Perinteinen kysely: mitä päällä jouluna? Ykköset vai oloasu?
jouluaaton päivällinen siis täsmälleen ottaen kyseessä
Kommentit (96)
Ei ihan ykköset, mutta perhejuhlavaatteet. Naisilla esim. Neulemekko ja koruja, miehillä vaikkapa pikkutakki, kauluspaita ja suorat housut. Tai isä on varmasti puku päällä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:32"]Kakkoset. Kotijuhlaan sopiva juhlava asu. Minulla ompelijalla teetetty kokonaisuus, johon kuuluu korsetti, polvimittainen silkkihame ja pitsipusero. Miehellä pikkutakki, kauluspaita, rusetti ja siistimmät farkut tai sammarit.
Minusta ykköset eli minulla täysipitkä juhla/iltapuku ja miehellä smokki tai frakki olisi kotijuhlassa perheen kesken aika liioiteltua. Mutta kukin tyylillään.
[/quote]
Minulle tulee juurikin tuo kokopitkä juhlapuku, miehelleni frakki ja tyttärellemme lootussilkkinen juhlapuku. Mielestäni vaatevalinnat sopivat hyvin tyyliimme ja kotiimme. Asumme upeasti sisustetussa, yli 100 vuotiaassa maalaiskartanossa ja oloasut olisivat todellakin liian tylsät jouluumme.
Mieheni soittaa pianokonserton kotimme salissa ennen juhlaillallista ja paikalle on kutsuttuna lähimmät perheenjäsenet. He osaavat myöskin pukeutua tilanteen mukaisesti. Jouluksi olemme perinteisesti kaivaneet esiin kaappien kätköistä hopeiset kandelaaberit pöydille, anttiikkisen torvigramofonin joulumusiikkia varten, aidot itämaiset matot lattialle, silkkiverhot ikkunoihin, sekä perintöastiaston ja pöytähopeat illallispöytään. Tykkään, että kaikki on viimeisen päälle laitettu näin juhlan aikaan. :) Niin ja mainittakoon vielä, että myöskin kissamme ja koiramme joutuvat joulun aikaan pesuun ja föönaukseen, vaikkeivat siitä mitenkään erityisemmin pidä, mutta täytyyhän heidänkin olla kauneimmillaan jouluna!
[/quote]
Teillä on sitten aika pitkälti samanoloinen joulu kuin meilläkin, paitsi, että meillä ei ole niitä kotieläimiä ja asumme uudessa ok-talossa. Ja meillä sitä pianoa soitan minä tai siskoni. Tai sitten kälyni, jonka lapset osallistuvat esitykseen pienillä selloillaan.
Jouluna käytetyt kyntilänjalat meillä tosin on kullatut. Hopeiset ovat sitten pienempiin juhlatilaisuuksiin.
Hienoa, että on joku muukin perhe, jossa soitetaan joulumusiikkai gramofonilla vanhoilta kiekoilta! Luulin meidän olevan jo ihan vanhanaikaisia tässä, mutta mukava kuulla, että on muillakin perinteenä!
Kiinansilkkimatot meillä on kyllä aina lattialla. Jos laitatte ne vain jouluksi, missä säilytätte niitä muun ajan?
Meillä jouluastiastoon kuuluu olennaisena vanhat saksalaiset, leikkauksin koristellut kristallilasit. Kun niistä katselee viime kesänä Champagnesta itse haetun, paikallisen pienen shampanajatilallisen huolella tekemän juoman kuplien kimaltelua, niin siinä on joulutunnelma parhaimmillaan!
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:40"]
Meneekö kukaan muutenkaan oloasussa päivällis- tai illallispöytään? Saati jouluna. Haloo.
[/quote]
Mä aina! Joskus jopa ilman paitaa, pelkillä alusvaatteilla.
ykköset yllä. Lahjan avaamisen myötä iltaan kohden, mikäli oloasu sieltä tulee tai myöhemmin muuten, vaihdetaan rennompaan
Kolmoset päällä. Ykköset on meillä iltapuku ja frakki, kakkoset tumma puku ja naisväellä tilaisuuden mukaan vaatetta päällä. Kolmoset on siis miehillä arkipuku ja naisväellä juhlava, muttei mikään iltapuku/juhlapuku. Sellainen, jonka voi laittaa vaikka kesähäihin joskus, muttei hautajaisiin.
Oloasu, ihan kolmisin oman perheen kanssa aattoa vietetään enkä todellakaan saunan jälkeen ala vetää meikkejä naamaan tai ykkösiä päälle.
Pukin vierailun ajaksi olen kyllä yleensä hetkeksi vaihtanut ne lökärit farkkuihin... :)
Joulupäivänä ja tapanina mennään sitten vierailuille sukulaisiin ja ystäville, sitten puetaan pikkuisen paremmin eli esim. neulemekko tai suorat housut.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:05"]
jouluaaton päivällinen siis täsmälleen ottaen kyseessä
[/quote]
Jouluaaton päivällisellä ykköset - joskus jopa melkein liioitellen (jos on kiva iltapuku/smokki/tms. niin se ehdottomasti, mutta moista ei kenellekään joulua varten hankita vaan sitten satsataan muuten vain juhlavuuteen).
Muuten menee joulu pyjamisssa, oloasuissa, ratsastusasuissa jne. Kullakin tilanteen mukaan.
[/quote]
Näin siinä käy, kun ei osata pukeutua tilaisuuden vaatimalla tavalla, eikä osata ottaa muita huomioon. On tosi noloa laittaa smokkia päälle, jos kaikilla muilla on jotain ihan muuta.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:32"]Kakkoset. Kotijuhlaan sopiva juhlava asu. Minulla ompelijalla teetetty kokonaisuus, johon kuuluu korsetti, polvimittainen silkkihame ja pitsipusero. Miehellä pikkutakki, kauluspaita, rusetti ja siistimmät farkut tai sammarit.
Minusta ykköset eli minulla täysipitkä juhla/iltapuku ja miehellä smokki tai frakki olisi kotijuhlassa perheen kesken aika liioiteltua. Mutta kukin tyylillään.
[/quote]
Minulle tulee juurikin tuo kokopitkä juhlapuku, miehelleni frakki ja tyttärellemme lootussilkkinen juhlapuku. Mielestäni vaatevalinnat sopivat hyvin tyyliimme ja kotiimme. Asumme upeasti sisustetussa, yli 100 vuotiaassa maalaiskartanossa ja oloasut olisivat todellakin liian tylsät jouluumme.
Mieheni soittaa pianokonserton kotimme salissa ennen juhlaillallista ja paikalle on kutsuttuna lähimmät perheenjäsenet. He osaavat myöskin pukeutua tilanteen mukaisesti. Jouluksi olemme perinteisesti kaivaneet esiin kaappien kätköistä hopeiset kandelaaberit pöydille, anttiikkisen torvigramofonin joulumusiikkia varten, aidot itämaiset matot lattialle, silkkiverhot ikkunoihin, sekä perintöastiaston ja pöytähopeat illallispöytään. Tykkään, että kaikki on viimeisen päälle laitettu näin juhlan aikaan. :) Niin ja mainittakoon vielä, että myöskin kissamme ja koiramme joutuvat joulun aikaan pesuun ja föönaukseen, vaikkeivat siitä mitenkään erityisemmin pidä, mutta täytyyhän heidänkin olla kauneimmillaan jouluna!
[/quote]
Siis noloa myöntää, mutta meillä anoppilassa on tasan tällaista. Harvemmin siellä jouluja vietetäänkään.
Koko suku tulee sinne, yleensä 40-50 henkeä. On hopeat pöydissä ja härreguud sitä joulukonserttoa ja virttä! Sitä flyygeliä pimputetaan tuntikaupalla, lauletaan varpusta jouluaamuna ensin pelkällä flyygelillä ja sitten sellistiserkku esittää sen saman soolona. Ja kas kun Elli ja Melli haluavatkin esittää sen kahdella poikkihuilulla. Kuorolaulantaa fismollissa ja eikun otetaankin vähän alempaa dismollista. Hei otetaankin ruotsiksi ne 10 lisäsäkeistöä..
Anopilla tuhannet helyt päällä, siskoillaan myös. Kampaaja tulee heille, hehän eivät aattona mihinkään lähde. Aamulla tulee kaksi naista välineineen laittamaan nutturaa kireälle. Pidempää tulevat laittavat itse. Kaikilla lapsilla niin kireät letit, että väkisinkin hymyilevät kuin maaniset.
Lahjoja availlaan pitkään ja hartaasti, vaikka yleensä se onkin täyskaaos. Aina vaan jostain kulmakomerosta löytyy kaksi säkkiä lisää. Yleensä 70% lahjoista on Iittalaa, Arabiaa, Marimekkoa, Kalevala Korua ja tietenkin Stockan kääreissä tai omissa myymälöissä pakattua.
En nyt sanoisi pönötykseksi, kun elävät noin, mutta kaukana rennosta sohvalla makoilusta..
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 22:58"]
En nyt sanoisi pönötykseksi, kun elävät noin, mutta kaukana rennosta sohvalla makoilusta..
[/quote]
Minä saan ainakin arkena maattua sohvalla ihan tarpeeksi. Jouluna voi jo vänän panostaa.
Juhlavaatteet. Musta se oli ainakin lapsena yksi osa sitä jännitystä kun laitettiin juhlavaatteet päälle.
Meillä on jouluna paikalla vain omat vanhempani, veljeni ja tämän vaimo, ja tällaisella seurueella olisi hyvin kummallista alkaa laittaa mitään juhlavaatteita päälle, etenkään saunan jälkeen. Ja muutenkin, ei huvita laittaa juhlakamppeita päälle kun ei juhlameikkiäkään viitsi laittaa. Viime vuosina mulla tainnut olla mustat sukkikset ja joku rento tunikatyyppinen mekko, miespuoliset ovat olleet farkuissa.
Miksi jouluna joku makaisi sohvalla. Voi hyvänen aika.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 23:56"]
Miksi jouluna joku makaisi sohvalla. Voi hyvänen aika.
[/quote]
Miksi jouluna ei voisi maata sohvalla?
Miehellä kauluspaita ja farkut,itselläni varmaan neulemekko,tytöillä mekot. Ollaan nelisin aatto...ei mitään ykkösiä päälle mutta vähän fiinimpää kuitenkin, joulupäivä menee varmaan yöppärissä/oloasussa iltapäivään asti suklaata syöden :)
Huijaatte! Veikkaan, et suurimmassa osassa perheistä ollaan linjalla miehillä farkut ja neule + naisilla hame ja vaikka neuletakki. Jotenkin tuntuisi kornilta mennä syömään puku päällä kinkkua ja lanttulaatikkoa, kun ovat kuitenkin äärikaukana fine diningista.
Hieman oloasua juhlavampi, mutta kuitenkin mukava päällä. Itselle esim. neulemekko
Miesväellä musta puku, naisilla ~polvipituinen mekko. Illalla vaihdetaan sitten yöpukuun/oloasuun. Harvemmin kun muuten tulee mekkoon ja korkkareihin tälläydyttyä, niin jouluna on ihana laittautua oikein ajan viimeisen päälle :)
Juhlavampaa mutta ei tosiaan mitään pikkumustaa tai pukua laiteta. Mukavaa kuitenkin kun otetaan rennosti ja syödään hyvin. Minulla yleensä neulemekko ja mustat sukkikset, juhlavampi meikki ja hiukset nätisti, koruja. Miehellä siistit farkut ja ohut neule/siisti paita.
Moni on selvästikin sukunsa ainut ylioppilas.