Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KYSY HAMMASHOITAJALTA :)

Vierailija
15.12.2013 |

3,5 vuotta työelämässä, keväällä haen opiskelemaan suuhygienistiksi.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:06"]

Osaako suuhygienisti diagnosoida karieksen?

[/quote]

Osaa, mutta ei saa kun ei ole lääkäri. Kirjataan nimityksellä kariesepäily.

- shg

Vierailija
22/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te vastaatte, vaikka olen jo vastannut kysymyksiin? Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ei samaan kysymykseen tarvi vastata monesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:23"]

Miksi te vastaatte, vaikka olen jo vastannut kysymyksiin? Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ei samaan kysymykseen tarvi vastata monesti.

[/quote]

Koska jos näen mielenkiintoisen kommentin tai kysymyksen, niin saatan vastata siihen, ennen kuin scrollaan koko sivun alas nähdäkseni onko siihen mahdollisesti jo aiemmin vastattu.

Nöyrimmät anteeksipyyntöni sinulle.

Vierailija
24/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Asioita voi yleensä tarkastella eri näkökulmista. Eikö se ole vähän niin kuin keskustelupalstojen idea?

Vierailija
25/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kulumia hampaiden "tyvessä". Ne ovat ruskeat. Tehdäänkö niille julkisella puolella mitään? Myös etuhampaat ovat inhottavan väriset, niitä on joskus muokattu jollain muovilla, mutta se ei ole enää hyvän näköinen ja pelkään, että kohta irtoaa pala. Pidetäänkö tätä julkisella puolella ongelmana, saako siihen edes aikaa? Olen jonottanut nyt yli 4 kk, koska haluaisin nähdä, toimiiko julkisen puolen hoito ollenkaan. Mitä julkisella puolella ylipäätään hoidetaan? Esim. jos hampaat ovat rumat.

Vierailija
26/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:54"]

Minulla on kulumia hampaiden "tyvessä". Ne ovat ruskeat. Tehdäänkö niille julkisella puolella mitään? Myös etuhampaat ovat inhottavan väriset, niitä on joskus muokattu jollain muovilla, mutta se ei ole enää hyvän näköinen ja pelkään, että kohta irtoaa pala. Pidetäänkö tätä julkisella puolella ongelmana, saako siihen edes aikaa? Olen jonottanut nyt yli 4 kk, koska haluaisin nähdä, toimiiko julkisen puolen hoito ollenkaan. Mitä julkisella puolella ylipäätään hoidetaan? Esim. jos hampaat ovat rumat.

[/quote]

Julkisella ei hirveästi tuhlata resursseja esteettiseen hammashoitoon. Tiedän esimerkiksi ihmisiä, joilla on hampaat vinossa (aikuisia), mutta julkisella niille ei tehdä mitään, koska se on vain esteettinen haitta. Ilmeisesti sulla on pysähtynyttä kariesta tuolla ienrajassa, se nimittäin värjäytyy tummaksi. Onko etuhampaan muoviosa antanut jotain vinkkeliä, että kohta olisi pala irtoamassa? Vai onko se vain oma pelkosi?

Vierailija
27/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:41"]

[/quote]

Asioita voi yleensä tarkastella eri näkökulmista. Eikö se ole vähän niin kuin keskustelupalstojen idea?

[/quote]

Juu, mutta kun vastaukset on ollut ihan samaa linjaa kanssani niin näe siinä järkeä :) Omia näkökulmia saa toki tuoda esiin.

Vierailija
28/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 16:00"]

[/quote]

Julkisella ei hirveästi tuhlata resursseja esteettiseen hammashoitoon. Tiedän esimerkiksi ihmisiä, joilla on hampaat vinossa (aikuisia), mutta julkisella niille ei tehdä mitään, koska se on vain esteettinen haitta. Ilmeisesti sulla on pysähtynyttä kariesta tuolla ienrajassa, se nimittäin värjäytyy tummaksi. Onko etuhampaan muoviosa antanut jotain vinkkeliä, että kohta olisi pala irtoamassa? Vai onko se vain oma pelkosi?

[/quote]

En tiedä, onko se kariesta vai miksi on tummunut kuluneesta. Etuhammas näyttää siltä kuin olisi jo reunoista vähän irti. :/ Onko sinulla käsitystä siitä, mitä näiden ongelmien korjaus yksityisellä maksaisi? Kiitos vastauksista!

Vierailija
29/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä makeutusaineilla makeutetut limsat tekevät hampaille?

Vierailija
30/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 16:00"]

[/quote]

[/quote]

En tiedä, onko se kariesta vai miksi on tummunut kuluneesta. Etuhammas näyttää siltä kuin olisi jo reunoista vähän irti. :/ Onko sinulla käsitystä siitä, mitä näiden ongelmien korjaus yksityisellä maksaisi? Kiitos vastauksista!

[/quote]

Näkemättä en kyllä osaa sanoa juuta enkä jaata hintaan, mutta veikkaan että saat maksaa satoja euroja yksityisellä :/

Vierailija
31/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 16:09"]

Mitä makeutusaineilla makeutetut limsat tekevät hampaille?

[/quote]

Hampaille täysin vaarattomia makeuttajia ovat ksylitoli, maltitoli ja keinotekoiset makeuttajat (aspartaami, sakariini, asesulfaami K jne). Mutta limsa on yleensä hapanta, joten se kuluttaa kiillettä. En nyt suoraan menisi sanomaan, että pepsi max olisi parempaa hampaille kuin tavallinen pepsi.. Pahinta hampaille on virvoitusjuomien simailu jatkuvasti -> jatkuvaa happohyökkäystä suussa eikä kiille pääse kovettumaan uudestaan.

Vierailija
32/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 13:13"]

Miten suhtaudut potilaaseen joka pelkää? Miten kanssasi työskennelleet läkärit suhtautuvat? Puhutteko potilaita kahvihuoneessa?

[/quote]

Suhtaudun avoimesti, sillä itsekin olen lapsuudessa pelännyt hammaslääkärikäyntejä. Meillä otetaan pelkopotilaat erittäin hyvin huomioon ja toivommekin, että potilas uskaltaa kertoa pelostaan. Pelon lievittämiseen käytetään kivun lievitystä, laserporaamista, ultraäänihammaskivenpoistolaitetta (=laitteita, jotka eivät satuta niin paljoa), selostetaan potilaalle mitä ollaan tekemässä ja halutessaan potilas voi keskeyttää hoidon. Emme puhu potilaista juurikaan kahvihuoneessa, paitsi jos nyt jotain todella erikoista on sattunut. Lääkärit suhtautuvat pelkopotilaisiin ammattimaisesti ja avoimesti.

[/quote]

Miksi puhutaan "pelkopotilaasta" jonakin erikoistapauksena kun eikö ole ihan luonnollista pelätä kipua? Potilas kun ei voi muuta kuin puristaa penkin kahvoja vaikka sattuisi kuinka paljon ja toivoa että kipu lopuisi.

[/quote]

Pelkopotilaista puhutaan, koska jotkut potilaat tekevät hammaslääkärikäynneistä ja puudutuspiikeistä ym. elämää suuremman asian. Itse olen asioinut kunnallisessa hammashoidossa useastikin, enkä kuvailisi toimenpiteiden aiheuttamia tuntemuksia varsinaisesti kivuksi vaan enemmänkin epämukavuudeksi, josta kyllä selviää. Ja toimenpiteitä on kuitenkin ollut depuraatioista juurihoitoihin ja poistoihin. Oman kipukynnykseni miellän myös melkoisen alhaiseksi.  

Minun mielestäni aikuisen ihmisen (oikeasti lääkärifobiasta kärsivät, erityisen kipuherkät, lapset, kehitysvammaiset ym. ovat tietysti erikseen) pitäisi kyllä kestää tietty määrä epämukavuutta hammashoidossa, koska elämä on. Ja ainahan voi puuduttaa. Ja tiedän kyllä, jotkut ovat puuduteaineille yliherkkiä/allergisia.

[/quote

Annoin aikoinaan porat ilman puudutusta kun aikaisemmin olin kestänyt vihlonnan joten kuten ja pelkäsin puudutus piikkiä. Sillä kerralla porattiin poski hammasta jossa sitten olikin aika iso reikä. Se sattuikin niin  että tuskin pystyin olemaan paikallani ja taisin vähän inistäkin. Se ei ollut "epämukavuutta" kuten hammaskiven poistossa vaan läpitunkevaa viiltävää kipua. Sen jälkeen en ole ikinä suostunut paikkaamiseen ilman puudutusta.

Vierailija
33/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 16:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:41"]

[/quote]

[/quote]

Juu, mutta kun vastaukset on ollut ihan samaa linjaa kanssani niin näe siinä järkeä :) Omia näkökulmia saa toki tuoda esiin.

[/quote]

Vähän rautalankaa vielä. Jos haluan kommentoida johonkin, niin en edelleenkään ensin katso koko ketjua läpi, että mitä siihen kommentoimaani kohtaan on aiemmin vastattu.

Vierailija
34/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 16:26"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 13:13"]

Miten suhtaudut potilaaseen joka pelkää? Miten kanssasi työskennelleet läkärit suhtautuvat? Puhutteko potilaita kahvihuoneessa?

[/quote]

Suhtaudun avoimesti, sillä itsekin olen lapsuudessa pelännyt hammaslääkärikäyntejä. Meillä otetaan pelkopotilaat erittäin hyvin huomioon ja toivommekin, että potilas uskaltaa kertoa pelostaan. Pelon lievittämiseen käytetään kivun lievitystä, laserporaamista, ultraäänihammaskivenpoistolaitetta (=laitteita, jotka eivät satuta niin paljoa), selostetaan potilaalle mitä ollaan tekemässä ja halutessaan potilas voi keskeyttää hoidon. Emme puhu potilaista juurikaan kahvihuoneessa, paitsi jos nyt jotain todella erikoista on sattunut. Lääkärit suhtautuvat pelkopotilaisiin ammattimaisesti ja avoimesti.

[/quote]

Miksi puhutaan "pelkopotilaasta" jonakin erikoistapauksena kun eikö ole ihan luonnollista pelätä kipua? Potilas kun ei voi muuta kuin puristaa penkin kahvoja vaikka sattuisi kuinka paljon ja toivoa että kipu lopuisi.

[/quote]

Pelkopotilaista puhutaan, koska jotkut potilaat tekevät hammaslääkärikäynneistä ja puudutuspiikeistä ym. elämää suuremman asian. Itse olen asioinut kunnallisessa hammashoidossa useastikin, enkä kuvailisi toimenpiteiden aiheuttamia tuntemuksia varsinaisesti kivuksi vaan enemmänkin epämukavuudeksi, josta kyllä selviää. Ja toimenpiteitä on kuitenkin ollut depuraatioista juurihoitoihin ja poistoihin. Oman kipukynnykseni miellän myös melkoisen alhaiseksi.  

Minun mielestäni aikuisen ihmisen (oikeasti lääkärifobiasta kärsivät, erityisen kipuherkät, lapset, kehitysvammaiset ym. ovat tietysti erikseen) pitäisi kyllä kestää tietty määrä epämukavuutta hammashoidossa, koska elämä on. Ja ainahan voi puuduttaa. Ja tiedän kyllä, jotkut ovat puuduteaineille yliherkkiä/allergisia.

[/quote

Annoin aikoinaan porat ilman puudutusta kun aikaisemmin olin kestänyt vihlonnan joten kuten ja pelkäsin puudutus piikkiä. Sillä kerralla porattiin poski hammasta jossa sitten olikin aika iso reikä. Se sattuikin niin  että tuskin pystyin olemaan paikallani ja taisin vähän inistäkin. Se ei ollut "epämukavuutta" kuten hammaskiven poistossa vaan läpitunkevaa viiltävää kipua. Sen jälkeen en ole ikinä suostunut paikkaamiseen ilman puudutusta.

[/quote]

No sitähän minä sanoinkin, aina voi puuduttaa. Eihän syviä karieksia ole tarkoituskaan paikata ilman puudutusta. Mutta ei hammashoidossa ole mitään pelättävää, sillä kuitenkin tähdätään siihen, että potilas voisi paremmin.

Vierailija
35/35 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä Crestin white stripes hampaidenvalkaisuliuskoista, tai ovatko ylipäätään tutut? Jenkeissä taitaa olla markkinoiden suosituin valkaisukeino ja Suomessakin melko suositut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme