Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tarvitset "kunnon palkan"?

Vierailija
13.12.2013 |

Minä olen tyytyväinen, kun saan 1800 € kuussa bruttona. Mies opiskelee ja asumme yhdessä vuokralla. Tulemme mielestäni hyvin toimeen, ei tarvitse juurikaan miettiä mitä perusasioita voisi ostaa ja on varaa huvitella ja matkustella riittävästi. Olemme onnellisia ja koemme elävämme tyydyttävää ja mielenkiintoista elämää. Meillä on kummallakin joitakin läheisiä ystäviä ja aikaa ja energiaa luoville harrastuksille.

En ymmärrä, miksi niin moni valittaa palkastaan. Mihin ne teidän rahanne sitten menevät, jollei useiden tuhansienkaan kuukausipalkka riitä?

Elämässä on kyse vain omista valinnoista.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:38"]

[/quote]

Eli omakotitalo ja kaksi autoa lapsiperheessä on kerskakulutusta? Kaikki vaan kerrostaloon vuokralle pieneen koppiin? Entäpä jos niitä autoja tarvitsee vaikka työssä; perheen kaksi aikuista kun ei välttämättä ole samassa paikassa töissä, eli työpaikan vieressä asuminen ei ole mahdollista ja joissakin töissä se auto vaan on oltava.

[/quote]

Ei ole ainakaan ympäristöystävällistä asua taajamissa omakotitaloissa ja sieltä sitten ajella yksitellen omilla autoilla töihin. Kaupunkiasumiseen vähän niinkuin kuuluu se kerrostalokopeissa asuminen.

[/quote]

Onneksi on varaa valita.

Vierailija
42/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:55"]

[/quote]

Eli omakotitalo ja kaksi autoa lapsiperheessä on kerskakulutusta? Kaikki vaan kerrostaloon vuokralle pieneen koppiin? Entäpä jos niitä autoja tarvitsee vaikka työssä; perheen kaksi aikuista kun ei välttämättä ole samassa paikassa töissä, eli työpaikan vieressä asuminen ei ole mahdollista ja joissakin töissä se auto vaan on oltava.

[/quote]

Ei ole ainakaan ympäristöystävällistä asua taajamissa omakotitaloissa ja sieltä sitten ajella yksitellen omilla autoilla töihin. Kaupunkiasumiseen vähän niinkuin kuuluu se kerrostalokopeissa asuminen.

[/quote]

Niin mutta kun sillä autolla ei ajella pelkästään töihin, vaan myös asiakkaille, asioille jne. Minä en olisi saanut nykyistä työtä ilman autoa ja miehen työssä vielä vähemmän onnistuisi työnteko julkisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 00:53"]

Minä olen tyytyväinen, kun saan 1800 € kuussa bruttona. Mies opiskelee ja asumme yhdessä vuokralla. Tulemme mielestäni hyvin toimeen, ei tarvitse juurikaan miettiä mitä perusasioita voisi ostaa ja on varaa huvitella ja matkustella riittävästi. Olemme onnellisia ja koemme elävämme tyydyttävää ja mielenkiintoista elämää. Meillä on kummallakin joitakin läheisiä ystäviä ja aikaa ja energiaa luoville harrastuksille.

En ymmärrä, miksi niin moni valittaa palkastaan. Mihin ne teidän rahanne sitten menevät, jollei useiden tuhansienkaan kuukausipalkka riitä?

[/quote]

Rohkea avaus. Olen noin 2000e kuussa saava mies ja mietin, mihin ihmiset tarvitsevat niin paljon rahaa. Säästöön jää noin 1000 euros kuussa eli 10 vuodessa on tilille kertyntyt noin 120,000. Parempipalkkaiset itkevät veloissaan. Minä olin jopa velkainen kaveri opiskeluvuosien jälkeen mutta sen opintolainanhan sai maksettua vuodessa pois.

Ihmisillä on korkea elintaso, se kai sen selittää.

Vierailija
44/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 09:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:40"]

Asuntolainaan, ruokaan, lasten harrastuksiin, omiin harrastuksiin, matkustamiseen, autoon jne. jne.  ihan tavalliseen elämään ne rahat menevät. Sinulla on nyt vaan tuossa haarukassa oli 1800 euroa ja sitten vaihtoehtoisesti useiden tuhansien palkka. Itse kuulun noiden väliin. Olen tyytyväinen palkkaani. Mutta ottaisin vastaan enemmän jos tarjottaisiin, niin voisimme matkustaa useammin, sillä se antaa minun elämälleni rutiinien lisäksi hyvin mielenkiintoista uutta sisältöä.

[/quote]

Muuta ulkomaille jos matkustaminen on tärkeimpiä asioita.

[/quote]

Eihän se silloin ole matkustamista

[/quote]

Uudessa maassa kyllä riittää lähimatkailua pariksikin vuodeksi. 

Vierailija
45/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla mitään sitä vastaan tietenkään ole, että autoa töissään tarvitsevilla on auto. Eikä mulla yleensäkään kauheasti ole mitään muiden elämiseen liittyviä valintoja vastaan, olen vain ap:n kanssa samaa mieltä siitä, että usein vähemmälläkin pärjäisi, suhteutettuna tietysti perheen kokoon. Kannatan myös ympäristöystävällistä elelyä.

Vierailija
46/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 09:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:40"]

Asuntolainaan, ruokaan, lasten harrastuksiin, omiin harrastuksiin, matkustamiseen, autoon jne. jne.  ihan tavalliseen elämään ne rahat menevät. Sinulla on nyt vaan tuossa haarukassa oli 1800 euroa ja sitten vaihtoehtoisesti useiden tuhansien palkka. Itse kuulun noiden väliin. Olen tyytyväinen palkkaani. Mutta ottaisin vastaan enemmän jos tarjottaisiin, niin voisimme matkustaa useammin, sillä se antaa minun elämälleni rutiinien lisäksi hyvin mielenkiintoista uutta sisältöä.

[/quote]

Muuta ulkomaille jos matkustaminen on tärkeimpiä asioita.

[/quote]

Eihän se silloin ole matkustamista

[/quote]

Uudessa maassa kyllä riittää lähimatkailua pariksikin vuodeksi. 

[/quote]

Mistä sinä tiedät missä kukain haluaa matkustella? Matkalla on kiva käydä ja kiva tulla kotiin. Harvoin ede käydään kahdesti samassa paikassa. Joten ei nyt oikein uppoa sun kommenttisi tähän saumaan.

Vierailija
47/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että raha tuo huolettomuutta, vapautta sekä henkistä ja fyysistä terveyttä. Totta on, että yksin asuessa pärjäsi pienemmällä. Eri kun on perhe ja haluaa toisaalta miettiä sitäkin, miten meinaa pärjätä vanhuudenpäivinään. Siinä ei vuokrakämppä auta, vaikka maksat satoja tuhansia elämäsi aikana vuokraa. Ap taitaa olla aika nuori vielä mutta eiköhän realiteetit avaudu myöhemmin.

Vierailija
48/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:30"]

Ei mulla mitään sitä vastaan tietenkään ole, että autoa töissään tarvitsevilla on auto. Eikä mulla yleensäkään kauheasti ole mitään muiden elämiseen liittyviä valintoja vastaan, olen vain ap:n kanssa samaa mieltä siitä, että usein vähemmälläkin pärjäisi, suhteutettuna tietysti perheen kokoon. Kannatan myös ympäristöystävällistä elelyä.

[/quote]

Tää oli siis vastaus 43:lle.

Vierailija
49/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 00:53"]

[/quote]

Rohkea avaus. Olen noin 2000e kuussa saava mies ja mietin, mihin ihmiset tarvitsevat niin paljon rahaa. Säästöön jää noin 1000 euros kuussa eli 10 vuodessa on tilille kertyntyt noin 120,000. Parempipalkkaiset itkevät veloissaan. Minä olin jopa velkainen kaveri opiskeluvuosien jälkeen mutta sen opintolainanhan sai maksettua vuodessa pois.

Ihmisillä on korkea elintaso, se kai sen selittää.

[/quote] Ja siitä tonnista maksat verot, lasten menot, asunnon, ruuat ja elämäsi nautinnot? Hyvät sulle.

Vierailija
50/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan säilyttää elämäntyylini. En halua joutua miettimään, että onko minulla varaa mennä kavereiden kanssa ulos  syömään tai onko minulla varaa vierailla vanhemmillani. Haluan käydä ripsihuollossa ja kampaajalla ilman tunnontuskia ja haluan laittaa kunnon summia ASP-tililleni. Ai niin, ja olisihan se kiva shoppaillakin välillä. 

Olen siis hieman turhamainen ja pidän rahahuolettomasta elämäntyylistä.

Vierailija
51/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaako kokoomuslainen ap tässä työnantajien puolta, että heille jäisi enemmän rahaa kun ei tarvitse maksaa niin isoja palkkoja?

Vierailija
52/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:37"]

Sulla ilmeisesti ei ole lapsia? Ilmeisesti olette molemmat myös terveitä? Eikä vielä huonokuntoisia vanhempia huollettavana? Tulet varmaan näkemään vielä, mihin kaikkeen rahaa saattaa tarvita, kun elämänkokemusta kertyy : )

[/quote]

Ap täällä. Mieheni oli koko viime vuoden pyörätuolissa ja nyt kuntoutettavana, vaikka olemmekin alle kolmekymppisiä. Maksoin silloin sairaalalaskuja useiden satojen eurojen edestä kuukausittain. Toivon, ettei kukaan tule selittelemään minulle elämänkokemuksesta, kun olen tässä iässä jo toiminut omaishoitajanakin työni ohessa. Lisäksi olen tukenut perhettäni taloudellisesti. Lapsia ei ole eikä tule.

Vierailija
53/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 09:00"]

Koululaiset kasvaa koko ajan ja niille tarvii joka vuosi uusia suksia, luistimia, polkupyöriä, milloin mitäkin. Viiden hengen perheessä hajoaa ainakin pari kännykkää vuodessa. Lapsille tarvii isompaa sänkyä, kirjoituspöytää, vaatteista ja kengistä puhumattakaan.

[/quote]

Suksia tai polkupyöriä ei todellakaan tarvitse ostaa vuosittain, paitsi jos on täysin markkinamiesten armoila. Eikö teillä edes kierrätetä mistään lasten kesken?

Sänkyjä ja pöytiä? Järkevät aikuiset ostavat lapsilleen jatkettavat sängyt ja teini-iässä vähintään voi saada normaalin aikuisen sängyn.

Työ-/askartelupöydiksi lipastot, joiden päällä levy. Lapsen kasvaessa lipaston korkeus muuttuu ja matalammat voi ottaa muuhun käyttöön tai tosiaan antaa nuoremmille sisaruksille.

Vai onko teidän lapset jotain täystuhoja, joten kunnon huonekalutkaan ei kestä?

Vierailija
54/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:32"]

Siksi että raha tuo huolettomuutta, vapautta sekä henkistä ja fyysistä terveyttä. Totta on, että yksin asuessa pärjäsi pienemmällä. Eri kun on perhe ja haluaa toisaalta miettiä sitäkin, miten meinaa pärjätä vanhuudenpäivinään. Siinä ei vuokrakämppä auta, vaikka maksat satoja tuhansia elämäsi aikana vuokraa. Ap taitaa olla aika nuori vielä mutta eiköhän realiteetit avaudu myöhemmin.

[/quote]

Ei siinä toisaalta omistusasuntokaan auta, kun vanhuus vie huolettomuuden, vapauden ja henkisen ja fyysisen terveyden. En minä ole kuullut tapauksista, joissa vuokra-asuminen syöksee eläkeläisen turmioon.

Vierailija
55/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:37"]

Sulla ilmeisesti ei ole lapsia? Ilmeisesti olette molemmat myös terveitä? Eikä vielä huonokuntoisia vanhempia huollettavana? Tulet varmaan näkemään vielä, mihin kaikkeen rahaa saattaa tarvita, kun elämänkokemusta kertyy : )

[/quote]

Ap täällä. Mieheni oli koko viime vuoden pyörätuolissa ja nyt kuntoutettavana, vaikka olemmekin alle kolmekymppisiä. Maksoin silloin sairaalalaskuja useiden satojen eurojen edestä kuukausittain. Toivon, ettei kukaan tule selittelemään minulle elämänkokemuksesta, kun olen tässä iässä jo toiminut omaishoitajanakin työni ohessa. Lisäksi olen tukenut perhettäni taloudellisesti. Lapsia ei ole eikä tule.

[/quote]

Niin, luulisi sinun sitten ymmärtävän miksi on hyvä että rahaa on sen verran ettei sairastuessaan tarvitse ensimmäisenä miettiä millä elää? Varsinkin kun on niitä lapsiakin, joille pitäisi saada vaatetta ylle ja voita leivän päälle, oli tilanne mikä hyvänsä. Minusta elämä ei ole yhtään sen jalompaa vähävaraisena kitkutellessa kuin hyvätuloisena eläessä ja voin kertoa että 90-luvun laman aikaan ihmeteletiin välillä mistä saadaan meidän perheessä ruoka pöytään. Nyt kun on omia lapsia niin teen taatusti kaikkeni että minulla on hyvät tulot ja sitä myöten turvatumpi tulevaisuus. Jos sinä pärjäät 1800€:lla kuussa niin hienoa, meidän viisihenkinen perhe ei pärjää ja meidän menot on laskettu omien tulojemme mukaan.

Vierailija
56/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 09:00"]

Sitä rahaa nyt vaan alkaa mennä enemmän, kun perheen koko kasvaa. Kun kumpikin on töissä eri suunnilla ja tarvitaan kaksi autoa. Kolmen lapsen kanssa ei enää mahdu siihen yksiöön asumaan jne.

[/quote]

Lapsia ei tosiaankaan tule. Asumme pk-seudulla kolmiossa, joka riittää meille mainiosti. Ymmärrän, että lapsellisilla on isommat kulut, mutta saavathan he toisalta lapsilisääkin. Moni lapsiperhe tuntuu käyttävän järjettömiä summia huvitteluun ja lasten tarvikkeisiin (siinäkin iässä, kun he eivät itse vielä tajua mitään).

Ap

Vierailija
57/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko siis ap 1800 bruttona vai nettona?

Vierailija
58/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vuositulot on olleet alle 7000 euroa vuodesta 2008 (siinä ei sitten ole senttiäkään tukia, koska en niihin ole oikeutettu). Ainoa mikä harmittaa on, ettei ole varaa hammaslääkäriin ja uusiin housuihin joka vuosi. Olisin ikionnellinen, jos saisin kevyen koulutustani vastaavan toimistotyön, jossa palkka olisi noin 1000 e kuussa.

On paljon tavaroita, joita ei edes kaipaa, kun ei niitä voi saada tuosta vaan. Mielestäni useamman kannattaisi pysähtyä miettimään omia kulutustottumuksiaan: mikä on tärkeää juuri minulle, mitä ostan vain siksi kun kaikki muutkin. Aika hyvä mittari kerskakulutukselle mielestäni on, jos on pakko saada uusi puhelin useammin kuin joka viides vuosi vain siksi, että vanha näyttää epämuodikkaalta, vaikka se vielä toimisi tehtävässään ihan hyvin.

Vierailija
59/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:25"]

Tarkoittaako ap, että meidänkin pitäisi pärjätä 1800 eurolla =D vai mikä sinun pointtisi oli?

[/quote]

En tarkoita, vaan ihmettelen, kuinka moni valittaa palkoistaan vaikka ne ovat keskitasolla, kun meidänkin tuloillamme voi elää mukavaa elämää.

Ap

Vierailija
60/70 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:42"]

Apua, elintaso kasvaa...

Rahaa saa helposti menemään juuri niin paljon kuin sitä tuleekin. Ap:lla on hyvä pointti: vähemmälläkin pärjäis. Sen näkee jo useita tän ketjun vastauksia lukiessa. Kun palkka kasvaa, niin pikkuhiljaa ilmaantuu näitä "välttämättömyyksiä" enemmän. Ostetaan talo tai rivaripätkä jostain kuusesta hevon, koska nyt kun on enemmän varaa niin täytyyhän sitä asua vähän tilavammin. Sitten sitä taloa pitää rempata, ja tarvitaankin myös kaksi autoa koska ei sieltä hevonkuusesta julkisilla ehdi töihin jne.

[/quote] Vuokralla onkin hyvä asua ja maksaa toiselle lopun ikää.

[/quote]

Täällä yksi, joka on säästänyt vuokralla asuessaan sen verran, että nyt oma vuokralaiseni käytännössä maksaa meidänkin perheen vuokran :) Järjetöntä maksella sitä isoa asuntolainaa kymmeniä vuosia ja sitten huomata, että haluaisikin asua jossain muualla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi