Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hullu työkaveri valittaa uudelle siivoojalle kaikesta, mitä tehdä?

Vierailija
02.10.2020 |

Eli meillä on töissä kaksi siivoojaa, joista toiselle tuli sijainen pariksi kuukaudeksi. Nyt yksi työkaveri on ottanut tämän uuden silmätikukseen ja valittaa sille joka asiasta, esimerkiksi mihin asentoon ja järjestykseen joku tietty asia pitää jättää. Kysymys ei ole huolimattomasta tai huonosta työnjäljestä vaan siitä että tämän valittajan mielestä uusi siivooja ei ymmärrä "talon tapoja". Vakavista asioista ei ole kyse, esimerkiksi jätetäänkö joku ovi lukkoon vai auki, vaan enemmän semmoisesta pilkunnussimisesta suoraan sanottuna. Hän myös haukkuu siivoojaa meille muille ja yrittää saada meidät mukaan siihen touhuunsa. Jos mä nyt joskus joudun vaikka siirtämään jonkun tavaran tai muuta, ei se mua haittaa, enkä ole kokenut yhtään tarpeelliseksi valittaa semmoisesta. Työkaveri on pomon kanssa hyvää pataa, tietenkin, eli pomolle en voi oikein avautua. Meillä on muutenkin aika hierarkinen, naisvaltainen työpaikka, eli asioista tehdään hirveitä numeroita. Miten ihmeessä saan työkaverin lopettamaan tuon simputuksen ilman että itse joudun hänen silmätikukseen seuraavaksi?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juttelisin siivoojan kanssa ja kertoisin että hänen työnteossaan ei ole vikaa vaan vika on tuossa valittajassa.

Vierailija
2/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on Suomen maa pullollaan. Surkuhupaisia tapauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä on Suomen maa pullollaan. Surkuhupaisia tapauksia.

Tarkoitin, että siis näitä 'laadunvartijoita' on Suomen maa pullollaan...

Vierailija
4/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut töissä miesvaltaisessa työpaikassa? Jos et, miksi syytät naisvaltaista työpaikkaa?

Vierailija
5/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut töissä miesvaltaisessa työpaikassa? Jos et, miksi syytät naisvaltaista työpaikkaa?

Olen itse ollut siivoojana eri paikoissa, ja yllättäen yksi pahimmista simputtajista oli mies. Naisilla simputus oli kuitenkin huomattavasti yleisempää ja raakaakin. Olin nuori ja tein mitä käskettiin.

Mäkin suosittelen, että Ap puhuu suoraan siivoojalle. Se voi auttaa yllättävän paljon. Kaikista paras olisi, jos puolustaisit siivoojaa muiden kuullen, mutta se vaatii erityistä rohkeutta.

Olen nykyään muissa kuin siivoushommissa, mutta simputusta näen edelleen (ja kyllä, naisvaltainen ala). Olen vaan itse immuuni sille. Hyväksyn sen faktan, että osa työyhteisössä on häiriintyneitä, ja toimin itse omien arvojeni mukaisesti. Se voi aiheuttaa konfliktejakin, mutta parempi sekin kuin alistua huonon käytöksen uhriksi tai hiljaiseksi todistajaksi.

Kannustan Aptä olemaan hyväksymättä simputusta. Hienoa, että ajattelet siivoojaa.

Vierailija
6/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut, se ei ole nyt tässä se pääpointti. Onko sulla kommentoitavaa itse asiaan vai haluatko vaan nillittää asian vierestä kuten tuo aloitukseni työkaveri konsanaan?

Vierailija
7/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja on tottunut noihin ääliöihin, ellei nyt sitten oo eka työpaikka (jolloin voit vaikka sanoa että teillä muilla ei ole mitään valittamista) . Anna vaan asian olla ja sanot työkaverille että et aijo ottaa stressiä pikkuasioista, jos hän itse haluaa vaahdota mihin asentoon siivooja on hänen työtuolinsa jättänyt niin anna vaahdota...

Vierailija
8/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille työkaverille, että hän saattaa tietämättään stressata liikaa siivoojaa, että ehdotat että hän jättää mieluummin lapulla tiedot (asiallinen lappu) esim. työpisteelle - mitä siellä ei saa tehdä. Jos ei halua että siivooja koskee vaikka johonkin esineeseen. Että jos hän ei sanallisesti suoraan ala korjaamaan siivoojien jälkeä. Jos joku paikka tarvitsee tehosiivousta, se pitää ehkä tilata erikseen. 

Vierailija
9/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin suoraan työkaveria lopettamaan käytöksensä.

Vierailija
10/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se kumma kun te akat ette osaa koskaan puhua suoraan mistään 

Vierailija
11/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivooja on tottunut noihin ääliöihin, ellei nyt sitten oo eka työpaikka (jolloin voit vaikka sanoa että teillä muilla ei ole mitään valittamista) . Anna vaan asian olla ja sanot työkaverille että et aijo ottaa stressiä pikkuasioista, jos hän itse haluaa vaahdota mihin asentoon siivooja on hänen työtuolinsa jättänyt niin anna vaahdota...

Hyvä esimerkki tuo työtuoli, juuri tuollaista turhaa se arvostelu koskee. Eilen esimerkiksi oli kahvinkeittimen osat jätetty väärin pöydälle, kun ne pitäisi koota takaisin. Ja tää työkaveri meni selittämään siivoojalle että "kuule kun meillä on tapana jättää nämä näin". Suorastaan hävetti se opetustuokio kun siivooja oli juuri juttelemassa iloisesti niitä näitä toisen työkaverin kanssa ja tämä yksi tulee läksyttämään.

Vierailija
12/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaako naisulilla  noin taas koville fakta siitä, että naisvaltaisilla työpaikoilla on eniten työpaikkakiusaamista? Ihan THL:kin näin kertoo. 

Vierailija
13/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sijaisena siivoojana myös. Yksi tuollainen turhan tärkeä nainen siellä oli, mutta pidin lähinnä huvittavana. Yritti myös antaa lisätöitä, mitkä eivät minulle kuuluneet. Pomolta sain kuitenkin erinomaisen työtodistuksen.

Vierailija
14/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kyykyttäjät, virheiden kyttääjät ja heikkoitsetuntoiset kontrollifriikit ovat tuttuja vuosien ajala naisvaltaisella alalla eri duuneissa. Hassua on, että kun olen jutellut miespuolisten kavereiden kanssa joista valtaosa miesvaltaisilla aloilla, niin sama meno kuulemma heilläkin :D Miehet eivät vaan usein suusanallisesti tuo näitä ongelmia esiin, kun pitää olla mies eikä valittaa.

Nuo kiusaajat ja besserwisserit yleensäkin pyrkivät kaveeraamaan pomojen kanssa ja antavat heille hyvän kuva itsestään. Yhdessä duunissa meillä oli tuollainen ja pomo oli aivan hänen lumoissaan, kunnes otettiin työsuojeluvaltuutettuun yhteyttä ja asiat ratkesivat niin, ettei tuon kiusaaja-päällepäsmärin työsopimusta enää jatkettu.

15/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä selväksi, että et hyväksy tuollaista. Kerro siivoojalle, että hänessä ei ole mitään vikaa. Hänkin tuntisi olonsa tervetulleemmaksi taloon, kun joku on ystävällinen.

Tuo toinen työkaverisi vaikuttaa vähän voimakastahtoiselta ja muut varmaan myötäilevät häntä silmätikuksi joutumisen pelossa. Kokeile sanoa seuraavalla kerralla, että et sinä vaan ole huomannut uuden siivoojan työskentelyssä mitään moitittavaa ja että sinusta hän vaikuttaa mukavalta. Ehkä sitten joku muukin uskaltaa olla lähtemättä mukaan mustamaalaamiseen ja simputukseen.

Vierailija
16/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä esimerkki tuo työtuoli, juuri tuollaista turhaa se arvostelu koskee. Eilen esimerkiksi oli kahvinkeittimen osat jätetty väärin pöydälle, kun ne pitäisi koota takaisin. Ja tää työkaveri meni selittämään siivoojalle että "kuule kun meillä on tapana jättää nämä näin". Suorastaan hävetti se opetustuokio kun siivooja oli juuri juttelemassa iloisesti niitä näitä toisen työkaverin kanssa ja tämä yksi tulee läksyttämään.

Mitä ihmettä! Ei kai työpaikan kahvinkeittimen siivous/huolto siivoojan työnkuvaan sisälly???

Tuo valittava työkaveri on juuri niitä stressaavia tapauksia, joilla ei itsellä ole oikeasti taitoja olla pomo, haluaisivat kyllä olla, ja saavat toisten alistamisesta tyydytystä joten nillittävät sitten pienimmästäkin.

Jos olisin sinä, niin en sanoisi työkaverille mitään, mutta siivoojaa kiittäisin mahdollisimman usein hyvästä työstä.

sivusta

17/17 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mielestäni voisit kokeilla puolustaa siivoojaa, jos satut paikalle kesken tuollaisen tilanteen. Jostain kahvinkeittimen osista valittaminen on ihan turhaa simputusta. Sano, että ei se ole niin iso juttu ja että täällä jokainen kahvinkeittäjä osaa kyllä laittaa ne itsekin paikoilleen.