Löytyykö muita, jotka eivät ole maksaneet kirkollisveroa koskaan?
Olen yli 40 v enkä ole koskaan kuulunut kirkkoon saati maksanut senttiäkään kirkollisveroa. löytyykö muita?
Kommentit (19)
En ole ihan varma, olisinko joskus maksanut jonkun pennin kirkollisveroa. Senttejä tai euroja en kuitenkaan ole maksanut! Erosin kirkosta 18-vuotiaana. Sitä ennen minulla oli erittäin pienet tulot (kirjoituspalkkioita, kouluneuvoston kokouspalkkioita tms.) enkä muistaakseni maksanut niistä veroa, ihan varma en tästä kuitenkaan ole kun aikaakin on kulunut jo 30 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:06"]
Oletko koskaan käynyt kirkossa tai sen erilaisissa toiminnoissa?
[/quote]
Koulusta pakotettuna, tosin onneksi paikkakunnalla ei silloin ollut kirkkoa niin ei tarvinnut kovin montaa kertaa ei tarvinnut kirkossa käydä, ja sukulaisten juhlissa. Ilman kirkkoa ja sen palveluita voi aivan hyvin elää vaikka uskovaiset jotekin kuvittelevat että kaikki sinne änkeävät. Ei kiitos.
Mie liityin tossa kesäkuussa takas kirkkoon kolmen vuoden eron jälkeen,kun pyydettiin kummiks ja vieläki maistraatin tiedoissa luki että en oo kirkollisverovelvollinen. Periiköhän ne takautuvasti tollasia kun huomaavat?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:19"]
Mie liityin tossa kesäkuussa takas kirkkoon kolmen vuoden eron jälkeen,kun pyydettiin kummiks ja vieläki maistraatin tiedoissa luki että en oo kirkollisverovelvollinen. Periiköhän ne takautuvasti tollasia kun huomaavat?
[/quote]
Ensi vuonna olet verovelvollinen ellet eroa uudelleen. Kummeushan ei poistu vaikka eroaa kirkosta.
Minä en ole maksanut kirkollisveroa koskaan. Vanhempani ovat eronneet kirkosta ennen syntymääni. Ja olen jopa käyttänyt kirkon palveluita.Ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen minulla oli masennus ja neuvolasta otettiin kaikki keinot käyttöön. Yksi niistä oli äitien vertaistukikerho, joka toteutettiin yhteistyössä kirkon kanssa seurakunnan tiloissa. Mukana oli kyllä myös neuvolan työntekijä. Uskonnonharjoitus oli onneksi siellä melko vähäistä. Lopetin kerhon, kun neuvola jättäytyi siitä kokonaan pois ja homma muuttui kirkollisemmaksi vauvakirkkoineen. Onneksi olokin alkoi siinä vaiheessa olla parempi. Kiitos siis seurakunnalle vertaistuen mahdollistamisesta, mutta suoraan sanottuna olisin toivonut, että kunta olisi resursoinut tämän niin, että kerho olisi voitu toteuttaa uskonnosta vapaana. Oli siellä vähän ulkopuolinen olo.
Tätä poikkeustilannetta lukuunottamatta olen tullut aina toimeen ilman kirkkoa ja aion pysyä poissa sieltä jatkossakin.
En ole maksanut. Erosin kun täytin 16, enkä sitä ennen tehnyt ansiotyötä. Joskus voisi laskea, paljonko olen hyötynyt tähän mennessä. En ihan vähän.
En ole maksanut koskaan kirkollisveroa. Äitini lähti pois kirkosta ollessani 11-vuotias, jolloin jäin vielä isäni kanssa. Isä teki vastavan päätöksen ollessani 14-vuotias ja nappasi minut mukaansa, joten en suureksi helpotuksekseni joutunut rippikouluun, joka olisi ollut vuorossa seuraavana vuonna.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:39"]
En ole maksanut. Erosin kun täytin 16, enkä sitä ennen tehnyt ansiotyötä. Joskus voisi laskea, paljonko olen hyötynyt tähän mennessä. En ihan vähän.
[/quote]
Ap on "hyötynyt" tähän mennessä ehkä noin 13 000€. Nykyisin vuosi säästö noin 900€/vuosi.
Kyllä te olette kaikki maksaneet jossain muodossa. Muutkin tahot maksaa kirkolle kuin pelkät yksityishenkilöt.
Yhteisöveron muodossa kaikki maksavat. Se on väärin. Uskonnolliset yhteisöt tulkoon toimeen jäsentensä rahoittamana.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:53"]
Kyllä te olette kaikki maksaneet jossain muodossa. Muutkin tahot maksaa kirkolle kuin pelkät yksityishenkilöt.
[/quote]
Niin olen mutta en ole yksityishenkilönä maksanut senttiäkään.
ap
Minä. Olen 25 ja erosin kirkosta 15-vuotiaana.
Kakkosen kysymykseen. Kirkossa käyn kutsuttuna, eli häissä, ristiäisissä, hautajaisissa... Vuosi sitten kävin kuuntelemassa lasten joulumessun, kun hoitolapsi lauloi siellä ja vanhemmat pyysivät kuuntelemaan. Kirkko tarjoaa hienoja palveluja (kuten päiväkerhoja hoitolapsilleni), joiden tukemiseksi voisin maksaa kirkollisveroa. En kuitenkaan itse ole suoraan yhdenkään tällaisen palvelun käyttäjä, eli en koe omantunnon tuskia siitä, etten niistä maksa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:53"]
. Muutkin tahot maksaa kirkolle kuin pelkät yksityishenkilöt.
[/quote]
Se on totta. Veljelläni oli 90-luvulla kommandiittiyhtiömuodossa yritys, joka maksoi kirkollisveroa. Veljeni ei yksityishenkilönä maksanut, koska oli eronnut kirkosta. Minä en sitten millään voinut ymmärtää, miten jokin yritys voi maksaa kirkollisveroa, koska eihän sitä kasteta tai vihitä avioliittoon. Yritys kyllä haudattiin sitten myöhemmin, mutta ei sitä sentään mullan alle pistetty eikä kirkon maita siihen tarvittu. Veljeni totesi ihmettelyyni, että hampaita kiristellen hän yrityksensä kirkollisveron maksaa, koska laki sanoo, että se pitää maksaa. Minä en ole vieläkään lakannut ihmettelemästä, miksi meidän laki sanoo näin...
Ikää 53, en ole ikinä kuulunut kirkkoon enkä siis ole maksanut tuota veroakaan.
Varmaan kaikki sellaiset, jotka eivät ole koskaan kuuluneet kirkkoon...
41-vuotias, kastamaton ja konfirmoimaton suomalainen. Kirkossa olen käynyt mitä nyt on ollut työn tai koulun puolesta ns. pakko, sekä sukulaisten ja ystävien häissä, hautajaisissa jne. Kahdesti olen ollut joulukirkossa anoppini kanssa, koska hän pyysi minua mukaansa. Ehtoollisella en ole käynyt kertaakaan. Kirkon palveluita en muutenkaan ole käyttänyt.
Sitä etten ole maksanut kirkollisveroa, en ole osannut oikein säästöksi itselleni ajatella, koska ne eivät minulle kulueräkään ole milloinkaan ollut. Samoin en osaa ajatella säästäneeni rahaa siinä, etten ole joutunut maksamaan ylinopeussakkoja, koska en ole koskaan ajanut autoa... Säästöä sen sijaan sain mielestäni siitä, kun lopetin tupakoinnin. Mieheni taas on säästänyt pitkän pennin ihan kirkollisveroissa sen jälkeen kun muutama vuosi sitten kirkosta erosi.
Hep. En ole koskaan kuulunut kirkkoon. Olen käynyt kerran joulukirkossa kristityn ystäväni seuralaisena, ja tietysti kutsuttuna häissä, hautajaisissa, ristiäisissä yms. Muuten en ole käyttänyt kirkon palveluja (tietenkään, miksi käyttäisin?). Ikää 30 v.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 16:56"]
41-vuotias, kastamaton ja konfirmoimaton suomalainen. Kirkossa olen käynyt mitä nyt on ollut työn tai koulun puolesta ns. pakko, sekä sukulaisten ja ystävien häissä, hautajaisissa jne. Kahdesti olen ollut joulukirkossa anoppini kanssa, koska hän pyysi minua mukaansa. Ehtoollisella en ole käynyt kertaakaan. Kirkon palveluita en muutenkaan ole käyttänyt.
Sitä etten ole maksanut kirkollisveroa, en ole osannut oikein säästöksi itselleni ajatella, koska ne eivät minulle kulueräkään ole milloinkaan ollut. Samoin en osaa ajatella säästäneeni rahaa siinä, etten ole joutunut maksamaan ylinopeussakkoja, koska en ole koskaan ajanut autoa... Säästöä sen sijaan sain mielestäni siitä, kun lopetin tupakoinnin. Mieheni taas on säästänyt pitkän pennin ihan kirkollisveroissa sen jälkeen kun muutama vuosi sitten kirkosta erosi.
[/quote]
Uskovaisten mukaan se on pihistelyä ja säästämistä, jos ei kirkollisveroa maksa.
AP "säästänyt" alkoholi- ja tupakkaverossakin sievoisen summan kun ei ole koskaan tupakka-askia itselle koskaan ostanut eikä lahjaviinoja lukuunottamatta alkoholijuomiin rahojaan laittanut.
Oletko koskaan käynyt kirkossa tai sen erilaisissa toiminnoissa?