Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minusta tuli huono ja inhottu työntekijä kun sain lapsen

Vierailija
03.10.2020 |

Mieheni on yrittäjä alalla, jossa suuri osa työstä tapahtuu pitkin Suomea eli tekee todella pitkää päivää kun yleensä on yöt kotona eli ajoa kertyy. Lisäksi hänen työ pakosti painottuu iltaan täällä kotikulmillakin. Eli olen arkisin paljolti yksin vastuussa lapsestamme, joka on kyllä itselleni ok mutta pomolleni oikein ei.

Minun pitäisi nimittäin pomon mielestä joustaa työajoissa. Mutta en pysty sitä tekemään, koska päiväkoti menee kiinni klo 17 ja matkaa töistä sinne on tunti. Työaikani on periaatteessa 8-16 mutta meidän asiakkaat haluaisi usein ja lyhyellä varoitusajalla erilaisia kokouksia ym. työkeikkoja klo 16 jälkeen. Minulla ei ole mitään mummeja ja kummeja jotka suostuisi hakemaan lapsen eli onen joutunut sanomaan että on pakko lopettaa työt aina klo 16.

Minusta on tullut sen vuoksi nyt sitten huono ja kai pomojen inhoamakin työntekijä joka ei selviydy töistään. Pomot valittaa minulle koko ajan että en hoida kunnolla vastuullani omevia asiakkuuksia ja heille tulee siitä asiakasvalituksia. Lisäksi minua kohdellaan töissä aika nihkeästi ja annetaan ymmärtää että olen hankala ja joustamaton ja epätoivottu siksi.

Laki on kyllä puolellani mutta töistä on tullut tosi ahdistava paikka minukke nyt. Mitähän tässä voisi tehdä?

Kommentit (156)

Vierailija
41/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ei ole provo, niin mikset AP vastaa esimerkiksi kysymykseen oletko jo tutustunut MLL:n lastenhoitopalveluun ja voisiko lapsi ehkä siirtyä päiväkotiin lähemmäs työpaikkaasi, niin ei tulis niin kiire päiväkodille?

Vierailija
42/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se jousto pidä tulla sieltä perheestä eli isä miettii nyt kuvionsa niin, että voi hoitaa omat velvollisuutensa.

En ymmärrä miten edelleen vuonna 2020 naiset, isovanhemmat tuttavat, päiväkodit, naisten työnantajat taipuvat kymmenelle mutkalle, ettei vaan lasten isän tarvitse hoitaa omaa osuuttaan lastenhoidosta.

En minäkään työnantajana olisi kovin joustava, jos lasten vanhemmista toinen luistelee vastuusta ja se kaatuu minun ongelmakseni.

Se, ettei mies hoida omaa osuuttaan, on perheen oma sisäinen asia valinta, ei yhteiskunnan hoidettava ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies voi vaihtaa työpaikkaa, sellaiseen 8-16 ja hakea lapsen.

Mutta ainahan näissä aloituksissa on se, että mitään muutoksia ei voida tehdä elämään.

Miksi ap:n pitäisi tehdä muutoksia, jos kyse on pomon asenneongelmasta. Jos ap on töissä sen tuntimäärän, mitä työsopimuksessa lukee, niin eikähän kyse ole työnantajan joustamattomuudesta. Hankkikoon lisätyövoimaa, jos sellaista tarvitsee.

Vierailija
44/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ainahan näissä aloituksissa on se, että mitään muutoksia ei voida tehdä elämään.

Miksi ap:n pitäisi tehdä muutoksia, jos kyse on pomon asenneongelmasta. Jos ap on töissä sen tuntimäärän, mitä työsopimuksessa lukee, niin eikähän kyse ole työnantajan joustamattomuudesta. Hankkikoon lisätyövoimaa, jos sellaista tarvitsee.

Sitten aloittaja on varmasti myös valmis luopumaan kaikista joustomahdollisuuksista. Siellä töissä ollaan se 8-16 ja liukumia ja saldoja ei käytetä. Jos on menoa, otetaan palkatonta, jos sitä saa.

Vierailija
45/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsiä työpaikka lähempää kotia ja päivähoitoa?

Ei vaan miehen tuottamaton yritys pakettiin ja mies normaaliin työhön.

46/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten aloittaja on varmasti myös valmis luopumaan kaikista joustomahdollisuuksista. Siellä töissä ollaan se 8-16 ja liukumia ja saldoja ei käytetä. Jos on menoa, otetaan palkatonta, jos sitä saa.

Niinhän se tänäpäivänä on! Ei työnantaja mitään jousta. Ei ole kuule saldoja ja palkatonta pitää ottaa, jos on omia menoja.

Vierailija
47/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se tänäpäivänä on! Ei työnantaja mitään jousta. Ei ole kuule saldoja ja palkatonta pitää ottaa, jos on omia menoja.

Miksi työnantajan pitäisi joustaa jos aloittajakaan ei siihen pysty? Työnantajaa ei lämmitä se, että ap oli 2.5 vuotta sitten kerran pidempään töissä, vaan kyllä se jousto pitää löytyä nykyhetkellä, jos haluaa itsekin käyttää joustoa.

48/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantajan pitäisi joustaa jos aloittajakaan ei siihen pysty? Työnantajaa ei lämmitä se, että ap oli 2.5 vuotta sitten kerran pidempään töissä, vaan kyllä se jousto pitää löytyä nykyhetkellä, jos haluaa itsekin käyttää joustoa.

Jos ap tekee sen tuntimäärän, mitä työsopimuksessa lukee, kun lapset ovat pieniä, niin eihän työnantaja silloin mitään jousta. Silloin ollaan normaalissa tilanteessa. Jos työnantaja vaatii ylitöiden tekoa, niin ap:lta kyllä vaaditaan joustoa.

Vierailija
49/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä tosiaan mies on se, jonka pitäisi jollakin tavalla joustaa. Tai siis ei joustaa, vaan hoitaa oma osuutensa.

Vierailija
50/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä ei ole provo, niin mikset AP vastaa esimerkiksi kysymykseen oletko jo tutustunut MLL:n lastenhoitopalveluun ja voisiko lapsi ehkä siirtyä päiväkotiin lähemmäs työpaikkaasi, niin ei tulis niin kiire päiväkodille?

Olen tutustunut mll-palveluun. Sain sen käsityksen, että sieltä ei voi saada sellaista hoitajaa, joka parina päivänä viikossa tulee pariksi tunniksi hakemaan lapsen päiväkodista niin, että se onnistuisi päivän varotusajalla. Päiväkodista ei voi hakea joku ihan tuntematon hoitaja tiistaina ja taas eri tuntematon hoitaja torstaina. 

Tunnetko pk-seudun päiväkotitilannetta? Täällä saa päiväkotipaikan sieltä mistä sen saa (eli missä on tilaa ja mihin arpaonni osuu), ei sieltä mistä vaatii. Eikä toisen kunnan alueelta. Olen töissä eri kunnassa kuin missä asumme. Ap

Vierailija
51/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä tosiaan mies on se, jonka pitäisi jollakin tavalla joustaa. Tai siis ei joustaa, vaan hoitaa oma osuutensa.

Ymmärrän tämän näkökulman. Lapsenhoito on minun varassa ja epäreiluahan se on. Mutta miehen firman toimiala on sellainen, että jousto ei onnistu, kun työt on ajoa pitkin Suomea tai ilta-aikaan täällä pk-seudulla.  Joku varmaan nyt kirjoittaa, että jätä sitten se itsekäs sika. Voisi samalla kertoa minulle miten minun työelämätilanne helpottaa sitten yksinhuoltajana, kun lapsi on miehellä vain joskus viikonloppuisi. Ap

Vierailija
52/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap tekee sen tuntimäärän, mitä työsopimuksessa lukee, kun lapset ovat pieniä, niin eihän työnantaja silloin mitään jousta. Silloin ollaan normaalissa tilanteessa. Jos työnantaja vaatii ylitöiden tekoa, niin ap:lta kyllä vaaditaan joustoa.

Ei meillä ole töissä ylitöitä vaan liukuma klo 07-19, ja sen puitteissa on niitä työkeikkoja. Eli siis ylitöinä vaan ns. plussatunteina, jotka saa sitten joskus perjantaisin vapaana takaisin. Ennen lasta tämä oli minulle ihan ok, joustin monta kertaa viikossa, koska minulle oli ihan sama menenkö salille tai lenkille klo 18 tai 19 jne. Ja tykkäsin saada välillä perjantaisin vapaita. Ap

Vierailija
53/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tämän näkökulman. Lapsenhoito on minun varassa ja epäreiluahan se on. Mutta miehen firman toimiala on sellainen, että jousto ei onnistu, kun työt on ajoa pitkin Suomea tai ilta-aikaan täällä pk-seudulla.  Joku varmaan nyt kirjoittaa, että jätä sitten se itsekäs sika. Voisi samalla kertoa minulle miten minun työelämätilanne helpottaa sitten yksinhuoltajana, kun lapsi on miehellä vain joskus viikonloppuisi. Ap

Sanoit että miehen yritys ei tuota hyvin. Kuitenkin sinun pitää pilata maineesi työnantajan silmissä, että mies saa huidella huolettomasti ympäri Suomea ja hoidattaa lapsen sinulla. Miehesi on se ongelma, ei työnantajasi.

Vierailija
54/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoit että miehen yritys ei tuota hyvin. Kuitenkin sinun pitää pilata maineesi työnantajan silmissä, että mies saa huidella huolettomasti ympäri Suomea ja hoidattaa lapsen sinulla. Miehesi on se ongelma, ei työnantajasi.

Voi olla. Mutta mies on sellainen kuin on, yrittäjyys on hänellä ns. verissä enkä usko, että saan vaadittua häntä lopettamaan firmansa. Eli käytännössä minulle jää vaihtoehdoksi hyväksyä hänen "naimisissaolo" yrityksensä kanssa tai erota. Erosta sanon sen verran, että yksinhuoltajuus ei tulisi helpottamaan minun tilannetta. Ap

Vierailija
55/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan näköjään monia aika töykeitä kommentteja. Ymmärrän kyllä, että olen ns. joustamaton tyyppi nykyään, koska olen kiinni päiväkotihaku- ja viemisajoissa enkä voi niistä joustaa. Lisäksi olen vähemmän omistautunut työlleni nykyään, koska arvomaailmassani perhe on korkeammalla. (Ennen lasta annoin työlle hyvin paljon). Ja lisäksi olen välillä aika väsynytkin, koska ei tämä päiväkotirumba, perhearjen pyörittäminen lähes yksin ja huonosti nukutut yöt mikään helppo yhdistelmä ole. 

Mutta sitä en ymmärrä, että Suomessa kuitenkin kannustetaan vauvatalkoisiin, sanotaan että on iso ongelma että syntyvyys pienenee ja mainostetaan perhemyönteistä työelämää. Kun todellisuus on sitten tätä, että ainoastaan lapsettoman ihmisen joustavuus ja energia kelpaa työpaikoille tai sellaisen, jonka puoliso hoitaa lapset. 

Ap

Vierailija
56/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Mutta mies on sellainen kuin on, yrittäjyys on hänellä ns. verissä enkä usko, että saan vaadittua häntä lopettamaan firmansa. Eli käytännössä minulle jää vaihtoehdoksi hyväksyä hänen "naimisissaolo" yrityksensä kanssa tai erota. Erosta sanon sen verran, että yksinhuoltajuus ei tulisi helpottamaan minun tilannetta. Ap

Joko vaadit siitä huolimatta tai sitten hyväksyt sen että olet huono työntekijä.

Itsekkyys on ainakin miehelläsi verissä. Ei yrittäjyys kun se kerran ei tuota.

Ihmettelen kyllä tuota asennetta. Pilaat oman työpaikkasi, otat yksin stressin yhteisen lapsenne hoitamisesta ja vierität syyt tilanteesta työnantajasi niskoille. Miehen annat luistaa lapsenhoitovastuusta, että hän saa kuluttaa aikaansa tuottamattomassa mutta mieluisessa puuhassa. Sitä muuten kutsutaan harrastukseksi.

Vierailija
57/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan näköjään monia aika töykeitä kommentteja. Ymmärrän kyllä, että olen ns. joustamaton tyyppi nykyään, koska olen kiinni päiväkotihaku- ja viemisajoissa enkä voi niistä joustaa. Lisäksi olen vähemmän omistautunut työlleni nykyään, koska arvomaailmassani perhe on korkeammalla. (Ennen lasta annoin työlle hyvin paljon). Ja lisäksi olen välillä aika väsynytkin, koska ei tämä päiväkotirumba, perhearjen pyörittäminen lähes yksin ja huonosti nukutut yöt mikään helppo yhdistelmä ole. 

Mutta sitä en ymmärrä, että Suomessa kuitenkin kannustetaan vauvatalkoisiin, sanotaan että on iso ongelma että syntyvyys pienenee ja mainostetaan perhemyönteistä työelämää. Kun todellisuus on sitten tätä, että ainoastaan lapsettoman ihmisen joustavuus ja energia kelpaa työpaikoille tai sellaisen, jonka puoliso hoitaa lapset. 

Ap

Lue ne tylyt kommentit ajatuksella. Niissä on totuuden siemen.

Vierailija
58/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mitä mies tällä hetkellä tekee oman lapsensa hoitamiseksi?

Vierailija
59/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lue ne tylyt kommentit ajatuksella. Niissä on totuuden siemen.

Olen lukenut, ja johan jo kirjoitin, että ymmärrän sen, että tilanteeni on tehnyt minusta joustamattoman ja että ymmärrän epäreilun asetelman mieheni suhteen.

Mutta en keksi ratkaisua. Mies ei tuosta muuksi muutu hyväksyin asian tai en. Jos en hyväksy, niin se on ero. Joka ei ihan oikeasti tilannettani helpota.

Ap

Vierailija
60/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies haluaa jatkaa yrittäjänä, siitä hommasta pitää alkaa tulla sitten hyvää = rahaa perheelle. Jos pitkin suomea ramppaamalla ja iltatöillä ei ole varaa hommata lastenhoitajaa, täytyy alkaa laskuttaa enemmän tai keksiä uusi paremmin kannattava tuote. Kannattamaton bisnes on käytännössä harrastamista, jonka varjolla mies tekee mitä tykkää ja välttää vastuunsa.