Minusta tuli huono ja inhottu työntekijä kun sain lapsen
Mieheni on yrittäjä alalla, jossa suuri osa työstä tapahtuu pitkin Suomea eli tekee todella pitkää päivää kun yleensä on yöt kotona eli ajoa kertyy. Lisäksi hänen työ pakosti painottuu iltaan täällä kotikulmillakin. Eli olen arkisin paljolti yksin vastuussa lapsestamme, joka on kyllä itselleni ok mutta pomolleni oikein ei.
Minun pitäisi nimittäin pomon mielestä joustaa työajoissa. Mutta en pysty sitä tekemään, koska päiväkoti menee kiinni klo 17 ja matkaa töistä sinne on tunti. Työaikani on periaatteessa 8-16 mutta meidän asiakkaat haluaisi usein ja lyhyellä varoitusajalla erilaisia kokouksia ym. työkeikkoja klo 16 jälkeen. Minulla ei ole mitään mummeja ja kummeja jotka suostuisi hakemaan lapsen eli onen joutunut sanomaan että on pakko lopettaa työt aina klo 16.
Minusta on tullut sen vuoksi nyt sitten huono ja kai pomojen inhoamakin työntekijä joka ei selviydy töistään. Pomot valittaa minulle koko ajan että en hoida kunnolla vastuullani omevia asiakkuuksia ja heille tulee siitä asiakasvalituksia. Lisäksi minua kohdellaan töissä aika nihkeästi ja annetaan ymmärtää että olen hankala ja joustamaton ja epätoivottu siksi.
Laki on kyllä puolellani mutta töistä on tullut tosi ahdistava paikka minukke nyt. Mitähän tässä voisi tehdä?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia haaveilen yrittäjyydestä. Työn ja perheen yhdistäminen tuntuu mahdottomalta. Miehelläni on kolmivuorotyö.
Miten tämä auttaa?
Sen mitä yrittäjiä tiedän, ei niillä ehdi tai mahdu olemaan elämässä mitään muuta kuin se yritys.
Työntekijänä on kuitenkin suht normaalia ja tasaista.
Ja työt voi jättää töihin.
Ja on oikeasti lomaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia haaveilen yrittäjyydestä. Työn ja perheen yhdistäminen tuntuu mahdottomalta. Miehelläni on kolmivuorotyö.
Miten tämä auttaa?
Sen mitä yrittäjiä tiedän, ei niillä ehdi tai mahdu olemaan elämässä mitään muuta kuin se yritys.
Ja on oikeasti lomaakin.
Jep. Yrittäjän on tehtävä töitä silloin kun töitä on, hankala sitä on itse sanella että milloin ja mihin kellonaikaan asiakkaat haluaa sinun palveluita. Tai jos sanelee niin voi jäädä ilman töitä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä palkata jonkin mummelin tai muun, hakemaan lapsi päiväkodista ja olemaan hänen kanssaan niinä iltoina, kun on asiakastapaamisia ja pitää joustaa työajoissa.
Niin ennnekin piti tehdä, kun mies oli matkatöissä. Mies oli viikot kokonaan poissa kotoa ja tuli kotiin aina perjantai-iltaisin ja lähti myöhään sunnuntai-iltaisin tai erittäin varhain maanantaina aamuyöstä.
Lastenhoito-ongelmia on kaikilla äideillä, ne vaan pitää yrittää järjestää sinnikkäästi siten, että myös työpaikka säilyisi.
Vanhan kansan ihmisillä on se käsitys, että lapsen voi hakea kuka tahansa tai että lapsi voi kulkea itsenäisesti päikystä, kun ennenkin onnistui. Ei voi. Päiväkodilla on oltava lista varahakijoista yhteystietoineen. Hakija ei voi olla joku päivän varoitusajalla järjestetty, maksettu random-mummeli eikä edes mikään isosisko. Pitää olla täysi-ikäinen vakkari.
Ei sinusta tullut huono työntekijä sen takia, että hankit lapsen, vaan sen takia, että olet joustamaton. Se on valitettava totuus. Jos työ vaatii sitä, että satunnaisesti pitää olla töissä klo 16 jälkeen, niin kyllä tosiaan kahden hlön pienilläkin palkoilla on varaa palkata hoitaja muutamaksi tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä auttaa?
Ja on oikeasti lomaakin.
Kyllähän se ratkaisisi paljonkin. Voisin itse suunnitella ajankäyttöni. Työntekijöitäkin voisi palkata.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä35995 kirjoitti:
Lapsettomat ajattelevat, että kyseessä on vain hoito-ongelma, joka ratkeaa hoitajan palkkaamisella. Mutta kyllä mä haluan myös viettää aikaa lasteni kanssa. He menevät jo klo 20-21 nukkumaan. En mä voi olla 12 tuntia töissä, kun mulla on muitakin velvollisuuksia. Minulle nämä velvollisuudet ovat tärkeämpiä kuin mikään työ maailmassa.
Onko Suomessa edes laillista tehdä 12h päiviä? Miksi kukaan edes tekisi alunperinkään?
Kyllä vaan teetetään, koska on pakolliset työt ja niiden päälle lyödään vielä pakollisia palavereita. Meille on vain ilmoitettu, että ylitöistä ei makseta mitään, mutta vapaanakaan niitä ei käytännössä pysty ottamaan takaisin. Sitten jos lähdet silloin, kun työaika loppuu, saat kuittailua. Joka päivälle on pomo lyönyt kalenteriin jonkun palaverin, niin että varmasti menee ylitöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinusta tullut huono työntekijä sen takia, että hankit lapsen, vaan sen takia, että olet joustamaton. Se on valitettava totuus. Jos työ vaatii sitä, että satunnaisesti pitää olla töissä klo 16 jälkeen, niin kyllä tosiaan kahden hlön pienilläkin palkoilla on varaa palkata hoitaja muutamaksi tunniksi.
Meillä ei jää ylimääräistä rahaa asuntolainan, vastikkeen, ruokalaskujen ja muiden pakollusten menohen jälkeen. Jos palkkaisin 2 krt/vk jonkun olemaan pari tuntia iltapäivisin lapsen kanssa niin se maksaisi minulle työnantajamaksuineen vähintään 300-400 € kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei jää ylimääräistä rahaa asuntolainan, vastikkeen, ruokalaskujen ja muiden pakollusten menohen jälkeen. Jos palkkaisin 2 krt/vk jonkun olemaan pari tuntia iltapäivisin lapsen kanssa niin se maksaisi minulle työnantajamaksuineen vähintään 300-400 € kuussa.
Olisin ehdottanut aupairia, mutta jos tilanne on tuo niin eihän tähän ole ratkaisua. Ei tässä nyt ole muuta vaihtoehtoa kuin että joko mies muuttaa työaikojaan ja osallistuu lapsen hoitoon iltaisin, tai että sinä kärvistelet inhottuna työntekijänä.
Entäs lapselle päiväkoti lähempää työpaikkaa? Vähän tylsäähän sen on kulkea sun kanssa niitä tunnin matkoja, mutta ainakin teillä olisi aikaa jutella päivän tapahtumista ja voisi ottaa eväät tms. mukaan lapselle. Ja voisit olla vähän joustavammin töissä.
Pitäisi toki varmaan olla yksityinen tms, kaupunki tuskin tällaista järjestää ainakaan helpolla. Pitkällä tähtäimellä varmaan parempi etsiä sopivampi työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin ehdottanut aupairia, mutta jos tilanne on tuo niin eihän tähän ole ratkaisua. Ei tässä nyt ole muuta vaihtoehtoa kuin että joko mies muuttaa työaikojaan ja osallistuu lapsen hoitoon iltaisin, tai että sinä kärvistelet inhottuna työntekijänä.
Ap on kertonut että he ei ole mitään kovatuloisia ja että asuvat pk-seudulla jossain kämälähiössä. Luulitko oikeasti että heidän asunnossa olisi tarjolla oma huone aupairille koska sitä aupairin palkkaaminen edellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt varmasti katsonut MLL:n lastenhoitajat? Ei ole lähellekään noin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota sieltä osakesäästöhin menevästä rahasta se hoitomaksu. Ei tuo tilanne ole ikuinen. Ja osakesäästäminen ei ole ihmisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä auttaa?
Ja on oikeasti lomaakin.Jep. Yrittäjän on tehtävä töitä silloin kun töitä on, hankala sitä on itse sanella että milloin ja mihin kellonaikaan asiakkaat haluaa sinun palveluita. Tai jos sanelee niin voi jäädä ilman töitä.
Höpöhöpö, jos bisnes ei normitilanteessa pyöri keskimäärin 8h päivillä, on joko tuotteessa ja/tai hinnoittelussa vikaa tai on lähdetty alalle, jossa tarjontaa on aivan liikaa eli tehty tosi huono päätös. Kausitöissä toki painetaan hommia, mutta silloin on myös se hiljainen kausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota sieltä osakesäästöhin menevästä rahasta se hoitomaksu. Ei tuo tilanne ole ikuinen. Ja osakesäästäminen ei ole ihmisoikeus.
Ei meillä mitään osakkeita ole. Ap
Oletko kokeillut etäpalavereja asiakkaiden kanssa?
Voisitko sopia tietyt päivät, jolloin voit jatkaa töissä klo 16 jälkeen? Näin olisi helpompi järjestää lapselle hakija. Voisiko niinä päivinä miehesi ottaa roolia?
Oletko kysynyt päiväkodista, onko mahdollista sopia hoitoajasta poikkeavasti esim 1-2 pv viikko? Voi olla ettei sovi mutta aina kannattaa kysyä.
Voisitko tehdä osa-aikatyötä? Siihen sinulla on alle kouluikäisten lasten kanssa mahdollisuus? Tämä vaihtoehto rokottaa toki palkkaa.
Miten miehesi voisi sovittaa omaa työtänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai sitten pomo muuttaa asennoitumistaan siihen, että ihmiset voivat joustaa joka tilanteessa. Lapset ovat pieniä vain hetken. Yleensä se joustamattomampi, päiväkodin aukioloon sidottu, aika kestää vain muutaman vuoden. Meillä pitää esim. päivähoitoajat ilmoittaa 2 viikkoa ennen. Ei siinä sitten paljoa töihin jäädä, kun päiväkoti menee kiinni. Ne hoitotädit haluavat myös kotiin. Töissä käydään sen takia, että siitä saadaan rahaa. Jos on sovittu, että sinä olet töissä x tuntia ja saat palkkaa x euroa, niin kyllä siitä sopimuksesta pitäisi pitää kiinni, eikä sopia palavereja työajan ulkopuolelle.
No, ei tuossa voi sitten muuta tehdä kuin olla sen työnantajan inhokki ja ottaa kitinät ja moitteet vastaan.Ei ole kerran varaa palkata hoitajaa tilapäisavuksi , ei ole sukulaisista apua eikä saa vuoropäivähoitoon lapsta.
Mies voi vaihtaa työpaikkaa, sellaiseen 8-16 ja hakea lapsen.
Mutta ainahan näissä aloituksissa on se, että mitään muutoksia ei voida tehdä elämään.
En usko saavani kenkää koska laki on puolellani. Kyseessä on ns. toimistotyöaika liukumalla. Mutta oloni voidaan tehdä hyvin hankalaksi töissä pomojen taholta ja yrittää savustaa minut ulos. Ap