Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mistä rohkeutta toiseen raskauteen?

Vierailija
14.12.2013 |

Tilanne on sellainen, että mies haluaisi kovasti toisen lapsen. Esikoinen on 3,5, ja ennen hänen syntymää puhuttiin että useampi lapsi olisi kiva.

Itse en vaan uskalla. Edelleen ahdistaa jos katson esikoisen vauvakuvia, ja samoin yöllä jos hän herättää (mitä tekee harvoin!).

Vauva-aika meni esikoisen kanssa täysin sumussa. Hän herätti  1,5 v ikään asti joka yö vähnitään 4 kertaa, monesti tunnin välein koko yön. ja itki paljon päivisin. tuntuu että tämä on vaikuttanut suhteeseemmekin. Lapsi sai 2 v iässä refluksilääkkeet ja se paranti öitä paljon, mutta ei se kaikkea valvomista selitä.

Mies tosiaan kovin haluaisi lisää lapsia, ja on luvannut jäädä kotiinkin ihan sen pikkuvauvavaiheen (imetysvaiheen) jälkeen esim 7kk ikäisen kanssa. Mutta itseäni ajatus edelleen ahdistaa kovin. Jos hankimme toisen lapsen se kannattaisi tehdä pian, koska itse olen jo 35 mies kyllä nuorempi.

Mitä ihmettä teen?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 17:13"]

Voihan hyvin olla, että seuraava vauva nukkuisi paremmin ja vauva-aika olisi helpompaa!!

[/quote]

Ja voi hyvin olla, että seuraava vauva nukkuu huonommin ja vauva-aika olisi vaikeampaa!!

Vierailija
22/28 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 15:58"]

Suurimmalle osalle meistä on toisen lapsen vauva-aika ollut huomattavasti helpompaa kuin esikoisen. Toisen kanssa osaa ottaa monta asiaa rennommin, ja kokemustakin löytyy niin että osaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen (esim. oma lepo on tärkeämpää kuin kodin kiiltävät lattiat).

Minusta on vähän miehen pettämistä, jos nyt et haluakaan toista lasta. Pidemmän päälle se voi ruveta rassaamaan suhdettanne.

[/quote]

samoilla linjoilla, olisi minusta väärin että ette hankkisi toista lasta vaikka olette niin sopineet ja miehesi auttaa arjessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 16:40"]

Ota ero ja anna miehen löytää puoliso joka oikeasti rakastaa häntä

[/quote]

Naurettavaa! Tarkoittaako rakastaminen muka sitä, että suostuu vaan kiltisti kaikkiin miehen oikkuihin?

[/quote]

Vähän ohi, mutta muistakaa nämä kommentit´, kun tulee ketju, että mies ei halua lasta ja nainen haluaa lisää.

" Rakastaminen ei tarkoita, että suostuu kaikkiin naisen oikkuihin".

Vierailija
24/28 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 16:17"]

samoilla linjoilla, olisi minusta väärin että ette hankkisi toista lasta vaikka olette niin sopineet ja miehesi auttaa arjessa.

[/quote]

Huhhuh... jos ei ole rohkeutta, niin homma ei parane sillä että ilmoitetaan toisen tekevän väärin! Syyllistämisellä ei rohkeutta kyllä saa, ehkä kimmokkeen tehdä peloistaan huolimatta.

Mitä jos olisi sovittu, että hommataan omakotitalo ja kaksi autoa? Sitten mies jäisikin työttömäksi, olisiko edelleen väärin olla hankkimatta sitä taloa ja autoja vaikka niin on sovittu?

Vierailija
25/28 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että on ennen lapsen saamista puhuttu ja haaveiltu useammasta lapsesta, ei mielestäni tarkoita, että asia olisi sovittu niin. Silloin ei ole vielä ollut kokemusta asiasta, ei ole yhtään voinut käsittää mihin on ryhtymässä.

Jos ensimmäisen kohdalla tuntuu, että kaikki oli odotettua raskaampaa, voi mieli seuraavista lapsista ymmärrettävästi muuttua. Lapsen saaminen on niin iso asia, ettei siihen voi ryhtyä "sopimuksen pakottamana". Sellaisen miettiminenkin varmaan ahdistaa jo kauheasti!

Minä koin koko raskausajan, synnytyksen ja vauva-ajan kauhean vaikeina ja raskaina. Lapsen synnyttyä tein surutyötä, kun mielessäni luovuin elinikäisestä haaveestani isommasta perheestä. Niin kauheaa se kaikki minusta oli, että olin varma, etten haluaisi kokea sitä enää koskaan uudestaan.

Olen nyt muutaman vuoden käsitellyt asiaa itsekseni, ennekuin alan olla jotakuinkin valmis, ehkä, kohtamaan asiat uudestaan. Aika/unohtaminen tekee tehtävänsä. Mutta jos joku olisi yrittänyt minua painostaa (tai itsellä olisi edes ollut jostain syystä painotettu olo), olisin mennyt niin lukkoon, etten varmasti olisi valmis koskaan!

Lapset ja tilanteet ovat tietenkin joka kerta omanlaisiaan. Seuraava kerta voisi siis olla helpompaa tai kauheampaa. Mutta elämää on elettävä sen tietämyksen ja kokemuksien kautta mitä on saanut. Tärkeintä on kuunnella itseään. Jos et ole vielä valmis, anna itsellesi aikaa kuulostella miltä sinusta alkaa tuntumaan. Kuuntele rauhassa itseäsi.

Vierailija
26/28 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon lasten kanssa valvoneena ymmärrän pelkosi. Itseäni pelotti myös raskaus, koska ne on olleet minulle erittäin raskaita. 

Kannattaa selvittää itselleen haluatko ylipäätään toista lasta vai pelkäätkö vain vauvavuotta ja valvottuja öitä. Jos saisit nyt toisen lapsen, joka maailmaan tullessaan olisi jo 2v, haluaisitko ja jaksaisitko?

Itse olen valvonut paljon lasten kanssa, joten tiedän mitä se on. En ole nukkunut viiteen vuoteen ainoatakaan kokonaista yötä ja nekin yöt, jolloin olen herännyt vain kaksi kertaa, voisi laskea yhden käden sormilla. Pääsääntöisesti olen heräillyt öisin 3-16krt/yö. Tiedän siis mitä on väsymys. 

Meillä kuitenkin on kolme lasta pienillä ikäeroilla, koska olen halunnut ne lapset. Raskaus- ja pikkulapsiaika vain on olleet pakollisia vaiheita, jotka on ollut pakko käydä läpi, voidakseen joku päivä nauttia useammasta lapsesta. Nyt kun nuorin on 2 ja herään enää noin 2krt/yö, olen onnellinen, että tuli kaikki lapset tehdyksi :)

Mieti siis ensiksi haluatko lasta. Mieti myös kuinka paljon toinen lapsi miehellesi merkitsee, miten paljon olet itse valmis joustamaan ja antamaan itsestäsi hänen unelmansa eteen. Mieti myös kaikki mahdolliset tuet ja erikoisjärjestelyt valmiiksi ja sen jaksaisitko niiden turvin toisen lapsen. 

Mitä pidempään odotat, sitä vaikeampaa on enää alkaa yrittämään toista. Kun on selvinnyt valvomisista ja alkaa viimein helpottaa, on todella vaikea siitä enää lähteä takaisin siihen oravanpyörään. Tsemppiä!

Vierailija
27/28 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhu miehesi kanssa. se voisi tuoda kaipaamaasi rohkeutta.

kuulostaa että mies osallistuisi lapsen hoitoon ihan hyvin.

Vierailija
28/28 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua lasta, älä nyt hyvänen aika hankkiudu raskaaksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän