Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imettääkö kaverin lasta?

Vierailija
17.12.2013 |

Sain ensimmäisen lapseni syyskuussa kaksi viikkoa ennen kuin kaverini synnytti esikoispoikansa. Vietämmekin näin mammalomalaisina suhtkoht paljon aikaa yhdessä, välillä ihan vain niin, että toinen katsoo vauvoja kun toinen ottaa päiväunet. Noin viikko sitten herätessäni nokosilta huomasin, että kaveri imetti olohuoneessa vauvaani. Perusteli sillä, ettei halunnut häiritä uniani, vaikka vauvalla oli nälkä. Tilanne tuntui hieman erikoiselta, vaikken hänelle siitä huomauttanutkaan. Eilen kaveri pyysi, että hoitaisin vauvoja uuden vuoden yli, kun aikoo korkata viinipullon miehensä kanssa. Oletuksena siis, että annan tissiä pojalle...

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä hyväksyisi. Eräs tupakoiva äitikaverini sanoi joskus, että hei tuo vauva meille hoitoon, mulla on meidän Eetun vanhaa tissimaitoa vielä pakkasessa!

Hyi olkoon. Voitte uskoa etten vienyt vauvaa heille :D

Vierailija
22/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuntenut kaverini puolet elämästäni aina yläasteelta saakka (nyt 26-v.). Olemme puhuneet avoimesti asioista - myös seksielämästä, joten olen melko varma, ettei mitään vaarallisia tartuntatauteja löydy. Tietysti flunssastakin voi olla paljon riesaa, noin pienestä kun on kyse... Aiemmin varakkaissa talouksissa on käytetty imettäjää, joka ei ole lähisukua vauvan vanhemmille. Terveitä aikuisia on ilmeisesti heistäkin kasvanut.

En viitsinyt ojentaa kaveriani kun sain hänet kiinni imettämästä, sillä minun parastani hän kuitenkin ajatteli. Sain virkistävät unet.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi kantaa infektioita myös tietämättään.

Vierailija
24/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksena tuntuu vähän hassulta (järjellä ajateltuna en tiedä edes miksi), mutta miksi ei, jos se kaikille sopii. Mun vauva sai kaverin lypsämää maitoa kun en itse pystynyt imettämään, ja olin todella kiitollinen. Ja onhan maailman sivu ollut lapsilla imettäjät ihan erikseen, tuskin ovat ainakaan pilalle menneet "vieraan" ihmisen maidosta.

Vierailija
25/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kunhan muistat että mitään vastuuta kenelläkään ei ole, jos maidosta jotain tulisi. Aika naiivia luulla, että tietämällä jonkun seksihistorian tietää kaiken. Onhan se melko epärealistinen pelko, mutta itselleni ei todellakaan kävisi. Sehän on sama kuin antaisit piikittää kaverin verta lapseesi, yhtä samalla tavalla siitä maidosta tulee kaikki taudit mitä kaveri verenkierrossaan ja elimistössään saattaisi mahdollisesti kantaa. Minä en olisi asian kanssa sujut ja olisin järkyttynyt, jos joku altistaisi lapseni tuollaiselle tilanteelle ilman suostumustani. 

Vierailija
26/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 15:11"]

Joo, kunhan muistat että mitään vastuuta kenelläkään ei ole, jos maidosta jotain tulisi. Aika naiivia luulla, että tietämällä jonkun seksihistorian tietää kaiken. Onhan se melko epärealistinen pelko, mutta itselleni ei todellakaan kävisi. Sehän on sama kuin antaisit piikittää kaverin verta lapseesi, yhtä samalla tavalla siitä maidosta tulee kaikki taudit mitä kaveri verenkierrossaan ja elimistössään saattaisi mahdollisesti kantaa. Minä en olisi asian kanssa sujut ja olisin järkyttynyt, jos joku altistaisi lapseni tuollaiselle tilanteelle ilman suostumustani. 

[/quote]

HIV voi tarttua rintamaidosta, mutta en kyllä ihan pikkupöpöjä pelkäisi.

Vierailija
27/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan teistä tautipelkoisista ole luovuttanut äidinmaitoa sairaalaan?

Kenenkään lapsi ei ole saanut sairaalassa maitoa?

Itse ruokin päivittäin pieniä keskosia maidolla, joka ei ole heidän oman äitinsä maitoa ja pidän juttujanne aivan pähkähulluina. 

:D

Vierailija
28/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samanlainen tilanne, mutta ystävältäni ei noussut maito rintoihin ja imetys oli todella kivuliasta. Teimme niin, että minä pumppasin maitoa itseltäni ja lahjoitin ystävälleni. Hän oli kiitollinen eikä tilanne ollut kummoinen. Ystäväni vauva sai synnärilläkin lahjoitusmaitoa. Aina kun itse imetin, niin toisesta rinnasta suihkusi maitoa niin paljon, että pullotin sitä. Ei mitään ongelmaa :)

Vierailija
29/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toisen lasta imetetä ilman lupaa! Kaikenlaiset järjestelyt on mielestäni ok, jos niistä on selkeästi sovittu ja ne sopivat kaikille osapuolille, mutta ilman keskustelua ja sopimista tuossa rikotaan rajoja.

Vierailija
30/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 15:41"]

Itse ruokin päivittäin pieniä keskosia maidolla, joka ei ole heidän oman äitinsä maitoa ja pidän juttujanne aivan pähkähulluina. 

[/quote]

No se virallisesti luovutettu rintamaito on vähän eri asia, hommaa kontrolloidaan. On epätodennäköistä että joku hommaisi viimeisillään raskaana ollessaan HIVn.

Vierailija
31/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

On eri asia TIETÄÄ että sairaalassa annetaan jonkun toisen maitoa kuin että joku ILMAN LUPAA imettää sun lasta.

Vierailija
32/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 15:49"]

[/quote]

No se virallisesti luovutettu rintamaito on vähän eri asia, hommaa kontrolloidaan. On epätodennäköistä että joku hommaisi viimeisillään raskaana ollessaan HIVn.

[/quote]  Miten sitä kontrolloidaan? Ihan se on kuule niistä luovuttajista kiinni. Ei sitä testata tms. :D

Vierailija
33/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 16:07"]

Sairaalassa luovutettu ja lapselle annettu maito on kuitenkin tutkittu ja luovuttavat äidit on valittu. Lapseni sai vertakin - sekin on Suomessa testattua tavaraa ja luovuttajat valikoituja henkilöitä. En antaisi vertakaan lapselle tuosta vaan keneltä tahansa - en edes sukulaiselta tai ystävältä ilman testejä.

[/quote]

Maitoa EI tutkita millään lailla ja luovuttajien "valinta" on sitä, että otetaan vastaan niiltä, jotka suostuvat sitä myymään. Öidinmaito on pulatavaraa ja siitä maksetaan tällä hetkellä 22 euroa litra. Moni suostuu luovuttamaan esim. sairaalassaollessaan vaikkei muuten luovuttaisi.

Vierailija
34/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 15:53"]

On eri asia TIETÄÄ että sairaalassa annetaan jonkun toisen maitoa kuin että joku ILMAN LUPAA imettää sun lasta.

[/quote]

Puutuinkin nimenomaan pöpökammoon, en osan henkisiin estoihin.

Vierailija
35/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman lupaa en imettäisi ja suuttuisin jos joku luvattaimimettäisi omaa lastani. Itse olen imettänyt hyvän ystäväni lasta ja pumpannut hänelle maitoa. Itsekin voisin antaa oman lapseni jollekin imetettäväksi, totta kai edellytyksenä olisi ettei kaveri käytä päihteitä, tupakoi tms mikä vaikuttaa maidon laatuun heikentävästi.

Vierailija
36/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV:lla oli noin vuosi sitten ketju, jossa aloittajan sisko oli tarjoutunut imettämään aloittajan vauvaa eikä aloittaja ollut tykännyt ajatuksesta... Silloin suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että aloittaja oli ahdasmielinen tiukkis. Muistaako joku kyseisen ketjun?

Vierailija
37/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaidon luovuttajat kyllä testataan hivin ja hepatiitin varalta synnytyksen jälkeen. Tämä on ainakin ihan yleinen ohje.

Vierailija
38/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 17:01"]

Äidinmaidon luovuttajat kyllä testataan hivin ja hepatiitin varalta synnytyksen jälkeen. Tämä on ainakin ihan yleinen ohje.

[/quote]

Ei minua ole koskaan testattu synnytyksen jälkeen.

Ja olen luovuttanut jokaisen synnytyksen jälkeen maitoa.

- yhdeksän lapsen äiti.

Vierailija
39/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ei saanut riittävää selitystä kysymykseensä, kuinka lapsen isän sukupuolielämällä olisi vaikutusta äidinmaidon laatuun vielä eron jälkeen.

- Hiv testataan kaikilta luovuttajilta joka tapauksessa. Koko allekirjoitus on mielestäni loukkaava ja käsittämätön, eihän se takaa mitään. Ja kukapa myöntäisi pettäneensä kumppaniaan? Omalla kohdallani hyvä tarkoitus jäi tekemättä.

Nainen kertoo olleensa surullinen ja pettynyt kokemastaan kohtelusta.

Helsingissä seula äidinmaiton luovuttajista on tiukempi kuin esimerkiksi Tampereella.

- Meillä on tietyt ohjeet ja kriteerit luovuttajista, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin äidinmaitokeskuksesta vastataan.

- Nämä ovat ohjeemme. Tarkoituksemme on taata turvallinen tuote. On useita ryhmiä, jotka eivät välttämättä sovellu luovuttajiksi.

Voiko yksinhuoltajuus olla este luovuttamiselle?

- Yksinhuoltajuus ei itsessään ole este. Jos lapsen isästä ei ole tietoa, asiasta voidaan neuvotella, äidinmaitokeskuksesta sanotaan.

Mikä tarkoitus isän allekirjoituksella on äidinmaidon luovutuksessa?

- Kriteerimme mukaan molempien vanhempien on täytynyt asua Suomessa vähintään vuoden ja kuulua suomalaisen terveydenhoidon piiriin. Myös isän tiedot lomakkeessa auttavat kartoittamaan tietoja.

Kuinka Suomessa asuminen takaa maidon laatua?

- On olemassa sairauksia, jotka eivät tule heti ilmi. Suomalaiseen terveydenhoidon piiriin kuulumisen kautta voimme kartoittaa mahdollisia sairauksia, HYKS:n Lastentautien osastolta vastataan.

Luovuttajista ei äidinmaitokeskuksen mukaan ole Helsingissä pulaa.

- Meillä on tällä hetkellä hyvät varastot.

- Missään tapauksessa ei ole tarkoitus sorsia ketään. Me kuitenkin tarjoamme maitoa kaikken pienimmille ja heikoimmille ja lähtökohtamme on turvata maidon laatu, HYKS:n Lastentautien osastolta kommentoidaan helsinkiläisnaisen kertomusta.

Aiemmin myös isän syntyperä saattoi olla este luovutukselle Helsingissä. HYKS:n Lastentautien osastolta kerrotaan, että käytäntöä muutettiin muutama vuosi sitten, kun se todettiin vanhentuneeksi.

Vain äidin terveys kiinnostaa

Muualla Suomessa käytännöt ovat toisenlaisia.

- Äidinmaidon luovutuskäytännöt ovat sairaalakohtaisia, Tampereen yliopistollisen sairaalan neonatologian erikoislääkäri Outi Tammela sanoo.

Hän painottaa, että Tampereella luovuttajina on paljon yksihuoltajaäitejä, eikä lasten isien allekirjoituksia kaivata.

- Monestihan on niin, ettei isä ole ollut kuvioissa enää pitkään aikaan, hän sanoo.

- Äidin terveydentila meitä eniten kiinnostaa ja siihen mahdollisesti liittyvät riskitekijät.

http://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/2013022716721580_rb.shtml

Vierailija
40/60 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinmaitokeskus tutkii luovutetun äidinmaidon sopivuuden ja pastöroi sen edelleen osastojen käyttöön. Äidinmaitokeskuksesta voi tilata paitsi äidinmaitoa ja äidinmaidon korvikkeita, myös erilaisia kliinisiä ravintoseoksia. HUS:ssa hoidossa oleva lapsi saa joko oman äidin maitoa, pastöroitua pankkimaitoa, sitä äidinmaidon korviketta, mitä hän on saanut aikaisemminkin tai sairauden vuoksi määrättyä uutta maitoseosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä