Alkaisiko sitä suhteeseen tällaisen isän kanssa?
Mulla on ongelma. Tapasin muutama kuukausi sitten kivalta vaikuttavan miehen, jonka kanssa alettiin tapailemaan. Hänellä on kuitenkin mun mielestä todella kyseenalaiselta tuntuva lapsikuvio joka pistää mulle nyt jarruja päälle kun pitäisi pikkuhiljaa päättää mihin suuntaan tästä jatketaan. Miehellä ja exällään on kahdesta alla kouluikäisestä lapsestaan yhteishuoltajuus, joka pyörii heillä viikko-viikko-systeemillä. Onhan näitä eikä tämä itsessään ole mikään kompastuskivi, mutta vanhemmat asuvat eri maissa! Itse en tähän kykenisi ja siksi mua nyt mietityttää paitsi tän miehen sielunelämä, myös se millaisia lapsia tällaisessa tilanteessa kasvaa.
Onko vika mun päässä, onko tämä kenenkään muun mielestä mahdollinen deal breaker?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 19:25"]
Miten itsekkäitä ihmisiä voi maailmassa olla?? Raahataan nyt pieniä lapsia kahden maan välillä kun ei sopuun päästä, voi jeesus, sanon!
[/quote]
Käsi sydämelle: kuinka moni nainen on valmis luopumaan lapsistaan? Oletko sinä valmis?
Meillä on vuoroviikkosysteemi, tosin asumme parin kilsan päässä toisistamme. Tiedän, että isä ei tule ikinä eikä ikipäivänä luopumaan omasta puolikkaastaan, ei mistään hinnasta.
Minä olen kuitenkin äiti, ja näen kuinka tärkeä olen lapsilleni. Lapset sanovat, että heillä on ikävä minua aina isäviikoilla. Sanovat, että minun luonani on kodikkaampaa. Tuntisin itseni hylkääjäksi, jos luopuisin äitiydestäni ja rupeaisin etä-äidiksi.
Meillä asiat ovat hyvin, mutta otan vain kantaa tuohon, että ihmisten pitäisi päästä sopuun.... en tiedä, miten se meillä olisi mahdollista.
[/quote] Avainsanat olivat "asumme parin kilsan päässä toisistamme", tässä alkuperäisessä jutussa näin ei ollut.
Järjetöntä verrata vähintään useiden tuntien viikottaista matkustamista siihen, että on yhteishuoltajuus kun etäisyyttä on pari kilsaa. Herää!
Joo, musta on aivan uskomatonta itsekkyyttä pitää kiinni siitä asuinpaikastaan tuollaisessa tilanteessa. En mä tarkoittanut, että lapsista pitää kummankaan luopua, vaan siitä mikä pitää vanhemman noin kaukana lapsista.
Vau, onko Ville löytänyt uuden naisen av-mammasta?
22 jatkaa.
Tiedän, että asetelma on eri, mutta kysyn tätä asiaa tältä kantilta: asutte exän kanssa eri maassa. Mies ei suostu luopumaan vuoroviikkoisyydestään. Minun exäni ei takuulla suostuisi. Jäljelle jää vain sinä äiti: Suostuko sinä äitinä luopumaan lapsistasi?
No, mitäs tuo haittaa, että lapset ovat vuoroviikoin vanhemmillaan? Kun koulu alkaa, ei taida onnistua, ja jos muka onnistuu, niin mitä sitten?
No, toisesta maasta pääsee Suomeen lentämällä jopa parissa tunnissa.. En voi ottaa enempää kantaa ko. asiaan, kun en tiedä kaikkia faktoja. Niin kauan kuin lapset näyttävät voivan hyvin, eivätkä oireile, ei kai vanhempien ratkaisua voi tuomita.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 20:16"]
22 jatkaa.
Tiedän, että asetelma on eri, mutta kysyn tätä asiaa tältä kantilta: asutte exän kanssa eri maassa. Mies ei suostu luopumaan vuoroviikkoisyydestään. Minun exäni ei takuulla suostuisi. Jäljelle jää vain sinä äiti: Suostuko sinä äitinä luopumaan lapsistasi?
[/quote]
No en tietenkään, pölvästi, vaan jos noin hirveän pahvipään kanssa olisin lisääntymään mennyt niin muuttaisin sitten itse sinne missä asuu jotta lapseni saisivat eroperheestä huolimatta elää edes vähän normaalimmin!
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 20:26"]
No, toisesta maasta pääsee Suomeen lentämällä jopa parissa tunnissa.. En voi ottaa enempää kantaa ko. asiaan, kun en tiedä kaikkia faktoja. Niin kauan kuin lapset näyttävät voivan hyvin, eivätkä oireile, ei kai vanhempien ratkaisua voi tuomita.
[/quote]
Mun ymmärtääkseni ap:han kyselikin onko järkevää jäädä odottamaan tulevaisuutta ja sitä millainen vaikutus tuollaisella lapsuudella on lasten kehitykseen.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:18"]
22 jatkaa.
[/quote]
No en tietenkään, pölvästi, vaan jos noin hirveän pahvipään kanssa olisin lisääntymään mennyt niin muuttaisin sitten itse sinne missä asuu jotta lapseni saisivat eroperheestä huolimatta elää edes vähän normaalimmin!
[/quote]
Muuttaisit exän perässä vaikka maahan, jonka kieltä et puhu? Josta et saa töitä? Jossa ei ole sosiaaliturvaa? Ihanko totta tekisit sen kaiken, jotta lapset saavat asua lähellä molempia vanhempia?
22 jatkaa.
[/quote]
[/quote]
Miksi isä joka ei halua luopua lapsistaan on pahvipää? Kummallinen ajattelumalli täällä porukalla, että isän pitäisi automaattisesti luopua viikoistaan, että äiti saisi olla lasten kanssaa rauhassa yhdessä paikassa. Entäs sitten äiti, miksi äiti ei voi luopua? Eikö äiti ole yhtä pahvipää jos ei luovu?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:27"]
22 jatkaa.
[/quote]
[/quote]
Muuttaisit exän perässä vaikka maahan, jonka kieltä et puhu? Josta et saa töitä? Jossa ei ole sosiaaliturvaa? Ihanko totta tekisit sen kaiken, jotta lapset saavat asua lähellä molempia vanhempia?
[/quote]
Niin ja miten sen tekisit? Jos et puhuisi maan kieltä, et saisi työtä, etkä asuntoakaan. Veneen allako lapsesi pitäisit aina omilla viikoillasi?
Miten se, että vanhemmat asuvat eri maassa, vaikuttaa tuon vuoroviikkosysteemin järkevyyteen? Siis, onhan näitä paljon Suomessakin, ja niin kuin joku jo totesi, niin parissa tunnissa lentää jo aika monesta maasta Suomeen. Eli siis, en ihan ymmärrä sitä, miksi systeemi nyt on niin kamala, kun asutaan eri maissa? Minusta mies vaikuttaa vastuuntuntoiselta ja hyvältä isältä, kun haluaa yhteyden lapsiinsa säilyttää. Tottakai tilanne on eri, mikäli lapset alkaisivat oirehtimaan jotenkin, ja väsymään reissaamiseen, mutta mikäli näin ei ole, niin en näe ongelmaa.
Siksi se on outoa, että lapset eivät voi käydä samassa eskarissa/koulussa isä- ja äitiviikoillaan jos asuvat kahdessa maassa.
Aivan mahdototonta että viikko ja viikko ja erimaa vielä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:27"]
22 jatkaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin ja miten sen tekisit? Jos et puhuisi maan kieltä, et saisi työtä, etkä asuntoakaan. Veneen allako lapsesi pitäisit aina omilla viikoillasi?
[/quote]
Ap täällä. Et kirjoittanut tuota mulle enkä siis osaa sanoa mitä itse tekisin jos mun mies eron jälkeen muuttaisi johonkin sellaiseen maahan jonka kieltä en osaa ja josta en millään saisi töitä tai asuntoa. Mutta toisaalta, ei kai se mitenkään mahdollista olekaan? Siis ei kai Suomen kansalaisuuden omaavia lapsia voi noin vain viedä puoliksi ulkomaille ihan vieraaseen ympäristöön? Molemmat vanhemmat on tässä tapauksessa suomalaisia. Siinä mielessä siis ymmärrän tuon yhden aiemman vastauksen...
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 19:25"]
Miten itsekkäitä ihmisiä voi maailmassa olla?? Raahataan nyt pieniä lapsia kahden maan välillä kun ei sopuun päästä, voi jeesus, sanon!
[/quote]
Käsi sydämelle: kuinka moni nainen on valmis luopumaan lapsistaan? Oletko sinä valmis?
Meillä on vuoroviikkosysteemi, tosin asumme parin kilsan päässä toisistamme. Tiedän, että isä ei tule ikinä eikä ikipäivänä luopumaan omasta puolikkaastaan, ei mistään hinnasta.
Minä olen kuitenkin äiti, ja näen kuinka tärkeä olen lapsilleni. Lapset sanovat, että heillä on ikävä minua aina isäviikoilla. Sanovat, että minun luonani on kodikkaampaa. Tuntisin itseni hylkääjäksi, jos luopuisin äitiydestäni ja rupeaisin etä-äidiksi.
Meillä asiat ovat hyvin, mutta otan vain kantaa tuohon, että ihmisten pitäisi päästä sopuun.... en tiedä, miten se meillä olisi mahdollista.