Ekoilu- ja säästövinkkejä
Listataan tänne vinkkejä, joiden avulla voi kenties vähentää kulutusta ja säästää ympäristöä ja rahaakin. Omat vinkkini:
- Ostan paljon vaatteita kirpparilta
- En osta kirjoja enkä dvd-levyjä, koska niitä voi lainata kirjastosta ja tutuilta
- Vien kuluneet ja rikkinäiset vaatteet äidilleni matonkuteiksi
- Olen neulonut bambulangasta tiskirättejä. Ne ovat kestäviä, hygieenisiä ja kestävät konepesun.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 20:51"]
Ihme pipertelyä. Asumisesta voi säästää eniten, sitten energiasta ja ruoasta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Kestositeet ja lehdet ja muut vievät murto-osan tuloista saatika tiskirätit. Voi teitä.
[/quote]
No riippuu tietty tuloistakin, mutta parikin lehden tilaamiseen menee helposti useampi kymmenen euroa kuukausi. Saman verran kuin pienen asunnon sähkölasku tai enemmänkin. Esim. jos talouteen tulee vaikka Hesari, Aku Ankka, Olivia ja Tieteen kuvalehti, niin se on jo aika paljon rahaa laitettuna lehtiin:
Hesari 377e/12kk
Aku Ankka 63e/7kk
Olivia 30,60e/4 numeroa
Tieteen kuvalehti 8,95e/numero
Tuo on jo aika monta euroa vuodessa (hinnat nopean googlettelun perusteella tämän hetkisiä kestotilaushintoja).
Yksi selkeä tapa säästää on lopettaa tupakointi, jos sitä ei ole vielä tehnyt.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:02"]
1. En hanki lapsia.
2. ...
3. ...
4. ...
5. ...
Ei, kyllä tuo on ylivoimaisesti tärkein säästö- ja ekoiluteko, minkä voi tehdä.
[/quote]
Itsekin olen lapseton, ja sellaiseksi varmaan jäänkin.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:06"]
Itsekin olen lapseton, ja sellaiseksi varmaan jäänkin.
[/quote]
No enpä sinuna stressaisi sitten asiasta. Toki jos tämä on sinusta hauskaa, kaikin mokomin, mutta me olemme tehneet kyllä jo enemmän kuin oman osamme ympäristön eteen, ja rahaakin säästämme vanhempiin verrattuna satoja euroja kuussa, kunhan osaamme sen vain laittaa syrjään. -21
Kuukuppi <3
Elämäni pelastus liikunta-alalla
Jos autoilet, rajoita pakollisiin menoihin ja käytä talvella sähkötolppaa ja lämmitintä ennen liikkeelle lähtöä. Ja tarkista rengaspaineet. Säästää bensaa, eli luontoa ja rahaa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 20:27"]
Hyviä vinkkejä!
Viime talvena tilasin netistä kestositeitä, koska halusin kokeilla niitä. Neljälle kangassiteelle tuli hintaa yli 30€, mutta varmasti maksavat itsensä takaisin.
ap
[/quote]
Niitä on vaikea pitää puhtaana niin että niitä voisi ihan hirveän pitkään käyttää. Mieti: verta kankaassa. Lisäksi eivät pidä yöllä samalla tavalla kuin kaupan muovisiteet, joten lakanapyykkiä tulee paljon.
Hyvä ekoilun ja säästämisen yhdistäviä vinkkejä on, mutta mielestäni tämä ei ole yksi niistä. 30 e neljästä nepparilla kiinnitettävästä kangaspalasta on vieläpä aika paljon. Ja sitä verta joutuu tosiaan hyvin tujuilla aineilla ja kovalla työllä pesemään, etteivät siteet heti ole piintyneet kuvottavaan kuntoon.
Nykyisin on myös ekologisemmista materiaaleista valmistettuja siteitä. Ja jotkut pitävät myös niistä kuukupeista.
[/quote]
Mä olen ostanut noin 25-30 kestosidettä ja rahaa näihin mennyt toistasataa. Ovat todella mukavia, ei ole tullut kertaakaan ohivuotoja edes yöllä, ei lakanapyykkiä. Hyvin ovat puhdistuneet pesukoneessa. Voi pestä monessa eri asteessa, 40, 60,95. en enää ikinä vaihda takaisin kertäkäyttöisiin.
Kyl mieluummin teen talouspaperista siteen ettei tarvii pestä. Poltan pannuhuoneen pesässä.
Ei tule jätettä eikä tarvii ostaa siteitä.
Mikä kuukuppihullu täällä nostelee sata vuotta vanhoja keskusteluja?
Suomalaisten käyttämä normaali wettex "tiskirätti" on ekologinen itsessään, maatuu, eli mitään rättejä ei tarvitse virkata.
Kuukuppia olen käyttänyt jo 6 vuotta. Se voi aluksi olla hankala mutta nopeasti sen osaa asettaa oikein ja muutenkin toimia oikein ja siististi sen kanssa. Maailman paras keksintö!
1. En hanki lapsia.
2. ...
3. ...
4. ...
5. ...
Ei, kyllä tuo on ylivoimaisesti tärkein säästö- ja ekoiluteko, minkä voi tehdä.