Mikä ero on sillä meneekö tradenomikoulutukseen vai kauppakorkeaan?
Silloin kun minä kävin kauppiksen ei ollut tradenomeja, ja mulla ei oikein ole hajua mitä ne mahtaa olla, olen kyllä jotain lukenut netistä. Kauppakorkeaa en ole itse käynyt, eikä ole siitäkään oikein käytännön tietoa että mitä siellä opiskellaan ja miksi sieltä sitten valmistutaan ja mihin töihin pääsee sillä koulutuksella.
Oletan että molemmista kouluista valmistuneet pääsee paremmin johtaviin tehtäviin, ainakin pikkupomoksi, päälliköksi ym. mitä niitä nyt on.
Olen ajatellut että tradenomi on jotain merkonomin ja kauppakorkean käyneen väliltä, onko koulutus ajan hukkaa kun voisi mennä suoraan kauppakorkeaan? Vai onko kauppakorkean käyminen turhaa, kun voi käydä vain tradenomin opinnot?
Tytär valmistuu keväällä ylioppilaaksi, merkonomiksi valmistui jo viikko sitten. Tytär aikoo kai mennä opiskelemaan vielä tradenomiksi, se kun onnistuu tässä omassa kaupungissa, kauppakorkeaan pitäisi sitten muuttaa eri paikkakunnalle, vähintään yli sadan kilometrin päähän. Minä en oikein tiedä miten ajatella, kumpi olis parempi, vaikka enhän minä sitä päätä, mutta mietityttää se kuitenkin.
Kommentit (13)
Kummankaan koulun käymisestä ei ole työelämässä isompaa haittaa, siis oman kokemukseni mukaan. Kyllä ne opetukset äkkiä päästä haihtuvat, kun tosielämä pläjähtää vastaan. Mutta moni firma tms. kyllä vaatii "ylempää korkeakoulututkintoa" tietyllä henkilöstön tasolla, ja tradenomille se merkitsee että ovi ei sinne aukea.
Riippuu vähän mihin tähtää, millaista työtä haluaisi tulevaisuudessa tehdä. Tietysti jos pääsee kauppakorkeaan niin on enemmän mahdollisuuksia. Merkonomina hänellä on jo hyvä pohja ja kun on yo-merkonomi, niin pääsee luultavasti kouluun paremmin.
Hakee molempiin ja jos pääsee kauppakorkeaan, niin ehdottomasti sinne.
Opiskelemaan ei noin vain mennä, sinne haetaan. Korkeakoulututkinto on kuitenkin paljon arvostetumpi.
Riippuu minkä tyyppisiin tehtäviin on suuntaamassa. Taloushallinnon tehtävissä tradet pärjäävät hyvin (kirjanpito-osaaminen ja muu laskenta vahvalla pohjalla), markkinoinnissa sitten varmaan vievät KTM:t tradejen ohi. Ainakin valmistuvista tradenomeista, jotka ovat työttömiä, taisi noin 70 % olla markkinoinnin tradeja.
Tradenomi on hyvä koulutus, jos ei havittele "suurempia titteleitä". Saa hyvät perustiedot ja -taidot, joita työelämässä lähdetään kasvattamaan. Vaativampiin tehtäviin usein vaaditaan KTM:n tutkinto. Tradenomihan voi kouluttautua vielä maisteriksi jos intoa riittää, näin tein siis itse:)
Ainakin se ero, että ekonomit on varakkaita ja tradenomit ovat työttömiä.
Itse olen "vanha merkonomi" (90-luvun lopussa valmistunut opistoasteen merkonomi). Käsittääkseni nykyinen merkonomitutkinto on jotakuinkin tuon vanhan merkonomitutkinnon ja merkantin (jota ei enää ole) välimaastosta, kun taas tradenomi on tullut vanhan opistomerkonomi ja ylemmän korkeakoulututkinnon (maisteri) väliin.
Tämä näkyy esim. siinä, että nykyisellä merkonomikoulutuksella ei saa hyväksilukuja tradenomikoulutukseen (ainaan samassa suhteessa) kuin opistomerkonomikoulutuksella. Ainakaan tietojenkäsittelyn puolella nykymerkonomit eivät saa opintojaan hyväksiluettua vaikka opistomerkonomit saavat (varmaan osin oppilaitoskohtaistakin tämä). En tiedä, miten asia on liiketalouden puolella kun olen itse opiskellut merkonomista tietojenkäsittelyn tradeksi.
Just oli lehdessä että meidän kaupungissa on pulaa taloushallinnon työntekijöistä, mutta toimistotyöntekijöistä ei. Tytär kävi merkonomikoulunsakin kyllä tuota taloushallinnon linjaa, vai mikä se nyt nykyään on nimeltään, kun tykkäisi ehkä tehdä työkseen jotain kirjanpitoon liittyvää (en kyllä tajua miksi) Itse kun en oli niin pitkälle koulutettu, ja olen ollut lähinnä kiinnostunut kaupallisesta alasta, asiakaspalvelusta ym. en oikein tiedä mitä ne paperin pyörittelijät kaupan alalla sitten käytännössä toimistoissaan tekevät. Osaan kyllä peruskirjanpitoa ym. mulla on isännöitsijän ammattitutkintokin, mutta ei mua se kirjanpitopuoli tai matemaattiset asiat yleensäkään niin kauheasti kiinnostaneet vaikka ihan hyvin olen niissäkin pärjännyt, tykkään olla ihmisten kanssa, ja ratkoa käytännön ongelmia ennemmin kuin numeroita.
Tytär kirjoittaa lukion puolella pitkän matikan, ja pärjää kaikissa aineissa tosi hyvin, merkonomin papereissa oli lähes kaikki arvosanat kiitettäviä, vain kahdessa oli hyvä arvosana ja niistäkin toinen liikunta. Tytär tykkää myös kielistä, vaikka ei ole saanut opiskeltua niitä niin paljon kuin olisi halunnut, mutta hän haaveilee ulkomailla työskentelystä.
Saa nähdä mihin töihin sitten päätyy, kunnianhimoisempi on kuitenkin kuin minä olen koskaan ollut. Toivon että saa tehdä töitä, ja sellaista työtä mistä tykkää.
ap
Tätini on ollu yli 40 vuotta pankissa töissä, ja sanoi että heillä on otettu uusia töihin merkonomeja tiskille, ja tradenomeja asiakaspalveluun huoneisiin, eli asiakkaat varaavat ajan ja se tradenomi sitten siellä omassa huoneessaan neuvoo asiakkaita. Ei tiennyt sitten että miten mahtaa esimerkiksi palkka erota noissa hommissa, nykyään kun pankin tiskillä olevatkin joutuvat kouluttautumaan koko ajan lisää ja lisää, ja myyvät vakuutuksia ym. siinä tavallisten pankkiasioiden lisäksi. En tiedä onko sitten sattumaa että on näin menneet nämä uusien työntekijöiden sijoittelut.
ap
Suurin osa tradenomeista työskentelee aivan tavallisissa toimihenkilötehtävissä toimistoissa. Eivät johtajina tms kuten ehkä kouluissa annetaan ymmärtää.
Moni tradenomi lähtee amikseen hakemaan toista ammattia, kun eivät jaksa työttömyyttä tai toimistotöitä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 13:52"]
Moni tradenomi lähtee amikseen hakemaan toista ammattia, kun eivät jaksa työttömyyttä tai toimistotöitä.
[/quote]
Toisaalta moni viihtyy ja ehkä innostuu niin, että opiskelee vielä maisteriksikin:) on usein ihan täysin omasta päästä kiinni, onko lasi tyhjä vai täysi, haluaako edetä uralla vai ei jne...
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 13:48"]
Suurin osa tradenomeista työskentelee aivan tavallisissa toimihenkilötehtävissä toimistoissa. Eivät johtajina tms kuten ehkä kouluissa annetaan ymmärtää.
[/quote]Kaikki eivät haluakaan johtajiksi.
Tradenomi osaa tehdä talous- ja hallintoalan töitä, jonkun verran myös niiden suunnitteluun ja ohjaukseen liittyviä töitä, eli sellaista keskiportaan johtamishommaa.
Kauppakorkeakoulussa taas opiskellaan edellissen lisäksi myös tutkimusta ja laajempaa analysointia. Siksi sieltä vi päätyä keskijohtoon tai ihan oikeaan johtoon tai tutkimusalalle noiden perushommien lisäksi.