Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ylimääräistä korona-tukea maksetaan toimeentuloasiakkaille?

Vierailija
01.10.2020 |

Siis en ole ymmärtänyt miksi tätä maksetaan? Miten korona on aiheuttanut toimeentuloasiakkaille lisää menoja? Siis sellaiselle, joka on ollut toimeentulotuen asiakas jo ennen koronaakin. Eihän hänellä ole mikään kallistunut, miksi hänelle maksetaan lisää rahaa? Sen ymmärrän, jos puhutaan esim. perheistä, jotka ovat jääneet koronan takia esim. työttömiksi tms. Vai mikä tässä minulla on nyt mennyt ohi?

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheessä varmasti tuntui kun jäi pois tarhan ja koulun lounas sekä välipala, töitä ei voinut vastaanottaa keikkana kun lapsille ei saanut hoitajaa, ruoat piti tilata kotiin, koronatesteissä käyminen maksaa 2,80/aikuinen suunta, maskit ja käsidesit maksaa nyt kun koulut ovat taas avoinna, lasten kanssa täytyy tehdäkin jotain kotona palapelit, vesivärit, piirustuspaperit yms kaikki maksavat rahaa. Se ei paljon tunnu näin keskituloisena, mutta kuormittaa vähävaraisen taloutta kohtuuttomasti.

Voi sataana mitä selityksiä. Jos koulut on kiinni niin maksaa enemmän, jos koulut on auki maksaa enemmän. Hanki työnteolla omat rahat tai anna lapset adoptoitavaksi.

Perkele

Kuvitteletko tosissasi että Suomessa on kaikille työttömille töitä? Eihän kukaan voi noin saatanan tyhmä olla vielä herran vuonna 2020.

Vierailija
22/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4kk aikana k-kauppias sai bensa rahhaa noin 180€ + normaalisti kun ruokani ostan s-ryhmältä 600€:lla/kk ni k-kauppaan meni 760€/kk. Kyllähän siinä kuluja tuli. Täällä oli yksi s-ryhmän kauppa, jolta pystyi tilaamaan noudettuna ruoat mutta saman verran ois lisää maksanu ja kolme viikkoa oli jonoa.

Niin elämä maksaa. Minunkin elämä maksaa. Siksi käyn töissä. Ei sitä varten että sekopäät saisi 75€ ennemän kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton päätös tämä kyllä, tuskin toimeentulotukea saaneilla kustannukset on nousseet, päinvastoin. Mut vaalit on tulossa, pitää saada helppoja ääniä.

Multa laski satasen verran kuussa kun kuntouttava lopetettiin, kulukorvaus 9e/päivä. Se oli iso raha mulle. Jouduin käymään ruokajonossa myös, ne lopetettiin. Nipistin ruuasta ja kaikesta mahdollisesta sen minkä voin.

Lapsiperheissä ruokailut lisääntyi kun lapset kotona.

Onko sulla työpaikka? Haluatko vaihtaa osia?

Kulukorvaus, niin kuin nimi sanoo, kattaa kuluja. Jos toiminta ei ole niin kulut loppuu. Nolla summa peli. Tai kulukorvaus on väärin mitoitettu.

Oot sitä mieltä että orjatöistä ei saa maksaa edes sitä yhdeksää euroa, jollei sitä hassaa päivän eväisiin juuri sillä paikalla?

Vierailija
24/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain maaliskuussa vakituisen työn, jonka kuitenkin menetin rajoitusten pitkittyessä. Nyt ei ole varaa maksaa edes ilmoitusmaksua opiskeluun, vaikka työtön/lomautettu saa rahat takaisin... saati varaa ostaa kirjoja. Tuo lisä voi siis olla ratkaiseva. Kun keväällä alkanut vaikutus oli niin suuri, että rahanpuutetta on jopa nyt syksyllä.

Toisaalta ihmettelen, mitä tarkoittaa "toimeentulotuki-asiakas", kun tuen pitäisi olla lyhytaikainen eikä mitään "asiakkuutta" edes pitäisi syntyä.

Vierailija
25/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheessä varmasti tuntui kun jäi pois tarhan ja koulun lounas sekä välipala, töitä ei voinut vastaanottaa keikkana kun lapsille ei saanut hoitajaa, ruoat piti tilata kotiin, koronatesteissä käyminen maksaa 2,80/aikuinen suunta, maskit ja käsidesit maksaa nyt kun koulut ovat taas avoinna, lasten kanssa täytyy tehdäkin jotain kotona palapelit, vesivärit, piirustuspaperit yms kaikki maksavat rahaa. Se ei paljon tunnu näin keskituloisena, mutta kuormittaa vähävaraisen taloutta kohtuuttomasti.

Voi sataana mitä selityksiä. Jos koulut on kiinni niin maksaa enemmän, jos koulut on auki maksaa enemmän. Hanki työnteolla omat rahat tai anna lapset adoptoitavaksi.

Perkele

Kuvitteletko tosissasi että Suomessa on kaikille työttömille töitä? Eihän kukaan voi noin saatanan tyhmä olla vielä herran vuonna 2020.

Nyt tilanne on vaikea. Totta. Vuosi sitten, tai vielä tämän vuoden helmikuussa oli töitä tarjolla vaikka kuinka paljon. Jos vuonna 2019 ei löytänyt töitä niin pitää katsoa peiliin ja miettiä missä on mennyt pieleen? Onko vaadittu lian paljon omia kykyjä nähden. Onko ollut valmis tekemään henkilökohtaisia uhrauksia etc.

Vierailija
26/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut pitempään kuin vuoden tt-tuella ja ei ollut ongelma. Suurin osa tt-tuen asiakkaista saa sitä pitkäaikaisesti ja melkein koko vuoden, ainoastaan veronpalautus sotkee kuvioita.

Jäikö sinullakin 300 kuukaudessa käteen kun olit maksanut asumiskulut?

Ei tietenkään vaan se noin 500e. En asunut liian kalliissa lukaalissa eikä tukea ollut alennettu.

En minäkään asu kalliissa asunnossa.

Sulla on sitten varmaan alennettu tuki jos et asu liian kalliissa asunnossa.

Vierailija
27/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton päätös tämä kyllä, tuskin toimeentulotukea saaneilla kustannukset on nousseet, päinvastoin. Mut vaalit on tulossa, pitää saada helppoja ääniä.

Multa laski satasen verran kuussa kun kuntouttava lopetettiin, kulukorvaus 9e/päivä. Se oli iso raha mulle. Jouduin käymään ruokajonossa myös, ne lopetettiin. Nipistin ruuasta ja kaikesta mahdollisesta sen minkä voin.

Lapsiperheissä ruokailut lisääntyi kun lapset kotona.

Onko sulla työpaikka? Haluatko vaihtaa osia?

Kulukorvaus, niin kuin nimi sanoo, kattaa kuluja. Jos toiminta ei ole niin kulut loppuu. Nolla summa peli. Tai kulukorvaus on väärin mitoitettu.

Oot sitä mieltä että orjatöistä ei saa maksaa edes sitä yhdeksää euroa, jollei sitä hassaa päivän eväisiin juuri sillä paikalla?

Koska silloin ei olla töissä niin palkkaakaan ei makseta. Yksinkertaista. Kulukorvauksella katetaan niitä kuluja mitä tulee kulkemiseen tai vaikka työkenkiin mitä aktiviteettiin osallistuminen voi vaatia.

Vierailija
28/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perkele

Nyt tilanne on vaikea. Totta. Vuosi sitten, tai vielä tämän vuoden helmikuussa oli töitä tarjolla vaikka kuinka paljon. Jos vuonna 2019 ei löytänyt töitä niin pitää katsoa peiliin ja miettiä missä on mennyt pieleen? Onko vaadittu lian paljon omia kykyjä nähden. Onko ollut valmis tekemään henkilökohtaisia uhrauksia etc.

Ei se ole ollut helppo tilanne enää vuosikymmeniin. Suomessa oli ennen koronaakin yli 200 000 työtöntä ja piilotyöpaikkoineen laskettuna vain 30 000 työpaikkaa. Kaikki eivät voi rueta yrittäjiksi. Sinulla ilmeisesti on töitä riittänyt vaikka matemaattinen osaaminen onkin yhtä köyhää kuin sosiaalinen tietotaitosi?

Vierailija
29/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perkele

Omassa firmassa olisi jatkuvasti työpaikka auki.

Mutta sitä varten pitäisi jotain opiskellakin eka ja sehän ei näille lusmuilijoille kelpaa.

Vierailija
30/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4kk aikana k-kauppias sai bensa rahhaa noin 180€ + normaalisti kun ruokani ostan s-ryhmältä 600€:lla/kk ni k-kauppaan meni 760€/kk. Kyllähän siinä kuluja tuli. Täällä oli yksi s-ryhmän kauppa, jolta pystyi tilaamaan noudettuna ruoat mutta saman verran ois lisää maksanu ja kolme viikkoa oli jonoa.

Niin elämä maksaa. Minunkin elämä maksaa. Siksi käyn töissä. Ei sitä varten että sekopäät saisi 75€ ennemän kuussa.

Toimeentulotuen saaminen ei ole mikään mielenterveystuki. Kannattaa pitää mölyt mahassa ja katsoa ympärille. BTW, niin käyn minäkin. Siivooja olen ja toimeentulotuen asiakas.

Vierailija
31/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään säälittävämpää, kuin ihmiset jotka ovat vähäosaisille kateellisia?

Vierailija
32/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perkele

Lapsia kuitenkin sikiää aina lisää. Ammattitaidottomalle yhden lapsen yksin huoltajalle palkka pitäisi olla kuulemma vähintään 3000 euroa kuussa että kannattaisi töihin mennä. Ovatkohan tuet liian korkeita. Osalla ei ole ammattia eikä työkokemusta tai jompikumpi puuttuu ja he perustelevat ettei töitä ole kaikille. 

Vierailija
33/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, en ymmärrä vieläkään. Siis toimeentulotukiasiakas saa lisää rahaa, vaikka tilanne on ihan sama kuin ennen koronaa? Jos olet yksin elävä tahalleen työtön retku ja olet päässyt toimeentulotukiasiakkaaksi, niin saat lisää rahaa? Eihän vuokra ole noussut, ei ruuan hinta, ei mikään, vaan saa siksi rahaa, koska on tietyn tuen saaja ennestään. Siis mikä järki?????

Eikö tämä summa pitäisi maksaa niille ihmisille, joilla tilanne muuttui? Esim. kaveri perheeni kummatkin vanhemmat lomautettiin yhtä aikaa, eikös tällaisille pitäisi ne määräaikaiset tuet antaa? Heillähän tulot romahtivat koronan takia, mutta menot pysyivät. 

Täähän on nyt hulluin päätös aikoihin.

Ja juu, olen itse hyväpalkkaisessa työssä ja ei pitäisi olla pelkoa lomautukseen, mutta itse elämäni olenkin aina maksanut. Työnteolla. Ja kyllä meilläkin lapset olivat kotona, itse piti laittaa heille ruoka kun ei koulut olleet auki, käsidesiä ja maskeja ostettiin, etäpistettä piti varustella paremmaksi, jottei niska-hartia-vaivat lisäänny entisestään, harrastuksista piti maksaa, vaikkei niitä ollut jne jne. Ja ei vain meille mitään extraa tullut eikä lomautetuille kavereillekaan, joilla tilanne sama.

Mutta sitten tällaisille toimettomille ihmisille, jotka ovat vain kotona, maksetaan lisärahaa. Ei ymmärrä.

ap

Vierailija
34/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei äly riitä ymmärtämään muita kuin itseä ja omaa toimintaa ja keskustelun taso on sitä samaa jankkaamista jossa hoetaan ” mene töihin ” tai ” minä käyn töissä” niin minä toden totta ainakin ymmärrän miksi sinä et ymmärrä.

Vierailija
35/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain maaliskuussa vakituisen työn, jonka kuitenkin menetin rajoitusten pitkittyessä. Nyt ei ole varaa maksaa edes ilmoitusmaksua opiskeluun, vaikka työtön/lomautettu saa rahat takaisin... saati varaa ostaa kirjoja. Tuo lisä voi siis olla ratkaiseva. Kun keväällä alkanut vaikutus oli niin suuri, että rahanpuutetta on jopa nyt syksyllä.

Toisaalta ihmettelen, mitä tarkoittaa "toimeentulotuki-asiakas", kun tuen pitäisi olla lyhytaikainen eikä mitään "asiakkuutta" edes pitäisi syntyä.

Niitä pitkäaikaisia toimeentuloasiakkaita on siksi, että ensijaiset tuet ovat liian pieniä, kun ne suhteutetaan Suomeen hintatasoon.

Vierailija
36/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä pitkäaikaisia toimeentuloasiakkaita on siksi, että ensijaiset tuet ovat liian pieniä, kun ne suhteutetaan Suomeen hintatasoon.

Korjaus: toimeentulotukiasiakkaita.

Vierailija
37/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein, että maksetaan.

Jos vaikka on ollut sairas, tai pelännyt lähteä kauppaan ja tilannut ruokaa verkkokaupasta, niin onhan siitä ollut ylimääräisiä kuluja vähävaraisille.

Ainakin meidän kaupungissa esim.Citymarketista kotiinkuljetus maksaa 12,90.

Lisäksi on voinut ostaa käsidesiä, kertakäyttö hansksikkaita ja maskeja, joita ei kevään eikä kesän aikana jaettu ilmaiseksi.

On myös voinut ostaa esim. lääkkeittä varastoon, kuten särkylääkkeitä, ripulilääkeitä, laastareita, ehkä vitamiinejakin.  Nehän ovat ylimääräisiä kuluja, jotka oli hoitaa etenkin yksinelävien, jos tulee karanteeni tai sairastuu itse koronaan.

On paljon sellaisia menoja, jotka työssäkäyville on itsestään selvyyksiä, eivätkä vaikuta heidän talouteensa mitenkään.

Mutta toimeentulo asiakkaalle jokainen ylimääräinen meno on rankasti pois jokapäiväisestä elämästä,

Ja miten joku voi luulla, että kaikki toimeentulo asiakkaat ovat muka juoppoja, alkoholisteja tai jotain narkomaaneja.

Kyllä toimeentulon saajiin kuuluu tässä yhteiskunnassa monet ihmiset, jotka eivät ikänään ole alkoholia käyttäneetkään.

On kyllä yksioikoista ja tyhmää laukoa tuollaisia mielipiteitä sivullisen, mistä sivullinen tietää, mihin se ylimääräinen tuki käytetään?  Siis mistä voit tietää sen, ap?

Vierailija
38/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, en ymmärrä vieläkään. Siis toimeentulotukiasiakas saa lisää rahaa, vaikka tilanne on ihan sama kuin ennen koronaa? Jos olet yksin elävä tahalleen työtön retku ja olet päässyt toimeentulotukiasiakkaaksi, niin saat lisää rahaa? Eihän vuokra ole noussut, ei ruuan hinta, ei mikään, vaan saa siksi rahaa, koska on tietyn tuen saaja ennestään. Siis mikä järki?????

Eikö tämä summa pitäisi maksaa niille ihmisille, joilla tilanne muuttui? Esim. kaveri perheeni kummatkin vanhemmat lomautettiin yhtä aikaa, eikös tällaisille pitäisi ne määräaikaiset tuet antaa? Heillähän tulot romahtivat koronan takia, mutta menot pysyivät. 

Täähän on nyt hulluin päätös aikoihin.

Ja juu, olen itse hyväpalkkaisessa työssä ja ei pitäisi olla pelkoa lomautukseen, mutta itse elämäni olenkin aina maksanut. Työnteolla. Ja kyllä meilläkin lapset olivat kotona, itse piti laittaa heille ruoka kun ei koulut olleet auki, käsidesiä ja maskeja ostettiin, etäpistettä piti varustella paremmaksi, jottei niska-hartia-vaivat lisäänny entisestään, harrastuksista piti maksaa, vaikkei niitä ollut jne jne. Ja ei vain meille mitään extraa tullut eikä lomautetuille kavereillekaan, joilla tilanne sama.

Mutta sitten tällaisille toimettomille ihmisille, jotka ovat vain kotona, maksetaan lisärahaa. Ei ymmärrä.

ap

No mulla nousi kulut vajaalla 25-30 eurolla kuussa koronan takia. Riskiryhmäläisenä vältin bussimatkoja, ja kävin melkein pelkästään lähikaupassa, joka on sikakallis. Vaikka bussikulutkin vähennän, niin tappio on runsaat pari kymppiä. Siihen päälle sitten käsidesit ja desinfiointiaineet, joita normaalisti en osta.

Onhan se vähemmän kuin 75 euroa, mutta otan tuon kiitollisena vastaan. Voin ostaa melkein puhkikuluneen talvitakin tilalle uuden ja kenties kunnon talvikengät. Ei ole ollut sellaisia lähes 10 vuoteen.

Vierailija
39/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi kilpaurheilevaa teiniä. Molemmat treenaavat siis kymmeniä tunteja per viikko.

Se, että he urheilevat paljon tarkoittaa sitä, että he syövät paljon. Siis todella paljon.

Kun koulut menivät säppiin mulla oli kotona kaksi lasta joiden ruokailut piti kustantaa täysin itse. Kauppakustannukset nousivat hurjasti vaikka meillä ei herkutella ja ruokailut suunnitellaan tarkasti. Turhia ei osteta.

Itse olen vakituisessa työssä käyvä, illat opiskeleva varhaiskasvatuksen opettaja. Olen siis kasvatustieteen kandi.

Palkkani on 2500, josta jää käteen 1700.

Siitä maksan kolmioksi halpaa vuokraa ( 1000 euroa) pääkaupunkiseudulla, en omista autoa ja harrastuksia ei ole.

700 eurosta voit vähentää itse sähkön 30 euroa kk

Bussiliput 160 euroa ( meille kaikille)

Netti 20 euroa

Puhelimet ( vain liittymät) 80 euroa kaikilta.

Lääkäri ja muut Terv hoito kulut 60 euroa / kk

Kahden teinin lukiokirjat ja yo - maksut.

Tarvittavat hygieniatuotteet yms.

Ruokaan ei jää edes 200 euroa kk ja mihinkään yllättävään ei ole tietenkään varaa.

Oletko vielä kateellinen?

Jos ruokakustannukset nousevat yhtäkkiä 400 eurosta 700 euroon, siihen tarvitsee tukea.

En koe olevani yhteiskunnan elätti vaan työtätekevästä tavallinen kansalainen, jonka tehdystä työstä maksetaan suhteessa liian vähän palkkaa, sillä ei yksinkertaisesti enää pärjää.

Kuten tiedetään varh.kasvatuksen opeja ei juuri töihin enää löydy- miksiköhän?

Tule sinäkin toki seuraavalla kerralla kampanjoimaan sen puolesta, että saisimme lisää liksaa.

Tällä hetkellä olen myös mukana maisteriohjelmassa, jonka suoritettuani saan hieman enemmän palkkaa. Teen siis asioita myös pärjätäkseni paremmin ja ollakseni parempi työssäni?

Mitä sinä teet?

Hienoa jos olet hyväosainen etkä tarvitse apua?

Mitä jos joskus oletkin siinä tilanteessa että apu olisi sinullekin tarpeen?

Olet saattanut halvaantua onnettomuudessa, menettää työkykysi ja tulosi? Joudut myymään tai realisoimaan omistamasi asiat ja elää niillä muutaman vuoden? Mutta kas, ne loppuivat ja oletkin ehkä sossun luukulla.

Hieman laajakatseisuutta ja ymmärtämistä tämä maailma tarvitsee, ei syyllistämistä.

Vierailija
40/132 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäjien voitelua, älkää edes väittäkö että menee maskeihin tuo määrä, saati muihin "korona menoihin".