Muita joilla vaikea hengittää maskin kanssa? Neuvoja!
Itseltä meinaa happi loppua. Pyörryttää ja huimaa ja meinaa taju lähteä. Olen vasta testannut sellaista kertakäyttöistä ja oli pakko ottaa pois kun meinasin pyörtyä. Ei ole todettu astmaa tai muutakaan sairautta. Olisiko kankainen parempi? Tai joku muu? Vinkkejä!
Kommentit (64)
Ihan suosittelisin kyllä lääkärissä käymistä jos tunnet pyörtyväsi muutamassa minuutissa maskin kanssa. Ei ole mitenkään normaalia.
Sh
Mun tuttava pyörtyi maskin takia ja satutti itsensä. Ei kuulemma käytä maskia, enää IKINÄ.
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä. Luepa maskin käyttöohjeet ja huomaat että siellä todetaan: maski ei suojaa käyttäjäänsä viruksilta ja bakteereilta. Eli turhaan edes pitäisit maskia koronan vuoksi.
Sinun taas kannattaa lukea tutkimustietoa siitä, miksi sitä kuitenkin kannattaa käyttää
Maskin kanssa pitää tietoisesti hengittää oikein. Mulla menee hengitys helposti pinnalliseksi, koska lasit saattaa huurtua, ja sitten alkaa pyörryttää ja heikottaa. Kankainen on vielä kertakäyttöistä pahempi.
Alkoi helpottaa kun vaan rupesin pitämään maskia ja totuin olemaan sen kanssa. Samaten pistän kuminauhat kiepille korvien ympäri, niin maski ei valskaa nenällä niin paljoa ja huurruta laseja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan suosittelisin kyllä lääkärissä käymistä jos tunnet pyörtyväsi muutamassa minuutissa maskin kanssa. Ei ole mitenkään normaalia.
Sh
Joo niin varmaan pitäisi, mutta en haluaisi kuormittaa terveydenhuoltoa tämmöisellä nyt.. En tiedä saanko ahdistuksen ja pyörrytyksen paniikkikohtauksesta vai vain siitä tunteesta etten saa happea. Pitänee testailla kotioloissa eri maskeja.
Ellei ole muutoin hengitysvaikeuksia niin maskiin tottuu hyvin muutaman käyttökerran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä. Luepa maskin käyttöohjeet ja huomaat että siellä todetaan: maski ei suojaa käyttäjäänsä viruksilta ja bakteereilta. Eli turhaan edes pitäisit maskia koronan vuoksi.
Maskisuositus tuli koko maahan joten meillä työnantaja velvoittaa pitämään maskia/visiiriä.
Vierailija kirjoitti:
Maskin kanssa pitää tietoisesti hengittää oikein. Mulla menee hengitys helposti pinnalliseksi, koska lasit saattaa huurtua, ja sitten alkaa pyörryttää ja heikottaa. Kankainen on vielä kertakäyttöistä pahempi.
Alkoi helpottaa kun vaan rupesin pitämään maskia ja totuin olemaan sen kanssa. Samaten pistän kuminauhat kiepille korvien ympäri, niin maski ei valskaa nenällä niin paljoa ja huurruta laseja.
Ainakin minun kertakäyttömaskissani on nenällä rautalanka, jolla nenäosuutta voi säätää. Tuntuu siis sellainen kovempi kohta siinä pitkällä sivulla, jota voi muotoila.
Olen jonkinasteinen kemikaaliyliherkkä enkä pidä maskin kanssa olemisesta yhtään. Lisäksi tuntuu, ettei uloshengitys mene maskin läpi vaan sivuilta, yltä tai alta pikemminkin -> suojausteho?
Minulla sama juttu, mutta minulla on astma. En käytä muualla kuin kaupassa, julkisilla en kulje yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ShJoo niin varmaan pitäisi, mutta en haluaisi kuormittaa terveydenhuoltoa tämmöisellä nyt.. En tiedä saanko ahdistuksen ja pyörrytyksen paniikkikohtauksesta vai vain siitä tunteesta etten saa happea. Pitänee testailla kotioloissa eri maskeja.
Tuo on hyvä idea. Ja kannattaa istuskella, ei liikkua, niin ei tule niin helposti huono olo. Itse totuin maskinkäyttöön pitkällä junamatkalla, kun huomasin ettei se istuessa ollut niin paha kuin liikkeellä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ShJoo niin varmaan pitäisi, mutta en haluaisi kuormittaa terveydenhuoltoa tämmöisellä nyt.. En tiedä saanko ahdistuksen ja pyörrytyksen paniikkikohtauksesta vai vain siitä tunteesta etten saa happea. Pitänee testailla kotioloissa eri maskeja.
Perusterveydenhuolto ei ole tällä hetkellä mitenkään ylikuormittunut. Mutta jos tuntuu että syy on psykosomaattinen totuttele kotioloissa pikkuhiljaa.
Kun puet maskin, hengitä heti muutaman kerran syvään sisään ja ulos. Aivojesi hengityskeskus hoitaa pian säädön uuteen maskilliseen ympäristöön sopivaksi. Hengästyin alussa, mutta en enää. Ota alussa maskin kanssa rauhallisesti ja korvaa se happimäärä tietoisesti hengittämällä sisään, mitä aivosi eivät korjaa heti automaattisesti. Kertakäyttöinen maski tuntuu toimivalta.
Maskin sisältä saa enemmän hiilidioksiidia ja vähemmän happea kuin normaalisti hengittäessä?
Miksi käytät maskia?
Jos olet terve ja vain hengität esim julkisissa, niin mitään EI VOI TARTTUA.
Eri asia jos sairaana on ja köhii ja pärskii, mutta en usko että olet sellainen.
Nyt on meneillään massiivinen älykkyystesti...
Meillä on pakko käyttää töissä nyt. Ei olla hoitoalalla, joten emme olleet tottuneita. Mutta nyt yksi sun toinen sanoo, että kyllä siihen tottuu. Pitää vain totutella. Katso vaikka telkkaria ensin maski naamallasi. Sitten vasta opettelet kävelemään maskin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytät maskia?
Jos olet terve ja vain hengität esim julkisissa, niin mitään EI VOI TARTTUA.Eri asia jos sairaana on ja köhii ja pärskii, mutta en usko että olet sellainen.
Niin onkin, sillä epäonnistuit kyseisessä testissä itse. Maski suojelee ennen kaikkea muita ihmisiä ja erityisesti oireettomalta tartuttamiselta. Kuka tahansa meistä voi kantaa virusta ja levittää sitä muille, vaikka ei olisi oireen oiretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi uikäytät maskia?
Jos olet terve ja vain hengität esim julkisissa, niin mitään EI VOI TARTTUA.Eri asia jos sairaana on ja köhii ja pärskii, mutta en usko että olet sellainen.
Niin onkin, sillä epäonnistuit kyseisessä testissä itse. Maski suojelee ennen kaikkea muita ihmisiä ja erityisesti oireettomalta tartuttamiselta. Kuka tahansa meistä voi kantaa virusta ja levittää sitä muille, vaikka ei olisi oireen oiretta.
Meinaatko oikeasti, että rauhallisesti hiljaa istuen, täysin puhumatta, joku virus leviää?? :D anna mun kaikki kestää!
Ei kuulosta normaalilta, kannattaa mennä lääkäriin. Itse jouduin vuosi sitten tekemään fyysistä työtä sellainen ohut hengityssuojain naamalla 6-7 h päivässä pari kuukautta. En ole mitenkään hyväkuntoinen, mutta maski ei haitannut hengitystä ollenkaan edes ekoina päivinä. Käytän myös silmälaseja.
Se vaatii totuttelua. Etenkin jos on huonossa kunnossa. Kannattaa opetella pitämään sitä aluksi vaikka ihan kotona niin on helppo ottaa välillä pois. Kyllä sen läpi sitten oppii hengittämään, ei missään nimessä kannata luovuttaa jos ekalla kerralla tuntuu hankalalta!