Mitä karkkeja syötiin 60-luvulla?
Muistaako joku millä siiihen aikaan herkuteltiin? Erityisesti sellaisia, mitä myydään vieläkin. Oliko jotakin tiettyjä karkkeja tai limsaa?
Kommentit (137)
Sulo pastillit, sinisessä rasiassa. Chicago-purukumi taisi tulla vasta 70-luvulla.
En tiedä, mitä 60-luvulla syötiin, mutta takuulla parempia kuin nykypäivän kaikki samikset eri pusseihin pakattuina. Ihan sama mitä hyllystä otat, kaikki maistuu samalta.
Vierailija kirjoitti:
Sulo pastillit, sinisessä rasiassa. Chicago-purukumi taisi tulla vasta 70-luvulla.
Oli jo 60- luvulla, kun olin kiskalla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hopeatoffee, ranskalaiset pastillit, Fazerin sekalaiset-sillä nimellä olivat silloin nykyiset "Parhaat". Sitten ne toffeetikkarit; vaalea ja tumma, Da Capo- ja Jim-patukat, salmiakkipastillit, Fazerin sininen, Nalle-karkit, Pax-,Pectus- ja Eucalyptus-pastillit. Joissakin kaupoissa ( maalla ainakin Osuuskaupassa) myytiin ns. romusuklaata eli epämääräisiä paloja kilohinnalla. Se oli halvempaa kuin kääreessä olevat suklaat.
Muistan vieläkin, kun maistoin ensimmäisen kerran Coca Colaa; tosin se oli vielä 50-lukua. Kuohui ja kirveli nenässä saakka! Sitä ennen olin kyllä juonut keltaista Jaffaa.
Oliko noita kaikkia jo 60-luvulla? Eikö osa ole tullut vasta 70-luvulla?
Oli. Olin kiskalla töissä ja taisi noita olla myynnissä.
mummo 1959 kirjoitti:
Tikkareita, eli nekkuja. Salmiakkijauhoa sai ostaa apteekkista. Step-limu oli suosittu. Joskus ostettiin Figarol- ja Pectus karkkiaskeja, sekä Sitro- ja Hedelmä- askeja.
Tikkari ja nekku ovat eri asiota. Nekut oli kartion muotoisia ja tikkareita oli montaa eri muotoista isoja ja pieniä.
T.se kiskan täti
Vierailija kirjoitti:
Chicago-mainoksessa Risto Mäkelä esitti jotain konnaa sanoen "Suu puhtaaks. No! Chicago!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaapatukoista oli Tuplaa ainakin jo silloin, samoin Da Capoa ja Jimiä, muistaakseni myös Royalia. Ja Suffelit ilmestyivät kauppoihin kun olin lapsi, varmaankin jo 60-luvun puolella.
Rakastin jo silloin Suffelia ja Tuplaa.
Suffeli maksoi 20 penniä ja Tupla 25. - Edelleen suosikkeja. Tosin nykyisin tulee ostettua vain harvoin.:D
Tuplan (perusversion) maku on muuttunut tuosta ajasta. Nykyään maistuu lähinnä vain makeus, aikoinaan oli suklaisempi ja muista erottuva.
Siesta-suklaapatukka oli tosi hyvää. Fazer, tuokaa se takaisin, kun niitä muitakin olette tuoneet.
Kieku ja Kaiku toffeet, toisen kääre oli sininen-hopea ja toisen punainen-kulta. Viidellä pennillä sai kaksi palaa. Lakupötköt, toffeetikkarit, ja sitten oli karkkipussi, jossa oli kullanvärinen rintakoru esim jänis.. en muista pussin nimeä. Ja sitten Rymd-mehujauhe 60-luvun lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat söi lapsena 40-luvulla sokeroitua porkkanaraastetta karkkina. Sitä kai sai kaupastakin, pula-aikana.
Hellaksen Ruusu-suklaata on ollut. Ranskanpastilleja. Hellaksen Budapest-konvehteja (tosin niiden resepti on siellä Romaniassa vai missä ne nykyään tehdään kai muuttunut, ennen tehtiin Turussa).
Namimuru oli nimeltään ne Porkkanasta tehdyt pula-ajan karkit. Se toisin oli kauan ennen 60 lukua.
Apteekin Samiakkijauhe paperipussissa oli kyllä mahtavaa. Eipä saa enää vastaavaa.
Mikä firma valmisti kieku ja kaiku toffeita ja Olisko kuvaa,en löydä mistään
Eikö kukaan muista karkkipusseja, joissa oli karkkien lisäksi muovinen auto sisällä? Jos oikein muistan, kyseessä oli toffee-karkki.
Voisikohan näitä autoja vielä löytää jostakin?
Rakastin jo silloin Suffelia ja Tuplaa.
Suffeli maksoi 20 penniä ja Tupla 25. - Edelleen suosikkeja. Tosin nykyisin tulee ostettua vain harvoin.:D