Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valitsitteko opiskelupaikan vain tulevan palkan perusteella?

Vierailija
15.12.2013 |

Valmistuin lukiosta E:n papereilla. Molemmat vanhempani ovat korkeakoulutettuja ja erittäin hyväpalkkaisia ja sukutaustani muutenkin akateeminen. Aluksi oli aivan selvää, että menisin yliopistoon. Mieleistä alaa en kuitenkaan löytänyt. 

Halusin ammatin, jossa olisi satavarma työllisyys ja sitä voisi tehdä maassa kuin maassa (pidän matkustelusta ja haluaisin asua ulkomailla, olen asunutkin). Toiveena oli myös, että ammatissa ei olisi jatkuvaa työttömyyden pelkoa ja suorituspaineita (esim. tehdä tutkimustyötä tai suoltaa julkaisuja, jotta ammattitaito vaikuttaisi päivitetyltä) enkä halunnut, että töitä tarvitsisi viedä kotiin. Toivoin myös, että voisin jäädä pitkäksikin aikaa pois työelämästä esim. kuukausien matkojen ajaksi tai pariksi vuodeksi lasten kanssa kotiin ilman pelkoa työttömyydestä.

Hain ja pääsin sairaanhoitajaksi. Pidän ammatistani. Se on vaativaa ja vastuullistakin lasten tehohoitoyksikössä. Monet luokkatoverini tulivat ns. hyvistä perheistä ja olivat hakeneet kauppakorkeaan/oikikseen sinne pääsemättä. Ihan fiksuja tyttöjä siis. 

Sairaanhoitajan ammatti oli minulle ns. fiksu valinta ja ajattelin siinä paljon muutakin kuin tulevaa palkkaa. Työttömyyden uhkaa ei ole, työt voi itse käytännössä valita, akateemisia suorituspaineita ei ole (esim. viisikymppisenä akateemisena lehtorina työpaikat saattavat olla oikeasti aika vähissä, jos on 20vuotta ollut vaikka opettajana). Tästä on hyvä jatkaa esim. yliopistoon lukemaan terveystieteitä tai oikeastaan aivan mitä haluaa, koska alan töitä voi tehdä samalla keikkaluonteisesti. Tai sitten tehdä hoitotyötä kivassa työpaikassa :) Työpaikkaa voi nyt ja tulevaisuudessa vaihtaa erittäin helposti eli paikallensa ei tarvitse jämähtää.

Ihmetyttää se, että ovatko palstalla huutelevat valinneet ammattinsa vain rahan tai mahdollisimman korkean koulutuksen vuoksi? Ja ajttelevat, että ne jotka ovat valinneet sen esim. kutsumuksen tai muun halun vuoksi, ovat jotenkin tyhmempiä? Tai eivät olisi päässeet tai pystyneet opiskelemaan muualla? Millä perusteella sinä valitsit ammattisi?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein saman kuin sinä eli opiskelin sairaanhoitajaksi, joka on ns. hanttiammatti, sitä voi harjoittaa satunnaisesti tai kokoaikaisesti, töitä löytyy melkein aina (90-luvun lama opetti, että ei aina). Siinä sivussa olen opiskellut sen ammatin, josta pidän ja joka työllistää tosiosaajia, minuakin toistaiseksi. Kun en enää kelpaa, palaan sairaalaan. Kun ikää on yli 50v, työnsaanti on hankalaa muualla kuin hoitoalalla.

Vierailija
2/2 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin yhteiskuntatieteellisessä ja valitsin sen ihan kiinnostuksen perusteella. Palkka oli toissijainen asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi