Miksi 35 vuotiasta sanotaan nuoreksi?
Nuori joo,jos 70 vertaa,muttei todellakaan nuori.
Kommentit (31)
Nuorehko aikuinen, minun mielestä. Itse olen vahvasti keski-ikäinen, 51 v. Minusta nuoruus ikävaiheena päättyy parikymppisenä, sitten on nuori aikuinen. Tuntuu ihan hullulta, kun nykyään kolmekymppisistä puhutaan kuin nuorina. Ovat tietysti nuoria, jos verrataan viisikymppisiin, mutta 50-vuotiaskin on nuori, jos verrataan kasikymppiseen.
No kyllä 35v on nuori. Näin 60v tietenkin kaikki alle 40v on nuoria, mutta kyllä oikeastikin ihminen on 35v vielä nuori, kun ajatellaan koko elämän kaarta.
Ei tuossa iässä vielä olla vanhoja eikä edes kunnolla keski-iässä. Tulet sen huomaamaan, jos itse elät vaikkapa 60v. Silloin elämää katsoo jo eri perfektiivistä, kuin lapsena tai nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se riipppuu kenen silmissä. 50 vuotiaan mielestä 30 vuotias on kakara, 20 vuotiaan mielestä taas kolmikymppinen on ikäloppu. Mutta kyllähän 35 vuotias lähestyy jo keski-ikää joten ei enää mikään kauhean nuori mutta ei mikään vanhuskaan.
Aika epäkypsä saa olla, jos pitää 3-kymppistä ikäloppuna. Itse en ajatellut niin edes ala-asteella.
Jep. Samoin aika outo 50 v jos pitää kolmekymppistä 'kakarana'.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikä alkaa 35-vuotiaana.
No ei tosiaan ala. Kyllä se yli neljänkympin menee.
Vierailija kirjoitti:
Minua neuvolalääkäri kuvaili (omakannasta luettua) : "Nuori, hoikka, hyväkuntoinen ensisynnyttäjä" :D olen 31v, ja mielestäni näytän ihan "ikäiseltäni", kyse ei siis voinut olla siitä että olisin niin babyface että lekuri erehtyy iästäni... Kommentoin tätä seuraavalla kerralla vastaanotolla, hyväntahtoisesti naurahdin että jaaaa minäkö NUORI ensisynnyttäjä.... Lekuri vastasi, että hän laskee nykyään kaikki alle 35-vuotiaat ensisynnyttäjät nuoriksi, niin paljon on synnyttäjien ikä noussut, siis kuulemma vasta 35-39-vuotiaana tuntuu suurinosa pk-seudun naisista odottavan esikoistaan.
Hyväksyin selityksen :D jännä ilmiö! Nuoreksi kuvailu on siis suhteellista, riippuu mihin verrataan.
On jännä tosiaan. Riippuu kuka tekee mitä. Kun täälläkin oli bändäreistä, niin jo 30 v rokkarimiehiä pidettiin keski-ikäisinä ja kaivettiin jotain pölyisiä tutkimuksia todistamaan et 30 v on jo keski-ikäinen.
Kun 35 v pääministeri posee voguessa, ni se on niin raikas, puhdas, viaton nuori nainen!
Nämä on näitä outoja määritelmiä joilla en näe nyky-Suomessa juuri mitään mieltä, paitsi kenties korkeintaan lääketieteen tai tilastojen näkökulmasta.
Nykyään on paljon vähemmän normeja miten ihmisen tulee elää, käyttäytyä, mitä omistaa ja miltä näyttää tietyn ikäisenä. Näiden asioiden kaikuja ovat vielä sellaiset tympeät sanonnat kuin "elää pitkitettyä nuoruutta" jos ei ole tehnyt aiempien sukupolvien normiratkaisuja, kuten mennyt naimisiin, lisääntynyt tai ostanut omakotitaloa. Tai yleisesti "rauhoittunut" eli alkanut elää ns. tylsää normiaikuisen elämää jossa ollaan vain kotona, laitetaan pihaa ja käydään kaupassa.
No, kaikki eivät nykyään koe tuollaista elämää omakseen nuorempana eikä vanhempana, ja saavat myös elää niin kuin itse haluavat.
Usein tuntuu että nuoruudesta ja vanhuudesta halutaan puhua enemmän sosiaalisena ilmiönä tai enemmän sitä kautta, millaisia asioita ihmisen pitäisi olla tai millaisena hänet nähdään jos hän on nuori tai vanha. Ei niinkään biologisena ikänä. Nämä ovat kaksi eri asiaa. Joten ehkä voidaan miettiä onko noissa määrittelyissä hirveän paljon mieltä.
Nimim. N35, joka on lapsivapaa, parisuhteessa mutta en naimisissa, työpaikka ja omistusasunto löytyy, viihdyn myös ilta- ja yöelämässä, en tykkää kokata, siivota ja passata. Pidän itseäni useinkin aika kakarana.
Miksi pitää luokitella ylipäätään? Kaikki on suhteellista.
Itse esim olen 33 vuotias ja jos saan elää vaikkapa yhtä vanhaksi kuin mummoni, eli 88-vuotiaaksi, olen nyt elänyt elämästäni vasta 37,5 %. Jos taas kuolen 35-vuotiaana vaikka onnettomuudessa, olen elänyt elämästäni jo yli 94 %.
Kaiken kaikkiaan olen kuitenkin teknisesti katsottuna joko 100 % elossa tai 100 % kuollut, eli joko tai. En itse meinaa ainakaan tuhlata elämääni pohtien sitä, kuka on nuori, vanha tai keski-ikäinen. Ikä ei myöskään (lain ja moraalin puitteissa) määrittele ihmissuhteitani. Esim. mieheni on minua 20 vuotta vanhempi, nuorin kaverini on 24 v. ja vanhin 77v..
Pitkää ja sekavaa, mutta lyhyesti tiivistettynä: ihmiset eivät ikänsä puolesta ole luokiteltavissa homogeeniseen joukkoon. Omaa persoonaa määrittää todennäköisesti hyvin moni muu asia ennen ikää.
LATVASTA LAHO? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikä alkaa 35-vuotiaana.
Niin alkaa ja keski-ikä on 35-50. Yli 50 vuotias on vanha ja eläkeikäisiä ovat yli 65 vuotiaat. Täytän itse seuraavaksi tuon 50 vuotta. Monien mielestä näytän nuoremmalta mutta vanha alan jo olla.
Varmaan oot pulleva..käytät tukihousuja ja puristelet kakan )painamalla emättimen puolelta) ulo käsin.
On suonikohjut ja silmäpussit?
Hampaitakin taitaa puuttua?
Heh olen mies ja vielä on omat hampaat. Pituus ja paino suhde on 180/82. Miten se nyt noin koville ottaa kun kertoo mielipiteensä siitä mikä on keski-ikä ja vanhuus?
Varmaan oot pulleva..käytät tukihousuja ja puristelet kakan )painamalla emättimen puolelta) ulo käsin.
On suonikohjut ja silmäpussit?
Hampaitakin taitaa puuttua?