Välilevynpullistuma, miten on hoidettu?
Minulla on todettu magneettikuvassa pieni välilevynpullistuma alaselässä. Lääkärien mukaan leikkaustarvetta ei ole. En ole pystynyt tekemään fyysisesti raskasta työtäni puoleen vuoteen. Fysioterapia eikä kipulääkitys ole tuonut helpotusta. Hermosärky on jatkuva ja jos kävelee tai istuu pidempään, se pahenee huomattavasti. Lääkäreiden ainoa tarjoama "apu" on kipulääke ja sairasloma.
Millaista apua te olette vastaavassa tilanteessa saaneet? Kaipaan takaisin työelämään jo.
Kommentit (10)
Sain valita leikkaus tai konservatiivisen hoidon. Valitsin konservatiivisen eli pitkän sairasloman ja kipulääkkeet, koska leikkaukessakin vaikutti olevan melko paljon riskejä. Minulla ei ollut mikään pieni pullistuma vaan akuutisti kuntosalilla tullut aika iso, joten toipuminen oli alkuun (ekat pari kuukautta) hyvin tuskallista ja vaivalloista. Mutta onnekseni lähti paranemaan enkä huomaa enää nyt vuosi pullistuman toteamisesta mitään vaivoja. Minulla on tosin istumatyö, en tiedä mitä raskas työ tunteja päivässä tekisi. Kuntosalia kestää, mutta se on vähän eri kun siellä alle tunnin treenailee kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vahvistamalla selän lihaksia. Jokaisella on yksilöllinen et mikä helpottaa. Itsellä uiminen, pyöräily ja jumppapallon päällä istuskelu. Olen saanu jopa lopetettua kipulääkkeet pelkällä liikunta hoidolla.
Näinhän sitä sanotaan että välilihan pullistuman ja monien muidenkin kipujen kanssa voi oppia hyvin elämään ja pärjäämään elintapojen myötä. Toki kivut voivat lähteä hetkeksi kipulääkkeillä tai esim alkoholilla pois mutta ainoa tapa parantaa pysyvästi jokapäiväistä elämää on juuri liikunta eikä siihenkään ole ylensä yhtä maagista ratkaisua vaan erilaisia liikuntamuotoja oppii ajan myötä yhdistelemään siten että kivut ovat mahdollisimman vähäiset ja suorituskyky mahdollisimman hyvä.
Kuusi kuukautta on aika pitkä aika; siinä ajassa pullistuma jo normaalisti korjaantuu itsestään, mutta kaikki ei parane ikinä. Mihinkähän suuntaan se pullistuma on?
Amerikassa on ilmeisesti jo 80-luvulla ollut olemassa injektiohoito, jossa ruiskutetaan aine nikamaväliin, joka ikään kuin paikkaa vaurioituneen kohdan vähän hampaan paikkaamisen tapaan, mutta sitä ei taideta Suomessa paljon käyttää.
Tuossa tilanteessa varmaan menisin uudestaan lääkäriin ja yrittäisin saada lähetettä erikoissairaanhoitoon leikkauksen pyytämistä varten.
Osteopaatista voi myös olla hyötyä; naksuttelua ei ehkä kannata antaa tehdä riskien takia, mutta voi huomata sellaisia jumeja, joista lääkäri ei ymmärrä yhtä paljon ja lievittää kokonaiskärsimystä hoitamalla jotain muuta aluetta selässä.
Vierailija kirjoitti:
Vahvistamalla selän lihaksia. Jokaisella on yksilöllinen et mikä helpottaa. Itsellä uiminen, pyöräily ja jumppapallon päällä istuskelu. Olen saanu jopa lopetettua kipulääkkeet pelkällä liikunta hoidolla.
Pyöräily, jooga ja kuntosali on toimineet minulla. On vaatinut aktiivista otetta, fysioterapeutin antamia liikkeitä on pitänyt tehdä päivittäin ja kivusta huolimatta. Nyt on ollut useamman vuoden jakso, jolloin hermosärkyä tai selkäkipua on ollut vain satunnaisesti ja akuutista vaiheesta selviän pelkällä buranalla.
Lisäisin muuten, että pelkkä selän lihaksiston vahvistaminen ei riitä, pitää vahvistaa myös vatsalihaksia, varsinkin niitä syviä.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Kuusi kuukautta on aika pitkä aika; siinä ajassa pullistuma jo normaalisti korjaantuu itsestään, mutta kaikki ei parane ikinä. Mihinkähän suuntaan se pullistuma on?
Amerikassa on ilmeisesti jo 80-luvulla ollut olemassa injektiohoito, jossa ruiskutetaan aine nikamaväliin, joka ikään kuin paikkaa vaurioituneen kohdan vähän hampaan paikkaamisen tapaan, mutta sitä ei taideta Suomessa paljon käyttää.
Tuossa tilanteessa varmaan menisin uudestaan lääkäriin ja yrittäisin saada lähetettä erikoissairaanhoitoon leikkauksen pyytämistä varten.
Osteopaatista voi myös olla hyötyä; naksuttelua ei ehkä kannata antaa tehdä riskien takia, mutta voi huomata sellaisia jumeja, joista lääkäri ei ymmärrä yhtä paljon ja lievittää kokonaiskärsimystä hoitamalla jotain muuta aluetta selässä.
No sehän riippuu täysin, mitä tuon puolen vuoden ajan on tehnyt. Onko napsinut vain niitä kipulääkkeitä ja toivonut parasta vai onko oikeasti pyrkinyt kuntouttamaan sitä selkää.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Pullistuma on oikealle. Erikoissairaanhoidosta sain kielteisen päätöksen leikkaukseen. Minua on pompoteltu lääkäriltä toiselle, yksityiselle ei ole vara. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily, jooga ja kuntosali on toimineet minulla. On vaatinut aktiivista otetta, fysioterapeutin antamia liikkeitä on pitänyt tehdä päivittäin ja kivusta huolimatta. Nyt on ollut useamman vuoden jakso, jolloin hermosärkyä tai selkäkipua on ollut vain satunnaisesti ja akuutista vaiheesta selviän pelkällä buranalla.
Lisäisin muuten, että pelkkä selän lihaksiston vahvistaminen ei riitä, pitää vahvistaa myös vatsalihaksia, varsinkin niitä syviä.
Ja, mikäli on ylipainoa, siitäkin kannataisi pyrkiä eroon.
Kävin Thai-hieronnassa muutaman kerran. Toimii.
Itselläni leikattu kaksi kertaa sama vaiva. Etenkin ensimmäisellä kerralla olin vielä hyvässä kunnossa, Leikkausjono oli pitkä, hermotus ehti olla pinteessä liian kauan ja sen myötä jalan toimimattomuus jäi osin pysyväksi. Jalkaterän osalta hermovauriot jäivät, eikä se tule enää koskaan toimimaan lähellekään samoin kuin terve jalka. Kunpa olisin päässyt leikkaukseen nopeammin.