Kirkkonummi on sairas paikkakunta
Enkä puhu nyt tuosta lapsiuutisesta erityisesti. Olen asunut tuolla paikkakunnalla kaksi vuotta 2000-luvun alussa ja inhosin koko paikkaa. Kaikki tuntevat toisensa, on erityinen nokkimisjärjestys jossa ruotsia puhuvat ovat korkeimmalla pallilla. Paikkakunnalla asuu muutama sellainen suku, joiden toiminta muistuttaa melkeinpä mafiaa: kaikki perheet samassa bisneksessä (mm. perhekoti) jollain tavalla mukana. Infra on kamala, auto on pakko olla jossei asu kirkonkylällä. Kouluissa, etenkin yläkoulussa, huomaa ettei ole ihan tervehenkistä porukkaa nuorten kotona, vaikka puitteet olisivatkin kunnossa.
Kommentit (71)
hih. no täällä kirkkonummen veikkolassa on ihan toisenlaista kuin kirkkonummen keskustassa
Ympäri Suomea näitä tapahtuu, joka päivä, lasten pahoinpitelyitä. Nokkimisjärjestystä ei ole jos siitä ei välitä eikä siihen alistu. Ap ei selkeästi osannut luovia sosiaalisessa ympäristössään ulkopuolisena tarkkailijana ja sai nenilleen.
2, niin minäkin kuvittelin, kun sinne muutin. Voihan olla, että jossei joudu näkemään kulissien toiselle puolelle esim. työnsä puolesta, niin illuusio säilyy.
Lisäisin kirjoitukseeni, että joidenkin paikkakuntalaisten suurin pelko tuntuu olevan, joutuuko oma teini Masalan lukioon tai meneekö se peräti amikseen.Kaikista on tultava menestyjiä ja hyvämaineisia sellaisia, ei tosin väliä jos se kuuden ällän lukiolainen vältti täpärästi raiskaussyytteen, koska sehän on oikeasti "kunnon poika" ja uhri taas "tyypillinen huora".
Minun mielestäni Kirkkonummi ei edes ole paikkakunta vaan joukko taajamia ja maaseutua jotka on vain hallinnollisesti sidottu yhdeksi kunnaksi. Vähän niinkuin Espookin.
Noh, eipäs liioitella. 21 vuotta siellä asuneena suht normaali paikkahan se on. En oo ikinä kuullutkaan kenenkään puhuvan mistään ihme nokkimisjärjestyksistä yms. ?
Ongelmia toki on, ja jonkin verran sivuraiteilla olevaa porukkaa, mutta yhtä lailla on Keravalla, Hyvinkäällä, ihan missä tahansa.
Ai, minusta täällä on oikein kiva asua. Ainoa, mistä olen samaa mieltä aloittajan kanssa, on se, että infra ja arkkitehtuuri on ihan järkyttävää.
Muutin Hgistä Kirkkonummelle ja oli kyllä selkeä muutos kaikkeen. Esim. naapurit, muskarin muut vanhemmat jne. eivät edes tervehtineet kuin noin puolen vuoden "tuntemisen jälkeen", leikkipuistossa ihme sisäpiireilyä. Svedut tosiaan ihan oma lukunsa ja kanta-kirkkonummelaiset, jotka siellä on ikänsä asuneet sukunsa kanssa ja olettavat omistavansa koko paikan. Edelleen "ulkoapäin" muuttavia katsellaan pitkin nenän vartta joissain kirkkonummen asuinpaikoissa. Sitten on Masalat sun muut, jossa on suurin osa muualta muuttaneita.
Olen onnellinen, että perheemme pääsi muuttamaan muutaman vuoden Kirkkonummella asumisen jälkeen pois.
Ja olen tosiaan maalta kotoisin ja oletin, että Helsingissä katotaan nokan vartta pitkin eikä porukoihin pääse, mut Helsingissä on aina ollut hyvä meininki. Kirkkonummi on niin sisäänpäinlämpiävä paikkakunta, ettei sinne koskaan enää.
sieltä löytyy kauniita ja kalliita asuntoa. Pidän kyllä hyvänä paikkana asua. Aivan naurettavaa sekoittaa jotain lapsen pahoinpitelyä tähän.
Kirkkonummi on laaja. Masala on huonomaineinen paikka samoin tuo Gesterby mutta se onkin kaikkien tiedossa. Muut paikat ovatkin ihan hyviä ja ovathan ne rannat ja kalliot jotain aivan omaa luokkaa. Hienoja metsiä ja sienirikasta maastoa. Onhan Espoossakin todella huonomaineisia kyliä; espoon suvelat ja muut lähialueet. Todella hurjia paikkoja joita ei voida vertailla mitenkään edes tuohon masalaan. Kuitenkin espoo ei ole yleisesti niin huonossa maineessa.
Ja jos sieltä saa hankittua merenrantaa tai niitä kallioita niin se on sitä oikeeta paratiisia. Paikallisissa sveduissakin on eroja keskenään. On niitä todella mukavia ja vähemmän mukavia. Aina riippuu kenen kanssa on joutunut tekemisiin sellainen mielikuva syntyy.
Sitäpaitsi maahanmuuttajat puuttuu. Monet arvostavat kirkkonummea homogeenisyyden vuoksi joten maahanmuuttajien tuomat ja luomat ongelmat puuttuvat tyystin.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 00:58"]
Muutin Hgistä Kirkkonummelle ja oli kyllä selkeä muutos kaikkeen. Esim. naapurit, muskarin muut vanhemmat jne. eivät edes tervehtineet kuin noin puolen vuoden "tuntemisen jälkeen", leikkipuistossa ihme sisäpiireilyä. Svedut tosiaan ihan oma lukunsa ja kanta-kirkkonummelaiset, jotka siellä on ikänsä asuneet sukunsa kanssa ja olettavat omistavansa koko paikan. Edelleen "ulkoapäin" muuttavia katsellaan pitkin nenän vartta joissain kirkkonummen asuinpaikoissa. Sitten on Masalat sun muut, jossa on suurin osa muualta muuttaneita.
Olen onnellinen, että perheemme pääsi muuttamaan muutaman vuoden Kirkkonummella asumisen jälkeen pois.
Ja olen tosiaan maalta kotoisin ja oletin, että Helsingissä katotaan nokan vartta pitkin eikä porukoihin pääse, mut Helsingissä on aina ollut hyvä meininki. Kirkkonummi on niin sisäänpäinlämpiävä paikkakunta, ettei sinne koskaan enää.
[/quote]
Näin on!
Harkitsen muuttoa Kirkkonummelle juuri siksi, että haluan eroon siitä, että maahanmuuttajia pyörii joka kulmalla ja tunnen, ettei ole turvallista liikkua ulkona yksin pimeällä. Ruotsinkielisyydestä pelkkää plussaa. Masala ja Gesterby nyt ainakin ovat selkeästi huonoja alueita, mutta mitä muita pitäisi välttää? Kirkkonummen keskusta?
Sundsbergilaisena voin ainakin kommentoida, että lämpimämpää kyläyhteisöä ei ole vielä tullut vastaan. Täällä kaikki moikkaa eikä mitään nokkimisjärjestystä ole. Sekä lapsille että aikuisille on löytynyt kavereita ja erilaista yhteistoimintaa on paljon. Muutenkin olen viihtynyt Kirkkonummella hyvin.
Gesterbytä en tunne, mutta Masala on kyllä mainettaan parempi ja kehittyy koko ajan.
Ja muutin tänne siis Helsingin keskustasta.
Vältä Veikkolaa ellet halua ennenaikaista henkistä kuolemaa. Ja ehkä fyysistäkin.
Olen asunut Kirkkonummella nyt 12 vuotta ja siitä suurimman osan ajasta keskustassa. Syntyjäni olen helsinkiläinen, ja nuorena olin sitä mieltä, etten koskaan muuttaisi Kehä 3:n ulkopuolelle. Nyt kun on omia lapsia, olen sitä mieltä etten enää muuta takaisin stadiin.
Kirkkonummella on toki vikansa; terveyskeskus lahoaa niskaan, koko kunnan henkilöstö saatetaan ensi vuonna lomauttaa , ruotsalaiset ja muut kantakirkkonummelaiset jyräävät paikallispolitiikassa, asuntoja rakennetaan vain rikkaille. Mutta toisaalta; meidän kahden 2500€/kk ansaitsevan perhe pärjää hyvon hiukan vanhemmassa omistusasunnossa ydinkeskustassa - kaikki palvelut ovat kävelyetäisyydellä, samoin kuin juna ja moottoritie, jolla pääsee nopeammin Helsingin keskustaan kuin esim. Tapanilasta (jossa lasten mummi asuu). Alue on rauhallista ja turvallista lapsien kannalta. Ja koulussa on monipuolisesti lapsia kaikenlaisista perheistä; on maahanmuuttajia, varakkaampaa väkeä ja perusduunareita. Luontoakin on ja hyvät ulkoilumahdollisuudet.
Suunnitelmissa ei ole muuttaa pois, vaan kun seuraavan kerran tarvitsemme lisää tilaa, katsomme sopivan asunnon jostain tästä ihan läheltä.
Ihan päinvastainen kokemus kuin ap:llä. Muutimme tänne 18 vuotta sitten Helsingistä missä lapset kärsivät kovasti koulun levottomuudesta, kiusaamisesta ja alueen yleisestä levottomuudesta.
Täällä saivat heti ystäviä joiden kanssa ovat edelleen päivittäin tekemisissä vaikka vanhin on jo yli 30v. Tosin olemme aina asuneet okt-alueilla joten niihin ehkä valikoituu "kunnollista" väkeä, ikinä ei ole ollut kouluissa eikä muuallakaan ongelmia (kokemukset sekä suomen- että ruotsinkielisistä kouluista).
Se että kaikki "tuntevat" toisensa on luonut turvallisuutta ja yhteisöhenkeä, en ole koskaan kokenut sitä kyttäämisenä. Mutta ehkä tuo johtuu siitä että olemme eläneet aina ruotsinkielisessä yhteisössä missä ihmiset tuntevat toisensa jo 3 sukupolvessa.
Parhaita pientaloalueita on keskustan liepeillä Ravals, Neidonkallio ja vanha alue Bro jossa on tosin vain muutama okt (muuten rivareita), hieman kauempana keskustasta Laajakallio, Sepänkannas ja Kolsarin uusi alue.
Mä viihdyn täällä äärettömän hyvin, asumme vain 800m keskustan palveluiista ihan omassa rauhassa metsän reunassa:) Peurat parveilee pihassa, hirvi kurkkii ikkunasta sisään ja kettu ja puput juoksentelee pihalla. Mustikoita poimin omasta pihasta n 50l vuosittain.... Ah, 3. polven stadilainen ei palaa koskaan takaisin juurilleen:D
Millainen on alueena Tolsa? Junayhteydet ilmeisesti ainakin hyvät, mutta miten muuten?
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:22"]
Millainen on alueena Tolsa? Junayhteydet ilmeisesti ainakin hyvät, mutta miten muuten?
[/quote]
Tolsan asuinalue on tuo Laajakallio, ihan kiva paikka mutta palveluihin n 3km. Koulu ja päiväkoti on
Oon pitänyt Kirkkonummea jonkinlaisena lintukotona,parempana paikkana. Siis mielikuvissani.