Paljollako ostat joululahjoja per lapsi
Minulla ei ole laittaa kuin satanen per naama. Tuntuu, ettei sillä saa mitään :-( Poika haluaa pleikkarin, no ei saa.
Kommentit (54)
Mitähän noihin nyt meni, ehkä noin 150-200e/lapsi. Niin ja tuolle 12v:lle tulee yhdeksi lahjaksi 100e rahaa jonka todnäk käyttää Minecraft-pelinsä ostoksiin.
19-vuotias sai melkein viidellä sadalla, 18-vuotiaalle vaan satasella ja 13-vuotias kolmella sadalla. Eli näin epätasaisesti jakautui tänä vuonna.
Luulisin että menee noin 200e per lapsi
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 19:10"]Parisataa euroa per lapsi.
[/quote]
Siis mulla on varmaan köyhin joulu kaikista :-( Alkaa itkettää. ap
Alkoi oikeesti ahdistamaan. Mulla 8- ja 9-vuotiaat lapset. ap
Me ostettiin noin satasen lahjat joka lapselle. Varaa olisi ostaa paljon kalliimmallakin, mutta en näe siihen mitään tarvetta. Miksi ihmeessä jouluna pitäisi ostaa älyttömästä lahjoja mielettömän isolla summalla?
No miksi sitten kyselet, kun tiedät että keskiluokkaiset nettirehentelijät elvistelevät lahjoillaan? Kyllä meillä esimerkiksi joulukokkaus yhdessä lasten kanssa, joulukoristeiden askartelu, vapaudet karkin ja makean syömisessä ja muu vastaava tuottaa enemmän iloa kuin kalliit lahjat tai kuutiometri sukulaisten, joita on paljon ja jokainen antaa jonkun turhakkeen, joka lojuu tapaninpäivänä hajalla tai unohdettuna nurkassa, tuoma halpakrääsä.
Ei se summa ole tärkeä vaan se, miten onnistut löytämään osuvat lahjat. Onko rahapulasi pysyvää vai tilapäistä? Meille tuli veronpalautuksia lähes 2000 euroa, joten rahaakin käytetään. Mies osti molemmille kalliit laitteet (isommalle tabletin ja pienemmälle pelikonsolin). Minä ostin itse vielä kummallekin 100 eurolla ja mielestäni löysin kaikkea kivaa, vaikka ei miehen lahjoja olisi ostettukaan.
Tämän lisäksi olen käyttänyt vanhempiimme 300 euroa, sukulaislapsiin 180 euroa ja sisaruksiimme 200 euroa. Miehelle olen ostanut nyt 100 eurolla. Vielä kun ostetaan jouluruoat, niin veronpalautukset on tuhlattu.
Tosin lahjojen oston aloitin jo heinäkuun alesta.
Niinpä, miksi ostaa mielettömän isolla summalla? Onko ihmisten rahan arvo jotenkin vinksahtanut, jos 100 e/lapsi ei ole mielettömän iso summa? Meillä muistetaan iloa tuovalla lahjalla, jonka arvo ei todellakaan hätyyttele 100 e/lapsi ja silti on hyvää ja laadukasta.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 19:10"]Parisataa euroa per lapsi.
[/quote]
Siis mulla on varmaan köyhin joulu kaikista :-( Alkaa itkettää. ap
[/quote]
Kyllä sillä satasellakin saa ihan kivat lahjat lapsille. Meillä tuosta kahdestasadasta menee pelkästään legopakettiin noin 70e (kumpikin lapsi saa siis tuon hintaisen legopaketin).
Paketteja kummallekin tulee viisi eli mihinkään lahjavuoreen ei olla lapsia hukuttamassa.
Meillä taitaa mennä noin 300e/ ipana tänä vuonna. Yhteisiä lahjoja tulee sen päälle.
Riippuu lapsen iästä. Teinille ei tarvitse satasta kuin vilauttaa, mutta nuoremmille satanen on useana jouluna riittänyt. Siis omana satsauksena - sukulaisten tai kummien panoksesta en ota kantaa.
Älä liikaa mieti sitä, mitä muilla on, sillä ei se lapsi pelkästään siitä roinasta tule onnelliseksi, vaan siitä että lähellä on vanhemmat, jotka huolehtivat ja välittävät.
Ajat muuttuvat. Ei minullakaan ollut kolmen yh:na rahaa oikein mihinkään, vähiten niihin pakollisiin suksiin koulun urheilutunneille. Nyt ajat ovat toisenlaiset, jouluunkin voi laittaa jopa satasia per nenä. Kahden aikuisen perheessä on ihan eri tilanne.
Toisaalta meillä on tapana säästää arkihankintoja joululahjoiksi.
Annan lapselle lahjaksi raittiin joulun, joten halvaksi tulee.