaa läheisiä ja askartelen heille mielelläni kortit. Olen rajannut korttien laittamisen serkkuihin ja tehnyt päätöksen, että mikäli eivät halua kertoa minulle muutoistaan, niin jäävät sitten ilman korttia. Kavereille en ole kortteja laittanut mutta asiaa voisi harkita siinä vaiheessa, kun heitä ei enää tapaa niin usein.
Aika outoa luettavaa useimpien kommentit. Eli jos ei muutenkaan sukulaisia tapaa, ei mitenkään voi lähettää edes jouluterveyhdystä??? Häh?
Huippu oli tuo että "edes äidille ei korttia"...
Kuka tahansa muusta kulttuurista oleva saisi sätkyn, että "etkö tapaa omaa äitiäsi jouluna!"
Eipä ihme että Suomessa yksinäisyys on yksi suurimmista ongelmista...
Mä lähetin kortit (lasten kuvalla) lasten kummeille, omille kummeille ja isovanhemmille. Lisäksi annan käteen perheelleni ja muutamille kavereille. 15 korttia riitti. Lisäksi varmaan 10 tekstaria lähtee. Olen saanut jo enemmän kuin lähetin, mutta muistan myös näitä viestillä tai puhelulla.
Ja eurolla ei ihan korttia+merkkiä saa. Meillä meni 4 e/kortti.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:20"]
Itkisin tilannetta Facebookissa ja lähettäisin juttuvinkin iltapäivälehdille.
Tiina* 38v. lähetti 70 joulukorttia - sai itse vain viisi!
Eikös nykyään ole tapana pitää kauhea poru (julkisesti) jokaisesta pettymyksestä...
*Tiinan nimi muutettu
[/quote]
* kuvan joulukortit eivät liity tapaukseen
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:16"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:04"]
Tiedostan sen että nykyään harva lähettää enää joulukortteja. Minun tuttavapiiristäni enää kokit sukulaiset. Jos itse haluan lähettää joulukortin ystävälleni, se ei ole mikään vaatimus että ystäväni täytyisi alkaa lähettelemään joulukortteja jos hän ei ole niin ennenkään tehnyt.
[/quote]
"kokit sukulaiset"?
[/quote]
Autocorrect. Parit sukulaiset varmaan olin kirjoittamassa.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:16"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:04"]
Tiedostan sen että nykyään harva lähettää enää joulukortteja. Minun tuttavapiiristäni enää kokit sukulaiset. Jos itse haluan lähettää joulukortin ystävälleni, se ei ole mikään vaatimus että ystäväni täytyisi alkaa lähettelemään joulukortteja jos hän ei ole niin ennenkään tehnyt.
[/quote]
"kokit sukulaiset"?
[/quote]
Autocorrect. Parit sukulaiset varmaan olin kirjoittamassa.
Laittaisin korttiin koko nimeni ja osoitteeni. Minulta on jäänyt monta joulukorttia lähettämättä sen takia, että naiset ovat vaihtaneet nimeä ja/tai muuttaneet ilmoittamatta uusia yhteystietoja tai sitten olen kadottanut sen uuden tiedon. Jos aiemmin on tullut kortti mutta nyt ei, kannattaisi kokeilla tätä.
Olen etsinyt osoitteita myös Väestörekisterikeskuksen kautta, mutta siinä pitäisi tietää ihmisestä aika paljon ennen kuin onnistuu.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:09"]Aika outoa luettavaa useimpien kommentit. Eli jos ei muutenkaan sukulaisia tapaa, ei mitenkään voi lähettää edes jouluterveyhdystä??? Häh?
Huippu oli tuo että "edes äidille ei korttia"...
Kuka tahansa muusta kulttuurista oleva saisi sätkyn, että "etkö tapaa omaa äitiäsi jouluna!"
Eipä ihme että Suomessa yksinäisyys on yksi suurimmista ongelmista...
[/quote]
Kyllä minä nimenomaan tapaan äitiäni jouluna. Mitä sillä on tekemistä joulukortin kanssa?
Lähetettiin sellaiset 30 ja tähän mennessä tullut 8. Tuntuu ihan hyvältä. En itse odota saavani kaikilta joille lähetän. Korttien lähettely on osa meidän perheen perinnettä ja kortit askarrellaan itse. Korttien mukana laitan lasten kuvia ja piirustuksia. Saadut kortit laitan esille keittiön kaapin oveen. Kauneimmat säästän tuleviiin jouluihin, mutta suurimman osan kyllä heitän joulun jälkeen menemään, sillä ei ole tilaa säilytellä.
Aika erikoista, että excel-taulukon käyttämistä pidetään osoituksena kylmyydestä ja laskelmoivuudesta. Sehän on vain muistamisen apuväline! On mukavaa, kun osoitteet ovat koottuna jonnekin ja ne voi sieltä vaikka tulostaa kaikki kerralla. Tarvitaan niitä muuhunkin kuin joulukortteihin. Ymmärrän kyllä, että nuoret kuvittelevat vielä muistavansa kaiken ikuisesti ilman apuvälineitä, mutta ei sitä kauan kestä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:09"]
Ja eurolla ei ihan korttia+merkkiä saa. Meillä meni 4 e/kortti.
[/quote]
Jos sinä et lähetä niin halpoja kortteja, niin sekö tarkoittaa, ettei muiltakaan voi onnistua?
Joulumerkki oli tänä vuonna 0,65 euroa ja kortteja saa joistakin paikoista 10 kpl/1 eur (tai varmasti ainakin 20-30 sentillä kpl). Ei ole todellakaan vaikeaa pärjätä eurolla.
Minä teen osan korteista itse, mutta myös ostan erään suomalaisen taiteilijan kortteja, jotka maksavat noin 80 senttiä kpl. Maksan siis yhteensä yli euron per kortin saaja, mutta ajattelen kuitenkin "euro ystävälle".
(29)
Ajattelen, että posti on hukannut joulukorttinippuni tai jakanut jonkun toisen laatikkoon. Ei tuollaista voi tapahtua, että saisin noin vähän kortteja.
Lapseni tykkäävät tehdä joulukortteja ja niitä lähetellään kaikille sellaisille ihmisille, joita haluamme muistaa edes jouluna. Meistä se on hauskaa: mietimme aina mikä kortti kellekin. Sillä saammeko me kyseisiltä henkilöiltä ikinä korttia ei vaikuta asiaan. Kysehän on meidän halustamme muistaa heitä, ei mistään vaihtokaupasta.