Miten herätätte aamu-unisia lapsia?
Miten saatte aamu-unisten lasten aamusta mahdollisimman hyvän? Itse olen aamuvirkku, enkä oikein osaa asettua aamu-unisen ihmisen mieleen. Millainen aamun aloitus olisi sellainen, että lapsi ei olisi heti herättyään kiukkuinen? Kovin monena aamuna meillä ei tarvitse herätellä , mutta aina noita kahdeksan aamujakin on koululaisella (tokaluokkalainen).
Kommentit (23)
Laita valot eteiseen päälle ei suoraan lapsen huoneeseen. Alat jutella sille jostain mukavasta asiasta; pokemoneista, simpsoneista, my little ponysta..siitä mistä tiedät sen pitävän. Siinä samalla hommailet omia asioitasi.
Rauhallisesti juttelemalla, puhumisessa hiljaisuutta välissä, ei puheen pulputusta vaan rauhaisaa jutustelua kivasta asiasta.
eillä toimii kun laittaa Simpsonit nauhalta tulemaan, herää ohjelman ääniin erittäin mieluusti.
Elastinen soimaan tms. mistä pitää. Ei huudateta musiikkia vaan suht hiljaisella. Toimii kunkin lempparimusiikilla.
Meillä riittää kun laittaa valota päälle ja antaa itsekseen siellä venytellä ja herätä.
Mä olen aina ollut aamuisin kiukkuinen. Parhaiten sujuu jos kukaan ei puhu aamulla mitään. Muistan pienenäkin kun ärsytti perheen aamuihmisten hösäys, kysely ja turhanpäivänen hölinä. Huomenien toivotus saa riittää.
Tarpeeksi pitkä nukuttu yö riittää ja aamulla rauhallisesti liikutaan ja herää sitten kun kuulee jutustelua ja aamunääniä. Kolistella ei saa´.
Meillä pienemmillä lapsilla toimi keksimäni hiiri (eli sormet) joka etsi hukkaamaansa pesää. Kipitti pitkin selkää jne. ja kävi vaikka korvassa kurkkaamassa oliko se pesä, mutta siellä olikin KAMALASTI korvatoffoa ja hiiri juoksi pakoon jne. Lapsista ihan älyttömän hauskaa :D
Rauhallinen aamu on paras. Ääniä saa olla kunhan ne ovat kohteliaita ja rauhallisia.
Jokainen ymmärtää, että kolistelu hössötys ja ylös tökkiminen ärsyttää KAIKKIA!
Rauhallinen- toiminta- aamulla, ovat avain sanat.
Voi kun oon kade. :) Meillä pähkäillään, lapset nukkuisi yli kuuteen. Ei onnistu kuin erittäin harvoin. Kukon laulun aikaan herätään myös viikonloppuisin.
Tiedätte hyvin, että jokainen, joka on nukkunut tarpeeksi herää tyytyväisenä. Varmistakaa, että nukutut tunnit riittävät ja sitten aamulla hissunkissun valoa päälle ja jotain pientä mukavaa juttelua hitaasti ja rauhallisesti, ei koko aikaa vaan taukoja väliin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:27"]
Voi kun oon kade. :) Meillä pähkäillään, lapset nukkuisi yli kuuteen. Ei onnistu kuin erittäin harvoin. Kukon laulun aikaan herätään myös viikonloppuisin.
[/quote]
Meiltä löytyy kolme aamuvirkkua ja kaksi aamutorkkua. Aikuisetkin enempi aamuihmisiä. Aamu torkut saavat nukka niin itkään kuin mahdollista.
meillä on päiväkoti-ikäisillä käytössä "sylihillo": otan lapsen sängyllä syliin lämpimän peittonsa sisällä, ja syötän tai annan syödä itse vauvojen hedelmäsosepurkin. Siitä sitten yhdessä pesulle ja sen jälkeen pukemaan vaatteita, jotka on illalla katsottu valmiiksi. Ja eikun päiväkotiin (missä isompi aamupala). Edellyttää siis että aikuinen on itse valmis siinä vaiheessa kun herättää lapset.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:33"]meillä on päiväkoti-ikäisillä käytössä "sylihillo": otan lapsen sängyllä syliin lämpimän peittonsa sisällä, ja syötän tai annan syödä itse vauvojen hedelmäsosepurkin. Siitä sitten yhdessä pesulle ja sen jälkeen pukemaan vaatteita, jotka on illalla katsottu valmiiksi. Ja eikun päiväkotiin (missä isompi aamupala). Edellyttää siis että aikuinen on itse valmis siinä vaiheessa kun herättää lapset.
[/quote]
IDIOOTTI! Tuolla tavalla niitä homovässyköitä ja tissiposkia kasvatetaan! Ei ole ihme että sivari kasvattaa suosiotaan ja armeijaan tulevatkin ovat yhä vätyksempiä! Kylmää vettä ja ruisleipää, sillä niitä kunnon MIEHIÄ (ja naisia kanssa) kasvaa! Terv. Reservin korpraali
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:33"]meillä on päiväkoti-ikäisillä käytössä "sylihillo": otan lapsen sängyllä syliin lämpimän peittonsa sisällä, ja syötän tai annan syödä itse vauvojen hedelmäsosepurkin. Siitä sitten yhdessä pesulle ja sen jälkeen pukemaan vaatteita, jotka on illalla katsottu valmiiksi. Ja eikun päiväkotiin (missä isompi aamupala). Edellyttää siis että aikuinen on itse valmis siinä vaiheessa kun herättää lapset.
[/quote]
IDIOOTTI! Tuolla tavalla niitä homovässyköitä ja tissiposkia kasvatetaan! Ei ole ihme että sivari kasvattaa suosiotaan ja armeijaan tulevatkin ovat yhä vätyksempiä! Kylmää vettä ja ruisleipää, sillä niitä kunnon MIEHIÄ (ja naisia kanssa) kasvaa! Terv. Reservin korpraali
Voisitko painaa vain kerran sitä lähetä-nappulaa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:55"]Voisitko painaa vain kerran sitä lähetä-nappulaa.
[/quote]
Taisi korpraalin kone jumittaa :D
Anna nukkua mahdollisimman pitkään, pidä himmeät valot jos mahdollista, tee aamusta mahdollisimman helppo.. Eli vaatteet jo illalla valmiiksi, reppu pakattu valmiiksi jne... Siis niin, että kaikki vaatii mahdollisimman vähän vaivaa ja ajatustyötä.
olen itse kasvanut ainoana aamuntorkkuna aamuvirkkujen perheessä, ja voi että suorastaan vitutti,kun äiti tuli herättelemään ennen herätyskelloa, tai jos aamulla joku siivosi ja puuhailija kolisteli, tai vaati keskustelemaan tai TEKEMÄÄN PÄÄTÖKSIÄ. Ei vaan toimi siihen vuorokaudenaikaan.