Olenko mielestänne keskivarakas, varakas vai ei-varakas?
Minulla on omaa rahaa 87k ja asuntolainaa jäljellä 65k. Asunnon arvo oli ostettaessa 104k. Osa omasta rahasta on sijoitettu. Kuinka varakkaana tai ei-varakkaana minua pidätte? Ikää 35 v.
Kommentit (68)
Oot varmaan keksivarakas. Mutta riittääkö sun varat hyviin kekseihin vai erityisen hyviin,?
Mua hämää tässä se, että miksi kannattaa pitää asuntolainaa, ennemin kuin maksaa se omaisuudella pois ?
Vierailija kirjoitti:
Raha ei ainakaan tuo sydämen sivistystä näköjään.
Miten se nyt tähän liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Mua hämää tässä se, että miksi kannattaa pitää asuntolainaa, ennemin kuin maksaa se omaisuudella pois ?
Haloo! Korot nollassa ja osakkeet vielä halpoja. Käytännössä ilmaista sijoittelulainaa.
Juuri tuollainen ajattelu on vaurastumisen este.
Asunto on halpa ja vielä pitkälti maksamatta. Et maininnut tulojasi, sehän on ratkaisevaa tässä asiassa. Tuolla hinnalla asunto ei ole merkittävä varallisuus, koska se sijaitsee jossain ei-arvoalueella. Varakkaana sinua ei voi pitää ainakaan omaisuuden perusteella.
Riippuu iästäsi. Minulla oli tuollainen tilanne alle 30-vuotiaana ja pidin itseäni köyhänä. Toisaalta nykyinen keskivertoperintö on 107.000€, joten keskimäärin suomalaiset ovat köyhiä.
ow kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo! Korot nollassa ja osakkeet vielä halpoja. Käytännössä ilmaista sijoittelulainaa.
Juuri tuollainen ajattelu on vaurastumisen este.
No paljonko ne korot on ? Saatko asunnon myymällä saman mitä siitä maksoit tai enemmän , kun se on sitten jo kuitenkin vanhempi.
Edullisen asunnon olet löytänyt.
Varallisuuteesi en osaa ottaa kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Verotus
Et mitenkään erityisen varakas. Asuntosi esim. on todella halpa.
Edustat keskimääräisyyttä. Suomalaisten nettovarallisuus henkeä kohti oli viime vuonna 127 000e mikäli oikein muistan. Ite oon kanssasi samaa ikäluokkaa ja varallisuuskin suurin piirtein sama. Ehkä ollaan ikäiseksemme vähän sen keskiviivan paremmalla puolella.
Hyvällä tiellä varakkaaksi kun jatkat samoin. Asuntoon ei tosiaan kannata hirveitä summia laittaa rahaa kiinni ennen kuin on tuottavia sijoituksia riittävästi. Onnea matkaasi!
Nettovarallisuutta siis n. 126 000 e. Ikää 35 v. Ihan ok tilanne. Ei köyhä eikä varakas.
87000-65000=22000+104000=126000 e nettovarallisuus. Jos olet noin 30 v, niin keskiverto, jos 50 v niin köyhä.
Minulla melkein sama tilanne. Ikä 35. Tili + osakesalkku 72t. Tavoite päästä yli 100t ennen kevättä
Sijoitusasunto maksettu. Omasta asunnosta velkaa 39t (maksoi 110t arvo tänään noin 120t) toisesta sijoitusasunnosta velkaa 44t. Vakituinen työ ja tulot 65t. Voisin maksaa velat melkein pois, mutta sijoittaminen hyviin yhtiöihin on hauskempaa. Pidän itseäni keskituloisena
Raha ei ainakaan tuo sydämen sivistystä näköjään.