Ekoilu- ja säästövinkkejä
Listataan tänne vinkkejä, joiden avulla voi kenties vähentää kulutusta ja säästää ympäristöä ja rahaakin. Omat vinkkini:
- Ostan paljon vaatteita kirpparilta
- En osta kirjoja enkä dvd-levyjä, koska niitä voi lainata kirjastosta ja tutuilta
- Vien kuluneet ja rikkinäiset vaatteet äidilleni matonkuteiksi
- Olen neulonut bambulangasta tiskirättejä. Ne ovat kestäviä, hygieenisiä ja kestävät konepesun.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 20:17"]
Eikös ekoilu ole yleensä aika kallista? Tai ainakin monessa tapauksessa ekoilusta joutuu maksamaan enemmän kuin ympäristöä kuormittavasta tuotteesta.
[/quote]
Ei välttämättä, jos ostaa käytettyä.
ap
Kannattaa pitää tavaramäärä pienenä niin kallista asuintilaa ei tarvitse pitää varastona. Oikeasti hyvin pienelläkin vaatevarastolla pärjää ihan hyvin. Välillä on hyvä olla hankkimatta yhtään mitään, käy vain ruokakaupassa. Ei kannata lukea blogeja, mainoksia tai mitkä nyt kenelläkin ovat sellaisia, että tulee tietoiseksi uusista tuotteista ja alkaa ajatella, että tuollainen olisi kiva. Osta vain tarpeellista tai sellaista mitä todella paljon haluat. Kun olet tehnyt hankintapäätöksen, odota kaksi viikkoa ennen kuin menet ja ostat tuotteen.
Ehkä joutuu maksamaan enemmän, mutta meillä se raha on tullut aina takaisin pitkä ikäisyydessä, esim. Kuukuppi, kestovaipa (pieneksi jääneet vaipat voi myyfä ja ostaa tilalle käytettyjä) saippuat (palashamppoo, palasaippua, jauhepesuaineet) pakkausmateriaaleja tarkkailessa, mieluummin pahvi/paperi kuin muovi. Päivittäisiä pieniä valintoja, pese täysiä koneellisia, käytä vettä ja sähköä säästeliäästi.... paljon asioita jotka säästää niin luontoa kuin rahaa
Lehtien tilaaminen turhaa rahan ja paperin tuhlausta. Netistä voi lukea samat asiat tai, jos välttämättä haluaa lehtiä lukea, niin kirjasto on olemassa.
Vähentää tai lopettaa lihansyönnin. Kasvisruoka tulee yleensä halvemmaksi (toki riippuu ruoasta) ja on huomattavasti ekologisempaa.
Kulkee mahdollisimman ison osan matkoista kävellen tai pyörällä.
Kodin siivoukseen kannattaa hyödyntää luonnollisia aineita: sitruuna, viinietikka, ruokasooda ja leivinjauhe pystyvät monesti ihmeisiin ja ovat vielä edullisiakin.
Pese vain täysiä koneellisia pyykkiä.
Hyviä vinkkejä!
Viime talvena tilasin netistä kestositeitä, koska halusin kokeilla niitä. Neljälle kangassiteelle tuli hintaa yli 30€, mutta varmasti maksavat itsensä takaisin.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 20:27"]
Hyviä vinkkejä!
Viime talvena tilasin netistä kestositeitä, koska halusin kokeilla niitä. Neljälle kangassiteelle tuli hintaa yli 30€, mutta varmasti maksavat itsensä takaisin.
ap
[/quote]
Niitä on vaikea pitää puhtaana niin että niitä voisi ihan hirveän pitkään käyttää. Mieti: verta kankaassa. Lisäksi eivät pidä yöllä samalla tavalla kuin kaupan muovisiteet, joten lakanapyykkiä tulee paljon.
Hyvä ekoilun ja säästämisen yhdistäviä vinkkejä on, mutta mielestäni tämä ei ole yksi niistä. 30 e neljästä nepparilla kiinnitettävästä kangaspalasta on vieläpä aika paljon. Ja sitä verta joutuu tosiaan hyvin tujuilla aineilla ja kovalla työllä pesemään, etteivät siteet heti ole piintyneet kuvottavaan kuntoon.
Nykyisin on myös ekologisemmista materiaaleista valmistettuja siteitä. Ja jotkut pitävät myös niistä kuukupeista.
Palasaippua on halvempaa ja riittoisampaa kuin nestesaippuat.
Peseytyminen vadissa vie vähemmän vettä kuin suihkun alla. Eli otetaan vatiin vettä ja kastellaan, saippuoidaan ensin vartalo ja sitten perään hiukset, otetaan lisää vettä ja huuhdellaan. Joka päivä ei tarvitse peseytyä kokonaan vaan riittää intiimien paikkojen ja ehkä hiusten pesu.
Verihän lähtee kankaasta kun liottaa kangasta kylmässä suolavedessä ennen pesua.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 20:27"]
Hyviä vinkkejä!
ap
[/quote]
Niitä on vaikea pitää puhtaana niin että niitä voisi ihan hirveän pitkään käyttää. Mieti: verta kankaassa. Lisäksi eivät pidä yöllä samalla tavalla kuin kaupan muovisiteet, joten lakanapyykkiä tulee paljon.
Hyvä ekoilun ja säästämisen yhdistäviä vinkkejä on, mutta mielestäni tämä ei ole yksi niistä. 30 e neljästä nepparilla kiinnitettävästä kangaspalasta on vieläpä aika paljon. Ja sitä verta joutuu tosiaan hyvin tujuilla aineilla ja kovalla työllä pesemään, etteivät siteet heti ole piintyneet kuvottavaan kuntoon.
Nykyisin on myös ekologisemmista materiaaleista valmistettuja siteitä. Ja jotkut pitävät myös niistä kuukupeista.
[/quote]
Käytän kyllä myös kertakäyttöisiä siteitä, kompostoituvia. Kangassiteitä olen käyttänyt lähinnä kotosalla ollessani ja menkkojen loppupäivinä. Huuhdon veret pois kylmällä vedellä, minkä jälkeen liotan siteet etikkavedessä. Sen jälkeen pesu 60 asteessa. En ole tarvinnut mitään erikoiskemikaaleja.
Kuukuppi kiinnostaa periaatteessa, mutta en usko pystyväni käyttämään sellaista.
ap
Suuria linjoja: valtava menoerä ja toisaalta hiilijalanjäljen lisääjä on kohtuuttoman iso asunto. Kaksikerroksiset sataneliöiset oleskelutilat eivät ainakaan meille ei niin kovin usein edustaville ole tarpeen. Asuinpaikka kannattaisi valita työpaikan läheltä tai hyvien joukkoliikenneyhteyksien päästä. Yksityisautoilua ja ainakin kahden auton omistamista kannattaisi välttää.
Lentomatkailu ei ole niinkään kallista, mutta epäekologista. Jos on pakko johonkin mennä, tee yksi pidempi matka eikä monta lyhyttä.
[/quote]
Mulla on samat (itse tekemäni) kestositeet käytössä jo kuudetta vuotta. Ongelmana itselläni juurikin todella runsas vuoto. Itsetekemäni siteet pitävät paljon paremmin kuin kaupan siteet, ja sen olen todennut sekä käytännössä että vedenlotraustesteillä :P Imumateriaalina on vanhoja käsipyyhkeitä, joiden imuteho on aivan käsittämätön, ja alimmaisena on kosteussulkuna vaipoissakin käytettävää pulia.
Hyvän imutehon lisäksi plussaa on myös se, että vaikka nämä siteet ovat kaupan siteitä paksumpia, kangas tuntuu ihoa vasten paljon miellyttävämmältä kuin muovi ja loppujen lopuksi kestoside on ainakin minun mielestäni kertakäyttösidettä huomaamattoman tuntuinen. Lisäksi se ei ala haista samalla tavalla kuin kertakäyttöside.
Joitain ratkaisuja teen ekoilun ja säästämisen vuoksi, mutta tämä kuukautissidejuttu on kyllä puhtaasti itsekkäistä syistä tekemäni valinta.
[/quote]
Mä olen käyttänyt kestositeitä vuodesta 2010. Öisin ei ole tullut kertaakaan ohivuotoja, mitä tuli kertakäyttöisillä.
Kestojen pesu ei ole myöskään mitään rakettitiedettä, huuhtelu kylmällä vedellä, sipaisu sappisaippuaa pintaan ja pesua odottamaan. Pesu normaalilla pyykinpesuaineella normaalia pienemmällä annostelulla, jotta ei jää pesuaine jäämiä siteisiin. Siellä ne siteet pyörii muun pyykin mukana.
Minulla nämä ovat säästäneet rahaa. Vuoden aikana kerrytin sidevarastoa, ja niitä on nyt eri paksuisia ja eri materiaaleista yhteensä noin 20. Vanhimmat siis alkuvuodelta 2010, eikä mitenkään huonossa kunnossa vielä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 20:40"]
Käytän kyllä myös kertakäyttöisiä siteitä, kompostoituvia.
[/quote]
Valitettavasti nuo kompostoituvat siteet ja vaipat eivät ole ollenkaan niin hyvä keksintö kuin miltä saattaisi kuulostaa. Ne hajoavat sen verran hitaasti, ettei niitä saa laittaa biojätteisiin (ja vaippoja sinne ei saa laittaa siitäkään syystä, että ulosteen laittaminen sinne on kielletty). Niinpä ne on laitettava sekajätteisiin - mutta kaatopaikalla se kompostoituvuus ei enää olekaan niin hyvä asia :(
Ihme pipertelyä. Asumisesta voi säästää eniten, sitten energiasta ja ruoasta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Kestositeet ja lehdet ja muut vievät murto-osan tuloista saatika tiskirätit. Voi teitä.
Itse yllätyin siitä, miten miellyttävä kestoside on käytössä. Se ei hiosta samalla tavalla kuin muovinen kertakäyttöside, eikä teippi tartu takapuoleen. Kangassidettä ei käytössä juurikaan edes tunne: sehän tuntuu suurinpiirtein siltä kuin olisi pelkät alushousut jalassa, no ehkä vähän pehmustetut mutta kuitenkin. Ja kangassiteet eivät tosiaankaan ala haista yhtä pahalle kuin kertakäyttösiteet.
Kestositeiden pesu ja huolto on helppoa. Itse olen motivoitunut pitämään kestositeistä hyvää huolta, kun kerran olen niistä maksanut.
ap
"Köyhän ei kannata ostaa Anttilasta".
Kun ostamme kotiin kalusteita tai vaatteita tms. ostamme laatua, maksamme paljon, mutta tavarat/ vaatteet kestävätkin sitten ties kuinka kauan. Niitä myös hoidetaan hyvin. Mulla on vielä käytössä mm. yli 20 v. vanha pikkutakki, ruokapöytä täyttää ensi vuonna 30 v.
Lasten vaatteita ja harrastustarvikkeita kierrätetään ystävä- ja naapuripiirissä.
Teen kaikki ruoat kotona itse, hävikkiä tulee todella vähän. Tähteet jalostetaan uusiksi herkuiksi.
Ekologisia pesu- ja puhdistusaineita ovat etikka ja sooda.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 20:40"]
Käytän kyllä myös kertakäyttöisiä siteitä, kompostoituvia.
[/quote]
Valitettavasti nuo kompostoituvat siteet ja vaipat eivät ole ollenkaan niin hyvä keksintö kuin miltä saattaisi kuulostaa. Ne hajoavat sen verran hitaasti, ettei niitä saa laittaa biojätteisiin (ja vaippoja sinne ei saa laittaa siitäkään syystä, että ulosteen laittaminen sinne on kielletty). Niinpä ne on laitettava sekajätteisiin - mutta kaatopaikalla se kompostoituvuus ei enää olekaan niin hyvä asia :(
[/quote]
Hyvä tietää!
Vanhempien mökillä monesti tulee heitettyä käytetyt siteet ja tamponit saunan uuniin. Siitä ei kai ole haittaa? Parempi polttaa ne kuin laittaa roskikseen haisemaan. Joutuvat sitä paitsi kuljettamaan roskat kaupunkiin.
ap
Eikös ekoilu ole yleensä aika kallista? Tai ainakin monessa tapauksessa ekoilusta joutuu maksamaan enemmän kuin ympäristöä kuormittavasta tuotteesta.