Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies syö meidät vararikkoon, mitä teen?!

Vierailija
12.12.2013 |

Tein tänään uunissa kalkkunanpaistin (yli 1 kg) ja 400 g ranskalaisia.

Mies söi yksin 700 g kalkkunaa ja kaikki nuo ranskalaiset. Ja sitten marisee, kun sille ei enää mitkään housut mahdu jalkaan eikä paidat mene kauluksesta kiinni.

Olin ajatellut, että syömme tuosta kalkkunasta ainakin kaksi kertaa, kumpikin. Ja vielä jäisi lihaa leivän päälle joku siivu. Nyt siitä jäi jäljelle oikeastaan vain mun annos huomiselle mitä jaksan syödä ja varmaan mies vetää sitten loput.

Eikö 400 g ranskalaispussin pitäisi olla neljän ihmisen annos?!

Mä en jaksa vääntää ruokaa niin paljon, kuin mies söisi. Jos on hyvää ruokaa, se vaan syöjasyöjasyöjasyö - ja sitten valittaa, kun vatsaan sattuu. Kun suunnittelen, että nyt näen vaivaa ja teen tän ruoan, niin syömme siitä 2 päivää ja loput pakkaseen - niin ei auta, mies tuhoaa kaiken heti. Mun annoksenikin näemmä.

Oikeasi. 1 kg kalkkunaa, siitä pitäisi voida tarjota lisukkeineen 5 hengen ateria, jos ei kuuden. Meille se riittää vaan miehelle. Ja ei ole edes iso mies, pituutta varmaan joku 172 cm. No, niin, leveyttä sitten tietty löytyy.

Mitä ihmettä teen?!

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee ranskalaisia, vaan uunikasviksia. Pistä vaikka se mies pilkkomaan porkkanaa, bataattia, paprikaa, mitä vaan. Vähän oliiviöljyä, suolaa ja pippuria päälle. Leikkaa kalkkunasta valmiit palat (noin 150 g) ja sano että sen täytyy riittää yhdelle aterialle. Kasviksia saa syödä niin paljon kuin haluaa.

Jospa se alkais tajuaan normaaliannoksen koon.

Vierailija
22/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 06:00"]

400g ranskalaisia ei tosiaankaan riitä kahdelle aikuiselle, ihan sama mitä pussin kyljessä lukee. Kun ei ranskalaisia ollut riittävästi, mies on sitten täyttänyt mahansa kalkkunalla. Tuon aterian jalkeen ei ole ihme, jos on raskas olo.

Ranskalaispussin hinnalla olisit saanut kilon perunoita, josta olisi riittänyt mahan täytteeksi molemmille. Ei mahdu sitten enää sita kalkkunaa niin paljoa.

[/quote] Kalkkunassa on tryptophania joka on kuin  unilaake, ei ihme etta on raskas olo.

Niille jonka mielesta aikuisen pitaisi osata olla ottamatta paistia  minulla on kysymys: Enta jos poydalla olisi vati karkkia, kuinka monen mamman kasi pysyisi esiliinan taskussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkka ranskalaiset maksaa 0,65e pussi. Ootte aika köyhiä jos ei ole varaa paistaa kiloa päivässä.

Vierailija
24/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on tuollainen. Ei tosin hämmästyttävää kyllä edes ylipainoinen, ja tuo tähän talouteen rahaa paljon enemmän kuin syö. :)

Ei tässä auta kuin tehdä isompia annoksia. En ala työssäkäyvän normaalipainoisen aikuisen annosvahdiksi. 

Vierailija
25/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

400g ranskalaisia ei tosiaankaan riitä kahdelle aikuiselle, ihan sama mitä pussin kyljessä lukee. Kun ei ranskalaisia ollut riittävästi, mies on sitten täyttänyt mahansa kalkkunalla. Tuon aterian jalkeen ei ole ihme, jos on raskas olo.

Ranskalaispussin hinnalla olisit saanut kilon perunoita, josta olisi riittänyt mahan täytteeksi molemmille. Ei mahdu sitten enää sita kalkkunaa niin paljoa.

[/quote]

Siis mitä???? Ei riitä vai. Mitä ihmeen suursyömäreitä tämä palsta on väärällään. Ranskalaiset tai ylipäätään peruna, pasta, riisi mikä lieneekään on lisuke. Tarkoitus ei olekaan että tällä täytetään napa ääriään myöten täyteen. Silloin harvoin jos meidän perheessä ranskiksia uunissa laitetaan, 400g syö 2 aikuista ja 2 koululaista. Toki siinä on lisukkeena salaatti ja liha/kala/kana.

Ei ihme että suomalaiset on niin ylipainoista kansaa!!

Vierailija
26/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas ongelma vähän toisin päin: ruokaa menee roskiin kun mies ei syö. Muutama päivä sitten tein jauhelihakeittoa, syötiin siitä normaalisti kerran ja vielä jäi tähteeksi. Lapsi oli lämmittänyt siitä itselleen ennen harrastukseen lähtöä seuraavana iltana, mutta miehelle ei kelvannut enää vaan veti leipää nälkäänsä. Joudun heittämään loput roskiin; minä en välttämättä syö illalla enää lämmintä ruokaa ja muutenkin annokseni ovat pieniä. Keittoruokahan vaan paranee tekeydyttyään yön yli joten olisi luullut kelpaavan.

Jos teen jotain liharuokaa (karjalanpaistia tmv) käy mies närkkimässä keskentekoista ruokaa ja syö annoksen kerran; loput menee hukkaan. Kyllä turhauttaa ja siksi laitankin ruokaa ehkä noin kaksi kertaa viikossa. Lapselle tietty pitää olla mutta hänelle onneksi kelpaa edellipäivän tähteet.

Jos mies menee kauppaan, ostaa hän sieltä tuoretta leipää ja mieleisiään leivänpäällysteitä. Jos pyydän tuomaan ruokaa, tuo hän kinkkukiusausta.

Vierailija
27/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 06:41"]

[/quote]

Siis mitä???? Ei riitä vai. Mitä ihmeen suursyömäreitä tämä palsta on väärällään. Ranskalaiset tai ylipäätään peruna, pasta, riisi mikä lieneekään on lisuke. Tarkoitus ei olekaan että tällä täytetään napa ääriään myöten täyteen. Silloin harvoin jos meidän perheessä ranskiksia uunissa laitetaan, 400g syö 2 aikuista ja 2 koululaista. Toki siinä on lisukkeena salaatti ja liha/kala/kana.

[/quote]

Ihan turha syyttää suomalaisten vyötäröistä pirkan uunipaistettavia raneja. Tulen hesen isoista ranskalaisista+neljästä nugetista täyteen, mutta voin pokkana vetää kotona sen 400g ranskiksia ja paketin nugetteja, koska kotona tehtyjä ei ole uppopaistettu ihrassa, niin niistä ei tule niin tukkoinen olo mahaan. t. n 21v/bmi 19

Vierailija
28/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 06:57"]Meillä taas ongelma vähän toisin päin: ruokaa menee roskiin kun mies ei syö. Muutama päivä sitten tein jauhelihakeittoa, syötiin siitä normaalisti kerran ja vielä jäi tähteeksi. Lapsi oli lämmittänyt siitä itselleen ennen harrastukseen lähtöä seuraavana iltana, mutta miehelle ei kelvannut enää vaan veti leipää nälkäänsä. Joudun heittämään loput roskiin; minä en välttämättä syö illalla enää lämmintä ruokaa ja muutenkin annokseni ovat pieniä. Keittoruokahan vaan paranee tekeydyttyään yön yli joten olisi luullut kelpaavan.

Jos teen jotain liharuokaa (karjalanpaistia tmv) käy mies närkkimässä keskentekoista ruokaa ja syö annoksen kerran; loput menee hukkaan. Kyllä turhauttaa ja siksi laitankin ruokaa ehkä noin kaksi kertaa viikossa. Lapselle tietty pitää olla mutta hänelle onneksi kelpaa edellipäivän tähteet.

Jos mies menee kauppaan, ostaa hän sieltä tuoretta leipää ja mieleisiään leivänpäällysteitä. Jos pyydän tuomaan ruokaa, tuo hän kinkkukiusausta.

[/quote]Eli sinä teet ruokaa jota et oikein syö itsekään ja syytät miestä syömättömyydestä?

Vierailija
29/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 07:16"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 06:57"]Meillä taas ongelma vähän toisin päin: ruokaa menee roskiin kun mies ei syö. Muutama päivä sitten tein jauhelihakeittoa, syötiin siitä normaalisti kerran ja vielä jäi tähteeksi. Lapsi oli lämmittänyt siitä itselleen ennen harrastukseen lähtöä seuraavana iltana, mutta miehelle ei kelvannut enää vaan veti leipää nälkäänsä. Joudun heittämään loput roskiin; minä en välttämättä syö illalla enää lämmintä ruokaa ja muutenkin annokseni ovat pieniä. Keittoruokahan vaan paranee tekeydyttyään yön yli joten olisi luullut kelpaavan.

[/quote]Eli sinä teet ruokaa jota et oikein syö itsekään ja syytät miestä syömättömyydestä?

[/quote]

ap taisi mainita että mies syö paljon jos ruoka on hyvää, lämmitetttyä jauhelihakeittoa tuskin ap:nkaan mies söisi niin että ratkeaa vaan säästäisi ruokahalua sille kokolihalle... tuli se sitten seuraavana päivänä tai sitä seuraavana

Vierailija
30/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 07:14"][quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 06:41"]

[/quote]

[/quote]

Ihan turha syyttää suomalaisten vyötäröistä pirkan uunipaistettavia raneja. Tulen hesen isoista ranskalaisista+neljästä nugetista täyteen, mutta voin pokkana vetää kotona sen 400g ranskiksia ja paketin nugetteja, koska kotona tehtyjä ei ole uppopaistettu ihrassa, niin niistä ei tule niin tukkoinen olo mahaan. t. n 21v/bmi 19

[/quote]

Nuoret ei niin helposti liho, monella kilot alkaa tarttua vasta 25+. Kyllä ne Pirkka -ranskiksetkin on rasvaisia ja ravinneköyhiä. Ap, ranskalaiset on huonoa ruokaa siksikin, että aiheuttavat riippuvuutta, lihottavat eivätkä ravitse. Mies ahmii kun ei saa vitamiineja ja hivenaineita. Tee jatkossa vain perunaa ja täysjyväriisiä. Lihaa esille vain kohtuullinen annos. Jätä ylimäärä liedelle tai keittiön tasolle.

Vierailija
31/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ap kasvikset/salaatit suoraan lautaselle tai ainakin annostele valmiiksi. Eli kun mies alkaa syödä niin lautasella on yli puolet tilasta kasviksia. Toki silloin ottaa vähemmän lihaa ym. kun lautanen näyttää jo niin täydeltä.

Ja peesi tuolle että otat seuraavan päivän ruuan jo valmiiksi erilleen niin mies ei syö sitä "huomaamatta".

Vierailija
32/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän tunteen... mulla mies söi 2 isoa annosta päivässä ja vielä ruuasta piti riittää sille töihin isot eväät ja meitä muitakin syöjiä oli minä + 2 lasta..tiukkaa teki vaikka kuinka yritin tehdä enemmän ja enemmän. itse olin kotihoidontuella ja sillä rahalla ei paljon juhlittu.

kokeileppa laittaa mahd.paljon kasviksia ym lisukkeita...wokki vihanneksia esim. ruuan kanssa aina salaattia. kun ruoka on syöty ei jääkaappiin jää valmiina kuin salaatti tai muut lisukkeet, pupeltakoot niitä! ja mitä jos sanot ettet jaksa joka päivä ahertaa hellan eessä ja siksi haluaisit annosten ehtiivän myös pakkaseen..tai teet pakkaseen ruuat ku mies on poissa... tai jospa miehes tekis välillä ruokaa? voimia... 

Vierailija
33/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli myös sama mieleen kuin 31, että missä ruuasta oli vitamiinit ja hivenaineet? Niiden puute taas aiheuttaa monta sairautta, väsymystä ja myös ahmimistakin. Ranskisten rasva on kovaa transrasvaa ja sydämelle vaarallista. Keitä aina tuollaisenkin ruuan oheen esim. parsakaalia ja porkkanaraastetta, älkääkä syökö tuollaista usein. Parsakaali on yksi parhaita vihanneksia, mitä tulee ravintoarvoihin.

Mun mies on lopultakin joutunut uskomaan mua, kun "kokkaili" aina ite eikä muun perheen ruoka kelvannut. Ruoka oli tyyliä lihaa/makkaraa ja ranskanpottuja. Ainoat vihannekset tomaatti ja kurkku. Lääkäriin ei mennyt perkeleelläkään, kunnes hiljattain sairastui. No nyt sillä on todettu ihan itseaiheutettu diabetes ja kolestrolit koholla. Minä olen diabetes-suvusta, ja nuoresta jo oppinut, että puolet vihannesta lautasella on hyvästä. Perunakaan ei ole hyvästä, jos sitä vetää 10 kpl per annos, kuten mun mies teki. Kun toiset söi 2-3 pottua, tämä vetäisi vuoren. Täysjyväohra, tumma pasta ja täysjyväriisi vihannesvuoren tai uunijuuresten kera on hyvä lisuke, pitää verensokerin tasaisena ja vitamiineja ja hivenaineita tulee. Kiertäkää kaukaa myös vehnä, joka on nopea hiilari. Hiilihydraattien kanssa pitää olla varovainen, länsimaissa syödään niitä ihan liikaa ja vääränlaisia. Ei ihme, jos läskitytään.

Vierailija
34/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehellä on ongelmia painonsa kanssa, miksi tarjoat ranskiksia? Tee keittoja ja ruokaisia salaatteja.

Vierailija
35/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 07:16"]

[/quote]

Olen sitä mieltä, että ellei mies itse kokkaa tulee tyytä siihen, mitä on tarjolla. Tuolloin oli jauhelihakeittoa. Mies tosiaan tuo sieltä kaupasta aina kinkkukiusausta jos pyydän tuomaan ruokaa. Joten eipä luulisi olevan vara nirsoilla. Itse syön aika pieniä annoksia, oli se ruoka mitä tahansa; ei siis ollut kyse siitä, etteikö keitto olisi kelvannut. Mua ärsyttää lähinna se, että mies vetää nälkäänsä leipää ja ruokaa menee roskiin.

t. Se jauhelihasoppaa tarjonnut

Vierailija
36/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin ruokaholisti, olen ollut sitä ihan aina. Sairas ehkä miten alkoholismikin. Tykkään ruuasta, rakastan makeaa. Ei ole sellaista mikä on liian makeaa, esim äklömakeeta. Kaikki käy.

Käyn kaupassa lähes päivittäin, ostan päivän ruuat kerralla. Monesta paikasta voi ostaa esim 4 perunaa, ei tarvi ostaa säkkiä jne.

Mulla on ruokalista monen viikon ajan ja siellä on aina kunkin päivän ruoka. Valmistan ruuan, se jaetaan 4 osaan, 2 aikuista ja 2 lasta ja jääkaapissa on aina porkkanoita vedessä, noita voi napostella niin paljon kun huvittaa, kaapissa leipää, hedelmiä kulhossa ja voin aina tehdä vaikka puuroa.

Holismin lisäksi arvostukseni ruokaa kohtaan on melkoinen, en voisi kuvitellakaan laittavani valmista ruokaa pakkaseen, maku kärsii paljon.

400 g ranskalaispussi neljälle on todella vähän lisuketta lautasen reunalla.Lisäksi koska maku on meillä tärkeä, en todellakaan hommaa meille rasvakeitintä, en ikinä. Pakasteranskalaisista ei kotioloissa tule koskaan hyviä ilman rasvakeitintä, joten niitä ei ole meillä ikinä.

Loistava vaihtoehto on uunijuurekset. Juurekset lohkoiksi ja käytetään marinadissa lopuksi uuniin. Ennen tarjoilua päälle yrttejä. Marinadista riippuen hyvinkin terveellisiä ja uunijuurekset ovat tietenkin terveysasteella ihan toista kun ranskalaiset. Niiden tekemiseen menee kaikenkaikkiaan alle tunti eikä tarvi vieressä vahtia

Vierailija
37/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuka teillä käy kaupassa ja miten jaatte ruokakulut, puoliksi vai kulutuksen mukaan?

Vierailija
38/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuka teillä käy kaupassa ja miten jaatte ruokakulut, puoliksi vai kulutuksen mukaan?

Vierailija
39/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tarjoa miehellesi liian hyviä ruokia, kuin juhlapyhinä tms. erikoistilanteissa. Keitä isot kattilalliset keittoja, tuskin niitä jaksaa vetää litratolkulla...? Kaalilaatikkoa, salaatteja, raasteita jne. Kyllähän nyt aikuisen miehen pitää tajuta mikä on oikea määrä ruokaa! Jos ei älyä, niin sitten suosittelen liittymään kalorilaskuriin, loppuu ylensyönti jos on itselleen rehellinen.

Vierailija
40/114 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihasopan tarjoaja lisää vielä: jos meillä on ruuaksi ap:n mainitsemaa kalkkunaa, syödään siitä kerran. Minä yhden viipaleen, lapsi 1-2 viipaletta ja mies max 3 viipaletta, loput menisi tod.näk. roskiin. On harvoja ruokia, jotka paranee lämmitettäessä ja siksi suosin keittoja. Pihvilihaa ostetaan yksi pihvi per naama joten sen kanssa ei ongelmaa. Kerran varattiin yksi ylimääräinen pihvi kun luultiin, että saadaan ruokavieras; hän ei tullutkaan joten pihvi jäi syömättä vaikka oli parasta sisäfilettä. Eli mun mies ei ahmi edes pihviä vaikka olisi kuinka hyvää. Savulohi taitaa olla ainut ruoka, mitä ei mene roskiin, mutta kyllä siitäkin riittää kaikille kunnon annokset ja mies närkkii loput.