Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imettääkö kaverin lasta?

Vierailija
17.12.2013 |

Sain ensimmäisen lapseni syyskuussa kaksi viikkoa ennen kuin kaverini synnytti esikoispoikansa. Vietämmekin näin mammalomalaisina suhtkoht paljon aikaa yhdessä, välillä ihan vain niin, että toinen katsoo vauvoja kun toinen ottaa päiväunet. Noin viikko sitten herätessäni nokosilta huomasin, että kaveri imetti olohuoneessa vauvaani. Perusteli sillä, ettei halunnut häiritä uniani, vaikka vauvalla oli nälkä. Tilanne tuntui hieman erikoiselta, vaikken hänelle siitä huomauttanutkaan. Eilen kaveri pyysi, että hoitaisin vauvoja uuden vuoden yli, kun aikoo korkata viinipullon miehensä kanssa. Oletuksena siis, että annan tissiä pojalle...

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä haluaisi, että joku imettäisi lastani. Ajatuskin on epämiellyttävä.

En imettäisi kenenkään toisen lasta.

Vierailija
42/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaitokeskuksen imetyksen aluekoordinaattori haastattelee luovuttajan. Luovuttajalta tutkitaan HIV- ja C-hepatiitti vasta-aineet verestä. Saat ohjauksen, rintapumpun ja lypsyvälineet, keräyspullot, kuljetuslaukun sekä kylmävaraajat äidinmaitokeskuksesta lainaksi. Olemme yhteydessä myös äitiysneuvolan terveydenhoitajaan. Luovutusaika on 3 - 6 kk riippuen maitotilanteesta.

Lähde: Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaidon luovutusta voi jatkaa kolme kuukautta synnytyksestä. Luovuttajiksi ryhtyviltä tutkitaan hepatiitti- ja hiv-vasta-aineet, ja luovutetun maidon bakteeripitoisuutta seurataan. Luovutettu äidinmaito pastöroidaan. Lisätietoa: Ohjeita äidinmaitoa omalle lapselleen tuovalle tai äidinmaidon luovuttajalle.

Lähde: Pirkanmaan sairaanhoitopiiri

Vierailija
44/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastetaan tietyt tarttuvat taudit ja maito pastoroidaan.

Maidon mukana siirtyy kuitenkin paljon vasta-aineita ja voi siirtyä taudinaiheuttajiakin, kun eihän pastorointi kaikkea tapa. Maidon mukana siirtyy jonkinverran myös luovuttajan verisoluja (valkosoluja), mutta ne yritetään saada ei niin aktiivisiksi juuri pastoroimalla. 

Itse kielsin luovutetun äidinmaidon annon lapsilleni. Mielestäni ei ole riittävä syy antaa luovutettua maitoa vain se, että oma maito nousee hitaasti ja vauvalle ehtii tulemaan nälkä. Minun lapsille annettiin tuolloin peptidituttelia. Neljäntenä päivänä synnytyksestä oma maidontuotantonikin oli jo riittävää. 

Jos vauva on keskonen tai huonokuntoinen tilanne on varmasti eri kuin minun täysiaikaisilla (toinen oli pienipainoinen) vauvoillani. Olisivat kyllä tehneet hoitovirheen ja antaneet kiellostani huolimatta luovutettua maitoa, jos en itse olisi tyrkännyt pulloja takaisin hoitajille. Hajusta erottaa tuttelin. Hoitajat vaan päivittelivät huonoa muistiaan. Antavat rutiinilla luovutettua maitoa. Ole siis tarkkana, jos et halua luovutettua äidinmaitoa. 

Vauvani voivat oikein hyvin ja mitään vatsavaivoja ei tuttelista tullut. Onhan se erikoistuttelia (peptidi) ja sulaa helpommin.

Vierailija
45/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 17:06"]

Äidinmaitokeskus tutkii luovutetun äidinmaidon sopivuuden ja pastöroi sen edelleen osastojen käyttöön. Äidinmaitokeskuksesta voi tilata paitsi äidinmaitoa ja äidinmaidon korvikkeita, myös erilaisia kliinisiä ravintoseoksia. HUS:ssa hoidossa oleva lapsi saa joko oman äidin maitoa, pastöroitua pankkimaitoa, sitä äidinmaidon korviketta, mitä hän on saanut aikaisemminkin tai sairauden vuoksi määrättyä uutta maitoseosta.

[/quote]

Tampereella, Vaasassa ja Oulussa sairaalassa kysytään käyttääkö äiti jotain lääkkeitä. Mitään muuta testausta ei ole ja maidosta todellakin on pula. Helsingissä ilmeisesti ei ole, jos on varaa valikoida.

Vierailija
46/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä et voi esim. tietää onko ystävälläsi borrelioosi eli Lymen tauti keskushermostossa tai muuta vastaavaa. Kaikki ei näy päällepäin ja tarttuu silti kantajan eritteistä kuten verestä tai äidinmaidosta. Muitakaan sairauksia et ehkä tule ajatelleeksi. 

Vierailija
47/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 17:06"]

Äidinmaitokeskus tutkii luovutetun äidinmaidon sopivuuden ja pastöroi sen edelleen osastojen käyttöön. Äidinmaitokeskuksesta voi tilata paitsi äidinmaitoa ja äidinmaidon korvikkeita, myös erilaisia kliinisiä ravintoseoksia. HUS:ssa hoidossa oleva lapsi saa joko oman äidin maitoa, pastöroitua pankkimaitoa, sitä äidinmaidon korviketta, mitä hän on saanut aikaisemminkin tai sairauden vuoksi määrättyä uutta maitoseosta.

[/quote]

Tampereella, Vaasassa ja Oulussa sairaalassa kysytään käyttääkö äiti jotain lääkkeitä. Mitään muuta testausta ei ole ja maidosta todellakin on pula. Helsingissä ilmeisesti ei ole, jos on varaa valikoida.

[/quote]

Kaikkialla maito pästoroidaan ihan samalla tavalla kuin HUS:issakin, ei sitä suoraan anneta. Pästorointi vähentää tautiriskin minimaaliseksi. 

Vierailija
48/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 17:03"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 17:01"]

Äidinmaidon luovuttajat kyllä testataan hivin ja hepatiitin varalta synnytyksen jälkeen. Tämä on ainakin ihan yleinen ohje.

[/quote]

Ei minua ole koskaan testattu synnytyksen jälkeen.

Ja olen luovuttanut jokaisen synnytyksen jälkeen maitoa.

- yhdeksän lapsen äiti.

[/quote]

Se, joka miinusti tätä oli mielestäni pipi. Minusta on UPEAA, jos jaksaa auttaa pieniä keskosia. Etenkin kun noin isossa perheessä varmasti tekemistä olisi yllin kyllin muutenkin, vaikkei hukkaisi aikaansa rintapumpulla.

Vierailija
49/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 17:07"]

Äidinmaitokeskuksen imetyksen aluekoordinaattori haastattelee luovuttajan. Luovuttajalta tutkitaan HIV- ja C-hepatiitti vasta-aineet verestä. Saat ohjauksen, rintapumpun ja lypsyvälineet, keräyspullot, kuljetuslaukun sekä kylmävaraajat äidinmaitokeskuksesta lainaksi. Olemme yhteydessä myös äitiysneuvolan terveydenhoitajaan. Luovutusaika on 3 - 6 kk riippuen maitotilanteesta.

Lähde: Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri

[/quote]

Ei minua ole koskaan haastateltu, vaikka olen useaan otteeseen luovuttanut maitoa Vaasan keskussairaalalle. Taitavat olla "kaunisteltuja" nuo tiedotteet.

Vierailija
50/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 15:41"]

Eikö kukaan teistä tautipelkoisista ole luovuttanut äidinmaitoa sairaalaan?

Kenenkään lapsi ei ole saanut sairaalassa maitoa?

Itse ruokin päivittäin pieniä keskosia maidolla, joka ei ole heidän oman äitinsä maitoa ja pidän juttujanne aivan pähkähulluina. 

:D

[/quote]

Täysin eri asia. Äidinmaidonluovuttajat testataan tartuntatauteja vastaan, ja maidon laatua tarkkaillaan jatkuvasti. 

Vierailija
51/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 15:03"]Ihminen voi kantaa infektioita myös tietämättään.

[/quote]

Siis kuinka todennäköstä sun mielestä on että olisi sairastunut hiviin alkuraskauden ja synnytyksen välissä?? Alkuraskaudessahan ainakin hiv (ja muita sukupuolitauteja) tutkitaan verikokeella.

Vierailija
52/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mm. Suomessa syntyy vuosittain hiv-positiivisia lapsia, jos äiti on saanut tartunnan alle 3kk ennen alkuraskauden hiv-testiä eli esim. lapsi on saanut alkunsa vaikka yhdenillan suhteesta tai äiti on saanut hivin raskauden aikana mieheltään. Mies voi saada hivin raskauden toteamisen aikoihin ja tartuttaa sen raskaana olevaan vaimoon. 

Vierailija
53/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on varovaisten arvioiden mukaan 1000 tartunnastaan tietämätöntä ihmistä. Heistä valtaosa on lisääntymisikäisiä, joten Suomessa on noin 500 naista, jotka saavat tietää hivistään joko esim. neuvolan hiv-tarkastuksessa (elleivät mene ennen sitä testeihin) tai saavat sen mieheltään raskauden aikana tai raskauden jälkeen imettäessä. Kyllä näitä tarinoita on.

Vierailija
54/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta ei kaikki vauvat suostu juomaan pullosta, jos eivät koskaan ole siihen joutuneet. Siten pumpattu maito tai korvike eivät aina ole vaihtoehtoja.

Vierailija
55/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän oli kyse siitä että ap imettää toisen lasta. Eli HIVistä saamme selvyyden jos ap menee testiin. Jos mammakaverilla on HIV niin vahinko voi olla jo tapahtunut, joten ei siitä sen enempää.

Tuohan on käytännöllinen järjestely. Ihmiskunnan historian valossa ei ollenkaan kummallista. Minulle kelpaisi, mutta itsellä ei riittäisi maitoa tuohon.

Vierailija
56/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 17:53"]

Täysin eri asia. Äidinmaidonluovuttajat testataan tartuntatauteja vastaan, ja maidon laatua tarkkaillaan jatkuvasti. 

[/quote]  Höpöhöpö. Ainoa kysymys, joka minulle esitettiin oli "haluatko luovuttaa?" Ja maidon vein kolmesti viikossa suoraan keskolan jääkaappiin.

Vierailija
57/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartuntatautien suhteen olette oikeassa. En voi varmaksi tietää, onko kaverillani borrelioosi, mutten kuitenkaan usko, että hän olisi minua tahallaan johtanut harhaan terveydentilansa suhteen. Enemmänkin asia on minulle tunnekysymys. Tuntuu oudolta imettää toisen lasta ja sitäkin oudommmalta että omaa lasta imettäisi joku muu kuin minä. Olen varmaankin hiukan rajoittunut...

-ap

Vierailija
58/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi vauvalle ei voi antaa korviketta jos äiti ei pysty imettään?

Vierailija
59/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 15:11"]

Joo, kunhan muistat että mitään vastuuta kenelläkään ei ole, jos maidosta jotain tulisi. Aika naiivia luulla, että tietämällä jonkun seksihistorian tietää kaiken. Onhan se melko epärealistinen pelko, mutta itselleni ei todellakaan kävisi. Sehän on sama kuin antaisit piikittää kaverin verta lapseesi, yhtä samalla tavalla siitä maidosta tulee kaikki taudit mitä kaveri verenkierrossaan ja elimistössään saattaisi mahdollisesti kantaa. Minä en olisi asian kanssa sujut ja olisin järkyttynyt, jos joku altistaisi lapseni tuollaiselle tilanteelle ilman suostumustani. 

[/quote]

HIV voi tarttua rintamaidosta, mutta en kyllä ihan pikkupöpöjä pelkäisi.

[/quote]

Esim. hepatiitti ei ole mikään "pikkupöpö".

Vierailija
60/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 15:41"]

Eikö kukaan teistä tautipelkoisista ole luovuttanut äidinmaitoa sairaalaan?

Kenenkään lapsi ei ole saanut sairaalassa maitoa?

Itse ruokin päivittäin pieniä keskosia maidolla, joka ei ole heidän oman äitinsä maitoa ja pidän juttujanne aivan pähkähulluina. 

:D

[/quote]

Minä olen tässä keskustelussa varmaan ollut se tautikammoinen ja minun lapseni sai sairaalassa luovutettua äidinmaitoa. Hyvä että sai ja kiitos siitä tuntemattomalle luovuttajalle.

Sairaalassa luovutettu ja lapselle annettu maito on kuitenkin tutkittu ja luovuttavat äidit on valittu. Lapseni sai vertakin - sekin on Suomessa testattua tavaraa ja luovuttajat valikoituja henkilöitä. En antaisi vertakaan lapselle tuosta vaan keneltä tahansa - en edes sukulaiselta tai ystävältä ilman testejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän