Perinteinen kysely: mitä päällä jouluna? Ykköset vai oloasu?
jouluaaton päivällinen siis täsmälleen ottaen kyseessä
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:05"]
[/quote]
Jouluaaton päivällisellä ykköset - joskus jopa melkein liioitellen (jos on kiva iltapuku/smokki/tms. niin se ehdottomasti, mutta moista ei kenellekään joulua varten hankita vaan sitten satsataan muuten vain juhlavuuteen).
Muuten menee joulu pyjamisssa, oloasuissa, ratsastusasuissa jne. Kullakin tilanteen mukaan.
Jotain siltä väliltä, siistiä mutta mukavaa.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:05"]
[/quote]
Jouluaaton päivällisellä ykköset - joskus jopa melkein liioitellen (jos on kiva iltapuku/smokki/tms. niin se ehdottomasti, mutta moista ei kenellekään joulua varten hankita vaan sitten satsataan muuten vain juhlavuuteen).
Muuten menee joulu pyjamisssa, oloasuissa, ratsastusasuissa jne. Kullakin tilanteen mukaan.
[/quote]
Lisättäköön sekin, että perheen kaksi tohtoriksi väitellyttä käyttävät niitä "silinteripipojaan" vain ja ainoastaan jouluna - perheen sisäisenä vitsinä.
Jouluna saa irroitella ja pelleillä tekemälä kaikki hommat "vähän yli"?
Ei ihan pitkää iltapukua, mutta joku cocktailmekko ja korkkarit, korut ja meikit ehdottomasti! Miehellä tumma puku ja pojalla chinot & kauluspaita.
Joulupäivänä sitten otetaan iisimmin verkkareissa :-)
Meillä siistit mutta mukavat, ollaan miehen ja lapsen kanssa kolmestaan aattona. Minulla on varmaan mekko, miehellä rennot housut ja paita, lapsella nätit vaatteet jotka vaihtaa saunan jälkeen varmaan jump suittiin tms.
Oloasu-tyyppinen joku rento ja kiva.
Mä oon aattona aamupäivällä oleskellu ihan normaaleissa kotivaatteissa/oloasussa kun häärään melko paljon keittiössä rosollia ja erilaisia kastikkeita valmistaen. Sitten saunan jälkeen (me käydään jouluna melko aikaisin, joskus iltapäivällä) puen jotain vähän juhlavampaa, mutta en kuitenkaan mitään iltapukua. Esimerkiksi farkut, paljettitoppi, neuletakki ja villasukat on meidän perheessä aika ok, miehillä myös jotkut siistit farkut ja mukava neule yleensä. Jo se että mun isä kampaa jouluna hiuksensa, saa hänet näyttämään juhlavalta (koska ei tuota kovin usein harrasta..), joten ei tarvi laittaa pukua, se menis jo vähän yli.
Joulupäivänä ja tapanina käytän siistejä kotivaatteita jos ollaan kotosalla. Muuten sitten tilanteen ja vuorokaudenajan mukaan jotain semijuhlavaa.
Kakkoset. Kotijuhlaan sopiva juhlava asu. Minulla ompelijalla teetetty kokonaisuus, johon kuuluu korsetti, polvimittainen silkkihame ja pitsipusero. Miehellä pikkutakki, kauluspaita, rusetti ja siistimmät farkut tai sammarit.
Minusta ykköset eli minulla täysipitkä juhla/iltapuku ja miehellä smokki tai frakki olisi kotijuhlassa perheen kesken aika liioiteltua. Mutta kukin tyylillään.
Käydään joulusaunassa ennen ateriaa. Aamusta puen kivat vaatteet ja laittaudun. Saunan jälkeen oloasu ja pöytään. Toista kertaa en jaksa tällätä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:11"]
Juhlava asu meilläkin. Musta on jotenkin tosi ankeaa kun miehen perheessä ei panosteta millään lailla jouluaaton pukeutumiseen, eikä kyllä mihinkään perinteisiinkään. Kuusenkin joku koristelee yksinään kun kerkiää ja ruokana on vähän mitä milloinkin (ihan hyvää siis, mutta ei välttämättä kovin jouluista). Onneksi ei tarvitse koskaan siellä viettää ainakaan koko joulua. Luulen, että he pitävät pukeutumista ym. turhana hienosteluna, mutta kyllä mun mielestä on arvoa sillä, että osataan erottaa arki juhlasta.
Myöhemmin aattoiltana saa toki vaihtaa rennompaan ja seuraavat päivät olla miten huvittaa jos ei kyläilemään mennä, ei sen pönötyksen siis montaa tuntia tarvitse kestää :)
[/quote]
Samat fiilikset! Miehen perheessä ihmisillä ihan perusvaatteet joulunakin. Farkut ja joku trikoopusero - tai neule, jos on kylmä. Edes lapsilla ei ole parempaa päällä, pelkät farkut ja joku paita. Tosi ankeaa.
Heillä ei aattona muutenkaan ole mitään jouluohjelmaa, muuta kuin jouluruoka ja lahjojen jako. Muuten on sitä samaa pahan puhumista sukulaisista, jotka ei ole läsnä, kuten muutenkin.
Meillä kotona tapana laulaa yhdessä joululauluja, luetaan jouluevankeliumi, lähdetään yhdessä haudoille, joku lukee joulusadun tai -runon, jne.
Kun ekaa kertaa vietettiin aattoa miehen perheen luona, niin olin ihan ylipukeutunut. Ja raasu raahasin mukana isoa nivaskaa laulujen sanoja, nuotteja ja kitaraa sekä joulusatua. Kukaan ei halunnut laulaa, olivat vaan vaivautuneita, kun minä lauloin itsekseni. :(
Aattona minulla, lapsella ja mun vanhemmilla juhlaasut. Minulla mekko tai housut-paitayhdistelmä, isälläni tumma puku ja kravatti. Pojalla myös tumma puku (itse haluaa laittaa). Idilläni tod näk housu-paitayhdistelmä. Miehelläni sitten varmaan ne iänikuiset farkut-teeppari-huppari. Yritän saada sitä sentään ottamaan puhtaat kaapista.
Miehen vanhemmilla sitten varmaan arkikamat (farkut-paita).
Joulupäivänä sitten varmaan samat vaatteet kun mennään mun vanhemmille.
Hävettää ihan oikeasti toi miehen pukeutuminen. Aargh
Meneekö kukaan muutenkaan oloasussa päivällis- tai illallispöytään? Saati jouluna. Haloo.
Miehellä aina puku ja kravatti joulupöydässä, minulla cocktailpituinen mekko ja korkkarit ja stay upit, koruja taatusti. Joskus äitini haluaa että puetaan iltapituiset.
Vastauksista huomaa, että kaikki eivät ole tottuneet elämään kalustetuissa huoneissa.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:40"]
Meneekö kukaan muutenkaan oloasussa päivällis- tai illallispöytään? Saati jouluna. Haloo.
[/quote]
Joka päivä!
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:32"]Kakkoset. Kotijuhlaan sopiva juhlava asu. Minulla ompelijalla teetetty kokonaisuus, johon kuuluu korsetti, polvimittainen silkkihame ja pitsipusero. Miehellä pikkutakki, kauluspaita, rusetti ja siistimmät farkut tai sammarit.
Minusta ykköset eli minulla täysipitkä juhla/iltapuku ja miehellä smokki tai frakki olisi kotijuhlassa perheen kesken aika liioiteltua. Mutta kukin tyylillään.
[/quote]
Minulle tulee juurikin tuo kokopitkä juhlapuku, miehelleni frakki ja tyttärellemme lootussilkkinen juhlapuku. Mielestäni vaatevalinnat sopivat hyvin tyyliimme ja kotiimme. Asumme upeasti sisustetussa, yli 100 vuotiaassa maalaiskartanossa ja oloasut olisivat todellakin liian tylsät jouluumme.
Mieheni soittaa pianokonserton kotimme salissa ennen juhlaillallista ja paikalle on kutsuttuna lähimmät perheenjäsenet. He osaavat myöskin pukeutua tilanteen mukaisesti. Jouluksi olemme perinteisesti kaivaneet esiin kaappien kätköistä hopeiset kandelaaberit pöydille, anttiikkisen torvigramofonin joulumusiikkia varten, aidot itämaiset matot lattialle, silkkiverhot ikkunoihin, sekä perintöastiaston ja pöytähopeat illallispöytään. Tykkään, että kaikki on viimeisen päälle laitettu näin juhlan aikaan. :) Niin ja mainittakoon vielä, että myöskin kissamme ja koiramme joutuvat joulun aikaan pesuun ja föönaukseen, vaikkeivat siitä mitenkään erityisemmin pidä, mutta täytyyhän heidänkin olla kauneimmillaan jouluna!
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:14"]Riippuu joulusta. Viime jouluna oltiin omalla porukalla, joten taso oli "työvaatteet" eli miehellä farkut ja neule, mulla housu ja neuletakki jne.
Nyt vietetään taas korkeamman profiilin aatto ja tulee vieraita. Mies laittaa puvun ja valkoisen paidan + krakan, tosin on sukillaan, kun meillä ei kenkiä käytetä. Mä laitan hameen ja jonkun siistin paidan ja lapsille myös juhlakuteet.
[/quote]
Ei puvussa vaan voi olla sukkasiltaan..
Cocktail-mekko ja koruja, miehellä puku.
Verkkarit! Ihanaa vaan olla rakkaiden kanssa <3