Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nihkeä tilanne pomon kanssa..

Vierailija
18.12.2013 |

Mulla on ihan kiva pomo noin yleisesti ottaen. Firmassamme hän ei ole kovin pidetty, eli on saanut käytöksellään kerättyä ympärilleen reippaasti "vihamiehiä".Mä olen pari kertaa ottanut hänen kanssaan yhteen, mutta muuten tullaan hyvin juttuun.

Olen huomannut että pomoni stressinsietokyky on olematon. Kun häenllä on stressiä, hän purkaa sen muihin (etsimällä muiden työstä virheitä, tiuskimalla, yms). Minä saan aina osani tästä. Nyt pomo on todella stressaantunut ja se näkyy todella tylynä käytöksenä. Eilisen päivän aikana hän huomautteli minulle "virheistä" (mm. eräästä jutusta piti aggressiivisen puhuttelun, kuinka hän NIMENOMAAN on ohjeistanut ettei näin toimita jne.. Kuuntelin kärsivällisesti ja totesin että hän on ihan itse luonut asetukset tähän juttuun niin että se menee automaattisesti "väärin", jonka hän tarkisti sitten järjestelmästä ja näin oli. Eli hän oli väärässä, mutta ei pyytänyt anteeksi eikä pahoitellut kiukutteluaan, tuhahteli vain). Ymmärrän että stressileveli on nyt katossa, mutta tänä aamuna mielestäni hän ylitti rajan.

Jouduin puhutteluun siitä, että olin lähettänyt pomolleni meilin, jonka otsikko oli isoilla kirjaimilla. ISOILLA KIRJAIMILLA. Hänestä se on vittuilua. Olin kiireessä vain kopioinut erään laskun tiedot, jotka oli isoilla kirjaimilla ja laittanut sen otsikkoon. Lähetämme päivässä  kymmeniä meilejä, eikä aiemmin koskaan ole kirjoitusasulla mitään väliä. Kollegani meilit on välillä niin täynnä kirjoitusvirheitä ettei niistä meinaa saada tolkkua, eikä se ole koskaan häirinnyt ketään.

Eilen pomoni kävi sanomassa että erääseen projektiin ei enään sitten laiteta mitään kuluja ja jos laitetaan, hänelle tieto siitä. Kirjoitin itselleni lapun muistutukseksi tästä asiasta. Tuolle projektille kohdentui yksi kulu eilen, laitoin asiasta viestin pomolle.

Aamulla hän räyhäsi että vittuilenko, kun lähettelen tuollaisia meilejä. Olin ihan että mitä ihmettä?! Hän oli tarkoittanut että tuolle projektille ei laiteta enää tiettyjä marginaalisia kuluja. Mutta kuluja voi siis laittaa. Koska hän esitti asian töksäyttäen parilla lauseella (samalla puhelimeen puhuen) olin käsittänyt ilmeisesti väärin. Hän pyöritteli silmiään että "NYT SKARPPAAT, EI MULLA OO AIKAA TÄLLAISEEN!!" Olin ihan että häh. Hän itse esitti asian todella epäselvästi eilen ja nyt mä olinkin se joka _taas_ mokasi.

Totesin pomolle että täällä on koko firma varpaillaan hänen tiuskimisen takia. Pomo totesi että olisit itsekin jos joutuisit edes vähän kantamaan vastuuta. Kun lähdin huoneesta, hän jäi sinne itkemään.

Tilanne on sietämätön. Pomollani ei ole helppoa, mutta onko minun siedettävä paskaa niskaan vain siksi että hänellä on stressiä? Olen hänen lähin työparinsa joten olen myös se joka kaiken paskan joutuu ottamaan vastaan. Tuntuu että pomo etsimällä etsii virheitä muiden töistä, ihan kuin se helpottaisi hänen oloaan. lisäksi hän komentelee, on epäystävällinen ja tyly. Eilen hän ryntäsi huoneestaan luokseni ja tokaisi että Mulla on sulle työ joka menee kaiken edelle, laitat kaiken nyt seis ja alat tekemään tätä. Avaamatta lainkaan mitä hän haluaa, hän tyrkkäsi paperipinon eteeni ja sanoi että korjaatko nämä. Pyysin selventämään MITÄ hän haluaa että korjaan. Taas huokailua, silmienpyörittelyä ja hän sieppasi paperit kädestäni ja tokaisi että "No anna sit olla, mä hoidan itse.."

Onneksi kohta on joululoma.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tilanne. Esimiehesi on todella stressaantunut ja käyttäytyy loukkaavasti. Toivottavasti tilanne helpottaa joululoman aikana.

Tiedän, kuinka vaikeaa on tehdä töitä raivonpuuskia saavan esimiehen kanssa. Tehtävien anto ontuu, selityksiä ei saa, mutta kurjia syytöksiä ja herjauksia sataa niskaan koko ajan.

Yrittäisin kestää joululomaan saakka. Mikäli tilanne ei muutu, niin vaihtoehtona on lähinnä uuden työn etsiminen. Minä jouduin vaihtamaan työpaikkaa, koska lähes eläkeikäinen esimieheni sai hirvittäviä raivokohtauksia pitkin päivää. Hän luuli, että häntä herjataan, joten hän huusi raivoisasti palavereissa ja moneisti yksityisestikin. En lopulta enää jaksanut (mielestäni) häiriintyneen ihmisen käytöstä, joten jatkoin matkaa.

Toivon, että sinun tilanteesi järjestyy parhaalla mahdollisella tavalla.

Vierailija
2/8 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 09:13"]

Ikävä tilanne. Esimiehesi on todella stressaantunut ja käyttäytyy loukkaavasti. Toivottavasti tilanne helpottaa joululoman aikana.

Tiedän, kuinka vaikeaa on tehdä töitä raivonpuuskia saavan esimiehen kanssa. Tehtävien anto ontuu, selityksiä ei saa, mutta kurjia syytöksiä ja herjauksia sataa niskaan koko ajan.

Yrittäisin kestää joululomaan saakka. Mikäli tilanne ei muutu, niin vaihtoehtona on lähinnä uuden työn etsiminen. Minä jouduin vaihtamaan työpaikkaa, koska lähes eläkeikäinen esimieheni sai hirvittäviä raivokohtauksia pitkin päivää. Hän luuli, että häntä herjataan, joten hän huusi raivoisasti palavereissa ja moneisti yksityisestikin. En lopulta enää jaksanut (mielestäni) häiriintyneen ihmisen käytöstä, joten jatkoin matkaa.

Toivon, että sinun tilanteesi järjestyy parhaalla mahdollisella tavalla.

[/quote]

Kiitos viestistä.

Pahinta tässä tilanteessa on varmaan se että motivaationi tehdä työtä on täysin nolla. Koen, että teen mitä hyvänsä, pomoni löytää siitä jotain negatiivista. Tuntuu että sama se sitten teenkö mitään.

Uutta työtä en haluaisi, koska firma jossa työskentelen on ihan mahtava. Viihdyn täällä, työkaverit on kivoja ja palkka on hyvä, ainoa miinus on tuo sekoileva pomo. Tietysti ajattelin heti ensin, onko vika minussa, olenko todella niin kelvoton, mutta jos pomon mielestä tässä talossa ei ole ketään joka hoitaisi työnsä hyvin, ei vika voi olla minussa.

Tajusin juuri kuinka ristiriitainen pomoni on: Eräät työntekijät (eivät hänen alaisiaan) kertoivat olevansa kyllästyneitä jatkuvaan työmatkailuun. Sensijaan että pomoni olisi ollut myötätuntoinen, hän tokaisi että se on ammatinvalintakysymys, jos ei matkustelua kestä, pitää vaihtaa duunia. Itse pomoni valittaa jatkuvasti kuinka stresssaavaa työnsä on, kuinka hän on aivan loppu, kuinka häntä ei saa häiritä, kuinka kukaan ei osaa mitään paitsi hän.. Miksi hänellä on oikeus olla tyytymätön, kun hän itse jakelee armottomia tuomioita ihmisille, tyyliin työpaikka vaihtoon jos ei pää kestä.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pomolla pomoa? Voisiko tilantesta keskustella ylemmän esimiehen tai vaikka työsuojelun, työterveyden tai hr:n kanssa?

Vierailija
4/8 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 09:27"]

Onko pomolla pomoa? Voisiko tilantesta keskustella ylemmän esimiehen tai vaikka työsuojelun, työterveyden tai hr:n kanssa?

[/quote]

Hänen pomonsa on toimitusjohtaja. Mietin tuota työterveyshuoltossa asiasta keskustelua, mutta pomon tuntien se olisi lopullinen niitti ja hän savustaisi mut ulos. Pomoni on hyvin kova ja kylmä ihminen monessa suhteessa, esim. pidempään sairaslomalla olleen työntekijän hän olisi halunnut irtisanoa ja maksaa sitten korvaukset jos asiasta käräjille mentäisiin. Henkilö oli sairaslomalla leikkauksen vuoksi.

Toisaalta taas pomoni tykkää hyvinä päivinään avautua mulle kaikesta. Saattaa tunninkin puhua perheestään ja kertoa viikonlopustaan. Otan nyt sen linjan että olen erittäin korrekti, etäinen ja ammattimainen, enkä halua keskustella hänen kanssaan enempää kuin on pakko. Katsotaan mihin tämä johtaa. Kesällä oli edellisen kerran vastaavanlainen konflikti, olin itse sairaslomalla jouduttuani onnettomuuteen ja kun kävin kesken sairasloman työpaikalla hakemassa läppärini jotta voisin tehdä hommia kotoa käsin, pomo piti minulle aggressiivisen, todella loukkaavan ja tylyn puhuttelun. puhuttelun syy ei selvinnyt, hän oli kuulemma vain yleisesti tyytymätön minuunja sanoi että onnettomuus oli nyt viimeinen tikki (??!) eikä firmalla ole enää kärsivällisyyttä. Jälkeenpäin hän pahoitteli puheitaan ja sanoi ollensa kohtuuton. On vain niin selkeä kaava että paha olo puretaan minuun suoraan.

AP

Vierailija
5/8 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä osaa muuta sanoa kuin toivoa pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä, jos muutoin kuitenkin työpaikastasi pidät. Liittyykö tuo pomosi superstressi vuodenvaihteen kiireisiin, jolloin kaikki pitää olla "wrapped", vai onko yleisempääkin (sori jos olet jo kirjoittanut ja mennyt multa ohi)? Koita nyt kuitenkin sinnitellä sinne joululomaan, siihen ei ole pitkälti, loman aikana pääasiallisesti RELAAT ja sitten alat miettiä kuinka tilanne jatkossa hoidetaan. Nyt on varmaan turha mennä sohimaan muurahaispesää... Asiatonta on käytös kyllä, I feel for you! =)

Vierailija
6/8 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten yksityisellä sektorilla toimitaan, mutta itse ottaisin (julkisen sektorin työpaikka) yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun ja kysyisin häneltä miten toimia. Selvästikin pomosi tarvitsee apua omaan jaksamiseensa. Kyse ei ole sinusta ap, vaan pomosi kärsii työuupumuksesta. Hän tarvitsee sairaslomaa ja työpsykologin tapaamisia.

Vierailija
7/8 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli ihan samanlainen pomo. Hän huusi minulle samasta asiasta monta, monta kertaa. Me oltiin siinä tavalla eri asemessa, että minä olin työtön ja pääsin töihin, mutta koeajalla minut irtisanottiin. Kun kerroin ystäville, jotka tekevät samaa työtä kaikki vaan pyörittelivät silmiä ja sanoivat hullu pomo.

Näitä ikävä kyllä on olemassa ja sille ei voi mitään.

Pakko sanoa, mielummin olen työttömänä ja etsin uutta työtä, kun sitä akkaa enää kuuntelen.

Vierailija
8/8 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, tuollainen pomohan tekee yrityksen menestyksen mahdottomaksi omalla käytöksellään.

Stressaamisen ja ajoittaiset tylyyskohtaukset vielä menis hermoilun piikkiin mutta tuo että sairaslomalaista ollaan erottamassa ja menossa käräjille, niin tekee kyllä ihmisestä vastenmielisen.

Mutta jos osaat ottaa työn työnä ja jättää pomon toilailut omaan arvoonsa, niin hyvä työyhteisö korvaa paljon. En tiedä sitten kuinka kauan tuollaista jaksaa niin ettei oma hermo ala pettää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi