Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä vaiheessa lisärautaa?

Vierailija
12.12.2013 |

Miten alhainen pitää hemoglobiinin olla että lisäraudan syönti on tarpeellista? Tai millon olette alkanut syödä? Raskauden aikana siis.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ihan alkuraskaudesta ei saakaan syödä, mutta edellisessä raskaudessa siinä vaiheessa, kun se alkoi kunnolla laskea. Ei mulla mitenkään korkea se lähtötilannekaan ollut, 124. Olisko ollut siinä 115 pintaan, kun aloitin lisäraudan. Mulle kyllä th sanoi selvästi, että nyt pitää aloittaa.

En mä kyllä saanut sitä hemoglobiinia pidettyä, anemialukemiin meni ja synnytyksen jälkeen sain verensiirron.

Vierailija
2/3 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta

Jos hemoglobiini on alle 115 g/l, suositellaan 50–100 mg rautaa/vrk raskausviikosta 12–20 alkaen.

Hemoglobiinitaso laskee raskauden aikana äidin verivolyymin kasvun takia, mutta punasolumassa ei kasva vastaavasti. Äidin lievä anemia ei yleensä aiheuta sikiölle ongelmia. Raudan ennaltaehkäisevän lääkehoidon hyödystä ei ole näyttöä raskauden ennusteeseen, joskaan ei haittaakaan.

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/ravintoainevalmisteet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut koko raskauden hemoglobiini n. 125 kieppeillä, nyt 23. viikon neuvolakäynnillä oli tipahtanut 117 ja terveydenhoitaja sanoi että olisi hyvä alkaa syömään lisärautaa.

Uskoisin siis, että siitä erikseen mainitaan :)