Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vihaatte niin paljon hoitajia?

Vierailija
16.12.2013 |

Täällä vauvapalstalla bongaa jatkuvasti kaikenlaista valitusta milloin lähihoitajista, milloin terveydenhoitajista ja milloin sairaanhoitajista. Miksi vihaatte kyseistä ammattiryhmää niin paljon? Mistään muusta ammattiryhmästä ei löydy yhtä paljon pa*kanjauhantaa.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:40"]

En vihaa kaikkia hoitajia. Ainoastaan ammattitaidottomasti ja törkeästi käyttäytyviä hoitajia. Ikävä kyllä heitä on tullut aivan liian paljon vastaan, ja sillä on ollut seurauksensa.

Ensinnäkin suoranaiset vaaratilanteet. Toiseksi jälkipyykkiin uhrautuu aivan törkeän paljon aikaa, rahaa ja energiaa. Kolmanneksi en yksinkertaisesti vain hyväksy huonoa kohtelua. En ymmärrä, miksi sermin takana hoitajia lähentelevä juoppo saa ystävällistä ja ymmärtävää kohtelua, mutta minulle tavalliselle perheenäidille samat hoitajat äyskivät, vaikka olen jatkuvasti käyttäytynyt heitä kohtaan hyvin. 

Tuntuu siltä, että me tavalliset fiksut veronmaksajat olemme hoitajille joku suuri inhon kohde.

Luottamukseni on kärsinyt sen verran, että en suostu asioimaan alueeni keskussairaalassa omissa asioissani enää ollenkaan. En mene sinne tapaturmassa, en leikkauksen tarpeessa, enkä myöskään synnyttämään. 

Myös äitiysneuvolaan meni luottamus viime kierroksella täysin. Nyt olen uudestaan raskaana, enkä ole menossa sinne raskauden seurantaan ollenkaan.

[/quote]

Sinua lainkaan tuntematta tulee kuitenkin mieleen, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Ja jostain kummasta syystä nämä negatiiviset asiat ja kokemukset kasautuvat usein samoille ihmisille (jokaisella löytyy varmasti joku sellainen tuttavapiiristä).

[/quote]

Mielenkiintoinen näkemys. Jos joku saa huonoa kohtelua, niin se varmasti johtuu jollain tavalla hänestä itsestään? Mitenkäänhän mahdollista ei ole se, että alalla vain olisi jonkin verran ikäviä tai muuten epäammatillisesti toimivia ihmisiä. Onko sinulla muitakin ongelmia?

Vierailija
2/43 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut koskaan, kaikkiahan täällä haukutaan, opettajat, insinöörit, kaupan alan ihmiset... ei tule mieleen ketä ei olisi haukuttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:48"]

En vihaa kaikkia hoitajia. Ainoastaan ammattitaidottomasti ja törkeästi käyttäytyviä hoitajia. Ikävä kyllä heitä on tullut aivan liian paljon vastaan, ja sillä on ollut seurauksensa.

Ensinnäkin suoranaiset vaaratilanteet. Toiseksi jälkipyykkiin uhrautuu aivan törkeän paljon aikaa, rahaa ja energiaa. Kolmanneksi en yksinkertaisesti vain hyväksy huonoa kohtelua. En ymmärrä, miksi sermin takana hoitajia lähentelevä juoppo saa ystävällistä ja ymmärtävää kohtelua, mutta minulle tavalliselle perheenäidille samat hoitajat äyskivät, vaikka olen jatkuvasti käyttäytynyt heitä kohtaan hyvin. 

Tuntuu siltä, että me tavalliset fiksut veronmaksajat olemme hoitajille joku suuri inhon kohde.

Luottamukseni on kärsinyt sen verran, että en suostu asioimaan alueeni keskussairaalassa omissa asioissani enää ollenkaan. En mene sinne tapaturmassa, en leikkauksen tarpeessa, enkä myöskään synnyttämään. 

Myös äitiysneuvolaan meni luottamus viime kierroksella täysin. Nyt olen uudestaan raskaana, enkä ole menossa sinne raskauden seurantaan ollenkaan.

[/quote]

Sinua lainkaan tuntematta tulee kuitenkin mieleen, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Ja jostain kummasta syystä nämä negatiiviset asiat ja kokemukset kasautuvat usein samoille ihmisille (jokaisella löytyy varmasti joku sellainen tuttavapiiristä).

[/quote]

Mielenkiintoinen näkemys. Jos joku saa huonoa kohtelua, niin se varmasti johtuu jollain tavalla hänestä itsestään? Mitenkäänhän mahdollista ei ole se, että alalla vain olisi jonkin verran ikäviä tai muuten epäammatillisesti toimivia ihmisiä. Onko sinulla muitakin ongelmia?

[/quote]

En ole siis edellinen kirjoittaja, mutta niinhän se on. Miksi juoppo saisi parempaa hoitoa kuin tämä nainen, jos hän on muka niin kiva ja ihana? Niin se vaan on, että jos hoidettava on töykeä ja epämiellyttävä, niin ei hänen kanssaan turhaan aikaa vietetä. Itse en ole töykeä potilaille tai "kosta" huonoa käytöstä, mutta pysyn aika tiukalla asialinjalla ja katoan paikalta kun pakolliset on hoidettu, jos potilas on hirvee nillittäjä. Kivojen kanssa voi jäädä turisemaan pidemmäksi aikaa.

Ja nyt alkaa hirveä haloo kamalasta hoitajasta, joka kiusaa potilaita, eikä ymmärrä heitä raukkoja laisinkaan. Lukekaa uudelleen teksti: olen asiallinen, en ilkeä. Miten muut ammattiryhmät, tekeekö sitä mieli jäädä vaikean ja kettumaisen asiakkaan kanssa muka vielä jotain small-talkia puhumaan? No ei, vaan paikalta liuetaan aika nopeasti.

PS. Todellakin erikoissairaanhoidossakin (yliopistollinen) kannetaan niitä tarjottimia.

Vierailija
4/43 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oitajaksi pääsee nykyään kuka tahansa ja sen huomaa kyllä hoitajien älykkyysosamäärästä. On sitten ihan fiksujakin joukossa, mutta he usein lähtevät lukemaan eteenpäin. Ei kukaan oikeasti järkevä jää hoitajaksi, siellä ovat ne joiden kapasiteetti ei riitä muuhun. Nimim.2-vuotta hoitajana ollut ja sinä aikana liikaa nähnyt

Vierailija
5/43 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 08:36"]

oitajaksi pääsee nykyään kuka tahansa ja sen huomaa kyllä hoitajien älykkyysosamäärästä. On sitten ihan fiksujakin joukossa, mutta he usein lähtevät lukemaan eteenpäin. Ei kukaan oikeasti järkevä jää hoitajaksi, siellä ovat ne joiden kapasiteetti ei riitä muuhun. Nimim.2-vuotta hoitajana ollut ja sinä aikana liikaa nähnyt

[/quote]

Hoitajaksi ei pääse kuka tahansa. Sairaanhoitajaksi varsinkaan. Myös lähihoitajille ainoana nuorisopuolen koulutuksena (tietääkseni) on pääsykokeet. Mikähän hoitaja lienet ollut? Sairaanhoitaja, lähihoitaja vai hoiva-avustaja?

Vierailija
6/43 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:02"]

Erikoissairaanhoidossa ei hoitajat kanniskele, ja oletan, että täällä kirjoitteleva ei ole vielä laitosasukki? No aivan sama, mutta oikeesti joku tolkku tähän hoitajien mollaamiseen olisi saatava. Itsehän me itsellemme kuoppaa kaivetaan, kun tehdään tästä ammatista kyseenalainen. Hattua täälläkin pitäisi nostaa, että joku vielä jaiksaa?

[/quote]

Olen erikoissairaanhoidossa sairaanhoitajana ja todellakin osallistun ruoanjakoon aina kun kerkiän. Se ei periaatteessa ole laitoshuollon tehtävä muuten kuin avustaa siinä. Hoitajienhan pitää huonokuntoisimmat auttaa ruokailuasentoon ja syöttääkin, ei laikkari saa sitä tehdä. Näin meillä, ehkä jossain muualla on toisella tavalla. 

Vierailija
7/43 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä hoitajat on yleensä nimenomaan ihania ihmisiä!!! Yleensä itse olen hoitotilanteessa saanut paljon myötätuntoa hoitajalta ja siitä hyvää mieltä. Ei tule kyllä montaakaan ikävää tapausta mieleen. 

Vierailija
8/43 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme vihaa, mutta vaadimme rahoillemme vastinetta. Suurin osa hoitajista tekee työtä julkisella sektorilla, eli saa palkan verovaroista.

Mistä syystä juuri hoitoalalla tuntuu olevan niin vaikea tehdä työtään kunnolla? Tosin asiakkaiden puolelta tulee liikaakin kritiikkiä ja jopa haukkumista siksi, että hoitajien kanssa joudutaan tekemisiin sairaana, tai muuten vaikeassa elämäntilanteessa eikä hoito täytä odotuksia, vaikka olisi kuinka hyvää.

Vierailija
9/43 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 09:59"]

Emme vihaa, mutta vaadimme rahoillemme vastinetta. Suurin osa hoitajista tekee työtä julkisella sektorilla, eli saa palkan verovaroista.

Mistä syystä juuri hoitoalalla tuntuu olevan niin vaikea tehdä työtään kunnolla? Tosin asiakkaiden puolelta tulee liikaakin kritiikkiä ja jopa haukkumista siksi, että hoitajien kanssa joudutaan tekemisiin sairaana, tai muuten vaikeassa elämäntilanteessa eikä hoito täytä odotuksia, vaikka olisi kuinka hyvää.

[/quote]

Terveydenhuolto tuotetaan Suomessa halvalla verrattuna moniin muihin eu-maihin. Kyllä se jossain näkyy. Kun palkkaus koetaan epäoikeudenmukaisena ja yhä pienempi porukka hoitaa yhä enemmän potilaita, motivaatio ja laatu kärsivät. Siis on vaikea tehdä työ kunnolla; olla potilaiden tukena, tehdä muutakin kuin välttämätön lääkintä, kuntouttaa, muistaa joka ikinen nippeli kunkin tarpeista kiireen keskellä. Ihmiset valittavat kovasti koulujen ja päiväkotien ryhmäkokojen takia, mutta eivät tajua tilannetta sairaaloissa. Miettikää sitä vessaan sijoitettua potilasta. Miettikää millaista on, kun osasto pursuaa ylipaikoilla olevia potilaita, mutta henkilökuntamäärä on sama. Silti jokainen potilas on hoidettava hyvin. 

Vierailija
10/43 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 04:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:48"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ole siis edellinen kirjoittaja, mutta niinhän se on. Miksi juoppo saisi parempaa hoitoa kuin tämä nainen, jos hän on muka niin kiva ja ihana? Niin se vaan on, että jos hoidettava on töykeä ja epämiellyttävä, niin ei hänen kanssaan turhaan aikaa vietetä. Itse en ole töykeä potilaille tai "kosta" huonoa käytöstä, mutta pysyn aika tiukalla asialinjalla ja katoan paikalta kun pakolliset on hoidettu, jos potilas on hirvee nillittäjä. Kivojen kanssa voi jäädä turisemaan pidemmäksi aikaa.

Ja nyt alkaa hirveä haloo kamalasta hoitajasta, joka kiusaa potilaita, eikä ymmärrä heitä raukkoja laisinkaan. Lukekaa uudelleen teksti: olen asiallinen, en ilkeä. Miten muut ammattiryhmät, tekeekö sitä mieli jäädä vaikean ja kettumaisen asiakkaan kanssa muka vielä jotain small-talkia puhumaan? No ei, vaan paikalta liuetaan aika nopeasti.

PS. Todellakin erikoissairaanhoidossakin (yliopistollinen) kannetaan niitä tarjottimia.

[/quote]

Ok. Kun nyt olet niin varma, että olen itse aiheuttanut huonon kohtelun, niin kerrotko ystävällisesti, mitä tein esimerkiksi viime kerralla väärin ja miten voisin vaikuttaa jatkossa, että saisin ihan vaan asiallista kohtelua?

Olin tarkkailussa ja mieheni oli seurana. Tuohon mennessä olin vastaillut hoitajien kysymyksiin niin hyvin kuin olin osannut ja tehnyt mitä pyydetty. Tosin kuin monet muut tarkkailussa olevat potilaat, en kiroillut, en huutanut, en vastustanut, en valittanut, en ahdistellut ketään, enkä myöskään missään vaiheessa vaatinut mitään. Olin lähinnä hiljaa omissa oloissani.

Jossain vaiheessa olo heikentyi ja kuume tuntui nousevan, mies meni sanomaan siitä hoitajalle: "Vaimolla taitaa nousta kuume, pitäisiköhän häneltä mitata lämpö". Hoitaja ilmestyi paikalle silminnähden ärsyyntyneenä. Mitään sanomatta hän laittoi korvakuumemittarin korvaani ja tiuskaisi: "37,4, ei kuumetta". Mittarin suojana olleen muoviosan hän nippasi suurieleisesti peukalollaan lattialle ja poistui. 

Noin viisi minuuttia myöhemmin sama hoitaja meni sermin taakse sen ahdistelevan juopon luokse: "Mitattaisiin sinusta vähän lämpöä. Ahaa, 37,2, sinulla on kuumetta". Ihan erikuuloista settiä kaiken kaikkiaan.

Odotinko hoitajalta small-talkia? En. Odotinko lepertelyä? En. Mitä sitten? No mitäs luulet.

Jotenkin siis selvästi olin "kettumainen", kun hoitaja taas koki tarvetta osoittaa mieltään. Kerrotko, mikä virheeni oli?

Vierailija
11/43 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hoitajat ovat murhanneet aika paljon.

Vierailija
12/43 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut moista. Mutta jos näin  niin syy vihaan voi olla se, että  ihminen on haavoittuvimmilaan sairaana ja ikävät kohtelut tuntuvat pahemmilta tällöin.

Jos siis vaikka joku info pisteen työntekijä on inhottava se ei tunnut yhtä kauhealta kun jos olet sairaana ja hoitaja on sinulle inhottava.

Vierailija
13/43 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku itseinhohommahan sen täytyy olla, erityisesti riippuen siitä, miten syrjäytynyt ja "ongelmainen" omainen itse on. Kun ei sitä omaa mussukkadementikko-omaiskultaa itse hoideta, niin se oma välinpitämättömyys projisoidaan "huonoksi hoidoksi". Ja koska yhteiskunta sitten hoitaa, niin "omat verorahat" (vaikka lähes aina itse on ollut saamapuolella, ja runsaasti) pitää saada hyvään käyttöön: sen lähihoitajan pitäisi olla käytännössä dementikon orja (eikä sekään riittäisi, päinvastoin...). Vielä parempi on, jos se dementikko syyttää hoitajia. Silloinhan se huono hoito on käytännössä täysin totta, ja dementikon kaikkein hourupäisimmät horinat menee läpi. Dementikko voi väittää, ettei kotihoito ole käynyt hänen luonaan. Miten on mahdollista, että dementikko on sitten hengissä, koska kotihoito tuo ruoan ja antaa lääkkeet?

Vierailija
14/43 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajille nyt vaan on hauska vittuilla koska he ovat sellaisia vajakkeja ettei heidän kasetti kestä mitään...:D

Vierailija
15/43 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 01:31"]

Hoitajille nyt vaan on hauska vittuilla koska he ovat sellaisia vajakkeja ettei heidän kasetti kestä mitään...:D

[/quote]

On myös totta ... tiettyyn pisteeseen saakka. Sitten on esim. ihmisiä, jotka ovat kouluttautuneet uudestaan, koska hoitajan ammatissa saa fyrkkaa.

Vierailija
16/43 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 00:57"]

No hoitajat ovat murhanneet aika paljon.

[/quote]

Oisko todisteita tälle väitteelle? Tottahan tuolla alalla on paljon kuolemaa mutta että ihan hoitajien toimesta...uskallan väittää vastaan!

Vierailija
17/43 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aino Nykop-Koski, mutta onko muita?

Vierailija
18/43 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 01:31"]Hoitajille nyt vaan on hauska vittuilla koska he ovat sellaisia vajakkeja ettei heidän kasetti kestä mitään...:D

[/quote]

Minusta tuo ilmiö esiintyy lähinnä täällä av:lla, ei ympäröivässä maailmassa. Joskus mietin kyllä että ovatko ne kiivaimmat mielensäpahoittajahoitajat täällä hoitajia ollenkaan vai ihan provoja. Myös tämän ketjun ap:n motiivit mietityttävät.

Vierailija
19/43 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon fyrkkaa....heh heh! T.sairaanhoitaja

Vierailija
20/43 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään vihaa. Olen normaalista perheestä.

Kiitos hoitajille, jotka huolehtivat äidistäni hänen aivosyöpänsä aikana. Äiti sai kilttiä, ystävällistä ja huomaavaista palvelua.