Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsataudin tarttumisesta, menisitkö jouluaatoksi mummolaan jonne

Vierailija
17.12.2013 |

on tulossa myös henkilö joka sairastunut vatsatautiin viime lauantaina, eli taudin alusta tuolloin 10vrk? Tarttuuko vielä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä. Eri asia jos menisit tämän vatsatautisen kotiin, jossa virus voi elää parikin viikkoa pinnoilla! Olettaen tietysti, että muut perheenjäsenet eivät ole sairastaneet kovin paljon tämän jälkeen.

Vierailija
2/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaistahan on se, milloin sairastunut on lakannut oireilemasta. Oireiden lopusta tulisi pitää kolmisen päivää karanteenia, mutta virukset voivat tartuttaa kyllä vielä viikonkin. Mutta jos tämä oksupotilas ei valmista ruokia eikä tarjoile niitä ja huolehtii käsihygieniastaan, varmaan se 3 päivää voi riittää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se enää tuossa vaiheessa tarttuu, jos nyt ei ole joku salmonella. 

Sitäpaitsi MINÄ olen terve aikuinen, johon mahatauti ei normaalisti tartu ja jos sattuisi tämän kerran tarttumaankin, se ei olisi mikään iso juttu. Enemmän epäröisin niiden heikkojen vanhusten puolesta.

Vierailija
4/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin.

Vierailija
5/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panisin

Vierailija
6/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi. Minulle riittää jo se, että joku sanoo sanan "mahatauti". Kartan henkilöä ainakin kuukauden. Muutaman kerran olen karvaasti kokenut, miten kauan mahatauti tarttuu.  

Vierailija
7/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 09:09"]

En menisi. Minulle riittää jo se, että joku sanoo sanan "mahatauti". Kartan henkilöä ainakin kuukauden. Muutaman kerran olen karvaasti kokenut, miten kauan mahatauti tarttuu.  

[/quote]

Kuinka pitkän ajan päästä on vielä tarttunut?

Vierailija
8/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosteisiin voi erittyä virusta vielä viikkojen ajan paranemisesta. Jos käytätte samaa vessaa, niin kyllä tartuntariski on olemassa. Ainahan on myös riski, ettei se sairastunut noudata täydellistä käsihygieniaa.

Vierailija
9/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 09:09"]

[/quote]

Kai sä pidät sitten koko talven lapset pois koulusta ja päivähoidostakin?

Vierailija
10/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvää päivää. Eihän päiväkodista ja töistäkään voi olla pois noin kauaa vatsataudin jälkeen, eikä ihmisiä voi eristää. Ja jos ei kyse ole edes lapsesta, niin osaatte varmaan huolehtia käsihygieniasta ja pestä ne vessatkin... Eikä siihen mahatautiin (yleensä) edes kuole.

Vierailija
11/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jösses, ihmiset. Ei se mikään rutto ole vaan normivatsaflunssa! Tietääkseni perusterveet ihmiset ei kuole vatsatautiin.

Vierailija
12/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n taudista ja tilanteesta en sen tarkemmin tiedä mutta sen tiedän että nyt liikkeellä erittäin rajua ja pitkäkestoista vatsatautia, esim. tuttavapiirissä nuori perusterve mies joutui useammaksi vuorokaudeksi sairaalaan tiputuksen taudin takia. Joten ymmärrän kyllä jos moista tautia haluaa välttää, etenkin jos on lapsia. Te jotka vatsatautia vähättelette ette ilmeisesti ole kokeneet todella rajua vatsatautia koskaan.

Se tarttuuko vielä tässä kysytyssä tilanteessa, niin vaikea sanoa, voi tarttua tai sitten ei, hyvällä käsihygienialla voi estää paljon.

Vierailija
13/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla logiikalla et voisi mennä minnekään! Et töihin, päiväkotiin, kouluun, postiin, ruokakauppaan tai joulukirkkoon. Minä en edes varoittaisi ketään, jos olisin 11 päivää sitten ollut vatsataudissa!!! Karanteenissäkö pitäisi elellä?

Meillä muutama joulu sitten yksi lapsi oksensi yllättäen aattona puolilta päivin. Soiteltiin sukulaiset läpi, mutta KAIKKI tuli siitä huolimatta. Itse lapsi voi jo muutaman tunnin päästä hyvin ja joulu pelastui, kun kukaan ei jättänyt tulematta. Huolehdittiin käsihygeniasta ja kukaan ei sairastanut. Ei ehkä ollutkaan kunnon vatsatauti, mutta sitähän ei silloin aattona vielä tiedetty.

Vierailija
14/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 09:31"]

Ap:n taudista ja tilanteesta en sen tarkemmin tiedä mutta sen tiedän että nyt liikkeellä erittäin rajua ja pitkäkestoista vatsatautia, esim. tuttavapiirissä nuori perusterve mies joutui useammaksi vuorokaudeksi sairaalaan tiputuksen taudin takia. Joten ymmärrän kyllä jos moista tautia haluaa välttää, etenkin jos on lapsia. Te jotka vatsatautia vähättelette ette ilmeisesti ole kokeneet todella rajua vatsatautia koskaan.

Se tarttuuko vielä tässä kysytyssä tilanteessa, niin vaikea sanoa, voi tarttua tai sitten ei, hyvällä käsihygienialla voi estää paljon.

[/quote]

Kun ap ei erikseen maininnut että olisi jotain ekstrarajua tautia ollut, niin oletin että kyse on jostain perus vuorokauden tai kaksi kestävästä purjotaudista.

Vierailija
15/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tarkentaa, eli henkilö sairastunut lauantaina ja edelleen taudissa eli taudin lopusta ei ehdi ennen aattoa tulla viikkoakaan. Ja se miksi mietin on että perheessä lapsi jolle perussairauden vuoksi vatsatauti aika raju juttu. Mutta kiitos asiallisille vastanneille.

Vierailija
16/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näitähän et AP maininut...

Vierailija
17/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahatauti voi olla jollain muullakin siinä perheessä. En menisi. Meidän perhe vietti oksennustaudissa viime joulun, koska vierailimme muutama päivä ennen joulua mummolassa, jossa oli aikaisemmin päivällä käynyt oksennustaudista parantunut serkku. Lapset leikkivät varmaan samoilla leluilla ja tarttuihan se lopulta koko perheeseen. Nyt kierrän kyllä kierrän kaukaa paikat, joissa on vasta taudin sairastaneita.

Vierailija
18/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän tyyppinen vatsatauti on ollut kyseessä? Esim. norovirus tuskin enää tarttuu noin pitkän ajan jälkeen, varsinkin, jos olette muualla kuin infektiota kantaneen kotona. 

Meillä kävi muuten eräänä jouluna niinkin päin, että sain vain minä sain ilmeisesti junasta kotipuoleen matkatessani todella rajun norotartunnan - tuota oli silloin liikkeellä, joku liigaottelukin peruttiin, kun toisen joukkueen pelaajista kaksi kolmasosaa oksenteli ja ripuloi -, joka aktivoitui aatonaaton ja aaton välisenä yönä. Vietin aaton sängyssä, en päässyt joulupöytäänkään, mutta joulupäivänä sain jo nesteet pysymään sisällä. Huolehdin omasta hygieeniastani, ja kukaan perheestä ei tätä tautia saanut. Sen sijan kaikki joulupöydässä olleet saivat oikein kunnon flunssan. Tapaninpäivän jälkeen parin päivän säteellä. Selkeästi siis oli eri taudista kuin minulla kyse, muut saivat korkean kuumeen ja hengitystieinfektion, mutta eivät  vatsaoireita. Ilmeisesti siinä joulupöydässä jollakin oli ollut kausi-influenssatartunta, ja oli tätä tartuntaa levittänyt. 

Myöhemminkin olen sairastunut noroviruksesta niin, että edes mieheni, joka sentään nukkui jopa samassa sängyssä, ei sitä minulta saanut.  Tauti kyllä tuli hänellekin tuon epidemian aikana, mutta vasta kolme kuukautta myöhemmin, ilmeisesti laivamatkalta. 

Vierailija
19/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taudin alkupäivällä ei ole merkitystä, vaan sen loppupäivällä. Niin kauan kuin on oireita, potilas erittää sitä pöpöä yrjöissään ja ripuleissaan ympäriinsä. Ja tartuttaa ainakin 3 päivää sen jälkeenkin. Pinnoilla pöpöt voivat elää vielä kauemmin. Jos olisin tuo potilas, pysyisin visusti poissa kohteliaisuussyistä. Se että jonkun kumminkaima ei saanut oletettua noroa (oliko testattu? epäilen, kun testi maksaa noin satasen) vaikka oli samassa sängyssä jonkun kanssa, ei nyt ap:ta tässä. 

Vierailija
20/20 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäin nyt tuli lisäinfoa että taudin sairastaja sairastaa EDELLEEN ja ap:n lapsella on perussairaus. Ei sit aloitukseen tullut mieleen laittaa vaan vasta sitten kun täällä on suurin osa ihmetellyt että miksi välttelet mahatautia kuin ruttoa.:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän