Kirkkonummi on sairas paikkakunta
Enkä puhu nyt tuosta lapsiuutisesta erityisesti. Olen asunut tuolla paikkakunnalla kaksi vuotta 2000-luvun alussa ja inhosin koko paikkaa. Kaikki tuntevat toisensa, on erityinen nokkimisjärjestys jossa ruotsia puhuvat ovat korkeimmalla pallilla. Paikkakunnalla asuu muutama sellainen suku, joiden toiminta muistuttaa melkeinpä mafiaa: kaikki perheet samassa bisneksessä (mm. perhekoti) jollain tavalla mukana. Infra on kamala, auto on pakko olla jossei asu kirkonkylällä. Kouluissa, etenkin yläkoulussa, huomaa ettei ole ihan tervehenkistä porukkaa nuorten kotona, vaikka puitteet olisivatkin kunnossa.
Kommentit (71)
Itse olen kotoisin knummelta, muuallakin välillä asunut, mutta aina takaisin tullut.
Masala ei ole edes paha paikka! Huono maine jäänyt vaikka paikka on parantunut huimasti. Ainoa miinus (koko knummen alueella) on virolaiset, siis ne jotka haastavat joka paikassa riitaa yms.
Masalassa on paljon lapsiperheitä ja kyllä me ainakin koetaan, että täällä on hyvä kasvattaa omia lapsia. Ja jos ei kylän koulut (lukio/amis) kiinnosta, niin junallahan pääsee kivasti esim Espooseen.
Toikin oli uutta, virolaiset öykkerit? Missä ne asustavat?
Silmänpistävin alue on mielestäni ollut Ravals. Tietyt kadut pitävät kesäjuhlia jotka ovat hyvin onnistuneita. Jotain kertoo sekin että saman kadun porukasta tulee parhaimmat frendit. Itse en ole ikinä siellä asunut muuta tunnen monia perheitä jotka siellä asuvat.
Se on kyllä totta että maahanmuuttajia ei kauhean paljon ole. Kosovolaisia jonkun verran, mutta ne on ihan hyvää porukkaa. Mutta afrikkalaistaustaisia ei juurikaan, ihan muutamia perheitä vaan, mistä sitten johtuukin.
Kirkkonummella on juuri se sopiva määrä ulkomaalaisia mitä pitäisi olla. Luultavasti hekin voivat hyvin kun heitä ei ole liikaa ja heihin suhtaudutaan hyvin
Itse asuin Kirkkonummella nuoruuteni ja se kuinka paljon siellä oli siihen aikaan huumeita ja erilaisia ongelmia nuorten keskuudessa oli tosi kamalaa. Omat lapseni kasvatan nyt Espoossa hyvällä alueella enkä koskaan muuta Kirkkonummelle...
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 12:20"]
Itse asuin Kirkkonummella nuoruuteni ja se kuinka paljon siellä oli siihen aikaan huumeita ja erilaisia ongelmia nuorten keskuudessa oli tosi kamalaa. Omat lapseni kasvatan nyt Espoossa hyvällä alueella enkä koskaan muuta Kirkkonummelle...
[/quote]
Millä alueella tällaista oli? Aikamoista yleistystä, samoin kuin se, ettei mainitse enempää siitä, mikä tuo Espoon hyvä alue on. Minäkin olen asunut Helsingissä hyvällä ja vähemmän hyvällä alueella, kaupungin sisällä kun on usein aika paljon eroja.
se oli masala ja nykyinen asuinalue on suvela
Eikö se nyt ole aika tavallista, että halvalla (vuokra)kerrostaloalueella aseman läheisyydessä on ongelmansa? Vastaavasti taas pientalovoittoisella alueella rauhallisempaa. Voisihan sitä samalla vaikka Kontulan ostarin vieressä asunut sanoa, että koko Helsinki on ihan kamala ja huumeongelmainen paikka. Ja kai Suvela parempaa aluetta on kuin Masala, mutta en nyt miksikään hyväksi alueeksi menisi mainostamaan.
Kirkkonummella on ollut merkittävä (ihan "kunnollisetkin piirit" käyttivät, koska se oli niin yleistä) huumeongelma, mutta pahimmat vuodet (tai kiinnijäämiset) on nyt takanapäin.
Sen allekirjoitan kyllä, että nuorten keskuudessa on kova pärjäämisen pakko. Sellaista rentoutta kaipais porukoihin enemmän.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:02"]
Sundsbergilaisena voin ainakin kommentoida, että lämpimämpää kyläyhteisöä ei ole vielä tullut vastaan. Täällä kaikki moikkaa eikä mitään nokkimisjärjestystä ole. Sekä lapsille että aikuisille on löytynyt kavereita ja erilaista yhteistoimintaa on paljon. Muutenkin olen viihtynyt Kirkkonummella hyvin.
Gesterbytä en tunne, mutta Masala on kyllä mainettaan parempi ja kehittyy koko ajan.
Ja muutin tänne siis Helsingin keskustasta.
[/quote]
Paitsi jos sinne muuttaisi maahanmuuttajaperhe niin kukaan ei tervehtisi ja koko kyläyhteisö aloittaisi kollektiivisen kiusaamisen, ihan vain kantasuomalaisuuden säilyttämisen nimissä.
[/quote]
En ymmärrä, minkä takia niitä mamuja pitäisi tunkea jokaiselle asuinalueelle. Kaikki eivät halua alueella, missä näitä tummempia seurueita pyörii, miksei sitä voida hyväksyä? Toiset taas asuvat mielellään "kansainvälisemmällä" alueella, toiset eivät.
Masala on todellakin mainettaan parempi paikka!! Ja kaikille voin sanoa, etta se etta viihtyyko jossain paikassa, riippuu aika paljon omasta asenteesta.
Espoossa hyvällä alueella, Suvelassa... Reps.
Me muutimme nelisen vuotta sitten Espoon Tuomarilasta Kirkkonummelle ja rakastan tätä paikkaa. Tuomarilassa en rehellisyyden nimissä uskaltanut lähteä koiran kanssa iltalenkille pimeän aikaan kun parikin kertaa oli melkein uhkaava tilanne, mutta täällä uskallan liikkua pimeälläkin. Masalan tapaus veti kieltämättä hiljaiseksi, mutta epäilen että jokapuolella tapahtuu tätä, pahaksi onneksi useimmista emme tiedä.. Pakko kuitenkin myöntää että Masala, Gesterby tai jopa keskusta olivat poissuljettuja asuinalueita meillä kun tänne lähdimme.
Sisäpiireilystä en tiedä kun sellaiseen en lähde mukaan mutta hyviä ystäviä olen löytänyt mammaporukoista kun kaksi pientä lasta on vielä kotihoidossa. Saas nähdä millaista on sitten ne koulupiirit.. Täällä kuitenkin asumme varmasti vielä pitkään kun onnistuimme löytämään omistusasunnonkin hyvin ystävällisestä ja rauhallisesta paikasta.
Sundsbergilaisena voin ainakin kommentoida, että lämpimämpää kyläyhteisöä ei ole vielä tullut vastaan. Täällä kaikki moikkaa eikä mitään nokkimisjärjestystä ole. Sekä lapsille että aikuisille on löytynyt kavereita ja erilaista yhteistoimintaa on paljon. Muutenkin olen viihtynyt Kirkkonummella hyvin.
Gesterbytä en tunne, mutta Masala on kyllä mainettaan parempi ja kehittyy koko ajan.
[/quote]
Paitsi jos sinne muuttaisi maahanmuuttajaperhe niin kukaan ei tervehtisi ja koko kyläyhteisö aloittaisi kollektiivisen kiusaamisen, ihan vain kantasuomalaisuuden säilyttämisen nimissä.
[/quote]
Sundsbergissa asuu itse asiassa paljon maahanmuuttajia, esim. Intiasta, Kiinasta, Englannista jne. Hyvin mahtuvat porukkaan. Suurin osa kai Nokialla tai vastaavissa töissä.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 13:24"]
Espoossa hyvällä alueella, Suvelassa... Reps.
[/quote]
Todellakin! Alueena varmaan jossain top 5:ssä, ellei jopa top 3:ssa Espoon alueista, joihin en todellakaan haluaisi muuttaa. Menisiköhän pahemmaksi joku Espoon keskus :D No, kuulostaahan se hienommalta sanoa asuvansa Espoossa "hyvällä alueella" kuin Masalassa!
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:19"]
[/quote]
[/quote]
Sundsbergissa asuu itse asiassa paljon maahanmuuttajia, esim. Intiasta, Kiinasta, Englannista jne. Hyvin mahtuvat porukkaan. Suurin osa kai Nokialla tai vastaavissa töissä.
[/quote]
Siinä onkin se ero! Työtä tekevät ja työtä vieroksuvat maahanmuuttajat. Kaikki pitävät ja ihailevat hyvin toimeentulevia maahanmuuttajia mutta se porukka joka on tullut tänne ainoastaan hyväksikäyttämään systeemiä ärsyttävät.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 21:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siinä onkin se ero! Työtä tekevät ja työtä vieroksuvat maahanmuuttajat. Kaikki pitävät ja ihailevat hyvin toimeentulevia maahanmuuttajia mutta se porukka joka on tullut tänne ainoastaan hyväksikäyttämään systeemiä ärsyttävät.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:22"]
Millainen on alueena Tolsa? Junayhteydet ilmeisesti ainakin hyvät, mutta miten muuten?
[/quote]
Tolsan asuinalue on tuo Laajakallio, ihan kiva paikka mutta palveluihin n 3km. Koulu ja päiväkoti on
[/quote]
2 km tarkalleen. Yit rakentamassa lisää taloja sekä sinne olisi tulossa pieni kauppakeskus