Joulukorttien merkityksestä
Olen muutamankin tutun kuullut haukkuvan joulukorttien lähettämisperinnettä ja sen arvoa tänä päivänä. "Mitä merkitystä on lähettää se yksi joulukortti vuodessa, jos muuten ei muisteta?".
Niinpä, oletko kysynyt tai edes miettinyt mitä merkitystä sillä on sille yksinäiselle tuttavallesi, leskeksi jääneelle, yksinhuoltajalle, arjessaan väsyneelle ja kiireiselle, sille, jolla ei vain ole nyt ollut niitä voimavaroja pitää aktiivisesti yhteyttä? Itse kuulun yhteen noista ryhmistä, ja minä odotan joulukortteja. Vieläkö olen, kaikesta huolimatta, jonkun kartalla, jollekin olemassa ja mielessä edes tämän yhden kerran vuodessa? Ilahdun jokaisesta saamastani kortista. Lähetin kortit itsekin. Tädeille, sedille, kummeilleni, vanhoille ihmiselle. Mukaville serkuille, vanhoille ystäville, tänä vuonna kohdatuille. Myös niille uupuneille, kiireisille tai muistinsa menettäneille joilta en ehkä korttia itse saa. Sillekin, joka ei "joulukorttirumbaa" arvosta. Minä arvostan, ja arvostan jokaista jolle kortin lähetän.
Tiedän, että moni aikuinenkin ilahtuisi tai ilahtuu joululahjasta, kaikesta huolimatta. Myös se on osoitus siitä, että on jollekulle olemassa, jollekin merkittävä, tai ylipäätään olemassa tässä maailmassa, tulla huomatuksi. Lahjan antaminen ja saaminen, vaikka pienenkin, voi kuitenkin olla sydämen teko, vaikkei "lahjarumbaa" arvostaisi. Eikö tehtäisi tänä jouluna sydämen tekoja ihmisille joiden näemme niitä tarvitsevan?