Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä kasvisruuat ovat oikeasti hyviä?

Vierailija
15.12.2013 |

Mä tykkään niistä eines-kasvispyöryköistä mutta miten sellaisia tehdään itse? Kasvissosekeitto on tietysti helppo ja hyvä... Porkkanapihvejä tein jollain ohjeella kerran - ei hyvä kokemus. Kikhernepihvejä olen syönyt joskus enkä oikein tykästyny niihinkään.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen kasvispyörykät/pihvit seuraavalla suuntaa-antavalla kaavalla: noin 2dl karkeasti silputtuja papuja/kikherneitä/sieniä/tofua yms. mitä nyt kaapista löytyy - myös keitetyt linssit tai turvotettu ja maustettu soijarouhe käy. Kuullotetaan nopeasti pannulla oliiviöljyssä 1 hienonnetun sipulin kanssa. Mittaa kulhoon 1dl gluteiinijauhoa ("seitanjauhoa"), 1/2 tl leivinjauhetta, suolaa, pippuria, mausteita maun mukaan, sekoita. Laita toiseen astiaan 1,5- 2dl kasvislientä, valkosipulia, tomaattipyrettä, soijakastiketta, sekoita. Yhdistä neste ja papu-sipuliseos öljyineen jauhoon ja vaivaa taikinaa kunnes koostumus ja maku on oikea (=kiinteää mutta pehmeää) - lisäillen mausteita, nestettä tai korppujauhoa näppituntumalla. Anna turvota puolisen tuntia, pyörittele pulliksi. Paista pannulla tai uunissa 175-200-asteessa kunnes pinta on ruskistunut sopivasti.

Käy kaveriksi niin pastalle+tomaattikastikkeelle, perunalisukkeille, aasialaisittain maustettuna riisille, nuudeleille, couscousille/quinoalle jne. Noiden joukkoon vielä kasviksia ja/tai erillinen salaatti ja namnam.

Risotot, pastat, wokit, padat, keitot on kaikki oivallisia pohjia kasvisruuille. Kasviksia voi vaihdella sesongin mukaan ja riittää, että valkuaislähteen vain lisää joukkoon. Myös tortillat, suolaiset letut ja kasvikset täytteillä toimii.

Vierailija
22/24 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanttarellikastike, parsakeitto, risotot, uunissa paahdetut ruusukaalit, parmesanilla kuorrutettu parsa, kurttuperunat avokadosalsalla, tortillat, tofu punacurryssa, papupata, maissikeitto, kaalikääryleet, kaalilaatikko, kasviskiusaus, vuohenjuustolasagne...

Tietysti omat mieltymykset ratkaisevat. Mies ei pidä maissista juurikaan, joten ei hihku maissikeiton äärellä hurraata mutta itse rakastan sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mahdolliset papu- ja linssiruuat. Papuja kannattaa ostaa kuivina, liottaa ja keitellä jonakin joutilaana iltana ja pussittaa sopivina annoksina pakastimeen. Linssit eivät yleensä vaadi esikäsittelyä. 

Erilaiset gratiinit (esim. ryöpätty fenkoli tai juuriersilja tai mustajuuri + kerma + valkosipuli + parmesaani), täytetyt paprikat (sipulia + couscousia + vaikka tomaatteja tai sieniä tai jotain ruoantähteitä). 

Onkohan ap käynyt tässä ketjussa ollenkaan vilkaisemassa herkullsia vinkkejä? ;)

7

Vierailija
24/24 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina, kun keskustellaan kasvisruoasta, niin hyvien ruokien listalla on kymmenen kermaa ja sata juustoa, parhaissa vielä kananmunat lisäksi mikä kasvisruoka se enää on, juustolla kermalla ja kananmunilla? Se on vain lihaton ja kalaton ruoka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän