Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulu on epämiellyttävää pakkopullaa

Vierailija
13.12.2013 |

En pidä joulusta. En ole pitänyt siitä oikeastaan koskaan aikuisena. Jouluun liittyi jo lapsuudessani paljon suorituspaineita muiden sukulaisten taholta, joten vanhemmillani oli heidän kanssaan riitoja esim. siitä, kenen luokse mennään kyläilemään jne. Parikymppisenä ostin vähillä rahoillani hirmuisen määrän lahjoja kaikille sukulaisille ja kavereille, kunnes antamisenintoni keskeltä huomasinkin, että en itse saanutkaan juuri mitään. Mietin tarkkaan, mistä joku henkilö tykkäisi ja vältin bulkkikonvehtien ostamista, mutta itse sain niitä bulkkikonvehteja kuitenkin ja jotain lahjoja, jotka vaikuttivat ostetun vain ostamisen vuoksi.

Aloin huomata, että joulu tosiaankin on vain kulutusjuhlaa ilman syvempää merkitystä. En ole itse uskonnollinen kristityllä tavalla ainakaan, mutta ihmetytti se, kun niin harva oikeastaan mietti joulun oikeaa sanomaa. Ihmiset vain ostavat turhaa krääsää, kilpavarustelevat ja juonivat sillä, kuka milloinkin vierailee kenen luona. 

Toisaalta ne puitteet ja se tietty illuusio näyttää olevan monille niin tärkeää. Oikeastihan kyseessä on vain vuoden pimeimpiä aikoja, joita voisi juhlistaa muutenkin, ilman ostoshysteriaa tai "pakkoa" lähettää mitäänsanomattomia joulukortteja samoine tervehdyksineen kaikille puolitutuillekin. Jouluun liittyen melkein kaikki perustuu "sosiaaliseen pakkoon": on pakko noudattaa rutiineja, jotta kukaan ei pahastuisi. Oikeasti haluaisin ko. päivinä vain nauttia hyvää ruokaa perheen parissa ja pelata vaikka lautapelejä ja jutella. Osa kaupoistakin voisi olla avoinna. Niihin varmasti löytyisi vapaaehtoisia töihin pyhiksi.

Toisaalta sekin on ärsyttävää, kun koko Suomi suljetaan moneksi päiväksi joulun vuoksi. Vaikka itse viettäisikin joulun päivät perhepiirissä, niin tulee mieleen ne monet yksinäiset, jotka eivät edes pääse kauppaan, kun kaikki on kiinni. Vali-vali, mutta en tosiaan pidä joulusta. Mielestäni se on vuoden tekoyhin juhla ja sitä on vaikeaa välttää näin joulukeskeisessä yhteiskunnassa, vaikka sitä ei itse haluaisikaan erityisesti juhlistaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas inhosin joulua lapsena ja lapsuuden takia vielä pitkälle aikuisuuteen. Sitten oivalsin, että voin tehdä omasta joulustani juuri sellaisen kuin haluan.

Jouluna on ihanaa juuri se, että kaikki on kiinni, ei ole kiire minnekään ja ollaan yhdessä koko perheen kanssa. Kaikki pakkopullat on poistettu, lapsia ei pakoteta syömään lanttulaatikkoa, ei ole pakko ajaa ruuhkassa hautausmaalle, ei ole lahjavuoria tai muuta kulutusjuhlaa, vaan muutama ajatuksella hankittu paketti jne. Tärkeintä ja ihaninta on vain rauhallinen yhdessäolo.

Vierailija
2/28 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika pitkälti samaa mieltä muuten mutta ei Suomea nykyään enää jouluksi suljeta. Pääsee leffaan, ravintolaan yms. Eikä kaikki yksinäisetkään sitä edes halua. Ainakin minä sinkkuaikoinani nautin yksinolosta, hyvästä ruuasta, saunasta yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös inhosin nuoruudessani joulua yli kaiken. Sitä teennäisyyttä ja idylliperheen näyttelemistä, se oli oksettavaa.

Yhtenä jouluna sitten vain oivalsin, et miksi oi miksi mä en tee asialle mitään, vaan ahdistun koko joulukuuksi. Tää on mun elämä.

Aloin tehdä jouluista omiani ja nyt odotan joulunpyhiä aina innokkaana. Kasa hyviä kirjoja (erityisesti Sahlbergin Herodus kihelmöi), hyviä leffoja ja tv-sarjoja (Sherlockit ja Benedict Cumberbatch + tv:ssä näyttämätön pilotti odottavat jne) ja paljon hyvää musaa (Vampire Weekend, Daft Punk, Arctic Monkeys, Deafheaven, Rauli Somerjoen koko tuotanto-cd jne). Jääkaappi täynnä ruokaa ja viinaa, lääkekaapissa aspiriinia. Villasukat jalkaan, glögiä lasiin, katti kainaloon ja yöt menee valvoessa ja hifistellessä. Perfect.

Vierailija
4/28 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin vituttaa pakkokokkaus ja -siivous. Parasta olisi kun voisi hakea kiinalaista pikaruokaa kotiin ja tosiaan lukea ja hifistellä. Ehkä en vaan kutsu ketään sukulaisia käymään ja kerron perheelle, että kokatkaapa kerrankin itse.

Vierailija
5/28 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa myös pitkälti samaa mieltä. Onneksi kuitenkin näin aikuisena saa tehdä jouluistaan juuri sellaisen kuin haluaa. Meillä ei esim. ole lähdetty mukaan ostoshysteriaan, emme osta lahjoja muille kuin kahdelle lapsellemme (ja heillekin vain muutama). Itse en kaipaa lahjoja eikä mieskään, ydinperheemme ulkopuolisille emme ole vuosiin ostaneet mitään. Joulukortteja en lähetä, FB:ssa on tärkeimmät ihmiset ja sinne laitan joulutervehdyksen, jos laitan. En tee tai osta mitään sellaisia ruokia mitkä "kuuluu" jouluun vaan meidän joulupöytä on just sellainen kuin itse haluamme. Lapsia ei "pakoteta" syömään jouluruokia, ne saa vaikka spagetia ja kastiketta ja jälkkäriksi konvehteja, tai mitä ikinä haluavatkin (yleensä syövät kuitenkin sitä samaa jouluruokaa, ainakin aattona).

Ketään emme myös tapaa joulupyhien aikana, haluamme olla sen ajan perheenä rauhassa. Eikä se ole kenellekään ongelma ollut. Meidän joulunviettomme on hyvin rauhallista, luemme kirjoja, pelailemme, katsomme elokuvia, saunomme jne. Lököillään kaikessa rauhassa. Joten joulut ovat nykyisin varsin mukavia enkä ole joulustressiä kokenut aikoihin. Se stressi tulee oman pään sisältä, ei ulkopuolelta, se kannattaa aina muistaa :)

Vierailija
6/28 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 6 lisää, ettei meillä myöskään tehdä mitään erikoisempia siivouksia jouluksi. Normaalisiivous riittää silloinkin.

Vierailija
7/28 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo hifistely tässä yhteydessä tarkoittaa?

Vierailija
8/28 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/28 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin pakkopullaa lahjastresseineen ja pakkokyläilyineen sukulaisissa ja kummilapsilla. Ottaa päähän jo viikkoja etukäteen satojen kilometrien matkustus tapaamaan ihmisiä joiden asiat ei ole kuluneen vuoden aikanakaan kiinnostanut. Jouluna on käytävä ja kummivelvoite hoitamassa myös syntymäpäivinä. Varmasti useamminkin pitäisi kummiperheiden mielestä kun aina se sama jankutus "käyt niin harvoin plaplaa". Ei innosta tuhlata suurta osaa työttömyyskorvauksesta lahjoihin ja bensaan. Luulisi, että aikuiset ihmiset muutaman vuoden eron kestää. Jotkut olisi siitä jopa mielissään. Ainakin minä. :) Joojoo, ei varmaan ole pakko käydä jos ei halua eikä kummiksi suostua, mutta kun on kiltiksi syntynyt eikä kehtaa kieltäytyä, niin näillä mennään. Marttyyrina palstoilla valitellen toivotan ironisesti hyvää joulua! :P

Vierailija
11/28 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hemmetti juhliko joulua jos se on noin vaikeaa. 

Vierailija
12/28 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole pakko. Saa tehdä juuri niinkuin haluaa. Ja nykyään mikään ei ole jouluna kiinni, paitsi mun duunipaikka. 

Vierailija
13/28 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ördög kirjoitti:

Samasta aiheesta.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3027464/onko-ketaan-muuta-joka-haluaisi…

Miksi nostit esiin 11 vuotta vanhan aloituksen joka ei enää edes pidä paikkaansa.

Vierailija
14/28 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme harrasta jouluja. Helppoa!

Vierailija
15/28 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma olla sama miele. Ei ma pita se juhlat ja kokko paskat.

MOhamad, ittakesus

Vierailija
16/28 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää hemmetti juhliko joulua jos se on noin vaikeaa. 

No en juhlikkaan mutta kun sitä tyrkytetään joka paikassa niin ei jouluun liittyvistä asioista voi välttyä

Vierailija
17/28 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas inhosin joulua lapsena ja lapsuuden takia vielä pitkälle aikuisuuteen. Sitten oivalsin, että voin tehdä omasta joulustani juuri sellaisen kuin haluan.

Jouluna on ihanaa juuri se, että kaikki on kiinni, ei ole kiire minnekään ja ollaan yhdessä koko perheen kanssa. Kaikki pakkopullat on poistettu, lapsia ei pakoteta syömään lanttulaatikkoa, ei ole pakko ajaa ruuhkassa hautausmaalle, ei ole lahjavuoria tai muuta kulutusjuhlaa, vaan muutama ajatuksella hankittu paketti jne. Tärkeintä ja ihaninta on vain rauhallinen yhdessäolo.

Minulla oli tuo sama.  Miehen ja lapsen kanssa vietimme yleensä aatot pyjamassa. 

Lapsi avasi lahjansa jo aamulla, joten koko aatto meni rennosti kun lapsella oli paljon tekemistä. 

Anoppi alkoi viettää joulut meillä. Hän on muuten ihana ihminen,  mutta hänestä kaikki pitää tehdä perinteiden mukaan. Nyt odotan taas kauhulla tarkkaan ajoitettua joulua. 

Tietyt ohjelmat täytyisi katsoa väkisin, lapset kuuluu avata lahjat vasta illalla ja jouluruokani ovat huonoja, koska eivät ole suomalaisia perinneruokia (en halua itse syödä kinkkua ja tästä saan kyllä kuulla).

Aion tosin tällä kertaa tehdä selväksi, että minä emännöin talossani juuri sellaisen joulun kuin tahdon. 

Vierailija
18/28 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole varmempaa Suomessa kuin vinkuminen joka viikkoisista kesähäistä ja kuinka kamalaa joulu on. Ollaan kyllä maailman ankeinta porukkaa. Valittaminen on veressä. 

Vierailija
19/28 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatananpalvoja voi viettää ikuista maanantaita paskaisessa kämpässään ihan yksin. Antakaa muiden siivota, koristella ja laittaa ruokaa ja sen jälkeen juhlia herramme Kristuksen syntymäpäivää yhdessä läheistensä kanssa.

Vierailija
20/28 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karl Marx inhosi kristinuskoa ja se näkyi selvästä kommunismissa. 100 miljoonaa uhria proletariaatin diktatuurin komennoissa.