Lähes vuosi sitten avauttu Mall of Tripla vaikeuksissa - lähes puolet liikkeistä on kaatunut, lopetettu tai muuten suljettu
Tripla pitää nettisivuillaan vielä vanhaa liikeluetteloa, jotta tilanne näyttäisi paremmalta.
Katutasossa O'Learys lopetti 300-paikkasen ravintolansa keväällä. Hassua että liike löyty vieläkin lounaslista-sivulta vaikka siellä ei ole puoleen vuoteen ketään ollut töissä.
Hey Gorgeous ravintola avattiin kesäkuussa, ja suljettiin elokuussa. Pähkinätori on myös kadonnut.
Riekerin kenkäkauppa lopetti, samoin muutama muu vaatekauppa sieltä samasta kerroksesta.
Kuulin että Prisma tekee lähtöä sieltä.
Kommentit (545)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ap:n väitteessä on lähteenä? Mutu-tuntuma? Käyn Alppilasta joka päivä lounaalla Triplassa ja siellä on väkeä niin paljon, että olen käyttänyt maskia jo ennen suositusta. Lounaspaikat ainakin vetävät todella hyvin. Triplan ongelmana on, että työmatkaliikenne on vähentynyt ja Messukeskuksen toiminta on hiipunut koronan takia. Nämä olivat keskeinen osa asiakasvirtaa. Prismassa on tosiaan näyttänyt aika hiljaiselta. Vieressä on valitettavasti vetävämpi ruokakauppa, jossa on nyt posti, joten se vetää asiakkaat.
"Lounaspaikat ainakin vetävät todella hyvin", jep näin on. Muun ajan onkin aika kuollut meininki.
Hallituksen korona rajoitukset paitsi sulkevat ravintola ja matkailualan, myös uhkaavat suurta osaa Suomalaisista työssäkäyvistä. Tällä hetkellä kaikki keräävät talouteensa puskureita työttömyyden varalta. Kukaan ei varmasti nyt kuluta ja shoppaile kuin mitä on aivan välttämätöntä.
Keväällähän kaupat olivat tyhjiä ja suljettuinakin koronarajoitusten vuoksi. Silti kappiaat maksoivat kalliita tilavuokria ja palkkoja. Kaupankäynti ei ole palannut samalle tasolle ja kauppiaat ovat joutuneet sulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen korona rajoitukset paitsi sulkevat ravintola ja matkailualan, myös uhkaavat suurta osaa Suomalaisista työssäkäyvistä. Tällä hetkellä kaikki keräävät talouteensa puskureita työttömyyden varalta. Kukaan ei varmasti nyt kuluta ja shoppaile kuin mitä on aivan välttämätöntä.
Jos olisi rajoitettu kunnolla vain ulkorajat, kotimainen kulutus pyörisi tällä hetkellä erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin kerran Triplassa. Suurin osa vaatekaupoista jotain järkyttäviä rättikauppoja. Yhdessä kaupassa pöydät notkuivat toinen toistaan huonompilaatuisia vaatteita 1-3 euron hintaan. Joku on mennyt aika pahasti pieleen markkinatutkimuksessa, jos ajatellaan että tämä on juuri sitä mitä kuluttajat haluaa.
Iso osa kuluttajista haluaa juuri tuota halpaa. Esim parikymppisen tyttäreni kaverit vähät välittää mistä aineessa ja missä heidän ostamansa vaatteet on tehty. Itse olen kasvattanut lapsestani laatutietoisen. Ostaa harkitusti vähemmän, mutta kestävämpää.
Olen eri mieltä. Esimerkiksi H&M oli (jo ennen koronaa) vaikeuksissa länsimaissa, kunnes lanseerasivat verkkokaupan jonka kautta voi tilata laadukkaampia tuotteita, joita ei kivijalkakaupoista saa. Hennesin imago on muutenkin muutunut viimeiset vuosien myötä paljon 'laadukkaammaksi'. Ainakaan kukaan kolmekymppisistä ystävistäni ei osta tuollaista 1-3 euron trikooroskaa. Teinit asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen seikka on se, että harvemmin työmatkalainen töiden jälkeen jää shoppailemaan. Työssäkäyvät shoppailevat viikonloppuisin. Kukaan ei halua pysähtyä siihen keräämään itselleen kauppakasseja. Siellä ei ole sellaista systeemiä, kuin Jumbossa, että samoilloa kärryillä kaikki läpi. Kun junalla tulet, niin sullahan jää sekin vaihtoehto käyttämättä, että veisit välillä tavaroita autoon. Parkki lisäksi maksaa.
Tämä oli mielenkiintoinen kommentti, koska itse toimin juuri päinvastoin, mutta en toki väitä olevani malliesimerkki shoppailijasta. Olen silti varma, että muitakin kaltaisiani on. Helsingissä on paljon yksinasuvia.
Silloin kun työpaikkani oli Helsingin keskustassa, minä nimenomaan tykkäsin jäädä töiden jälkeen kiertelemään kaupungille. En joka päivä, mutta aika usein. Minulla ei ole kotini nurkan takana oleva lähikauppaa, vaikka Helsingissä asunkin. Moni tuntuu ajattelevan, että kaikilla sellainen on väh. parin sadan metrin päässä, mutta se ei pidä paikkansa. Vaikka oli tympeää raahata ruokakasseja ruuhkabussissa tai -junassa ( ja esim. lämpiminä päivinä oli turha kuvitella, että pakasteet säilyisivät kylminä), se oli kuitenkin suht vaivatonta. Valikoima keskustan ruokakaupoissa on myös ihan toista luokkaa kuin lähiöiden Alepoissa.
Kun tein ostokset pikku hiljaa viikon aikana työmatkojen yhteydessä, minun ei tarvinnut tehdä mitään lauantain shoppailupäivää. Viikonloput jäivät siis täysin omille harrastuksille, metsäretkille tai vaikka vain nukkumiselle ja tv:n katselulle. Ei tarvinnut lähteä kaupoille tungeksimaan perheellisten keskelle. Minä uskon, että muitakin näin toimivia on. Ja koska en ole auton omistaja, niin eipä ole koskaan tullut mieleenkään, että ostoksia pitäisi voida päästä varastoimaan autoon ja sitten jatkaa shoppailua.
Mä tein juuri näin. Kuljin junalla töihin lähiöstä ja jäin töiden jälkeen parina iltana viikossa hoitamassa kaikki asiat keskustassa. Koska söin lounaan töissä, sinkkuihmisenä ruokakaan ei tarvinnut kantaa kassikaupalla. Lähikaupasta hain sitten jotain ihan satuinnaista ja pakasteet. Viikonloput oli ihanan vapaita, kun kaikki asiat oli hoitanut jo viikolla.
Pidän perhe-elämästä, mutta ne viikonlopun ostosreissut oli tosi ahdistavia. Nykyään tosin tilaan ruuat kotiin kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Triplan ravintoloille tuli paljon asiakkaita Triplan yhteydessä olevasta hotellista, Ennen hotellin valmistumista oli aika autiota, sitten hetki pörräystä, sitten tyssäsi.
Miksi jäädä Triplan hotelliin kun (halvempia) hotelleja löytyy keskustastakin.
Ai niin. Se on S-ryhmän hotelli ja niillä on rahaa.
Pasilassa on isoja tapahtumia, joita varten on mm. sellaiset paikat kuin Messukeskus, tai Hartwall Areena. Miksi joku konferenssivieras lähtisi kaupungin keskustaan asumaan halvemmalla, jos sen konferenssi on Pasilassa. Paitsi nyt kun konferensseja ei koronan takia ole.
Hyvä kun huomasit vasta kirjoituksesi lopussa, että eihän Triplan hotellilla ol mitään virkaa.
Messukeskus menee konkurssiin lähikuukausina. Vain kuusi messua tulossa seuraavan puolen vuoden aikana, ja nekin perutaan, https://messukeskus.com/
No eipä juuri millään hotelleilla ole just nyt virkaa, kun ihmiset eivät liiku. Toki investointeja hotelleihin, kauppakekuksiin yms., on helppo ilkkua nyt, mutta tuskin sinäkään osasit ennustaa pandemian? Se on toki liiketoimintaan liittyvä riski ja nyt se on realisoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi rajoitettu kunnolla vain ulkorajat, kotimainen kulutus pyörisi tällä hetkellä erinomaisesti.
Voi sinä höpönassu. Suomi on maailman maista riippuvaisimpia ulkomaankaupasta. Suomi ei ole sisämarkkinatalous. Suomeen iskee tajojen sulkeminen koviten. Nyt on niin että teollisuudessa tilauskirjat ovat tyhjillään kun ulkomaankauppa on matkustusrajoitusten vuoksi jäissä. Joka viikko tulee palvelu- ja tuotantoaloilta tuhansia koskevia YT ilmoituksia. Jouluun mennessä Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä.
Kalliossa joka toinen on lomautettuna ja se päiväraha on aikasta paljon vähemmän kuin palkka. Ja osa niin nuoria, että ei saa ansiosidonnaista. Just ne baarityöntekijät jne. shoppaa koko palkkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona kaataa kainen talouden tästä maasta.
Korona mitään kaada vaan hallitus joka sulkee koko Suomen.
Tästä on ollut juttua lehdissäkin, että esim. pankkikorttidatasta näkyy, että rahahanat alkoi mennä kiinni jo ennen mitään hallituksen rajoituksia.
Itsekin taas olen alkanut alitajuisesti vältellä kaikkia isoja paikkoja, vähentänyt kaiken ylimääräisen käymisen pois, en kulje julkisilla, en käy salilla vaan siirryin taas kotijumppaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Triplan ravintoloille tuli paljon asiakkaita Triplan yhteydessä olevasta hotellista, Ennen hotellin valmistumista oli aika autiota, sitten hetki pörräystä, sitten tyssäsi.
Miksi jäädä Triplan hotelliin kun (halvempia) hotelleja löytyy keskustastakin.
Ai niin. Se on S-ryhmän hotelli ja niillä on rahaa.
Tämähän riippuu siitä, miksi olet tullut Helsinkiin. Yleisesti, monet tulevat Hartwall areenan tilaisuuksiin, Messuille Messukeskukseen tai työmatkoille alueen yrityskiin. Nyt tämä toiminta on tietenkin jäissä.
Hassua kuitenkin olettaa, että kaikki ovat tulossa juuri keskustaan, jos joutuvat Helsingissä käymään.
En tiedä muista, mutta en kyllä ole koskaan mitään shoppailureissua yhdistänyt messuilla/ konserteissa/ urheilutapahtumissa käyntiin.
Mikäli on koko päivän siellä tapahtumassa niin ei edes jaksa kiinnostaa. Puhumattakaan siitä, että lähtisi roudaamaan ylimääräistä kampetta ympäriinsä. Toki jos on joutunut hotellissa yöpymään niin ehkä käyn syömässä ja ostan vesipullon.
Just nyt kauppakeskuksessa hengaiilu ja ravintolat ei tunnu hyvältä idealta. Mieluummin ulkoilen ja vältän julkisia, kun työ on kävelymatkan päässä. Riittää lähikaupassa käynnit nyt.
Kristiina xx kirjoitti:
Tänä vuonna ulkomaiset turistit ovat puuttuneet.
Varmaan suurin syy pitkällä aikavälillä on se, että ihmisten ostovoima, varsinkin pk-seudulla, jossa asuminen on kallista, on niin pieni, että pakollisten menojen, asumisen, liikkumisen ja ruuan jälkeen ei hirveästi jää käyttörahaa ylimääräiseen huvitukseen.
Itse asun Itä-Suomessa ja harmittaa, kun en ole vieläkään kåynyt Redissä.
Toinen huomioitava juttu on myös Espoon kauppakeskusten, Ison Omenan, Sellon ja Ainoan tilanteet. Olin nyt elokuussa eräänä perjantaina klo 15 aikaan käymässä Ainoassa ja valitsin ruokailupaikkaa ja kiinnitin huomiota, miten siellä oli useita ravintoloita, mutta niissä yhteensä vain kourallinen asiakkaita. Esim. Kävin Friends and burgersissa , kun menin sinne, siellä oli kaksi asiakasta, sitten kun lähdin, sinne jäi vain yksi. Eihän mikään firma pärjää noin pienellä asiakasmäärillä.
No Ainoa nyt onkin ihan kuollut. Kipaiseppa Seloon tai Omenaan, hyvä kun mahdut parkkihalliin.
Hotellit on helppo laitaa kiinni ja se on ässäryhmän hotelli ja rahaa riittää ja luottoakin. Ne on pistänyt tosi monta hotellia nyt remppaan kun ei ole asiakkaita ja sulkea kannattaa tällaisena hetkemä. Pikkupuodeilla ne rahat ja luotto on loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinä höpönassu. Suomi on maailman maista riippuvaisimpia ulkomaankaupasta. Suomi ei ole sisämarkkinatalous. Suomeen iskee tajojen sulkeminen koviten. Nyt on niin että teollisuudessa tilauskirjat ovat tyhjillään kun ulkomaankauppa on matkustusrajoitusten vuoksi jäissä. Joka viikko tulee palvelu- ja tuotantoaloilta tuhansia koskevia YT ilmoituksia. Jouluun mennessä Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä.
Voi sinua höpönassua. Vientikirjat eivät ole tyhjät ja ulkomaankauppa eivät ole jäässä matkustusrajoitusten vuoksi. Kokoajan on tavarat ja palvelut voineet vapaasti kulkea. Kokoajan on myöskin työmatkaliikenne saanut toimia. Se mikdi vienti ei nyt vedä johtuu siitä, että ulkomaisilla asiakkailla on talous kiinni, eikä ole tuotteille tarvetta. Viennin ja teollisuuden töiden kannalta on aivan sama onko matkustusrajoituksia vai ei. Ne ei liity toisiinsa mitenkään.
Niin. Pasila on täynnä virastoja ja työpaikkoja. Itse olen virkamies kuten kolleegani. Triplassa käydään lounailla, kuntosalilla ja ostetaan kotiin mentäessä ruokakassit ja muut tarpeelliset.
Yllättyneitä olivat? Siellä vetelehtii porukkaa, joka ei osta mitään, mutta ajaa pelkällä läsnäolollaan osan maksavista asiakkaista pois.
Suosittelen PK-seudulle yhteistä projektia: rakentakaa yhdessä yksi vähemmistöille suunnattu kauppakeskus, jossa kaikki on asiakkaille ilmaista (valde maksaa, ottaa vaikka muilta kunnilta rahaa siihen), ja perseillä saa ihan miten huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoitin (tälle palstalle ja muuallekin) jo rakennusvaiheessa, että kaupan siirtyessä nettiin on turha enää rakentaa isoja ostoskeskuksia. Kovasti minua alapeukutettiin. No, voinpa todeta, että minä olin oikeassa.
Olinkohan alapeukuttamassa sinua? Ostoskeskus käsitteenä on vähän vanhentunut jo senkin takia, että yhä suurempi osa nelilöistä menee muulle kuin kaupalle. Ostoskeskuksista löytyy ravintoiloiden lisäksi mm. leffateatterit, kuntosalit, keilahallia, hohtogolfia jne. Loppojen lopuksi siis nettiostaminen on vain yksi tekijä siinä, tarvitaanko tulevaisuudessa liiketilaa.
Luonnollisesti sinä arvasti Triplan rakennusvaiheessa myös koronan, minä en. Korona on iskenyt vahvasti kaikkeen palveluliiketoimintaan. Samaan aikaan toki ostoskeskuksiin on investoitu pk- seudulla paljon, ehkä liikaa. Kukin ostoskeskus on suunnitelut uuden asuinalueen keskelle ja nämä asuinaluerakentamiset on kesken - niin Pasilassa kuin Kalasatamassa.
Oma ennusteeni on edelleen, että kauppakeskusten käyttöaste tulee olemaan hyvä. Kunhan epidemia väistyy ja suunnitellut rakennusprojektit saadaan valmiiksi. Saatamme kuintekin nähdä kauppakeskuksissa täysin uusia palvelukonsepteja, ainakin jos tilojen muunneltavuus tämän mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välttämätön matkustaminen erityistoimin on tietysti mahdollista järjestää, mutta tosiasia on, että täysin välttämätöntä matkustamista on nykyään erittäin vähän (poikkeusoloissa tuskin lainkaan). Ulkoimaisen kysynnän hiipumiselle emme toki mahda mitään, mutta asiaa ei ainakaan paranna se, että samalla tuhoamme sisämarkkinat.
Tässä täysin samaa mieltä. Shoppailen toki vain pakollisia asioita, mutta jos pitää käydä liikkeessä, joka on työmatkan varrella niin käyn, enkä tuhlaa viikonloppua shoppailuun.
Toki asun ison kauppakeskuksen vieressä, joten ostoksilla käynti suuntautuu nyt ihan naapuriin, mutta ennen kun asuin lähiössä, jossa oli vain peruspavelut ja kävin töissä Helsingin keskustessa, niin ei kyllä olisi tullut mieleen tehdä koko matkaa edes takaisin parin vaateostoksen takia viikonloppuna kun samat sai mukaan töistä palatessa.