Miksi tarvitset "kunnon palkan"?
Minä olen tyytyväinen, kun saan 1800 € kuussa bruttona. Mies opiskelee ja asumme yhdessä vuokralla. Tulemme mielestäni hyvin toimeen, ei tarvitse juurikaan miettiä mitä perusasioita voisi ostaa ja on varaa huvitella ja matkustella riittävästi. Olemme onnellisia ja koemme elävämme tyydyttävää ja mielenkiintoista elämää. Meillä on kummallakin joitakin läheisiä ystäviä ja aikaa ja energiaa luoville harrastuksille.
En ymmärrä, miksi niin moni valittaa palkastaan. Mihin ne teidän rahanne sitten menevät, jollei useiden tuhansienkaan kuukausipalkka riitä?
Elämässä on kyse vain omista valinnoista.
Kommentit (70)
Ap törsää. Lapseton pariskunta mahtuisi vaivatta yksiöön. Silti on täällä sosottelemassa kuin joku erkkituomioja.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:17"]
Periaatteessa olen ap:n puolella, että sellainen tolkuton kuluttaminen on aivan turhaa. Toki luksustakin elämään kaipaa, mutta ihan mitättömillä valinnoilla kulutusta saa myös vähennettyä ilman, että elintaso laskee mihinkään.
Mutta ap:n aloituksen kannalla en ole. Se oli vähän sellainen typerä, että kun me ollaan tällainen vähällä pärjäävä opiskelijaperhe, niin sellaisia elämäntilanteitahan ei voi olla, että välttämättömät menot olisivat tätä enemmän.
[/quote]
En väitä mitään tuollaista. Tuon esille oman elämäntilanteeni ja haluan nimenomaan tietää, millainen elämäntilanne vastaavasti aiheuttaa todellisen tarpeen saada huomattavasti enemmän tuloja. Ketjun perusteella pääasiallisia syitä ovat, että halutaan tarjota lapsille tai itselle tietynlainen elintaso, asua omakotitalossa tai matkustella kalliisiin kohteisiin.
Tajuan tietenkin, ettei kaikkien muiden elämäntilanne ole sama kuin omani. Haluaisin kuitenkin, että muutkin pohtisivat vakavasti kulutustaan ja sitä, kuinka paljon ajattelevat rahan ansaitsemista ja elintason ylläpitämistä.
Ap
Kuules ap: elettäisiin varmaan edelleen tavallista elämää pienemmilläkin tuloilla, mutta tällä hetkellä tienaamme yhteensä n. 250 000€/vuosi ilman bonuksia ja elämä on minusta edelleen ihan maltillista ja tavallista. Kehyskunnassa asutaan, minä tutkin kaupassa tarjouksia enkä jaksa shoppailla juuri ollenkaan ellei kirpparikäyntejä lasketa. Toki välttämätön ostetaan mutta merkkien perässä ei juosta. Tulot mahdollistavat mm. muutaman lomamatkan vuodessa ja uuden loma-asunnon, jota pidän myös sijoituksena. Kaksi autoa tarvitaan töiden vuoksi joka tapauksessa. Myös lapsia pystytään auttamaan sitten kun omaan elämään muuttavat mutta tähänkään mennessä mitään kulutusjuhlaa eivät ole viettäneet vaan on pitänyt opetella säästämään ja miettimään hankintoja.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:03"]
Ap törsää. Lapseton pariskunta mahtuisi vaivatta yksiöön. Silti on täällä sosottelemassa kuin joku erkkituomioja.
[/quote]
Mahtuisihan 5-lapsinen perhekin helposti kolmioon samalla periaatteella. Tai kaksioonkin kun lapsethan ei vie paljon tilaa.
Apllahan on hyvin asiat kun voi asua mukavasti ja silti jää rahaa mukavaan elämiseenkin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:17"]
Periaatteessa olen ap:n puolella, että sellainen tolkuton kuluttaminen on aivan turhaa. Toki luksustakin elämään kaipaa, mutta ihan mitättömillä valinnoilla kulutusta saa myös vähennettyä ilman, että elintaso laskee mihinkään.
Mutta ap:n aloituksen kannalla en ole. Se oli vähän sellainen typerä, että kun me ollaan tällainen vähällä pärjäävä opiskelijaperhe, niin sellaisia elämäntilanteitahan ei voi olla, että välttämättömät menot olisivat tätä enemmän.
[/quote]
En väitä mitään tuollaista. Tuon esille oman elämäntilanteeni ja haluan nimenomaan tietää, millainen elämäntilanne vastaavasti aiheuttaa todellisen tarpeen saada huomattavasti enemmän tuloja. Ketjun perusteella pääasiallisia syitä ovat, että halutaan tarjota lapsille tai itselle tietynlainen elintaso, asua omakotitalossa tai matkustella kalliisiin kohteisiin.
Tajuan tietenkin, ettei kaikkien muiden elämäntilanne ole sama kuin omani. Haluaisin kuitenkin, että muutkin pohtisivat vakavasti kulutustaan ja sitä, kuinka paljon ajattelevat rahan ansaitsemista ja elintason ylläpitämistä.
Ap
[/quote]
Kyllä sinä edelleen väität sitä. Minä olen sinulle jo monessa viestissä toitottanut, että lapsiperheessä se välttämätön kulutus vaan on isompaa, koska useampi ihminen syö enemmän kuin kaksi, käyttää vaatteita enemmän kuin kaksi ihmistä, jne. Mutta sulle ei mene jakeluun, vaan sun mielestä kaikki teidän tulot ylittävä menee kerskakulutukseen.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 09:00"]
Koululaiset kasvaa koko ajan ja niille tarvii joka vuosi uusia suksia, luistimia, polkupyöriä, milloin mitäkin. Viiden hengen perheessä hajoaa ainakin pari kännykkää vuodessa. Lapsille tarvii isompaa sänkyä, kirjoituspöytää, vaatteista ja kengistä puhumattakaan.
[/quote]
Suksia tai polkupyöriä ei todellakaan tarvitse ostaa vuosittain, paitsi jos on täysin markkinamiesten armoila. Eikö teillä edes kierrätetä mistään lasten kesken?
Sänkyjä ja pöytiä? Järkevät aikuiset ostavat lapsilleen jatkettavat sängyt ja teini-iässä vähintään voi saada normaalin aikuisen sängyn.
Työ-/askartelupöydiksi lipastot, joiden päällä levy. Lapsen kasvaessa lipaston korkeus muuttuu ja matalammat voi ottaa muuhun käyttöön tai tosiaan antaa nuoremmille sisaruksille.
Vai onko teidän lapset jotain täystuhoja, joten kunnon huonekalutkaan ei kestä?
[/quote]
Siis kuvitteletko mun sanoneen, että joka lapsi saa joka vuosi uudet sukset, pyörät, sängyt ja kirjoituspöydät? Etkä sitten yhtään miettinyt, että olisitko mahdollisesti ymmärtänyt noin älyttömän heiton väärin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:25"]
Tarkoittaako ap, että meidänkin pitäisi pärjätä 1800 eurolla =D vai mikä sinun pointtisi oli?
[/quote]
En tarkoita, vaan ihmettelen, kuinka moni valittaa palkoistaan vaikka ne ovat keskitasolla, kun meidänkin tuloillamme voi elää mukavaa elämää.
Ap
[/quote] Kuka sinulle on valittanut?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:37"]
Sulla ilmeisesti ei ole lapsia? Ilmeisesti olette molemmat myös terveitä? Eikä vielä huonokuntoisia vanhempia huollettavana? Tulet varmaan näkemään vielä, mihin kaikkeen rahaa saattaa tarvita, kun elämänkokemusta kertyy : )
[/quote]
Ap täällä. Mieheni oli koko viime vuoden pyörätuolissa ja nyt kuntoutettavana, vaikka olemmekin alle kolmekymppisiä. Maksoin silloin sairaalalaskuja useiden satojen eurojen edestä kuukausittain. Toivon, ettei kukaan tule selittelemään minulle elämänkokemuksesta, kun olen tässä iässä jo toiminut omaishoitajanakin työni ohessa. Lisäksi olen tukenut perhettäni taloudellisesti. Lapsia ei ole eikä tule.
[/quote]
Ap, luulisi sitten, että tällä kokemuksella ymmärtäisit, miksi toisilla ihmisillä voi olla enemmän kuluja.
Tuo 1800€/netto on ihan ok palkka jos toinenkin tienaa, eikä ole lapsia.
Meillä minä olen työtön ja mun tulot on 658€/kk, kaksi alle kouluikäistä lasta, ja yksi aikuinen lapsi. Mies tienaa ehkä n. 2000€/kk/netto ja kyllä meillä tekee tiukkaa rahasta kun mulla on entisestä firmasta jäänyt pankkilaina, ja mies maksaa sitten asuntolainaa meidän talosta, ja kaikki asumisen kustannukset, myös se että on kaksi aika vanhaa autoa vie rahaa. Jos minä pääsisin töihin tuo 1800€/netto olis mulle ihan riittävä, varsinkin sitten kun lapset menee kouluun eikä tarvi maksaa 500€/kk päiväkotimaksuja. Meillä tulisi lainat maksettua nopeammin, ja voisi joskus jäädä jotain säästöönkin jos pääsisin noin hyville palkoille.
1. Jotta voimme asua isossa omakotitalossa 2. Jotta voimme maksaa kodinhoidosta 3. Jotta voimme omistaa kolme autoa ja kaksi prätkää 4. Jotta voimme lomailla kunnolla 5. Jotta voimme leuhkia sukulaisille näillä