Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joilla vaikea hengittää maskin kanssa? Neuvoja!

Vierailija
01.10.2020 |

Itseltä meinaa happi loppua. Pyörryttää ja huimaa ja meinaa taju lähteä. Olen vasta testannut sellaista kertakäyttöistä ja oli pakko ottaa pois kun meinasin pyörtyä. Ei ole todettu astmaa tai muutakaan sairautta. Olisiko kankainen parempi? Tai joku muu? Vinkkejä!

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venttiilillä varustettu hengityssuojain on helpoin hengittää. Ei mitään vastusta.

Vierailija
42/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma minulla: maski meinaa nousta silmille. Tosi ärsyttävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt että moni käyttää kertakäyttöisiä kirurgimaskeja väärinpäin. Maskissa se vihertävä puoli kuuluu laittaa ulospäin eikä sisäänpäin.

Itse koen ongelmaksi sen, että silmälasit höyrystyvät. En ole keksinyt tähän mitään apua. Ihan huolella puen maskin ohjeiden mukaan, mutta ei siitä ole apua. Onko jollakin tähän vinkkiä?

Joku sanoi että jos ”pesee” linssit prtavaahdolla niin ne ei mene huuruun. En tiedä auttaako kun itsellä ei ole laseja.

Vierailija
44/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvokaa minua. Käytän maskia, kertakäyttöisiä. Maski tuntuu nousevan aina liian korkealle, tuntuu, että se on liian lähellä silmiä. Joudun koko ajan suutani mutristelemalla yrittää saada maskia alemmas. Voiko kuminauhoja esim. itse jotenkin kiristää, että maski olisi tiukempi? Munulla on pienet kasvot.

Tähän auttais varmaan se netissä pyörinyt ohje siitä, miten sen kirurginmaskin saa paremmin istumaan kasvoille. Eli tehdään solmut siihen ja käännetään sillain jännästi. Oisko kellään tallessa linkkiä videoon? :)

En löytänyt sitä suomenkielistä, mutta tossa enkuksi samanlainen ohjevideo. Tarvittaessahan voi tehdä toisen solmun tuohon edellisen viereen, jos lenksut on liian pitkät.

Vierailija
45/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvokaa minua. Käytän maskia, kertakäyttöisiä. Maski tuntuu nousevan aina liian korkealle, tuntuu, että se on liian lähellä silmiä. Joudun koko ajan suutani mutristelemalla yrittää saada maskia alemmas. Voiko kuminauhoja esim. itse jotenkin kiristää, että maski olisi tiukempi? Munulla on pienet kasvot.

Minulla sama ongelma. Korvat eritasossa, maski ei vaan pysy kunnolla paikallaan. Koko ajan tekisi mieli korjata maskin asentoa, vaikka sitä ei saa tehdä. Minullakin maski nousee aina liian ylös, liian lähelle silmiä. Ärsyttävää.

Vierailija
46/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti on helpompi hengittää kertakäyttöisen kuin kankaisen maskin lävitse.

Miellyttävimpiä käyttää ovat kirurgiset maskit, joista ilma virtaa paremmin lävitse ja maski myös suodattaa paremmin pieniä partikkeleja. Toki ovat myös hieman kalliimpi versio. (Varsinaiset hengityssuojaimet ovat huomattavan paljon raskaampia käyttää.)

Silmälasien huurtumiseen auttaa se, että maskin yläosassa oleva taivutettava osa taivutetaan tarkasti kasvojen muotoiseksi. Laita maski kasvoille, ja muotoile rautalankainen osa tiiviisti oman nenän muotoiseksi. Maski voi hyvin mennä osin silmälasien alle, tärkeintä on tehdä ”ilmasulku” yläreunaan.

Jos kuminauhamaski ei millään tunnu omalta, kaikkein parhaiten muokattavissa on nauhoilla solmittava maski. Sen käyttöä kannattaa hieman treenata kotona ja testailla, miten maski tuntuu parhaimmalta

Terveisin maskin käytön ammattilainen eli hammaslääkäri 😁

Jos

Vierailija
47/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirurginen maski ei ole millään tavoin tiivis. Se estää vain pisaroiden leviämisen yli metrin päähän. Eli maskistakaan ei ole mitään hyötyä ruuhka bussissa jos istut suoraan yskiän edessä, takaa tai sivulla. Parempi olisi jos yskit nenäliinaan joka heitetään pois välittömästi käytön jälkeen. Aerosolit hengityksestä leviävät ympäristöön oli sinulla maski tai ei. Korona potilaita ei sairaalassakaan hoideta ilmaeristyksessä vaan pisara..joten on hieman vaikea käsittää miksi ihmiset pelkäävät hengittävää ihmistä ilman maskia?

Vierailija
48/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on astma ja migreeni enkä pysty käyttämään sellaista FFP2 tai N95 hengitysuojainta, joissa ei ole venttiiliä (sitä venttiiliähän ei saa olla, jos haluaa suojata myös muut mahdolliselta koronalta) Se suojain naamalla hengittämisen kanssa joutuu tekemään tosissaan töitä, joka jotenkin ärsyttää keuhkoja ja laukaisee lievän astmakohtauksen ja jos edelleen pitää suojainta siitä huolimatta, niin se taas laukaisee lopulta migreenin alle tunnissa.

Vierailija
49/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti on helpompi hengittää kertakäyttöisen kuin kankaisen maskin lävitse.

Miellyttävimpiä käyttää ovat kirurgiset maskit, joista ilma virtaa paremmin lävitse ja maski myös suodattaa paremmin pieniä partikkeleja. Toki ovat myös hieman kalliimpi versio. (Varsinaiset hengityssuojaimet ovat huomattavan paljon raskaampia käyttää.)

Silmälasien huurtumiseen auttaa se, että maskin yläosassa oleva taivutettava osa taivutetaan tarkasti kasvojen muotoiseksi. Laita maski kasvoille, ja muotoile rautalankainen osa tiiviisti oman nenän muotoiseksi. Maski voi hyvin mennä osin silmälasien alle, tärkeintä on tehdä ”ilmasulku” yläreunaan.

Jos kuminauhamaski ei millään tunnu omalta, kaikkein parhaiten muokattavissa on nauhoilla solmittava maski. Sen käyttöä kannattaa hieman treenata kotona ja testailla, miten maski tuntuu parhaimmalta

Terveisin maskin käytön ammattilainen eli hammaslääkäri 😁

Jos

Mulla on sen malliset kasvot, ettei maskin muotoileminen näköjään auta. Lisäksi silmälasit eivät kosketa ihoa eivätkä yllä maskin päälle.

Vierailija
50/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirurginen maski ei ole millään tavoin tiivis. Se estää vain pisaroiden leviämisen yli metrin päähän. Eli maskistakaan ei ole mitään hyötyä ruuhka bussissa jos istut suoraan yskiän edessä, takaa tai sivulla. Parempi olisi jos yskit nenäliinaan joka heitetään pois välittömästi käytön jälkeen. Aerosolit hengityksestä leviävät ympäristöön oli sinulla maski tai ei. Korona potilaita ei sairaalassakaan hoideta ilmaeristyksessä vaan pisara..joten on hieman vaikea käsittää miksi ihmiset pelkäävät hengittävää ihmistä ilman maskia?

Maskista on se hyöty että kun joku maski päällä yskii, se ysköksen tuotos ei leviä isona pilvenä suoraan edessäistuvan päälle.

Pienhiukkaset toki leviävät maskinkin aukoista, mutta nekin luultavasti enimmäkseen alaspäin, tai sivulle alas.

Etuna tuossa on se, että maski estää kummankinlaisia tuotoksia leviämästä suurina pilvinä suoraan muiden kasvojen etäisyydellä.

Maskien käyttö todella vähentää tartuntoja vaikka tavismaskit eivät 100% estäkään tartuntoja.

Ns. kirurgimaskien heikko kohta on siten ne sivut siinä nauhojen välissä. Tämä osa ei saisi pullistua ja päästää ulos tai sisään taudinaiheuttajia. Siksi ohjeet sivujen solmimisesta tiukemmiksi on hyvä.

Vierailija
51/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meinaa esim hammaslääkärissä iskeä paniikki kun suu on kojeita täynnä ja mitään ei saisi ollanaamalla. Totuttelin paksua kolminkertaista maskia ensin kotona istuen. Ensin tuli ihan paniikki mutta päätin parina iltana pitää sitä vähän aikaa kun selailen nettiä. Huomasin, että kun saa ajatukset harhautettua muuhun, maskiin alkaa vähän tottua. Työssäni rupesin käyttämään maskia viime viikolla. Puhuessa maski tuntuu välillä tosi hankalalta mutta olen silti jatkanut käyttöä. Nyt kun olen käyttänyt niitä viikon alkaa maskiin tottua. Huomasin myös, että maskit joita olen pessyt koneessa useammin, alkaa muovautua paremman mallisiksi eli vähän litteämmiksi. Kangas ei meinaa mennä puhuessa suuhun niin kuin ihan uusimmissa. Kyllä yähän varmaan tottuu.

Vierailija
52/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vähäänkään lihaskuntoa,eikä ylipainoa,ei maski tee mitään vaikutusta hengittämiseen.

Vierailija
53/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama. Tai no, kertakäyttöisen kanssa pystyn hengittämään, mutta niihin ei oikein ole varaa. Tai on, mutta sitten joutuisin jättämään jotain muuta ostamatta/maksamatta. Toimeentulotuki on ainoa tulonlähde nyt, olen opiskelija (ei oikeutta opintotukeen enää). Minulla on kunnan jakamia kankaisia maskeja, mutta niiden kanssa en pysty hengittämään ja tulee ahdistava olo ja alkaa hiipiä paniikkitunne. Sen vuoksi en enää käytä niitä. Jos Helsinki olisi antanut kertakäyttöisiä, olisin voinut niitä pitää kyllä.

Vierailija
54/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vähäänkään lihaskuntoa,eikä ylipainoa,ei maski tee mitään vaikutusta hengittämiseen.

Minä olen normaalipainoinen ja vielä normaalipainon alarajoilla, ja silti hengitys maskin kanssa on vaikeaa.

Vierailija
55/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää myös se näissä maskeissa, että maski on jotenkin liian iso. Koko ajan tekisi mieli korjata asentoa, vaikka ei voi. Maski tuntuu aina olevan liian ylhäällä, epämiellyttävä tunne, kun maski tulee liian lähelle silmiä.

Vierailija
56/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on astma ja migreeni enkä pysty käyttämään sellaista FFP2 tai N95 hengitysuojainta, joissa ei ole venttiiliä (sitä venttiiliähän ei saa olla, jos haluaa suojata myös muut mahdolliselta koronalta) Se suojain naamalla hengittämisen kanssa joutuu tekemään tosissaan töitä, joka jotenkin ärsyttää keuhkoja ja laukaisee lievän astmakohtauksen ja jos edelleen pitää suojainta siitä huolimatta, niin se taas laukaisee lopulta migreenin alle tunnissa.

Tämä on ihan todellinen ongelma. Maskia pitäisi kaikkien pystyä käyttämään, mutta varsinaisen hengityssuojan käyttäminen on raskaampaa. Terveydenhuollossakin, jos niitä joudutaan käyttämään, huolehditaan työn tauottamisesta ja ylipäätään hyväksytään se, ettei kaikilla työntekijöillä välttämättä riitä terveydentila hengityssuojaimen käyttöön.

Vierailija
57/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona tarttuu 48 h ennen oireiden alkamista. Osalla korona voi olla myös vähäoireinen tai oireeton - he tartuttavat silti tautia ja voivat omasta hyvästä voinnistaan huolimatta aiheuttaa jollekin muulle tehohoidon tarpeen. Siksi suositellaan maskin käyttöä myös oireettomille ihmisille.

Sairaalassa hoidetaan koronapotilaita niin, että sekä potilas (voinnin salliessa) sekä henkilökunta käyttää kirurgista maskia. Varsinaista hengityssuojainta käytetään vain aerosolia aiheuttavien toimenpiteiden yhteydessä kuten imettäessä limaa hengitysteistä.

Yskiessä ja aivastaessa suurin tartuntariski on pisaratartunta. Pisarat jäävät siihen maskiin.

Maskin käyttö lukuisissa tutkimuksissa vähentää tartuntoja, keskimääräinen arvio on n. 30-40 %. Mitään ihmekonstia taudin ehkäisyyn ei ole, mutta yhdistämällä kaikki suositellut ehkäisykeinot päästään jo melko hyviin lukemiin.

Vierailija
58/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama, oon ihan poikki 9h työpäivän jälkeen kun pitäny maskia ja hedari jyskyttää. En osaa vissiin hengittää sen kanssa normaalisti. Ne "kirurgin" maskit nousee itellä silmille kun puhuu, vaikka kuinka kietois miten sen lenksun korvan ympäri tai on avaamatta/avaa taitoksia/nipistää nenää. Kangasmaski istuu paremmin/pysyy paikoillaan mutta on vielä raskaampi hengittää 😓

Vierailija
59/64 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää kotimaisia masekja, ne ei haise. 

Vierailija
60/64 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on korvien välissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän