Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keitätkö kangasmaskit vai pesetkö pyykinpesukoneessa (päivittäin)

Vierailija
03.10.2020 |

Hankin kestomaskeja (3 kpl) ja mietin, mikä olisi käytännöllisin ratkaisu.

Näissä lukee, että pesu 60 asteessa, mutta eihän kai kenelläkään päivittäin ole pyykkiä jonka kanssa maskit pestä, saati että olisi järkevää pestä tyhjää koneellista joka päivä?

Keittäminen kuulostaa järkevämmältä.

Kummin te teette?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään syytä keitellä niitä, normaali pesu haaleassa vedessä miedolla pesuaineella riittää. Jos maskissasi olisi viruksia, olisit jo sairastunut.  Pestävien maskien pesun tarkoitus on pestä ne puhtaiksi, räästä ja syljestä, ja ulkopuolelta pölystä ym.   Ihan käsinpesu, tai puuvillaiset ja polyesteriset 60C pyykin joukossa. 

Hyvä kuivutus on tärkeää, ja jos nyt epäilet jotain viruksia maskiisi saaneesi, niin anna kuivaa puhtaassa ilmatilassa pari päivää.  Ei ole pesuaineiden ja kuivatuksen jälkeen mitään viruksia sen jälkeen jäljellä.

Olen tästä pitkään keskustellut erään maan isoimman maskikauppiaan kanssa, jolla myös lääketieteen ammattilaisia töissä.  Tosin jo maalaisjärkikin pitäisi samat asiat sanoa.

Joko käsinpesu tai 60 asteessa pesu? Ei näissä ohjeissasi ole mitään tolkkua.

Vierailija
22/28 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttakaa nyt ne kangasmaskit jo roviolla. Pelkkiä taudinlevittäjiå nuo ovat. Yritykset tekevät tiliä yksinkertaisilla ihmisillä. Kunnollisista kertakäyttömaskeista voi olla jotakin hyötyä, kangasmaskit ovat vain koristeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään syytä keitellä niitä, normaali pesu haaleassa vedessä miedolla pesuaineella riittää. Jos maskissasi olisi viruksia, olisit jo sairastunut.  Pestävien maskien pesun tarkoitus on pestä ne puhtaiksi, räästä ja syljestä, ja ulkopuolelta pölystä ym.   Ihan käsinpesu, tai puuvillaiset ja polyesteriset 60C pyykin joukossa. 

Hyvä kuivutus on tärkeää, ja jos nyt epäilet jotain viruksia maskiisi saaneesi, niin anna kuivaa puhtaassa ilmatilassa pari päivää.  Ei ole pesuaineiden ja kuivatuksen jälkeen mitään viruksia sen jälkeen jäljellä.

Olen tästä pitkään keskustellut erään maan isoimman maskikauppiaan kanssa, jolla myös lääketieteen ammattilaisia töissä.  Tosin jo maalaisjärkikin pitäisi samat asiat sanoa.

No huh huh mitä tekstiä! Miksi on niin vaikeaa keittää ne maskit ja näin varmistaa virusten tuhoutuminen? Miksi haluat leikkiä omalla ja muiden terveydellä? Etkö tiedä että virukset kestävät tavallisen pesun, ja pystyvät säilymään pinnoilla vaihtelevasti pitkiäkin aikoja? Siinä näennäisen puhtaassa maskissa voisi siis edelleen olla virusta, jota sitten maskin läpi hengittelemällä voit edelleen tartuttaa. Se nyt ei ole mikään tae ettei virusta olisi, ettet itse ole sairastunut. Sinulla voi olla oireeton tartunta, ja toisaalta joillain on luonnostaan parempi vastustuskyky mikrobeille eikä taudit niin helposti tartu.

Höpö höpö. Koronavirukselle riittää 60 asteen pesu, se on aivan yleistä tietoa . Minkä asteisella vedellä muuten peset kätesi? Keitätkö ne?

Vierailija
24/28 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin tapa on höyryttää höyryraudalla. Siinä voi suojata kuminauhatkin kuumuudelta, toisin kuin keittäessä.

Raudalla ei tarvitse painaa, höyryn kuumuus riittää.

Vierailija
25/28 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen maskini 60 asteessa. Mulla on 48 kangasmaskia ja lisäksi iso kasa kertakäyttömaskeja, joten ei tarvitse stressata pyykistä.

Vierailija
26/28 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En liiku joka päivä julkisilla tai kaupassa, joten mulle riittää kymmenkunta kestomaskia, jotka pesen 60 asteessa. Lisäksi on 50 kpl paketti kertakäyttöisiä sellaisia tilanteita varten, että pitäisikin useasti vaihtaa maskia, eikä ole kestoja puhtaana tai muuten olisi vaikea käyttää niitä.

Vierailija
27/28 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yli 20 kangasmaskia ja ne kiertävät pyykkikorin kautta muun pyykin seassa. Toki pesupussiin laitan ne. En tee asiasta ongelmaa.

Vierailija
28/28 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 1 maski ja pesen sen suunnilleen kerran viikossa muun pyykin joukossa. Käytän tavallista 40 asteen pesuohjelmaa.

Pienenä vinkkinä kaikille, että kannattaa hankkia musta maski. Yhdellä kaverillani on valkoinen maski ja sen täytyy pestä sitä useammin, kun se alkaa tummua nenän kohdalta.