Soneran maksukehoitus
Voi helv*****
Voisiko joku kertoa, onko laillista periä 9 euron viivästyneestä maksusta 49e? Kyse siis maksukehoituksesta. Jo toinen kerta kun käy näin ja en ole edes alkuperäistä laskua nähnyt, lasku ei tule minulle kotiin vaan töihin. Soneran asiakaspalvelussa sanottiin, että on heillä normaali käytäntö kun laskua 2viikkoa myöhässä. On se vaan ihme ettei alkuperäiset laskut löydä perille, mutta maksukehoitukset kyllä. Sanoin samantien liittymäni irti, mutta aion silti ottaa selville asian.
Kommentit (30)
Mulle on tullu 5 euron viivästysmaksu...
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 20:48"]Perintälaki §10b: maksukehotusmaksu saa olla korkeintaan 5€ ja sen saa periä vain mikäli maksukehotus on lähetetty kun eräpäivästä on kulunut vähintään 14vrk.
Itse olen saanut joskus Elisalta ja viimeksi Hesarilta kehotuksen ja kehotus oli päivätty 10 vrk eräpäivästä ja yrittivät periä 5e maksua. Huomautin asiasta ja käskin kysymään lakimieheltä. Ei tarvinnut maksaa.
[/quote]
Mulle on tullut Soneralta 5 euron lisämaksu seuraavaan laskuun, kun edellinen lasku on maksettu ihan 5 päivää eräpäivän jälkeen! Se ei edes näkynyt itselläni missään erittelyssä, mutta kerran kysyin siitä 5 euron maksusta Soneran liikkeessä, että mikä se on. Vastasivat että edellinen lasku on ollut 5 päivää myöhässä niin siitä tulee se lisä. Siis eiedes ole kerennyt koskaan tulla mitään maksukehoituksia ja sen summan lisäävät vaan suoraan seuraavaan laskuun. Ensi kerralla kun tuollainen laskussani näkyy niin lähtee kyllä kiukkuista puhelua eteenpäin!
[/quote]
Niin onko tämä nyt sitten ihan oikein?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 20:48"]
Perintälaki §10b: maksukehotusmaksu saa olla korkeintaan 5€ ja sen saa periä vain mikäli maksukehotus on lähetetty kun eräpäivästä on kulunut vähintään 14vrk.
Itse olen saanut joskus Elisalta ja viimeksi Hesarilta kehotuksen ja kehotus oli päivätty 10 vrk eräpäivästä ja yrittivät periä 5e maksua. Huomautin asiasta ja käskin kysymään lakimieheltä. Ei tarvinnut maksaa.
[/quote]
Mikä näissä operaattoreissa on, kun minullekin on tullut tänä syksynä Saunalahdelta pelkästään kaksi maksumuistutusta (peräkkäisinä kuukausina, ei samaan laskuun liittyen), ei sitä alkuperäistä laskua ollenkaan. Vaihdoin e-laskuun jo heti ensimmäisen maksumuistutuksen saatuani, mutta tuo toinen maksumuistutus ehti tulla vielä paperisena. Tämän jälkeen on tullut vielä yksi e-lasku ihan ajallaan... Kuka noita paperilaskuja oikein hukkaa?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:47"]
Kuka noita paperilaskuja oikein hukkaa?
[/quote]
Itella, Itella
Suomen suosituin postinhukkaaja on
Itella...
Laki antaa operaattorille tällaiseen viivästysmaksuun mahdollisuuden, MUTTA EI VELVOITA perimään sitä max. suuruisena. Sonerasta ollaan ihan hiljaa kunnes 14pv. ylittyy ja sitten päästäänkin laskuttamaan. Eiköhän suurin osa myöhästymisistä johdu jostakin sähköpostin yms. hukkumisesta. Olisi hyvä tapa lähettää vaikka tekstari viikon päästä, että lasku on erääntynyt. Kyseisen 40€ johdosta itse vaihdoin operaattorin välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin joku sanoi että maksukehoitukset lähtevät automaattisesti jos ei alkuperäistä suoritusta ole tullut 14 vrk kuluessa, kun laskun alkuperäinen eräpäivä on ollut. Jos asiakas soittaa, että on saanut maksukehoituksen, lähden itse aina ensimmäisenä tarkistamaan laskun toimitustavan, ja sen, että onko asiakas ollut tietoinen tästä kyseisestä toimitustavasta. Osoite on myöskin hyvä tarkistaa onko se oikein. Vaikka kuinka tekisi osoitteenmuutoksen Itellalle sekä maistraattiin, on asiakas yleensä operaattoireiden sopimusehtojen mukaan velvollinen pitämään itse osoitetietonsa ajantasalla. Myöskin se, että saa maksukehoituksen, ja tietää ettei ole alkuperäistä laskua saanut, pitäisi herättää kelloja että missä alkuperäinen lasku on. Valitettavan usein asiakkaat soittavat vasta siinä vaiheessa kun lasku on mennyt perintään ja 1. ja 2. maksukehoitus on mennyt mutta niihin ei olla mitenkään reagoitu. Kuten herra sonera kertoi, jokainen asiakas tulisi käydä erikseen läpi ja katsoa mistä syystä laskut eivät ole toimittuneet. Harmi, että asiakkaat eivät jousta näissä asioissa jotka on yleensä asiakkaan oman huolimattomuuden syytä, vaan irtisanovat välittömästi palvelunsa. T. se saunalahden täti
Mä lopetin asiakkuuteni teidän puljuun kun 15 asiakasvuoden jälkeen mun osoitetiedot sotkettiin niin perusteellisesti ettei latausliittymää (maksettua sellaista) saatu ikinä lähtettyä. Ja siitä syytettiin vielä väestörekisteriä, jossa siis osoite on ihan oikein. Totesin että antaa olla, ehkä joku muu operaattori osaa lähettää liittymän. Ja mun osoite on muuttunut viimeksi 12v. sitten, en ymmärrä minkä osoitteen saunalahti on mun tietoihin oikein haalinut ja miksi. Toukokuuhun asti kaikki lähetykset tuli perille, eikä ongelmia ollut. Ketään ei myöskään tuntunut kiinnostavan asian selvitys. Itse se on vaikea tehdä kun ei pääse asiakastietoihin käsiksi. Laskut onneks tuli e-laskuina. No, dna sai musta asiakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee myös melkein joka kuukaus noita maksukehotuksia (joissa viiden euron viivästysmaksu) vaikkei alkuperäistä laskua oo näkyny mailla halmeilla`?
kiva käytäntö vai pölliiks postipoika joka kerta mun laskun? :D
Kaks vuotta vanha viesti, mutta ihmettelen sitä, että joku tilaa palvelun eikä reagoi mitenkään siihen, ettei saa laskua, jonka tietää erääntyvän kerran kuussa. Soneralla voi valita tuleeko lasku postiluukusta vai sähköpostiin.
Vanha ketju mutta vastaan kuitenkin. Mulle tulee Soneran laskut sähköpostiin. Ei koskaan mitään ongelmia. Ainoa mikä harmittaa, niin puhelinliittymien hinnat ovat mielestäni sikamaisen korkeat varsinkin, kun maksan oman liittymäni lisäksi myös teinin puhelinlaskut. Noin 50 €/kk ei ole pikkusumma.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 20:48"]Perintälaki §10b: maksukehotusmaksu saa olla korkeintaan 5€ ja sen saa periä vain mikäli maksukehotus on lähetetty kun eräpäivästä on kulunut vähintään 14vrk.
Mulle on tullut Soneralta 5 euron lisämaksu seuraavaan laskuun, kun edellinen lasku on maksettu ihan 5 päivää eräpäivän jälkeen! Se ei edes näkynyt itselläni missään erittelyssä, mutta kerran kysyin siitä 5 euron maksusta Soneran liikkeessä, että mikä se on. Vastasivat että edellinen lasku on ollut 5 päivää myöhässä niin siitä tulee se lisä. Siis eiedes ole kerennyt koskaan tulla mitään maksukehoituksia ja sen summan lisäävät vaan suoraan seuraavaan laskuun. Ensi kerralla kun tuollainen laskussani näkyy niin lähtee kyllä kiukkuista puhelua eteenpäin!
Käsittääkseni se lisämaksu tulee aina, jos laskun maksaa myöhässä. Sonera tuskin tarvitsee asiakkaita, joille on vaikeaa maksaa laskua eräpäivään mennessä ja joille 5 euroa ok iso raha.
Minulla ei ole kyse puh liittymästä vaan maksupäätteen liittymästä. Eli ei ole mitään nettitunnuksia