seitsemäksi päiväkotiin?
Luitteko Hesarista eilen artikkelin "äidin vai isän ura?"? Minusta aika kamalaa, että alle 1-vuotias viedään joka päivä seitsemäksi päiväkotiin! Miten ylipäätään joku kehtaa viedä lapsen sinne niin aikaisin. En ikinä jaksaisi itse mennä seitsemäksi töihin, enkä voisi kuvitella vieväni lasta sinne heti kun pk aukeaa. Miksei voi tehdä niin, että toinen menee myöhemmin töihin ja vie lapsen myöhemmin ja toinen vuorostaan hakee aikaisemmin?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:20"]
Ei se varmaan lapsesta kivalta tunnu olla joka päivä ensimmäisenä päiväkodissa. Jos ei muuta vaihtoehtoa ole niin ei kai sille mitään voi, mutta artikkelin perheessä tuo aikataulu oli oma valinta. Kummatkin vanhemmat halusivat panostaa uraan.
[/quote]
En tunne artikkelin perhettä, mutta meidän lapset ovat mielellään ensimmäisenä. Viimeisenä eivät ole koskaan olleet. Eli don`t worry, be happy.
Ettekö lukeneet tekstiä? Ei tuossa artikkelin perheessä lasta viety hoitoon seitsemäksi siksi ettei ollut muuta vaihtoehtoa vaan siksi, että vanhemmat haluavat panostaa uraan ja mennä aikaisin töihin. Lapsi haettiin pk:sta klo 16 jälkeen eli yli 9 tunnin hoitopäivä alle 1-vuotiaalle. Kohtuullista lapsen kannalta? Minusta ei.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:09"]No ei se, ettet Sinä jaksa herätä seitsemäksi töihin, tarkoita, etteikö joku muu jaksaisi, vaikkapa minä. Menen joka aamu seitsemäksi töihin, ihan sen takia, että pääsen aikaisin hakemaan ne lapset tarhasta.
Ja meillä ainakin lapset herää itse aina ennen seitsemää, jollain voi olla hyvin sellainen rytmi, että herää kuudelta.
Tässä yhteiskunnassa on myös meitä työn raskaan raatajia, kaikki eivät ole kotimammoja, joille kymmenen neuvola-aikakin on kauhistus.
[/quote]
Amen.
Totuus vain on, että kaikki eivät voi hengailla kotona mielin määrin. Kymmenen vuoden kuluttua tilanne on vielä heikompi kuin nyt. Ei maksella kotona hoitelusta kovin pitkään.
Itse menin kaksi vuotta sitten töihin ja lapsi tarhaan vuoden ikäisenä.Ratkaisu oli oikea. Ura- ja palkkakehitys näiden kahden vuoden aikana huima.Nyt voinkin sitten kuopuksen (ja samalla tietysti esikoisen kanssa) olla vähän pidempään kotona.Ihan omilla hyvillä säästöilläni kustantaa myös muutamn kaukomatkan, kun on kerrankin aikaa lomailla koko perheenä yhdessä. Elämä on ihanaa! (Tämä viimeinen kappale vähän ohis, mutta pakko hehkuttaa, kun on niin mukavaa. Saan nauttia lapsistani, perhe-elämästä siitä huolimatta, että se täydellisen eskariin asti kotina hoitavan äidin kruunu jäi esikoisen kohdalla ansaitsematta. Niin, eikä tarvitse kituuttaa.)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:22"]
Meillä lapsi menee päivähoitoon 6.15. Se ottaa erittäin paljon päähän päiväkodin väkeä, koska yksi hoitaja joutuu joka aamu töihin tuntia aikaisemmin kuin mitä muu lapset sinne tulevat. Kunta joutuu hoitopaikan järjestämään hoitotarpeen mukaan 6.00 ja 18.00 välisenä aikana, joten turhaan ne minulle murisevat.
[/quote]
Miksi teillä on tällainen järjestely?
Ymmärrän hoitajia oikein hyvin. Olisi kurjaa mennä töihin noin aikaisin ja vieläpä yhden lapsen takia.
[/quote]
Koska meillä äiti käy töissä eikä elä yhteiskunnan tukieuroilla. Lapselle on ihan sama, koska ne tunnit on hoidossa, tunti kun on samat 60 min oli se sitten aamulla 6-7 tai iltapäivällä 16-17.
Jos veisin lapsen ennen seitsemää päiväkotiin, jossa aamupala on kahdeksan jälkeen, niin totta kai syöttäisin lapselle jonkin aamupalan kotona. Vai oliko tuo aamupala-aika ja nälkäisenä tunnin ajan ihmettelevä lapsi oikeasti ongelma kommentoija nro kutoselle?
Meidän lapsen päiväkoti aukeaa puoli seitsemän. Ei me ikinä siellä niin aikaisin olla, mutta ihan varmaan tarpeesta tuo aukioloaika on lähtöisin. Aikaisin aamulla siellä varmaan on hoitajallakin aikaa tehdä jotain rauhallista askartelua niiden muutaman aikaisin tuodun kanssa. Ja tosiaan kuten tässä on sanottu, ei siinä aikaisessa aamussa ole mitään raakaa jos lapsi vastaavasti saadaan alkuillasta nukkumaan. Se jo kuulostaa raa'alta, jos lapsi on yli kymmentuntisia hoitopäiviä viitenä päivänä viikossa ja luultavasti vapaapäiviä on vähän ja vanhemmat töissään kiinni silloinkin. Eli lapsi näkee vanhempiaan parina tuntina arki-illassa ennen nukkumaanmenoa, viikonloppuna vähän enempi.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:28"]
Ettekö lukeneet tekstiä? Ei tuossa artikkelin perheessä lasta viety hoitoon seitsemäksi siksi ettei ollut muuta vaihtoehtoa vaan siksi, että vanhemmat haluavat panostaa uraan ja mennä aikaisin töihin. Lapsi haettiin pk:sta klo 16 jälkeen eli yli 9 tunnin hoitopäivä alle 1-vuotiaalle. Kohtuullista lapsen kannalta? Minusta ei.
[/quote]
Mitä pahaa on siinä, että lapsi menee aikaisin hoitoon? Ihan samat 9 tuntia se olisi hoidossa, jos olisi siellä 9.00 - 18.00.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:28"]
[/quote]
En lukenut, vastasin vaan aloituksen kauhisteluun siitä, miten joku voi viedä lapsen seiskaksi, ja miten joku voi mennä niin aikaisin töihin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:09"]No ei se, ettet Sinä jaksa herätä seitsemäksi töihin, tarkoita, etteikö joku muu jaksaisi, vaikkapa minä. Menen joka aamu seitsemäksi töihin, ihan sen takia, että pääsen aikaisin hakemaan ne lapset tarhasta.
Ja meillä ainakin lapset herää itse aina ennen seitsemää, jollain voi olla hyvin sellainen rytmi, että herää kuudelta.
Tässä yhteiskunnassa on myös meitä työn raskaan raatajia, kaikki eivät ole kotimammoja, joille kymmenen neuvola-aikakin on kauhistus.
[/quote]
Amen.
Totuus vain on, että kaikki eivät voi hengailla kotona mielin määrin. Kymmenen vuoden kuluttua tilanne on vielä heikompi kuin nyt. Ei maksella kotona hoitelusta kovin pitkään.
Itse menin kaksi vuotta sitten töihin ja lapsi tarhaan vuoden ikäisenä.Ratkaisu oli oikea. Ura- ja palkkakehitys näiden kahden vuoden aikana huima.Nyt voinkin sitten kuopuksen (ja samalla tietysti esikoisen kanssa) olla vähän pidempään kotona.Ihan omilla hyvillä säästöilläni kustantaa myös muutamn kaukomatkan, kun on kerrankin aikaa lomailla koko perheenä yhdessä. Elämä on ihanaa! (Tämä viimeinen kappale vähän ohis, mutta pakko hehkuttaa, kun on niin mukavaa. Saan nauttia lapsistani, perhe-elämästä siitä huolimatta, että se täydellisen eskariin asti kotina hoitavan äidin kruunu jäi esikoisen kohdalla ansaitsematta. Niin, eikä tarvitse kituuttaa.)
[/quote]
Miten tämä liittyy aiheeseen? Vein itsekin lapsen hoitoon alle 2-vuotiaana, mutta alle 1-vuotias on eri juttu. En ikinä kehtaisi viedä joka aamu lasta sinne ensimmäisenä tai hakea viimeisten joukossa. Alle 1-vuotias ansaitsisi edes sen, että toinen vanhemmista tekee 6h päivää.
Kuka tässä on puhunut kotona vuosikausien lorvailusta tmv? On se kumma, kun kaikki luetaan jonkun värittyineiden silmälasien läpi! Tämä kääntyi näköjään niin, että jos et vie lasta seitsemäksi päiväkotiin olet yhteiskunnan elätti ja lorvija! Asiantuntijahommissa saa itse aika vapaasti valita työaikansa ja ainakin täällä pk-seudulla iso osa tuntemistani vanhemmista tekee asiantuntijatyötä. Vanhemmat vuorottelevat viemisten ja hakemisten suhteen ja koittavat viedä lapsen mahd.myöhään ja hakea aikaisin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:32"]
[/quote]
Amen.
[/quote]
Miten tämä liittyy aiheeseen? Vein itsekin lapsen hoitoon alle 2-vuotiaana, mutta alle 1-vuotias on eri juttu. En ikinä kehtaisi viedä joka aamu lasta sinne ensimmäisenä tai hakea viimeisten joukossa. Alle 1-vuotias ansaitsisi edes sen, että toinen vanhemmista tekee 6h päivää.
Kuka tässä on puhunut kotona vuosikausien lorvailusta tmv? On se kumma, kun kaikki luetaan jonkun värittyineiden silmälasien läpi! Tämä kääntyi näköjään niin, että jos et vie lasta seitsemäksi päiväkotiin olet yhteiskunnan elätti ja lorvija! Asiantuntijahommissa saa itse aika vapaasti valita työaikansa ja ainakin täällä pk-seudulla iso osa tuntemistani vanhemmista tekee asiantuntijatyötä. Vanhemmat vuorottelevat viemisten ja hakemisten suhteen ja koittavat viedä lapsen mahd.myöhään ja hakea aikaisin.
[/quote]
Tilastojen mukaan asiantuntijatyötä tekee noin 4 % suomalaisista työntekijöistä (Tilastokeskus), joten elät melkoisessa harhamaailmassa.
Mä en mene ikinä töihin ennen kymmentä koska vapaa työaika ja aamu-uni. Ja se on toisille ihan helvetin hankalaa käsittää, koska aamulla ahkerat töihin tallustavat. Minusta aika kuluu, työt etenee ja varmaan myös hoitopäivä sujuu samalla tavalla riippumatta siitä koska se alkaa. Eli vaikka sitten seiskalta.
Ja täällä pk-seudun ulkopuolella en tunne kovin montaa asiantuntijatehtävissä olevaa vanhempaa. Muutaman kyllä, kenellä on liukuva työaika, mutta suurimmalla osalla minun tuttavapiirini vanhemmalla on ihan kiinteät työajat.
No jos se seiskalta vieminen tarkoittaa sitä, että lapsi myös haetaan aikaisin niin mikäs siinä. Meidän pk:ssa vaan tuntuu sitä, että uraa tekevät vanhemmat vievät lapsen nuorena hoitoon, lapsi viedään aikaisin ja haetaan myöhään. Pk on lapsen säilöntäpaikka jotta lapsi olisi pois uralla etenemisen tieltä. Samat naamat on siellä aika kukonlaulun aikaan ja haetaan pimeässä pois. Ehkä ne vanhemmat joskus tajuaa virheensä tai sitten ei.
Lukekaa tuolta. Ei tuossa ole kyse mistään sairaanhoitaja/opettaja-perheistä. Sori vaan.
Meillä kun oltiin molemmat töissä, miehen työt alkoi 6.30 ja mun 7.00 joten lapsi oli kyllä vietävä 6.20 hoitoon että minä ehdin vielä matkustaakin töihin. Ei siinä ollut vaihtoehtoja. Ja jo kotona ollessa lapsi heräsi kyllä klo 5-6 aamulla joten ei siinä ollut mitään ongelmaakaan. Aina söi kotona jonkun banaanin tai jogurtin aamulla ennen lähtöä, kun hoidosa tosiaan aamupala vasta kasin maissa. Haettiin aina sit heti välipalalta kotiin 14.30.
Mitkä ihmeen "uraa tekevät vanhemmat"? Jos toinen on opettaja ja toinen sairaanhoitaja, niin ainoastaan elättävät itse perheensä.
Me ollaan varmaan ainut tapaus maailmassa jotka joutuu tämmöseen tilanteeseen; mies on reissu työssä, pois kotoa ma-pe. Olen tällä hetkellä vielä kotona mut jossain vaiheessa menen töihin ja nuorimmat lapsen päiväkotiin. Olen hoitoalalla. Kun ne aamuvuorot alkaa 6-6.30...ja miten ihmeessä me voitas miehen kanssa vuorotella lasten viennissä ja haussa kun ei Se ole kotona? Ja koska olen sijainen pätkätöissä, ei ole myöskään lyhennettyyn työaikaan mahdollisuutta?! Nuorin lapsi olisi n. 1,5-2-vuotias hoitoon lähtiessään, riippuen siitä miten Se uusi KHT muuttuukaan!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:22"]
Meillä lapsi menee päivähoitoon 6.15. Se ottaa erittäin paljon päähän päiväkodin väkeä, koska yksi hoitaja joutuu joka aamu töihin tuntia aikaisemmin kuin mitä muu lapset sinne tulevat. Kunta joutuu hoitopaikan järjestämään hoitotarpeen mukaan 6.00 ja 18.00 välisenä aikana, joten turhaan ne minulle murisevat.
[/quote]
Miksi teillä on tällainen järjestely?
Ymmärrän hoitajia oikein hyvin. Olisi kurjaa mennä töihin noin aikaisin ja vieläpä yhden lapsen takia.