Joulu on epämiellyttävää pakkopullaa
En pidä joulusta. En ole pitänyt siitä oikeastaan koskaan aikuisena. Jouluun liittyi jo lapsuudessani paljon suorituspaineita muiden sukulaisten taholta, joten vanhemmillani oli heidän kanssaan riitoja esim. siitä, kenen luokse mennään kyläilemään jne. Parikymppisenä ostin vähillä rahoillani hirmuisen määrän lahjoja kaikille sukulaisille ja kavereille, kunnes antamisenintoni keskeltä huomasinkin, että en itse saanutkaan juuri mitään. Mietin tarkkaan, mistä joku henkilö tykkäisi ja vältin bulkkikonvehtien ostamista, mutta itse sain niitä bulkkikonvehteja kuitenkin ja jotain lahjoja, jotka vaikuttivat ostetun vain ostamisen vuoksi.
Aloin huomata, että joulu tosiaankin on vain kulutusjuhlaa ilman syvempää merkitystä. En ole itse uskonnollinen kristityllä tavalla ainakaan, mutta ihmetytti se, kun niin harva oikeastaan mietti joulun oikeaa sanomaa. Ihmiset vain ostavat turhaa krääsää, kilpavarustelevat ja juonivat sillä, kuka milloinkin vierailee kenen luona.
Toisaalta ne puitteet ja se tietty illuusio näyttää olevan monille niin tärkeää. Oikeastihan kyseessä on vain vuoden pimeimpiä aikoja, joita voisi juhlistaa muutenkin, ilman ostoshysteriaa tai "pakkoa" lähettää mitäänsanomattomia joulukortteja samoine tervehdyksineen kaikille puolitutuillekin. Jouluun liittyen melkein kaikki perustuu "sosiaaliseen pakkoon": on pakko noudattaa rutiineja, jotta kukaan ei pahastuisi. Oikeasti haluaisin ko. päivinä vain nauttia hyvää ruokaa perheen parissa ja pelata vaikka lautapelejä ja jutella. Osa kaupoistakin voisi olla avoinna. Niihin varmasti löytyisi vapaaehtoisia töihin pyhiksi.
Toisaalta sekin on ärsyttävää, kun koko Suomi suljetaan moneksi päiväksi joulun vuoksi. Vaikka itse viettäisikin joulun päivät perhepiirissä, niin tulee mieleen ne monet yksinäiset, jotka eivät edes pääse kauppaan, kun kaikki on kiinni. Vali-vali, mutta en tosiaan pidä joulusta. Mielestäni se on vuoden tekoyhin juhla ja sitä on vaikeaa välttää näin joulukeskeisessä yhteiskunnassa, vaikka sitä ei itse haluaisikaan erityisesti juhlistaa.
Kommentit (28)
Odotan että Harry Potter pelastaa mut...
Vierailija kirjoitti:
Karl Marx inhosi kristinuskoa ja se näkyi selvästä kommunismissa. 100 miljoonaa uhria proletariaatin diktatuurin komennoissa.
Siellä oli joulu joka päivä. Hyvää ruokaa, tuoksuja, lasten iloa, lahjoja, hiljentymistä, joulukuusi ja joululaulut ja kynttilä tuomassa taas toivoa uuteen vuoteen ja kaiken keskellä Jeesus lapsi, jonka nimen saa sanoa ääneen.
Ei siihen kukaan pakota. Itse en ole viettänyt joulua yli 30 vuoteen. En ole edes kristitty, vaan agnostikko, joten miksi viettäisin. Ja olen yksineläjä, ei tarvi esim. lasten vuoksi joulua laittaa. Ihania rentoja vapaapäiviä vaan ovat. Se onko kaupat yms auki vai kiinni on ihan sama mulle, en niissä kävisi muutenkaan. Kylmänä ja pimeänä vuodenaikana viihdyn lähinnä yksin kotona, nauttien kirjoista, käsitöistä ja telkkarin viihdetarjonnasta.
Muidenkaan joulunvietto ei mua haittaa mitenkään. Onhan ne jouluvalot ulkona ainakin ihan kivoja pimeän piristäjiä. Ja luulen että jos mulla olisi lapsia, olisin lasten takia kokenut tarpeelliseksi jatkaa ainakin jonkinlaisia perinteitä, antaa lapsille perinteisen joulun kokemuksen. Mutta kun ei ole, eikä joulun sanoma kiinnosta yhtään enempää kuin mun lemmikkikissaa, en viitsi.
Miksi vuoden 2013 avaus? Nykyään on kaupat ja monet kuppilat koko joulun auki.
Ajattelin muuten jättää sukujoulut väliin tänä vuonna ja lähteä katselemaan löytyisikö sopivaa sinkkuseuraa muista jouluun kyllästyneistä.
Onko palstalaisilla kokemuksia missä olisi hyvä kohdata sinkkuja nimenomaan jouluna? (En etsi seksiseuraa, vaikka toki sopivan kanssa asiat voi sinnekin asti edetä)
Vierailija kirjoitti:
Olen ap:n kanssa myös pitkälti samaa mieltä. Onneksi kuitenkin näin aikuisena saa tehdä jouluistaan juuri sellaisen kuin haluaa. Meillä ei esim. ole lähdetty mukaan ostoshysteriaan, emme osta lahjoja muille kuin kahdelle lapsellemme (ja heillekin vain muutama). Itse en kaipaa lahjoja eikä mieskään, ydinperheemme ulkopuolisille emme ole vuosiin ostaneet mitään. Joulukortteja en lähetä, FB:ssa on tärkeimmät ihmiset ja sinne laitan joulutervehdyksen, jos laitan. En tee tai osta mitään sellaisia ruokia mitkä "kuuluu" jouluun vaan meidän joulupöytä on just sellainen kuin itse haluamme. Lapsia ei "pakoteta" syömään jouluruokia, ne saa vaikka spagetia ja kastiketta ja jälkkäriksi konvehteja, tai mitä ikinä haluavatkin (yleensä syövät kuitenkin sitä samaa jouluruokaa, ainakin aattona).
Ketään emme myös tapaa joulupyhien aikana, haluamme olla sen ajan perheenä rauhassa. Eikä se ole kenellekään ongelma ollut. Meidän joulunviettomme on
Näin juuri! Odotan joulua jo nyt kovasti, saa laittaa punaisia tekstiilejä ja koristeita kotiin mielin määrin - ilman mitään turhaa raivosiivousta. Asumme niin kaukana, ettei meille ole tulossa ketään vieraita ja aikuisia lapsia taas ei joulu kiinnosta. Kissa ja koira seuranamme viihdymme oikein hyvin keskenämme. Soittelemme joulumusiikkia (mm edesmenneen veljeni joululevyä) ja perinteisiä "koululauluja".
Teemme itse kinkun, rosollia, lanttulaatikon ja maksalaatikon. Sillipurkin varmaan ostamme valmiina. Tekisin myös livekalaa, mutta mies ei siitä tykkää. Ostamme varmaan jonkinlaisen konvehtirasian, joka riittää moneksi päiväksi.
Tänä vuonna saimme tehtyä valmiiksi verannan, joten laitamme kuusen sille ja kun nyt on mahdollisuus sähköön sielläkin, tulee siitä valaistu ja kaunis. Aiomme myös muutenkin koristella verannan ihan omaksi iloksemme.
Mitään stressiä lahjoista tai siivouksesta ei synny, koska meidän jouluumme ei kuulu muita ihmisiä.
I H A N A A !
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin muuten jättää sukujoulut väliin tänä vuonna ja lähteä katselemaan löytyisikö sopivaa sinkkuseuraa muista jouluun kyllästyneistä.
Onko palstalaisilla kokemuksia missä olisi hyvä kohdata sinkkuja nimenomaan jouluna? (En etsi seksiseuraa, vaikka toki sopivan kanssa asiat voi sinnekin asti edetä)
Mikä tahansa aikuisten ei-jouluteemainen menomesta (rafla, yökerho, baari, kapakka), missä tarjotaan alkoholia. Ei niissä jouluihmiset tuohon aikaan vuodesta käy.
Ellei sitten halua nimenomaan päihteetöntä sinkkuseuraa jouluna, niin sitten en tiedä.
Karmeeta luulotautia...