Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joilla vaikea hengittää maskin kanssa? Neuvoja!

Vierailija
01.10.2020 |

Itseltä meinaa happi loppua. Pyörryttää ja huimaa ja meinaa taju lähteä. Olen vasta testannut sellaista kertakäyttöistä ja oli pakko ottaa pois kun meinasin pyörtyä. Ei ole todettu astmaa tai muutakaan sairautta. Olisiko kankainen parempi? Tai joku muu? Vinkkejä!

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään vinkkejä hyvistä kertakäyttömaskeista? Muutamaa kokeillut, ja vaikka hengitys jotenkuten kulkeekin, niin nenä alkaa vuotaa verta. Vai olisiko kangasmaski parempi?

Vierailija
22/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan astmaa ja olen huomannut, että halvat kertakäyttömaskit on helpoimpia käyttää. Niitäkin käyttäessä pari ensimmäistä minuuttia tuntuu tukalalta, mutta siihen tottu. Kankaisia maskeja en ole vielä edes kokeillut.

Tällä hetkellä hinnaltaan noin 16 -17 euroa 50 kappaletta maksavat siniset kertakäyttömaskit on kaikista helpoimpia ja mukavimpia käyttää. Olen käyttänyt myös FFP2 tason suojamaskia, mutta sitä käyttäessä joutuu hengittämään välillä normaalia syvempään. Muuten pyörryttää. FFP3 maskeja en ole edes pystynyt käyttämään parin minuutin kokeilua lukuunottamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta normaalilta. Minulla on astma ja pystyn ihan hyvin ongelmitta pitää maskia koko päivän.

Vierailija
24/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastan astmaa ja olen huomannut, että halvat kertakäyttömaskit on helpoimpia käyttää. Niitäkin käyttäessä pari ensimmäistä minuuttia tuntuu tukalalta, mutta siihen tottu. Kankaisia maskeja en ole vielä edes kokeillut.

Tällä hetkellä hinnaltaan noin 16 -17 euroa 50 kappaletta maksavat siniset kertakäyttömaskit on kaikista helpoimpia ja mukavimpia käyttää. Olen käyttänyt myös FFP2 tason suojamaskia, mutta sitä käyttäessä joutuu hengittämään välillä normaalia syvempään. Muuten pyörryttää. FFP3 maskeja en ole edes pystynyt käyttämään parin minuutin kokeilua lukuunottamatta.

Kuvailemasi on oiva todiste siitä että tuollainen paperilappu naamalla on ihan yhtä tyhjän kanssa. Se että paremman suojan tarjoava maski on epämukavampi kertoo juuri siitä että se suodattaa hengitysilmaa ja siitä johtuu se pieni vastus. Paperilapun läpi ja myös sen reunoilta hengitysilma falskaa ihan vapaasti läpi joten sen tuoma suoja on hyvin olematon.

Vierailija
25/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käyttää keuhkoahtautuma ja astma tuntuu et taju lähtee

Vierailija
26/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä laatueroa näillä nyt lienee, mutta itse "tykkään" niistä valkoisista, jotka on tilavampia eikä liimaannu naamaan. En tarkoita niitä kuonomaisia, mutta voisihan niitäkin kokeilla.

Vierailija
27/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän samoja ongelmia kankaisen kanssa, nenä myös meni heti tukkoon, vaikka nuhaa ei olekaan. Kertakäyttöisen kanssa ei ollut minulla mitään ongelmia. Toivon, että niitä jaettaisiin ilmaiseksi enemmän eri paikoissa, koska minulla ei niihin ole varaa (Esim. kaupan ja elokuvateatterin ovilla) 

Vierailija
28/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistele maskiin reikiä niin on helpompi hengittää. Virkattu maski isoilla silmukoilla on paras. Valde myy.

Vierailija
29/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kangasmaskin kanssa ongelmia silloin, jos hengästyn yhtään. Noussut ongelmaksi, jos olen joutunut tyyliin juoksemaan bussiin. Muuten ok.

Vierailija
30/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vähän samoja ongelmia kankaisen kanssa, nenä myös meni heti tukkoon, vaikka nuhaa ei olekaan. Kertakäyttöisen kanssa ei ollut minulla mitään ongelmia. Toivon, että niitä jaettaisiin ilmaiseksi enemmän eri paikoissa, koska minulla ei niihin ole varaa (Esim. kaupan ja elokuvateatterin ovilla) 

Ne kankaiset pitää pestä ennen käyttöönottoa.

Vierailija
31/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä maskihörhöjä. Myös jääpala anuksessa estää tehokkaasti koronatartuntojen leviämistä.

Vierailija
32/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu varmaan jostain paniikkireaktiosta, koska ei se maski oikeasti haittaa hengittämistä. Minullakin on astma ja pystyn hyvin käyttämään.

Aluksi se oli vähän outoa, varsinkin puhuminen sen kanssa. Siihenkin tottuu. Eron huomaa hyvin mm eduskunnasta. Kun kansanedustajat ottivat maskit käyttöön, se puhe tuntui vaivalloiselta selkeästi ja pitivät hengitystaukoja ja/tai huusivat hassusti. Nyt kun ovat jo jonkun aikaa käyttäneet, ei huomaa enää mitään eroa entiseen. Tänään kyselytunnilla puhuivat ihan normaalisti, eikä maskeista enää näyttänyt olevan mitään haittaa. Sama lääkäreillä, joilla on maski, hekin puhuvat ihan normaalisti sen kanssa. Ja siis pelkkä hengittely on paljon helpompaa kuin puhuminen.

Eli joku tottumiskysymys se on.

Vierailija
33/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistele maskiin reikiä niin on helpompi hengittää. Virkattu maski isoilla silmukoilla on paras. Valde myy.

Ei reikäinen maski ole mitenkään hyödyllinen. Ne reiät päästää pöpöt läpi.

Vierailija
34/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä neuvo, että kokeilee käyttää ensin kotona.

Niin tein itsekin.

Se on alussa tosi vaikeaa tottua olemaan sen maskin kanssa, ja myös tarvittaessa oppia puhumaan maski kasvoilla.

Mutta vanha kansanviisaus eli sanonta: " Harjoitus tekee mestarin", pitää vieläkin paikkansa.

En tarvitse maskia työssä, mutta työmatkat jouduin aina tekemään julkella liikenteellä.

Niissä on aina mieletön tungos, eikä turvavälit todellakaan onnistu.

Myös näin syysaikaan porukoissa on aina ihmisiä jotka yskivät, niistävät ja aivastelevat.

Kyllä itseäni kauhistuttaa ne välinpitämättömät ihmiset, jotka ruuhkabusseissa yskivät ilman mitään suojaa edes nenäliinaa tai yskimällä hihaansa.

Käytän työmatkoilla maskia nykyisin aina.

Ja juuri näinä päivinä olen huomannut, että maskien käyttämisessä on tapahnut melkein räjähdysmäinen kasvu.

Olen siitä kiitollinen, Suomessa on edelleen vastuuntuntoisia ja muista välittäviä ihmisiä.

Vierailija
35/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt että moni käyttää kertakäyttöisiä kirurgimaskeja väärinpäin. Maskissa se vihertävä puoli kuuluu laittaa ulospäin eikä sisäänpäin.

Itse koen ongelmaksi sen, että silmälasit höyrystyvät. En ole keksinyt tähän mitään apua. Ihan huolella puen maskin ohjeiden mukaan, mutta ei siitä ole apua. Onko jollakin tähän vinkkiä?

Vierailija
36/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ongelmia kertakäyttöisen eikä kankaisen(puuvilla) maskin kanssa. Olen tosin hyväkuntoinen - hyvä hapenottokyky. Ja hengitän nenän kautta, suun pidän enimmäkseen kiinni. Auttaisiko harjoitella hidasta ja rauhallista syvää hengitystä nenän kautta ihan ilman maskia?

Vierailija
37/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän sellaisia, joissa on venttiili. Helpompaa hengitellä.

Vierailija
38/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvokaa minua. Käytän maskia, kertakäyttöisiä. Maski tuntuu nousevan aina liian korkealle, tuntuu, että se on liian lähellä silmiä. Joudun koko ajan suutani mutristelemalla yrittää saada maskia alemmas. Voiko kuminauhoja esim. itse jotenkin kiristää, että maski olisi tiukempi? Munulla on pienet kasvot.

Vierailija
39/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvokaa minua. Käytän maskia, kertakäyttöisiä. Maski tuntuu nousevan aina liian korkealle, tuntuu, että se on liian lähellä silmiä. Joudun koko ajan suutani mutristelemalla yrittää saada maskia alemmas. Voiko kuminauhoja esim. itse jotenkin kiristää, että maski olisi tiukempi? Munulla on pienet kasvot.

Joo, sama vika oli mulla. Maskin nauhat voi laittaa ristiin, se lyhentää niitä pikkuisen -- olen nähnyt joidenkin käyttävän maskeja näin. Silloin pitää vaan huolehtia, ettei maskin sivuosa jää koholle.

Itse solmin etukäteen nauhoihin pienet solmut yläpäähän.

Lisäksi huomioi tarkkaan se metallinen nauha joka tulee nenän yli ja purista siitä tiukasti kiinni nenän ja poskien ihoa pitkin.

Vierailija
40/64 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän auttais varmaan se netissä pyörinyt ohje siitä, miten sen kirurginmaskin saa paremmin istumaan kasvoille. Eli tehdään solmut siihen ja käännetään sillain jännästi. Oisko kellään tallessa linkkiä videoon? :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi